Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ati essentials pro

Heel erg mooi en informatief topic wat bij mij als geroepen komt.
Ik zat al een paar dagen te dubben op welk systeem ik over zou gaan stappen vanuit mijn Balling light.

Dit is nu wel duidelijk nu ik het hele topic heb doorgelezen.

Mijn netto volume zou om en nabij de 360 liter zijn.
Tank 89x78x43 = 298 liter (binnenkant met overloop en daadwerkelijke WH)
Sump 79x54x25 = 102 liter (binnenkant en daadwerkelijke WH)
Steen en techniek -40 liter

Met een Kh verbruik van 0.6 per dag zou ik op 15 ml uitkomen.
Ca wil ik nogmaals goed meten over 7 dagen.

De bak is bezet met alleen LPS en verlicht met een Straton.

20200307_150237.jpg
 
Mooie bak! Maar waarom wil je overstappen?
Dank je wel :)

Ja waarom...Daar heb ik niet echt een gegronde reden voor. Ik ben toe aan een nieuwe bestelling toevoegingen zodoende was ik rond aan het kijken en kwam hier op uit.
Ik kan niet zeggen dat de bak niet goed draait
 
Dank je wel :)

Ja waarom...Daar heb ik niet echt een gegronde reden voor. Ik ben toe aan een nieuwe bestelling toevoegingen zodoende was ik rond aan het kijken en kwam hier op uit.
Ik kan niet zeggen dat de bak niet goed draait
Ik zou zeggen: why fix it if it ain’t broke. Je hebt nu een routine, stabiliteit én mooie resultaten. Kan ongetwijfeld ook met ATI Essentials, maar ik zie de meerwaarde van de overstap nu niet helemaal. Maar, we blijven natuurlijk allemaal altijd nieuwsgierig... 😁
 
Ik zou zeggen: why fix it if it ain’t broke. Je hebt nu een routine, stabiliteit én mooie resultaten. Kan ongetwijfeld ook met ATI Essentials, maar ik zie de meerwaarde van de overstap nu niet helemaal. Maar, we blijven natuurlijk allemaal altijd nieuwsgierig... 😁
Poeh...daar heb je wel een punt. Ik denk wel dat het nog beter kan dan nu. Ik voeg vrijwel geen Ca toe en Mg helemaal niet waardoor ik nu wel sporen elementen zal missen vermoed ik.
Nieuwsgierig ben ik zeker naar de methode :) Zeker omdat het topic al een lange tijd loopt.
 
Draai nu Dsr ez maar zit ook aan ati te denken ook voor de kosten. Doseer nu 500 ml ph+ per 24 uur als ik het watervolume op de ati site invul dan kom ik op een dosering van 87 ml dit schilt aanzienlijk in kosten ten opzichte Dsr.
 
Makkelijke keuze dan toch.
Ati bevalt me nog steeds prima, moet enkel een paar sporenelementen toevoegen. En dit vermeng met met de 2-part, dus geen omkijken naar verder.
 
Ik start komende week mijn nieuwe aquarium op 270 liter en wil Ati pro gaan toevoegen heb dit onderwerp doorgelezen en lijkt mij een mooie manier om mijn waarden goed te houden

mijn vorige bak draaide op balling light

mijn vraag is moet ik meteen beginnen met toevoegen of pas na de opstart periode
 
Je begint eens je Kh en ca waarde begint te dalen. Meestal pas nadat je verbruikers heb ingebracht.
 
Daar ik zelf nu ook reeds een 6-tal weken ATI essentials gebruik toch even raad vragen hier.

Mijn bakje draait nu ongeveer een 4 maanden en aanvankelijk ging alles goed, maar de laatste weken is dit echter heel wat minder.
Bepaalde koraaltjes verliezen weefsel van onder uit en andere staan volledig dicht.
Het begon met weefsel verlies van mijn caliendrum. Ik had deze net gelijmd aan een stukje steen. En aangezien het verlies net onderaan begon, dacht ik dat ik deze enigszins beschadigd had. Komt wel goed dacht ik. Maar dit bleef verder zetten, dus toch maar eens verder zoeken. Mijn fosfaat waarde lag op dat ogenblik iets hoger 0,06 à 0,08. Dus dacht ik eerst deze maar eens naar beneden te halen, aan de hand van rowaphos. Dit wilde maar niet lukken, raar. Dus de rowaphos vlugger beginnen te vervangen en een grotere waterwissel gedaan. Maar zelfs vlak na deze waterwissel nog steeds een waarde van 0,08. Mijn fosfaat tester is er ééntje van Red Sea en bij het mengen van de vloeistoffen legde ik steeds mijn vinger op het flesje om zo te schudden. Niet doen. Dit gaf telkens een verkeerde waarde. De test volledig opnieuw dit maal juist en mijn fosfaat waarde was 0.
Dus fosfaat omhoog krijgen. Een extra visje aangeschaft, brengt het aantal op twee, en goed voeren.
Diepvriesvoer niet spoelen. Maar fosfaat blijft nog steeds 0.

Ondertussen staan ook mijn monti's er heel wat minder bij. Poliepen die volledig ingetrokken stonden. Ook mijn caulastrea stond er letterlijk "vel over been" bij. En nu beginnen mijn stylo's ook weefsel te verliezen. bijna alle buttons staan de hele dag dicht. En mijn xenia is volledig verschrompeld, wel logisch met niets aan fosfaat.

Toch begin ik te twijfelen of het wel enkel mijn fosfaat is die de boosdoener is. Mijn koraal gaat echt wel sterk achteruit en voorlopig zie ik geen verbetering, ook al voer ik een waterwisseling uit.
Dit is één van de redenen waarom ik nog niet begonnen met het toevoegen van fosfaat. Daar ik niet zeker ben dat zo een lage fosfaat waarde hiertoe in staat is. De andere reden is dat ik dus ook werk met de toevoegingen van ATI essentials nano. ik weet dat ze een drietal producten hebben om de balans nitraat en fosfaat op peil te houden. Alleen heb ik schrik dat het met deze toevoeging snel kan verkeerd lopen zeker als je met een nano bakje zit. Niet dat het nu al niet verkeerd zit.
Is fosfaat+ van DSR een optie om toe te voegen? (vermoed dat dit gemakkelijker te doseren zal zijn op de kleine hoeveelheid)

Mijn huidige waarde zijn:
salinity: 1023,5
Temperatuur: 25,2
PH: 8,15
KH: 9,9
Ca: 420
Mg: 1350
Po4: 0
No3: 5
NH3: 0

Bezetting: een citrinus goby en een diamant lipvisje.
Koralen vooral sps koralen en buttons

Zie ik nog iets over het hoofd of is mijn fosfaat waarde van 0 de hoofd reden voor deze problemen?

Mvg

Sam
 
Daar ik zelf nu ook reeds een 6-tal weken ATI essentials gebruik toch even raad vragen hier.

Mijn bakje draait nu ongeveer een 4 maanden en aanvankelijk ging alles goed, maar de laatste weken is dit echter heel wat minder.
Bepaalde koraaltjes verliezen weefsel van onder uit en andere staan volledig dicht.
Het begon met weefsel verlies van mijn caliendrum. Ik had deze net gelijmd aan een stukje steen. En aangezien het verlies net onderaan begon, dacht ik dat ik deze enigszins beschadigd had. Komt wel goed dacht ik. Maar dit bleef verder zetten, dus toch maar eens verder zoeken. Mijn fosfaat waarde lag op dat ogenblik iets hoger 0,06 à 0,08. Dus dacht ik eerst deze maar eens naar beneden te halen, aan de hand van rowaphos. Dit wilde maar niet lukken, raar. Dus de rowaphos vlugger beginnen te vervangen en een grotere waterwissel gedaan. Maar zelfs vlak na deze waterwissel nog steeds een waarde van 0,08. Mijn fosfaat tester is er ééntje van Red Sea en bij het mengen van de vloeistoffen legde ik steeds mijn vinger op het flesje om zo te schudden. Niet doen. Dit gaf telkens een verkeerde waarde. De test volledig opnieuw dit maal juist en mijn fosfaat waarde was 0.
Dus fosfaat omhoog krijgen. Een extra visje aangeschaft, brengt het aantal op twee, en goed voeren.
Diepvriesvoer niet spoelen. Maar fosfaat blijft nog steeds 0.

Ondertussen staan ook mijn monti's er heel wat minder bij. Poliepen die volledig ingetrokken stonden. Ook mijn caulastrea stond er letterlijk "vel over been" bij. En nu beginnen mijn stylo's ook weefsel te verliezen. bijna alle buttons staan de hele dag dicht. En mijn xenia is volledig verschrompeld, wel logisch met niets aan fosfaat.

Toch begin ik te twijfelen of het wel enkel mijn fosfaat is die de boosdoener is. Mijn koraal gaat echt wel sterk achteruit en voorlopig zie ik geen verbetering, ook al voer ik een waterwisseling uit.
Dit is één van de redenen waarom ik nog niet begonnen met het toevoegen van fosfaat. Daar ik niet zeker ben dat zo een lage fosfaat waarde hiertoe in staat is. De andere reden is dat ik dus ook werk met de toevoegingen van ATI essentials nano. ik weet dat ze een drietal producten hebben om de balans nitraat en fosfaat op peil te houden. Alleen heb ik schrik dat het met deze toevoeging snel kan verkeerd lopen zeker als je met een nano bakje zit. Niet dat het nu al niet verkeerd zit.
Is fosfaat+ van DSR een optie om toe te voegen? (vermoed dat dit gemakkelijker te doseren zal zijn op de kleine hoeveelheid)

Mijn huidige waarde zijn:
salinity: 1023,5
Temperatuur: 25,2
PH: 8,15
KH: 9,9
Ca: 420
Mg: 1350
Po4: 0
No3: 5
NH3: 0

Bezetting: een citrinus goby en een diamant lipvisje.
Koralen vooral sps koralen en buttons

Zie ik nog iets over het hoofd of is mijn fosfaat waarde van 0 de hoofd reden voor deze problemen?

Mvg

Sam
Ik denk dat jouw issue niets met de ATI te doen heeft, maar met overdoseren met Rowaphos.
Je kunt fosfaat toevoegen, maar wees voorzichtig, je kunt de eerste dagen/weken 0 blijven meten omdat eerst je steen het buffert., vervolgens kan het snel omslaan naar te hoge waarde. Neem de tijd.
Wil je zeker weten of er minimale fosfaat aanwezig is, koop de Hannah phosphorus checker... ook meet je nu absolute waarden.
Succes.
 
Heeft inderdaad niets te zien met ATI. Zoals aangehaald een overdosering van Rowaphos.
Alleen vraag ik me af of ik nu beter het ATI systeem, met de C-N-P toevoegingen, verder volg om mijn fosfaat omhoog te krijgen of dat ik simpel weg bv DSR gebruik.
De toevoeging van ATI is waarschijnlijk steeds de combinatie van de drie voeding en lijkt me iets moeilijker te realiseren in een nano. Of zie ik het verkeerd?
 
C N P staat oa duidelijk uitgelegd op de site van de fabrikant .... niet alle flessen zijn van toepassing.
Fosfaat = fosfaat toch , waarom zou bijv. je geen DSR PO4+ kunnen gebruiken ...
 
C N P staat oa duidelijk uitgelegd op de site van de fabrikant .... niet alle flessen zijn van toepassing.
Fosfaat = fosfaat toch , waarom zou bijv. je geen DSR PO4+ kunnen gebruiken ...
Alles kan zolang je maar de inhoud weet en pas op zoals eerder gezegd steen buffert po4 is dat vol schiet je heel snel door
 
Makkelijke keuze dan toch.
Ati bevalt me nog steeds prima, moet enkel een paar sporenelementen toevoegen. En dit vermeng met met de 2-part, dus geen omkijken naar verder.

Welke sporenelementen voeg je nog meer toe en in welk verhouding meng je deze met de ati flessen.

Gr peter
 
Kalium, boor. En volgens de laatste ICP test nu ook jodium en fluor.
De hoeveelheid is afhankelijk van de rest.
Zal je mijn hoeveelheden wel even appen.
 
Kalium, boor. En volgens de laatste ICP test nu ook jodium en fluor.
De hoeveelheid is afhankelijk van de rest.
Zal je mijn hoeveelheden wel even appen.

Ha Arjen,
Even tussendoor, ATI heeft mij sterk afgeraden om fluor extra toe te voegen. Een overdosering is namelijk heel snel giftig en zolang het maar een beetje aanwezig is is het genoeg om te doen wat het moet doen.
Ik doseer fluor alleen bij na een ICP test.
 
Ik ook enkel na de ICP test. Anders voeg ik het idd ook niet toe.
Zit alleen te denken omdat ik redelijk wat te kort had, dit in een halve hoeveelheid aan mijn toevoegingen bij te doen.
Zo kan ik in principe nooit een overdosis krijgen...als het goed is.
 
Bovenaan