Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn aquarium van 130 ltr (80x40x40)

Alle stenen zijn volledig groen. Ik schat dat ik zo ongeveer 7-10 borstelwormen in mijn aquarium heb waarvan in ieder geval twee grote van 5-7 centimeter. Zie al veel kokerwormen en het wier groeit ook goed. (Als het wier gaat rotten haal ik het onmiddellijk weg) heb een deelanemoon en ook glasanemonen dus die moet ik dus bestrijden.
Ik had nog een vraagje: ik heb ook op twee plekken een soort dier die één tentakel heeft van zo’n vijf centimeter lang die zich ook soms terugtrekt in een soort koker. Weet iemand wat dat is, zo ja is het gevaarlijk en moet ik het dus bestrijden?
 
Alle stenen zijn volledig groen. Ik schat dat ik zo ongeveer 7-10 borstelwormen in mijn aquarium heb waarvan in ieder geval twee grote van 5-7 centimeter. Zie al veel kokerwormen en het wier groeit ook goed. (Als het wier gaat rotten haal ik het onmiddellijk weg) heb een deelanemoon en ook glasanemonen dus die moet ik dus bestrijden.
Ik had nog een vraagje: ik heb ook op twee plekken een soort dier die één tentakel heeft van zo’n vijf centimeter lang die zich ook soms terugtrekt in een soort koker. Weet iemand wat dat is, zo ja is het gevaarlijk en moet ik het dus bestrijden?
Nee is normaal een goedaardig wormpje dus als hij niets irriteert lekker laten zitten !
En goed dat je de boekjes van tanne hebt gelezen daar kun je 95 procent van je vragen uithalen , dat scheelt een hoop typen
 
Weer 2 metingen gedaan (de rest doe ik om de vijf dagen, vind het gewoon leuk om te weten wat er een beetje gebeurd in het aquarium)
No2 0,1
NO3 2
Nitriet blijft stabiel en nitraat is aan het dalen. Nu vraag ik me af of ik de piek heb gehad want de nitriet is eigenlijk vanaf begins af aan niet echt omhoog of naar beneden gegaan. Het alg voed zich nog wel goed met de afvalstoffen.
Ik hoor trouwens van veel mensen dat als je zeewier hebt dat je het gelijk moet verwijderen omdat het gaat rotten.
Bij mij groeien er nu op allemaal andere plekjes (wel op de zelfde steen) zelfs nieuwe wiertjes van het moederdier.
 
Testresultaten 14 feb:
NO3 0

No2 0

Ammoniak 0,25

Kh 10

Ph 8,15

Calcium 470

Magnesium 1350
Sommige waterwaarden schommelen een beetje maar de Nitriet en de nitraat lijkt volledig te zijn gedaald. Denk toch wel dat de piek voorbij is en dat ik hem gewoon niet echt heb kunnen meten. Alle waterwaardes zijn redelijk naar mijn zin.
 
Het gaat goed met het aquarium. De eerste weken zaten er rechts onder in allemaal poliepen. Toen waren ze allemaal ingetrokken maar nu staat er al meerdere open. Het lijken een soort spijkerpoliepen. Nu vroeg ik me af of deze soort die ik heb schadelijk is. Ze staan nu al 1,5 weken open en hebben zich nog niet vermenigvuldigd. Sommige staan nog ingeslagen omdat er alg op ze groeid.
 
Bruine spijkerpoliepen , kunnen behoorlijk woekeren en bevatten palytoxine gif.
Voorzichtig mee omgaan...
Als je ze met rust laat gebeurt er niets mee......
Vind ik knap, ik haal hier nog geen enkel soortje uit. Wel zie ik hints van groen en roze en zie dat deze poliepen een tijdje met veel te weinig licht gestaan hebben.
Jaag een beginner nu niet meteen ongegrond angst aan.
Lekker laten staan, voorlopig zullen ze toch nog niet hard groeien met die algen. Wanneer de poliepen meer kleur gekregen hebben kan je pas wat zinvols zeggen over het soortje.
 
Bij mij hadden ze exact dezelfde kleur op mijn levende steen , ik heb 3 weken later toen ze voluit stonden alsnog de steen verwijderd.
ik zal mensen niet langer bang maken , ik zal niet meer op dit soort vragen reageren....
poh, kort lontje of lange tenen?

Palythoa krijgt al een veel te slechte naam, terwijl er zat andere dieren in het aquarium zitten die gevaarlijker zijn. Als iemand een vuurzee-egel in zn bak stopt staat iedereen te juichen...
Zolang je die paly's niet in je ogen wrijft is er niets aan de hand.

trouwens wel gek dat er zo ontzettend overdreven veel geld voor een ongewenst giftig koraal wordt betaald toch? ohja, want die hebben felle kleurtjes en dan is het niet meer belangrijk dat ze giftig zijn...
 
poh, kort lontje of lange tenen?

Palythoa krijgt al een veel te slechte naam, terwijl er zat andere dieren in het aquarium zitten die gevaarlijker zijn. Als iemand een vuurzee-egel in zn bak stopt staat iedereen te juichen...
Zolang je die paly's niet in je ogen wrijft is er niets aan de hand.

trouwens wel gek dat er zo ontzettend overdreven veel geld voor een ongewenst giftig koraal wordt betaald toch? ohja, want die hebben felle kleurtjes en dan is het niet meer belangrijk dat ze giftig zijn...
Oké ik zal ze gewoon lekker laten staan. Heb ik ook weer wat te zien. Misch kom ik er later nog wel achter welke het exact zijn. Inderdaad ze hebben een tijdje in weinig licht gezeten. Achterin in de schaduw heb je dezelfde poliepen maar dan 3-4 keer zo groot. Die staan dus in de schaduw dus staan ze niet open. Kan de steen ook niet verplaatsen omdat het een steen van 5 kilo is. En hij erg mooi staat naar mijn mening
 
Hallo, even een vraagje over het visbestand dat ik wil:
1 citroen lipvis
2 amphirion occelaris (driebandsanemoonvis)
2 pseudogromis frimandi
1 henkie of staartvlekblenny
En 1 Chinese pijlvis.
Zou dit visbestand kunnen of zijn het bijv. Te veel of kan er een gewoon niet. Laat het maar weten.
 
Hallo, even een vraagje over het visbestand dat ik wil:
1 citroen lipvis
2 amphirion occelaris (driebandsanemoonvis)
2 pseudogromis frimandi
1 henkie of staartvlekblenny
En 1 Chinese pijlvis.
Zou dit visbestand kunnen of zijn het bijv. Te veel of kan er een gewoon niet. Laat het maar weten.
Dit moet te doen zijn , mits je bakje daar klaar voor is , bij opstarten begin visje voor visje begin met henkie bv
 
Dit moet te doen zijn , mits je bakje daar klaar voor is , bij opstarten begin visje voor visje begin met henkie bv
Oké fijn om te horen. Ik ga heel voorzichtig vissen erbij plaatsen (kan ook alleen want ik moet het geld hebben). Ik ga maar geen gele dokter doen, de gene waarvan ik mijn aquarium had gekocht zij dat het wel een jaar of 2 kon. Maar ik doe het maar niet want ik wil wel het beste voor mijn visjes als ze toch al in een glazen bak zitten. En wil ook geen vissen kopen om ze later weer weg te doen.
Wat voor koralen bestand ik nu voor ogen heb:
toortskoraal (voor mijn annemoonvissen)
Verschillende druif/hamertjes
Groene sterpoliep
Pompende xenia
Groene paddestoel leder
Keniaboom
Kroepoekleder
Gorgoon
En zoveel mogelijk buttons soorten. Wil namenlijk wel een mooie buttonsbak. Ik snap dat als het bovenstaande er allemaal in zit dat het veel lijkt. Maar zoals ik het voor ogen heb kunnen er wel 5-10 plekken met verschillende soorten buttons komen.
Later mischien nog sps koralen maar daar is mijn bak nog lang niet stabiel genoeg voor.
Zijn er nog opmerkingen voor koralen.
 
Oké fijn om te horen. Ik ga heel voorzichtig vissen erbij plaatsen (kan ook alleen want ik moet het geld hebben). Ik ga maar geen gele dokter doen, de gene waarvan ik mijn aquarium had gekocht zij dat het wel een jaar of 2 kon. Maar ik doe het maar niet want ik wil wel het beste voor mijn visjes als ze toch al in een glazen bak zitten. En wil ook geen vissen kopen om ze later weer weg te doen.
Wat voor koralen bestand ik nu voor ogen heb:
toortskoraal (voor mijn annemoonvissen)
Verschillende druif/hamertjes
Groene sterpoliep
Pompende xenia
Groene paddestoel leder
Keniaboom
Kroepoekleder
Gorgoon
En zoveel mogelijk buttons soorten. Wil namenlijk wel een mooie buttonsbak. Ik snap dat als het bovenstaande er allemaal in zit dat het veel lijkt. Maar zoals ik het voor ogen heb kunnen er wel 5-10 plekken met verschillende soorten buttons komen.
Later mischien nog sps koralen maar daar is mijn bak nog lang niet stabiel genoeg voor.
Zijn er nog opmerkingen voor koralen.
Leuk gevonden zo de dieren en die gele dokter is nu goud !! Onder de 150 euro kun je vergeten .
En de Buttons zijn in , maar nogmaals eerst je bakje op 100 procent zetten
 
Leuk gevonden zo de dieren en die gele dokter is nu goud !! Onder de 150 euro kun je vergeten .
En de Buttons zijn in , maar nogmaals eerst je bakje op 100 procent zetten
Zal ik zeker doen. Ben nu tot zondag op vakantie dus ik vraag me af hoe het volgende week zondag gaat zijn. Er was al wat alg aan het verdwijnen. (Vooral het bruine alg waar ik trouwens heeel weinig last van heb gehad. Maar het groene alg ook) dus nu maar hopen... na de vakantie ga ik een groene leder en wat heremietkreeften en slakjes inzetten.
 
Even een wat minder leuke update:
Wij kwamen terug van vakantie en op het eerste gezicht leek alles goed. Maar toen zagen we onderin een plas water. Ik stond erbij en kreeg al bijna tranen in mijn ogen dat HET weer ging gebeuren. Wat bleek: het water lekte gelukkig niet. Maar toen we weg van vakantie gingen hadden we al het apparatuur naar boven gebracht zodat de sump leeg stond. Wegens vwrdamping en dan kon onze aquarium oppas het bijvullenHet waterpijl hadden we laten zakken. Maar ons water pijl was niet laag genoeg. Wat bleek. De buis waar het water opgevoerd werd had geen terugslagklep (dat wisten we al, die moest nog komen) daar hadden we dus een dop op. Maar die was niet waterdicht. Dus al er water werd bijgevuld dan ging dat dus naar de sump. En dan dacht onze oppas: hè er is water verdampt, laat ik wat bijvullen. (Onze oppas kunnen we trouwens niks kwalijk nemen hoor. Hij deed wat op het briefje staat) dus op een gegeven moment overstroomt de sump. Zelf toen het water in het wateropvang vakje ging En nu is een deel van de vloerbedekking nat☹️ We weten nog niet helemaal wat we gaan doen. Maar waarschijnlijk moeten we het aquarium weer helemaal leeg halen om het te verplaatsen zodat de vloerbedekking kan drogen. (Mijn moeder is trouwens WOEST) IK ben er helemaal klaar mee. Dit is namenlijk al de TWEEDE keer dat we het aquarium helemaal leeg moeten halen. Weet nu niet wat ik moet doen. Stoppen of doorgaan.
Verder zijn de waterwaardes goed. Alleen dat doet er nu even niet toe.
 
Het is gewoon les geld toch
De volgende keer denk je er hopelijk wel aan , wees maar blij dat je geen 1000 liter bakje hebt 🤪
 
Bovenaan