Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n Waterbox marine X 60.2

JL92

ZeewaterForum lid
Goedeavond allemaal!

Ik ben altijd al gefascineerd geweest door zoutwateraquaria maar was altijd in de veronderstelling dat deze bakken ook meteen groot moesten zijn en niet mogelijk was in bijv. 60-80 liter. Tot ik via Youtube een filmpje tegenkwam van een 30 liter bak. Prachtige koralen en een koppeltje driebandanemonen. Dat wil ik ook dacht ik! Geen enkele ervaring met aquaria trouwens behalve een setje goudvissen die al 5 jaar vrolijk rondzwemmen.

Zo gezegd zo gedaan. Na wat research bleek een Blue marine reef 60 bak perfect kwa afmetingen. Ik weet dat de techniek in vergelijking tot de wat grotere Red Sea Nano wat achterloopt maar dit zal stap voor stap worden vervangen. Een hele mooie compacte bak :). Gelukkig heel veel advies gehad van de lokale winkel hier in Nijmegen (krayenhoff). Die hebben me zeer goed geholpen met sommige vragen. En op hun aanraden Tanne’s boekje deel 1 gelezen (heel nuttig!).

Ik heb de bak momenteel draaien met alle techniek zoals die als set word verkocht en jeetje wat is de eiwitafschuimer lawaaierig! Inmiddels al een tweedehands Tunze 9001 aangeschaft in de hoop dat dit wat scheelt. Deze komt in de loop van volgende week binnen. De volgende toevoeging word een stromingspomp. Zit nog te twijfelen tussen de Jecod SW2 en de Tunze 6040, iemand adviezen? Of iets in de aanbieding? Daarna is de opvoerpomp, verlichting en een osmolator aan de beurt maar alles op z’n tijd :).

Op advies van de winkelier ben ik opgestart zonder levend steen omdat dit mogelijk ook veel ongewenste dieren met zich mee brengt. Zoals ik hier op het forum lees niet de meest gebruikelijke manier maar i.c.m. microbe-lift zeker geen slechte manier. Ik begrijp dat het opstarten dan wel wat langer kan duren maar ik heb geen haast.

Gister (05-10-19) alles opgestart en vandaag de waterwaardes getest, zie hieronder:
-Ammonia 0,25 ppm
-Nitrite 0,25 ppm
-Nitrate 0,25 ppm
-Alkalinity 13 dKH
-Salinity 1,025 d SG

En wat foto's natuurlijk :D
IMG_5663.JPEG

IMG_5662.JPEG


IMG_5664.JPEG

Iemand nog tips hoe ik minder "blauwe" foto's kan maken?

Vind het er nu al super uit zien en kan niet wachten tot er wat leven in de bak komt :D
 
Bij D&d is er een lenzesetje voor je telefoon met diverse filters en lenzen beschikbaar. Daarmee los je dit probleem op
 
Succes met je opstart en dat lenzensetje heb ik ook bij Krayenhoff zien liggen. Grtn.Jan
 
Welkom en veel plezier met jouw bak!
Heb dezelfde :)

Qua foto's maken gebruik ik de iPhone app Camera+ waarmee je de whitebalance kan instellen.
Je krijgt dan foto's met meer natuurlijke kleuren.

Let met de opbouw van de stenen erop dat je genoeg ruimte langs de zijkanten hebt om het glas makkelijk schoon te houden. Je moet er makkelijk met jouw hand tussen kunnen anders wordt het schoonmaken erg lastig.

Het is wellicht fijn om meer vlakke delen te hebben om koralen op te zetten. Steile wanden gaat dit lastiger mee.
 
Welkom en veel plezier met jouw bak!
Heb dezelfde :)

Bedankt voor je adviezen. Was erg leuk je dagboek te lezen, is wel een beetje een doorslaggevende factor geweest voor de aanschaf van de bak :).

Ik heb de stenen bewust wat steiler opgebouwd maar realiseer me nu dat dit misschien niet zo super handig is. Maar eventjes aankijken en voor er bewoners inkomen de knoop doorhakken. Kan er nu iig wel rondom overal bij. Niet de makkelijkste klus maar zeker te doen.
 
Vandaag de eerste update, de bak voorzien van een Tunze 9001. Heerlijk wat een rust! Nu pas merk ik hoeveel herrie de opvoerpomp maakt dus dat is de volgende! Deze word vervangen voor een Eheim Compact 600. Nu alleen nog een stromingspomp en dan is het geheel compleet. Nog adviezen op dit gebied? Of heeft iemand nog iets liggen voor de verkoop?

IMG_5674.jpeg

Tevens is er een Tunze nano osmolator onderweg. Ik vind het nu ook erg lastig om in te schatten wanneer en hoeveel ik water moet toevoegen. Omdat ik geen zin had om hier mee te klooien maar een osmolator aangeschaft.

De foto app die LeoK heeft aangeraden werkt perfect! Een aanrader voor iedereen :).
IMG_5666.jpeg

Ook maar even de waterwaardes getest:
-Ammonia 0,25 ppm
-Nitrite 0,25 ppm
-Nitrate 0,25 ppm
-Alkalinity 9 dKH
-Salinity 1,025 d SG
 
Update #2

Vandaag is de Tunze osmolator nano binnengekomen. Wat een handig ding :). Nog even aankijken of ik hem wel op het juiste waterniveau heb ingesteld maar dit zal de komende dagen blijken.
IMG_5681.JPEG

IMG_5682.JPEG

Omdat de Krayenhoff mij heeft afgeraden om alle zwarte filtermatten eruit te laten moest ik een drager verzinnen voor wat filterwatten in de eerste kamer. Met wat hulp van LeoK een houdertje bedacht om de watten te dragen. Met n uurtje knutselen nog best een handig ding geworden! Nu is het wachten op de nieuwe opvoerpomp en dan op naar de eerste waterwissel :).

IMG_5679.JPEG

IMG_5677.JPEG

Tot de volgende!
 
Let er op bij de waterwissel dat je van tevoren wel even je osmolator uit zet... heb verhalen gehoord van mensen die dat niet deden en waarbij er liters osmosewater de bak in werd gepompt
 
Let er op bij de waterwissel dat je van tevoren wel even je osmolator uit zet... heb verhalen gehoord van mensen die dat niet deden en waarbij er liters osmosewater de bak in werd gepompt

Thanks voor de tip, had vandaag ook al zo’n slim momentje met het plaatsen van de sensor. Trok m even omhoog en pompte zo een flinke slok osmosewater in de bak. Dat doe je ook geen 2e keer:rolleyes:
 
Update #3

inmiddels de opvoerpomp vervangen voor een Eheim compact 600. Stuk stiller en veeeel minder gebrom en resonantie. Ook meteen het slangetje vervangen voor een siliconen variant.

En onder het mom van; sommige deals zijn te mooi om te laten lopen, vandaag een prime HD en Jecod SW4 aangeschaft. Nu is echt alles compleet kwa techniek, denk ik....
1254D6B8-9BC0-474E-8A30-356F56991F0D.jpeg

F458559F-2E79-4268-BE30-CBC505FD9CD3.jpeg

Vandaag ook nog zeewater en osmosewater ingeslagen voor de eerste waterwissel morgen :). Ook filterwatten gekocht voor m’n kleine traytje en Tanne’s boek deel 2.

Tot de volgende!
 
Goed bezig, alleen een koppel driebanders zoals je aangaf te willen gaan huisvesten zou ik echt niet doen.
Dat is echt zielig, het is een Nano bak daar horen Nano visjes in of garnalen.
 
Goed bezig, alleen een koppel driebanders zoals je aangaf te willen gaan huisvesten zou ik echt niet doen.
Dat is echt zielig, het is een Nano bak daar horen Nano visjes in of garnalen.

Bedankt voor je advies, echter een koppeltje driebanders o.i.d. zie je toch echt vaker in zo’n bak. Ik zal het nog is aankaarten bij de winkel :).
 
Leuk om te zien hoe je je aquarium beetje bij beetje aan het tweaken bent :) Ik heb zelf een Red Sea Max nano en ben gelijkaardige aanpassingen aant doorvoeren.

Persoonlijk vind ik een koppeltje occelarissen best wel kunnen. Het zijn geen visjes die fanatiek door de bak gaan zwemmen en vaak blijven ze toch vrij lokaal op 1 plek rondhangen. Echter, ze worden inderdaad best groot.

Succes ermee alvast!!
 
Leuk om te zien hoe je je aquarium beetje bij beetje aan het tweaken bent :) Ik heb zelf een Red Sea Max nano en ben gelijkaardige aanpassingen aant doorvoeren.

Persoonlijk vind ik een koppeltje occelarissen best wel kunnen. Het zijn geen visjes die fanatiek door de bak gaan zwemmen en vaak blijven ze toch vrij lokaal op 1 plek rondhangen. Echter, ze worden inderdaad best groot.

Succes ermee alvast!!

Thanks! Waar kan ik jou tank zien?
 
Update #4

Gister de eerste waterwissel gedaan. Altijd even rommelen de eerste keer maar het verliep goed. Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de scape wat beter te organiseren. Alles stond los en instabiel, te dicht bij het glas en te weinig horizontal delen. Nu alles met Aquaforest stonefix gefixeerd. Staat als een huis!

C264194C-B418-40A5-BC1F-771C7B1F601B.jpeg

Ben trouwens super blij met de Prime. Erg fijne lamp en super in te stellen. Ik draai nu met het Pirates of the Caribbean schema :).

Waterwaardes:
-Ammonia 0,50 ppm
-Nitrite 0,25 ppm
-Nitrate 0,50 ppm
-Alkalinity dKH
-Salinity 1,025 d SG

Tot de volgende!
 
Bovenaan