Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Ook heb ik het steksteentjes maken nu beter onder de knie:
Whats_App_Image_2018-02-22_at_12.37.52.jpg

Ik gebruik 1/5 zwart voegzand; 2/5 schelpzand en 2/5 3mm "koraal" zand. Deze mix meng ik 2/1 met witte cement.
Ben erg tevreden over de resultaten; heb nu ongeveer 200 steentjes gemaakt; Meer dan voldoende voor de komende tijd :).[/QUOTE]

Word het niets met de stekjes dan zou je altijd nog iets met poffertjes kunnen doen of zo :p , veel suc6 vandaag , ik ben benieuwd.

Grtz Jack

Bedankt voor het vragen :)!
Het is dit weekend allemaal vrij goed gegaan.
We (Michiel, Twan en ik) zijn rond een uur of half begonnen met het overplaatsen van de stenen.
Vond het toch allemaal erg lastig.
Ditmaal heb ik het rif namelijk "nat" ingericht ipv droog zoals de voorgaande keer.
Hierdoor kun je veel minder wilde constructies maken; maar blijft de bacterie cultuur uiteraard beter intact.

De vorige keer had ik een zuil en een brug in de bak.
Opzicht is dit heel erg mooi en ruimtelijk maar helaas neemt dit ook veel plaats weg voor koralen.
De bak stond de vorige keer echt BOM vol; dus heb besloten het ditmaal anders aan te pakken.
Het is de chineese muur geworden. Een hoge en stijle stapel stenen waar enorm veel plek is voor het plaatsen van LPS en SPS koralen.
Om toch wat diepte te creëren zijn de stenen zeer luchtig gestapeld.
Ondanks het luchtige stapelen heb ik ongeveer 1/3 nieuwe (dode) stenen moeten gebruiken.
Ofwel er zit flink meer steen in; meer plek om koralen te plaatsen; maar ook meer verstop plekken voor de vissen.
Na 5 uur stapelen was ik tevreden (voor nu :) ).

Ik moet er wel allemaal nog extreem aan wennen; zo'n muur van stenen... maar als ik me bedenk dat er nog een 50+ tal koralen in moeten zal het eindbeeld er compleet anders uit zien. Het zal ook schelen als de nieuwe stenen bijkleuren (met name de grote platte stenen tegen de achterwand). Ook heb ik besloten de dag erna het zand erin te doen.
Door het rolfilter had ik binnen 6 uur weer een heldere bak!

Waterwaarden blijven OK; al is mijn fosfaat echt helemaal naar 0 gezakt. Dit ga ik vanavond even opkrikken om extreme onbalans te voorkomen.

Alles goed gegaan van het weekend?

Whats_App_Image_2018-02-26_at_16.40.55.jpg

Whats_App_Image_2018-02-26_at_16.40.55_1.jpg

Helemaal top Luc.
Het leuke is dat iedere keer je een nieuwe bak of scape maakt je steeds minder stenen gaat gebruiken, je koralen zorgen wel voor de vulling en nemen de ruimte, als het goed is, snel in :o
De platte stenen tegen de achterwand is ideaal om koralen tegenaan te plakken en neemt weinig diepte in.

De natte verhuizing is ideaal voor je bacterie behoud en zal zorgen voor een snelle balans.
Al met al dus een geslaagd weekend.

alleen die kabel.......:p
Ik zie scape alleen maar voor de vissen, schuilplekken...koralen maken uiteindelijk de opbouw van het rif.
zorg wel dat er voldoende stroming door en tussen kan en dat je met een spuit Joeys zooi overal aan kan voor de glasnameonen te elimineren.

In het weekend heb ik de meeste dieren terug in het aquarium geplaatst.
Een hele operatie, maar ben tevreden hoe het is verlopen!

Zo'n lege bak met veel ruimte is wel nog even wennen; maar heb een vermoeden dat dit snel opgelost gaat worden :)

image2.jpg

Binnenkort kan de stekken en koralen jacht eindelijk weer beginnen!

Heb wel weer veel plezier in het aquarium en vindt het heerlijk dat hij terug in de woonkamer staat!!

Ziet er goed uit. En ik vind het eigenlijk best al behoorlijk gevuld met koralen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Heb wel weer veel plezier in het aquarium en vindt het heerlijk dat hij terug in de woonkamer staat!!
Gefeliciteerd! Het oogt alweer als een 'echt' aquarium, nu heeft de bak rust nodig. En dan over een tijdje weer wat koralen erbij. Hoe doen de stekjes het die ik je heb gegeven?

Ziet er goed uit. En ik vind het eigenlijk best al behoorlijk gevuld met koralen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
klopt! maar als ik het hier mee vergelijk heb ik nog behoorlijk wat ruimte :)

DSC_0434.jpg

Gefeliciteerd! Het oogt alweer als een 'echt' aquarium, nu heeft de bak rust nodig. En dan over een tijdje weer wat koralen erbij. Hoe doen de stekjes het die ik je heb gegeven?

Je hebt helemaal gelijk!
Betreffende de stekken, de meeste stekken doen het geweldig!
De acropora speciosa was vuistgroot geworden maar helaas heb ik het koraal in stekken moeten verdelen(bleken bij stam).
Een stek heb ik terug in de bak geplaatst, je ziet hem midden boven in de bak staan (links van de porites).
De groen rode pocillopora doet het ook goed al groeit deze langzaam (nu ongeveer 5cm groot) en ga ik dit weekend in de bak plakken.

Laatst bewerkt:
klopt! maar als ik het hier mee vergelijk heb ik nog behoorlijk wat ruimte

Je hebt helemaal gelijk!
Betreffende de stekken, de meeste stekken doen het geweldig!
De acropora speciosa was vuistgroot geworden maar helaas heb ik helaas in stekken moeten verdelen(bleken bij stam).
Een stek heb ik terug in de bak geplaatst, je ziet hem midden boven in de bak staan (links van de porites).
De groen rode pocillopora doet het ook goed al groeit deze langzaam (nu ongeveer 5cm groot) en ga ik dit weekend in de bak plakken.
Fijn te horen! De tweekleurige is overigens een Stylophora, vermoedelijk S. pistillata.

In het weekend heb ik de meeste dieren terug in het aquarium geplaatst.
Een hele operatie, maar ben tevreden hoe het is verlopen!

Zo'n lege bak met veel ruimte is wel nog even wennen; maar heb een vermoeden dat dit snel opgelost gaat worden :)

Binnenkort kan de stekken en koralen jacht eindelijk weer beginnen!

Leuk te zien dat het aquarium weer is gevuld. Heb je project stilletjes gevolgd. Complimenten[emoji106]

Fijn te horen! De tweekleurige is overigens een Stylophora, vermoedelijk S. pistillata.
Je kan best eens gelijk hebben ja... maar blijft wat lastig te zien.

Leuk te zien dat het aquarium weer is gevuld. Heb je project stilletjes gevolgd. Complimenten[emoji106]
Bedankt, leuk om te lezen :) !

ps. nu de bak weer helemaal vol is (en alle lampen erboven hangen) moet ik concluderen dat de voorruit er echt goed uitziet.
Ik kan geen kras meer bekennen! Ofwel zeer tevreden over het polijst werk.

Hoi luc.
Zie je ook geen vertekend beeld door het polijsten.
Bakie ziet er weer goed uit topjes.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Henk, absoluut niet.
Maar dat garandeerde de polijster ook.
Dit kan wel het geval zijn als ze gaan schuren; maar dit was niet nodig omdat de krassen (gelukkig) niet diep genoeg waren.

Hoi luc.
Zie je ook geen vertekend beeld door het polijsten.
Bakie ziet er weer goed uit topjes.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Luc, mooi dat er weer koraal in je bak staat, en om een wederdienst te vervullen: je mag bij mij hier in de bak aanwijzen wat je leuk of mooi vind, maak ter plekke een stekkie om je bak weer op te fleuren.

Je hebt mij toen ook geholpen, gr. Marcel

ook namens mij...heb stekken van jou gekregen en kan ze nu als je ze wilt terug krijgen...al is het maar om het systeem sneller op gang te krijgen door een paar groeiers erin te plaatsen

Leuk aanbod heren! Doet me goed.
Hier wil ik zeker gebruik van maken!!
Volgende week moet ik voor het werk naar Shanghai.
Als de bak bij terugkomst er net zo top bijstaat als dat hij er nu bijstaat neem ik contact op!

Toevallig is een lokale collega in Shanghai ook een enorme aquarium fanaat en kent elke winkel daar in de buurt.
We gaan zondags samen langs een paar lokale aquarium winkels.
Helaas kan ik er niets kopen, maar dit gaat zeker een unieke ervaring worden!!

Luc, mooi dat er weer koraal in je bak staat, en om een wederdienst te vervullen: je mag bij mij hier in de bak aanwijzen wat je leuk of mooi vind, maak ter plekke een stekkie om je bak weer op te fleuren.

Je hebt mij toen ook geholpen, gr. Marcel

ook namens mij...heb stekken van jou gekregen en kan ze nu als je ze wilt terug krijgen...al is het maar om het systeem sneller op gang te krijgen door een paar groeiers erin te plaatsen

Back
Bovenaan