Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Azijn Suiker Oplossing

schildpadjee

ZeewaterForum lid
Goedemorgen,

Er is al veel geschreven over deze methode, ik gebruik hem nu enkele maanden maar zie dat mijn no3 weer omhoog gaat.
Dan wil je meer koolstofbron toevoegen maar ik zit nu ongeveer op een liter in de week op een 1100 liter bak
ik weet niet of ik nog verder mag verhogen zonder consequenties?

Wie heeft ervaring hiermee?
Mijn no3 is op het moment weer 50 aan worden dus ik moet snel handelen.

Graag jullie advies,

Je voegt een liter per week toe?
met zo'n bak zou je rond de 10 ml per dag moeten zitten, dus 70 ml per week, jij voegt dik het 10-voudige toe.

Nitraat daalt alleen als je ook fosfaat hebt, anders gebeurt er niets. Ook al gooi je een liter per dag erin.

Met een nitraat van 50 zou je eerst eens moeten zoeken waar dat vandaan komt. Werkt je afschuimer goed? Is er genoeg beweging en dus afvoer van vuil? Ligt er wat te rotten?
Koolstofdoseringen zijn om de boel te fine-tunen, geen vervanging van een goed filtersysteem.

Ik zou je aanraden ook je pH eens te meten. Met een liter azijn per week, zal die wel laag staan. Hebben je dieren hier geen last van?

Dag Patrick,

Ik heb een PO4 van 0.2 dus dat moet het probleem niet zijn.
Verder voer ik wel veel, dat moet ivm de vissen, heb een flink visbestand.

van de week ook een beest van een afschuimer gekocht cap 2900liter

wodka of azijn of suiker, daar zit geen factor 10 tussen.
Die afschuimer doe je goed aan denk ik, zeker met een groot vissenbestand is dat een must. Misschien is het ook een idee om je bacteriën te boosten door een stuk levend steen erbij te plaatsen of anders toe te voegen uit een flesje?

en die 10ml per dag is die niet gebaseerd op vodka?

wodka of azijn of suiker, daar zit geen factor 10 tussen.
Die afschuimer doe je goed aan denk ik, zeker met een groot vissenbestand is dat een must. Misschien is het ook een idee om je bacteriën te boosten door een stuk levend steen erbij te plaatsen of anders toe te voegen uit een flesje?

Exact. Vertel ons welke concentratie azijn en suiker je gebruikt dan kunnen we een gepaster advies geven, maar de strekking zal dus weinig veranderen. Tenzij jouw azijn+suiker oplossing minder dan 4% sterk is, maar aangezien huis tuin en keuken azijn oplossing al 5% is, betwijfelen we dit zeer. Ja, dit zijn allemaal aannames die we doen, maar zonder info moeten we wat, niet waar?

Verder geheel met Patrick eens. Carbon dosering is geen oplossing voor een nitraat probleem. Efficiënt afschuimen wel. En die efficiëntie kan je verhogen met een betere afschuimer (mits die goed functioneerd), maar ook zorgen dat vervuiling zo goed mogelijk zijn weg vind naar dat apparaat.

... Mijn no3 is op het moment weer 50 aan worden dus ik moet snel handelen.

Graag jullie advies,

P.S. vergeet "snel" handelen. Dit is geen snelle hobby. Waarom is het nu opeens een accuut probleem? Een nitraat van 50 behaal je niet overnacht. Dit sleept dus al tijden. Laat de afbouw ook geleidelijk gaan. Als er nu iets (koralen?) accuut last heeft van deze nitraat waarde, dan zijn grote waterwissel >50% de manier om hier veilig (en relatief) snel wat aan te doen.

Laatst bewerkt:
Nog niets heeft er last van. Ik maak 1.5 liter witte keukenazijn aan met 3 eetlepels suiker.
Afschuimer staat er nu bijna een week de grotere deltec sc2561.

Bacterien voeg ik wekelijks extra toe. En heb mijn afschuimer nu erg nat staan. Elke dag moet ik de beker ledigen.
Verder geen dead spots in de bak.

Willen jullie nog meer weten om tot advies te komen

Nog niets heeft er last van. Ik maak 1.5 liter witte keukenazijn aan met 3 eetlepels suiker.
Afschuimer staat er nu bijna een week de grotere deltec sc2561.

Bacterien voeg ik wekelijks extra toe. En heb mijn afschuimer nu erg nat staan. Elke dag moet ik de beker ledigen.
Verder geen dead spots in de bak.

Dat is dus 2 eetlepels suiker per liter...
Net even gewogen... dat is ongeveer 30 gram.
Ik heb geen idee of alcohol en azijn+suiker exact overeenkomen in "bacterie bouwstof"/gram, maar ervan uitgaande dat dit vergelijkbaar is. Dan is jouw oplossing vergelijkbaar met 8% alcohol en is jouw huidige dosering nog steeds 5x meer dan aangeraden. Dus afbouwen.

Daarbij laat je weten dat je de juiste maatregelen al genomen heb qua afschuiming. Dus nu rest geduld.

En nog een herziening van de laatste vraag uit mijn vorige post:
Als niks last heeft van die hoge nitraatwaarde, is het dan wel een probleem?

nou het is vooral dat ik het niet kan sturen, dat vind ik het grootse probleem.
Als ik af ga bouwen ben ik bang dat no3 verder gaat toenemen.

Verder voer ik wel veel, dat moet ivm de vissen, heb een flink visbestand.

Om de zaken wat meer in perspectief te krijgen:
- wat voer je?
- hoeveel voer je?
- wat is het vissenbestand?

Je zal toch de oorzaak grotendeels moeten aanpakken om dan met VS bij te regelen.

Misschien is het inderdaad een te kleine afschuimer geweest. Maar het kan evengoed zijn dat je een te groot visbestand hebt, dat je teveel voert, dat het vuil niet tot bij de afschuimer geraakt,... Maar zonder info van je set up, visbestand, voeding, ga je geen raad op maat krijgen.

Ik voer alles van Jan Boerlage, garnaalmix vismix en mysis en nori bladen.
Voor de koraalduivel garnalen rauw.

vrij groot visbestand, circa 40 vissen van papegaaivis tot dokters maar ook juffers
elke dag nori, en 2 x per dag 10cm blok van jan

vrij groot visbestand, circa 40 vissen van papegaaivis tot dokters maar ook juffers
Hoe groot is je aqua en welke opvoerpomp heb je?
40 vissen en die hoeveelheid voer, dan moet je volgens mij niet veel verder zoeken naar de oorzaak.

setup is retour leiding valt in een bellenvak dan loopt het over fijne filterwatten een lager compartiment in met wieren.
Hierna gaat het door een rooster het eiwitafschuimer compartiment in, hierna loopt het in het opvoervak met bioballs van maxpect en toevoegingen

setup is retour leiding valt in een bellenvak dan loopt het over fijne filterwatten een lager compartiment in met wieren.
Hierna gaat het door een rooster het eiwitafschuimer compartiment in, hierna loopt het in het opvoervak met bioballs van maxpect en toevoegingen

Ik denk dat je hier heel wat kan winnen.

Heb je de mogelijkheid om de watten eruit te halen (sowieso is dat een nitraatfabriek, zeker met de hoeveelheid voer en vissen)?
Daarna zou het handig zijn om de afschuimer VOOR het wierenvak te hebben. De afschuimer verwijdert grove vaste deeltjes en eiwitten. Als je deze na het wierenfilter zet, zal veel vaste delen in je wierenfilter blijven hangen en heeft je afschuimer niets te doen.

nou het is vooral dat ik het niet kan sturen, dat vind ik het grootse probleem.
Als ik af ga bouwen ben ik bang dat no3 verder gaat toenemen.

Oke duidelijk, dat is ook een heel andere vraag dan je in het begin stelde...

De hoeveelheid voer is waarschijnlijk wel een probleem, maar ook makkelijk te tackelen (spaarzamer/gerichter voeren en dus die grotere schuimer)
En hoe vaak vervang je die watten? Met deze hoeveelheden voer dagelijks doen. (of eruit zoals Patrick suggereerd)

Plaatst ook eens wat foto's van bak EN sump.

Je gebuikt nu 4 verschillende vormen van nutriënten verwerking/omzetting:
- afschuimer
- carbon dosering
- wierenfilter
- bioballs
Dit alles op elkaar afstemmen is een haast oneindig ingewikkelde puzzel.

Daarnaast, easy win: sump schoonmaken.
Alle drek uit alle vakken!

Laatst bewerkt:

Dat vissenbestand en voerbehoefte verklaard een heleboel, zo niet alles.
Allereest zou ik eens overwegen EN veel minder te voeren, EN meer te spreiden over de dag.
Ook 1 of 2 dagen per week níét voeren kan probleemloos.
Voor zover 'spaarzamer' voeren geen optie is zou een fleece-filter (en dan wel een forse uitvoering) al een hele verlichting kunnen geven.

Verder is mij wel duidelijk dat je met je eigen azijn-suiker brouwseltje niet ver komt(*).
De Wodka-methode vs. azijn-methode ligt namelijk grofweg een factor 10 uit elkaar:
- Jouw eigen brouwsel ligt vrij kort bij standaard azijn, licht verrijkt met wat sacharose;
- Hiervan zou je probleemloos 11 ml / 100 liter, ofwel 110 ml per dag moeten doseren om op een 'onderhoudsdosis' uit te komen;
- Om met jouw brouwsel aan een verlaging te werken zul je eerst moeten opbouwen van 110 naar een kleine 500 à 600 ml, en vervolgens weer rustig afbouwen naar de onderhoudsdosis.
(*) Referentie kader is de wodka-methode.

Onderstaand nog wat achtergrondinformatie voor mensen die zelf een VSV (Vodka-Sugar-Vinegar) willen mixen
Gerekend vanuit 100% zuivere stof en vertaald naar de bijdrage aan C-atomen:
1 gram ethanol = 0,521 gram C
1 gram azijnzuur = 0,400 gram C
1 gram sacharose = 0,421 gram C
1 gram natriumacetaat(**) = 0,293 gram C

Op het niveau van C-atomen mag je uitgaan van onderstaande verhoudingen:
- 1 liter wodka (37,5%)
- circa 10 liter azijn (5%)
- circa 464 gram sacharose.
- circa 668 gram natriumacetaat(**)
(**) Natriumacetaat (poeder) maakt het makkelijker om geconcentreerde oplossing aan te maken. pH-waarde heb ik nooit gemeten. Mijn aanname is dat het minder verzuurt dan azijnzuur. De oplosbaarheid in water beperkt zich tot 365 g/l.

Ik heb geen idee of alcohol en azijn+suiker exact overeenkomen in "bacterie bouwstof"/gram, maar ervan uitgaande dat dit vergelijkbaar is.
Hoe bacterien met iedere grondstof apart omgaan weet ik ook niet, maar vertaald naar eenheden C-atomen zijn er wel aanmerkelijke verschillen;)

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan