Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Martin V

Heb het onderbouwsel waar de turbi op moet komen te staan deze week klaargemaakt en ligt in de sump. Arjen heeft zaterdag het softkoraaltje meegenomen,en heb dus al weer een beetje meer ruimte gekregen!!

Mvg,

Martin.

het is een prachtig koraal, een echte aanwinst :)

aqua1.jpgaqua2.jpg

Dat vraagt ok fotos martin.
Super al die grote stukken al jaren bij je man.
En altijd is er wel weer ruimte te maken door je ;-)

Nog even geduld Wesley,volgende week ga ik daar mee aan de gang !!

Mvg,

Martin.

De grondkoeling heeft de hele winter stilgestaan met zoutwater erin.Vandaag heb ik de boel weer goed door gespoeld en aangesloten.
Nu de temperaturen weer oplopen laat ik hem 1 x per dag aanslaan voor 5 min zodat er geen dood water in komt te staan.
Als de temperaturen te hoog worden voor de bak dan ga ik hem instellen op de juiste temperatuur.
Ik zou zeggen laat de zomer maar komen,ik ben er klaar voor!!

Mvg,

Martin.

Ik heb nooit echt iets met de kruipruimte gedaan, maar het idee is erg interessant.

Hoeveel graden kan jij ongeveer koelen met deze opstelling? Welke maat (diameter, wanddikte) slang heb je gebruikt en wat voor pomp gebruik je? Ik moet goed nadenken hoe ik dit bij mij thuis kan toepassen, maar het is zeker een beter idee dan een aquariumkoeler...

Ik heb nooit echt iets met de kruipruimte gedaan, maar het idee is erg interessant.

Hoeveel graden kan jij ongeveer koelen met deze opstelling? Welke maat (diameter, wanddikte) slang heb je gebruikt en wat voor pomp gebruik je? Ik moet goed nadenken hoe ik dit bij mij thuis kan toepassen, maar het is zeker een beter idee dan een aquariumkoeler...

Als het in de zomer heel erg warm is dan loopt de koeling dag en nacht Tanne en dan blijft de bak op 24 graden.Als het minder warm is moet pauzes inlassen met een tijdschakelaar er tussen.
Dus hoeveel graden ik kan koelen met deze opstelling kan ik zo niet zeggen.Het water wat gekoelt wordt is 18 graden wat in de sump loopt
Tanne nadat je bij me bent geweest met Vincent is alles veranderd zowel binnen als buiten.Ik heb een tyleenslang van 20 mm en 40 meter lang ingegraven in de kruipruimte onder het huis.
De pomp die in de sump ligt is een kleine pomp van 9 watt en pompt 550 L/H.Doordat het een lange weg is loopt het water heel langzaam.Er mag beslist geen lucht in de leiding zitten want anders trekt de pomp het niet !!

Mvg,

Martin.

Martin,
Hoe diep graaf je de slang in en heb je de slang in een spiraal gelegd of zoals men doet met een vloerverwarming?

Gr. Wim

Martin,
Hoe diep graaf je de slang in en heb je de slang in een spiraal gelegd of zoals men doet met een vloerverwarming?

Gr. Wim

De slang zit 25 a 30 cm diep en is gelegd net als een vloerverwarming maar dan wat verder van elkaar Wim !!

Mvg,

Martin.

Vreemd is het wel dat een koraal zo uitgroeid.In het midden is het een grote massa van weefsel wat maar door blijft groeien en wat zacht is en buitenom alles hart.
Waar nu het weefsel zit groeiden voor jaren terug normaal poliepen.Het is inmiddels een zware jongen geworden!!

Mvg,

Martin.

Bijlagen

• 009 - kopie (8).jpg
    009 - kopie (8).jpg
    76,8 KB · Weergaven: 51
Heb je weer eens een paar uurtjes in de zon gelegd :biggrin:

Wat een ding zeg ......

Vreemd is het wel dat een koraal zo uitgroeid.In het midden is het een grote massa van weefsel wat maar door blijft groeien en wat zacht is en buitenom alles hart.
Waar nu het weefsel zit groeiden voor jaren terug normaal poliepen.Het is inmiddels een zware jongen geworden!!

Mvg,

Martin.

Heb je weer eens een paar uurtjes in de zon gelegd :biggrin:

Wat een ding zeg ......

Erik de zon liet het die dag afweten,maar ik heb toch nog een beetje ruimte erbij kunnen ceëren in de bak zodat hij nog een tijd kan blijven staan :cool: !!

Mvg,

Martin.

Ik was al een tijd niet meer in Borne geweest,maar vanmiddag ben ik even langs geweest en de Lobo gezien die eerder bij mij in de bak stond.
Hij stond er fantastisch mooi bij en zat dik in het vlees en was rondom wel 5cm gegroeid :cool: !! Doordat het watervolume zo groot is denk ik dat zo`n koraal mega groot kan worden (hij heeft het helemaal naar zijn zin ook kwa licht)
Mooi toch dat het zo kort in de buurt is om eens te gaan kijken hoe alles zich verder ontwikkelt.
Ook heb ik nog een mooi stukje alvapora en nog een klein stukje meegenomen,maar weet niet wat het is (ben het nog nooit eerder tegen gekomen )

Mvg,

Martin.

Was dat bij een winkel Martin of particulier? (Want mocht het een winkel zijn, dan is Borne vanaf Denekamp voor mij ook goed te doen volgens mij? Ik kom er zelfs langs denk ik wanneer ik richting Alkmaar terug rij?)

Marjan het is een winkel,Ambachtstraat 7 . 7622 AS in Borne.

Mvg,

Martin.

Marjan deze moet je gaan zien????het is echt de moeite waard 18 jaar bij mij in de bak gestaan !!

Mvg,

Martin

Bijlagen

• 005 - kopie.jpg
    005 - kopie.jpg
    76,8 KB · Weergaven: 53
Martin ik ga proberen ergens in de komende 3 weken daar naartoe te gaan (mits het met openbaar vervoer te doen is vanuit Denekamp, want ik heb daar de komende 3 weken geen auto tot mijn beschikking). Mocht het niet lukken dan zal het in juli of augustus zijn, maar hoe dan ook ga ik er naar toe voordat 'mijn Twente seizoen' weer afgelopen is...ik heb nog tot het eerste weekend van oktober dus dat moet lukken 😉. Evenals een bezoek aan Haaksbergen eigenlijk...na al die jaren is het daar nog steeds nooit van gekomen...tis toch erg eigenlijk van mij dat dat nog nooit is gebeurd!

Marjan deze moet je gaan zien????het is echt de moeite waard 18 jaar bij mij in de bak gestaan !!

Mvg,

Martin

Beste Martin,
U schrijft: "Heeft gestaan." Staat dit prachtige stuk dan niet meer in uw aquarium?
Hoe groot is het koraal in doorsnee? Het zal ook wel een paar kilo's wegen. Van de week zag ik op het forum een Acropora van meer dan 3 kilogram voorbij komen. Dat zijn geweldige resultaten.

Beste Martin,
U schrijft: "Heeft gestaan." Staat dit prachtige stuk dan niet meer in uw aquarium?
Hoe groot is het koraal in doorsnee? Het zal ook wel een paar kilo's wegen. Van de week zag ik op het forum een Acropora van meer dan 3 kilogram voorbij komen. Dat zijn geweldige resultaten.

Robert dit mooie koraal werd voor mijn bak te groot zodat hij naar een grotere bak moest.Hij staat nu in een groot showaquarium met vele liters water,en weegt ongeveer 30 kg denk ik.
Hij staat er heel mooi bij en is daar ook al weer vele centimeters gegroeid.De doorsnee zal zo'n 45 a 50 cm zijn.
Regelmatig ga ik nog even kijken want zulke grote zie je hier nergens :cool: !!

Mvg,

Martin.

:cool:

Bijlagen

• 002 - kopie (7).jpg
    002 - kopie (7).jpg
    72,8 KB · Weergaven: 25
  • 004 - kopie (6).jpg
    004 - kopie (6).jpg
    81,2 KB · Weergaven: 26
Back
Bovenaan