Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Re: Foto's 500 liter bak 2 jaar na opstart

Klopt, vrijwel alleen maar stekken. Maar ik moet zeggen de keuze was reuze en alles perfect op kleur, zo zie je het maar zelden in winkels !

Ik wil er best nog wel eens een keer heen over tijdje dan geef ik je wel een seintje.

Sodeju, daar moet je zin in hebben, 5 uren :p.

Was anders graag een keer mee gegaan naar Joe.
Met twee is 5 uren ook niet leuk maar misschien wel iets aangenamer en je kan de benzine delen.
Volgens mij heeft Joe veel stekken en wat minder grote stukken want met grote stukken kan ik niet zoveel met m'n bakje of heb ik het mis?

Klopt, vrijwel alleen maar stekken. Maar ik moet zeggen de keuze was reuze en alles perfect op kleur, zo zie je het maar zelden in winkels !

Ik wil er best nog wel eens een keer heen over tijdje dan geef ik je wel een seintje.

Idd, ben er afgelopen weekend ook weer geweest. De vitaliteit van de koralen spat er vanaf!!!

Meeste winkels weten alleen zulke kleuren te houden als ze net binnen komen van import.... ;)

Hey Frank ik las inderdaad in je dagboek dat je er ook was geweest zaterdag. Heb je nog wat gekocht ?

Idd, ben er afgelopen weekend ook weer geweest. De vitaliteit van de koralen spat er vanaf!!!

Meeste winkels weten alleen zulke kleuren te houden als ze net binnen komen van import.... ;)

Re: Foto's 500 liter bak 3 jaar na opstart

Daagt de Favites met z'n vechttentakels nu de Borbonius uit of het is het andersom ?

[video=youtube;-BwRs_ozuxU]https://www.youtube.com/watch?v=-BwRs_ozuxU[/video]

Hey Frank ik las inderdaad in je dagboek dat je er ook was geweest zaterdag. Heb je nog wat gekocht ?

Jazeker erik :)

Ik ben met iets naar huis gegaan waar andere mensen niet naar kijken. Ik heb me een leder bosje gekocht :biggrin:.

Maar dan wel een mooi en flink stuk leder bosje van de gele sinularia flexibulus. Een tamelijk uniek stuk wat hier in nederland niet zomaar te verkrijgen is of je betaald er de hoofdprijs voor.

De gele is inderdaad zeer zeldzaam, komt volgens mij vrijwel alleen in de rode zee voor en daar mogen we niet snoeien :)

Als je die eens moet knippen hoe ik me aanbevolen :rolleyes:

Jazeker erik :)

Ik ben met iets naar huis gegaan waar andere mensen niet naar kijken. Ik heb me een leder bosje gekocht :biggrin:.

Maar dan wel een mooi en flink stuk leder bosje van de gele sinularia flexibulus. Een tamelijk uniek stuk wat hier in nederland niet zomaar te verkrijgen is of je betaald er de hoofdprijs voor.

Wat een ontzettend mooie bak zeg.......mijn voorbeeld waar ik naartoe moet streven, moet proberen te streven!

Dit keer geen foto's maar een een minder leuk verhaal met een happy end.

Maand geleden, schat ik zo, tijdens een meet rondje gemerkt dat het fosfaat en nitraat iets was opgelopen. Op zich niets aan de hand dacht ik dus afschuimer wat natter gezet en iets minder gevoerd. Week erna bam ... fosfaat 0,096 en nitraat dichter bij de 10 dan bij de 5 (salifert). Op zich nog niet zo heel erg zorgwekkende waardes maar waar ik me meer zorgen over maakte was dat ondanks de maatregelen het nitraat en fosfaat opnieuw gestegen is en de weken erna is het fosfaat verder gestegen naar 0,14 ! Ook de KH was gestegen van 7 a 8 naar 11, hetgeen duidde op een groei rem/stop. Afschuimer schuimde ook veel minder en minder donker dan normaal.

Vele LPS-sen stonden niet meer mooi open en de kleuren van de SPS-sen werden snel donkerder. Flap in de kleuren rood/zwarte en groen, elke dag ramen lappen, stenen vol algen enz. En het ergste van alles is dat mijn zeeeer mooie knal blauwe acro het niet heeft overleeft :(

Geen idee wat de oorzaak was maar de bak ging ziende ogen achteruit. Had nog wat biodigest en een fles special blend staan dus daarvan maar eens gebruik gemaakt, fosfaat obsorber ingezet maar niks mocht baten.

Vooral de groene flap breide zich enorm uit en mijn enige conclusie was een flinke verstoring in de bacterie balans, oorzaak geen idee maar er moest wat gebeuren.

Na wat googelen kwam ik op Qium CyanoControl. Vorige week vrijdag begonnen met toevoegen volgens voorschrift en mijn bak ging met de dag met sprongen vooruit. Gisteren gemeten en wat denk je ..... nitraat niet meetbaar en fosfaat <0,024 (merck). Afschuimer produceert weer zoals van ouds en KH gedaald naar 8. En de flap is op enkele kleine plekjes na volledig weg.

Conclusie is dat bacterie balans totaal van slag was maar wat daar de oorzaak van is geweest :confused: Vlak voordat het probleem zich voordeed heb ik totaal niets veranderd.

Andere conclusie is dat Qium CyanoControl zeer goede bacteriën bevat, wat een resultaat zeg na 1 week toevoegen ! Iets wat met biodigest of special niet zal lukken. Vanaf nu ga ik de komende weken nog door met Qium CyanoControl volgens de onderhouds dosering en voeg daarbij nitraat toe en als nodig is fosfaat.

Zonde erik het hoort er jammer genoeg bij gelukkig heb je het nu onder controle.
Heb je ook echt de oorzaak gevonde of denk je dat het een bacterie onbalans is geweest.

Groetjes wesley

Dat is altijd minder om te horen. Cyano hoor je wel vaker met warmer weer dat het komt opzetten maar dit heeft wel een hele grote impact gehad. Wel fijn dat het weer onder controle is en het spul dat je gebruikt hebt goed werkt.

Volgende keer wel weer graag foto's ipv een probleem verhaal ;)

Zonde erik het hoort er jammer genoeg bij gelukkig heb je het nu onder controle.
Heb je ook echt de oorzaak gevonde of denk je dat het een bacterie onbalans is geweest.

Groetjes wesley

Alles duid erop dat >90% van alle goede bacteriën plots verdwenen of uitgestorven zijn waardoor het leek alsof ik in een soort opstart fase terecht kwam. Wat de daadwerkelijke oorzaak van de onbalans is geweest is me een raadsel en ben ook bang dat ik daar nooit zal achter komen.

Inderdaad een beetje flap af en toe hebben we allemaal wel eens last van maar het was niet alleen de flap maar alles bij elkaar en dan vooral het hoge fosfaat heeft veel impact gehad.

En je weet Bjorn foto's van bakken die er minder goed bij staan stoppen we liever in de doofpot :o

Dat is altijd minder om te horen. Cyano hoor je wel vaker met warmer weer dat het komt opzetten maar dit heeft wel een hele grote impact gehad. Wel fijn dat het weer onder controle is en het spul dat je gebruikt hebt goed werkt.

Volgende keer wel weer graag foto's ipv een probleem verhaal ;)

Ook als het minder goed gaat moeten we melden, daar kun je alleen maar leer uit krijgen, zo lang het goed gaat is ere niks aan de hand, maar om problemen op te lossen is een leer voor iedereen.

Helemaal mee eens ! Maar ik weet zeker dat we dit veel te weinig lezen hier op het forum. Zelf "de grote mannen" hebben wel eens tegenslagen maar we lezen er relatief weinig over.

Ook als het minder goed gaat moeten we melden, daar kun je alleen maar leer uit krijgen, zo lang het goed gaat is ere niks aan de hand, maar om problemen op te lossen is een leer voor iedereen.

Alles duid erop dat >90% van alle goede bacteriën plots verdwenen of uitgestorven zijn waardoor het leek alsof ik in een soort opstart fase terecht kwam. Wat de daadwerkelijke oorzaak van de onbalans is geweest is me een raadsel en ben ook bang dat ik daar nooit zal achter komen.

Heey erik ga je daarom nu ook bacterie blijven toevoegen om het in stand te houden de bacterie populatie.

Groetjes wesley

Klopt Wesley ik ben inderdaad van plan om voorlopig en wellicht wel altijd een onderhoudsdosering te blijven toevoegen. Ik ben bang dat als ik nu stop dat ik weer terug val omdat de biomassa nog niet in evenwicht is.

Ik heb met Marcel nog wat gebrainstormd via PB en Marcel voegt ook met regelmaat bacs en vers levend steen toe om te voorkomen dat bepaalde bacteriestammen uitsterven. Mijn bak draai nu 3,5 jaar en ben opgestart met levend steen daarna wel af en toe bacs toegevoegd maar niet met een bepaalde regelmaat. Extra stenen in de sump voor biomassa te kweken is nog een andere tip van Marcel.

Biomassa kunnen we niet genoeg van hebben dus baat het niet dan schaad het ook zeker niet.

Ik moet nu wel even mijn nitraat en fosfaat in de gaten houden omdat die nu wel akelig laag worden door de enting. Maar goed ik had altijd al een stamoplossing nitraat en fosfaat staan voor in geval dat en dat komt nu goed van pas.

Sjit Erik,

Dat is inherent aan de hobby maar blijft een vervelend iets, verdomme en net die gave blauwe acro die het niet overleeft.... als het dat eens tegenzit dan goed ook zo blijkt!
Maar goed te horen dat de bak weer in een stijgende lijn zit, ik ga ook eens googlen op die Qium CyanoControl dat klinkt super!

Ouwehoeren van de week wel ff bij onder het genot van een bakkie voor de bak!

Gr. Ger

Dit keer geen foto's maar een een minder leuk verhaal met een happy end.

Maand geleden, schat ik zo, tijdens een meet rondje gemerkt dat het fosfaat en nitraat iets was opgelopen. Op zich niets aan de hand dacht ik dus afschuimer wat natter gezet en iets minder gevoerd. Week erna bam ... fosfaat 0,096 en nitraat dichter bij de 10 dan bij de 5 (salifert). Op zich nog niet zo heel erg zorgwekkende waardes maar waar ik me meer zorgen over maakte was dat ondanks de maatregelen het nitraat en fosfaat opnieuw gestegen is en de weken erna is het fosfaat verder gestegen naar 0,14 ! Ook de KH was gestegen van 7 a 8 naar 11, hetgeen duidde op een groei rem/stop. Afschuimer schuimde ook veel minder en minder donker dan normaal.

Vele LPS-sen stonden niet meer mooi open en de kleuren van de SPS-sen werden snel donkerder. Flap in de kleuren rood/zwarte en groen, elke dag ramen lappen, stenen vol algen enz. En het ergste van alles is dat mijn zeeeer mooie knal blauwe acro het niet heeft overleeft :(

Geen idee wat de oorzaak was maar de bak ging ziende ogen achteruit. Had nog wat biodigest en een fles special blend staan dus daarvan maar eens gebruik gemaakt, fosfaat obsorber ingezet maar niks mocht baten.

Vooral de groene flap breide zich enorm uit en mijn enige conclusie was een flinke verstoring in de bacterie balans, oorzaak geen idee maar er moest wat gebeuren.

Na wat googelen kwam ik op Qium CyanoControl. Vorige week vrijdag begonnen met toevoegen volgens voorschrift en mijn bak ging met de dag met sprongen vooruit. Gisteren gemeten en wat denk je ..... nitraat niet meetbaar en fosfaat <0,024 (merck). Afschuimer produceert weer zoals van ouds en KH gedaald naar 8. En de flap is op enkele kleine plekjes na volledig weg.

Conclusie is dat bacterie balans totaal van slag was maar wat daar de oorzaak van is geweest :confused: Vlak voordat het probleem zich voordeed heb ik totaal niets veranderd.

Andere conclusie is dat Qium CyanoControl zeer goede bacteriën bevat, wat een resultaat zeg na 1 week toevoegen ! Iets wat met biodigest of special niet zal lukken. Vanaf nu ga ik de komende weken nog door met Qium CyanoControl volgens de onderhouds dosering en voeg daarbij nitraat toe en als nodig is fosfaat.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sjit Erik,

Dat is inherent aan de hobby maar blijft een vervelend iets, verdomme en net die gave blauwe acro die het niet overleeft.... als het dat eens tegenzit dan goed ook zo blijkt!
Maar goed te horen dat de bak weer in een stijgende lijn zit, ik ga ook eens googlen op die Qium CyanoControl dat klinkt super!

Ouwehoeren van de week wel ff bij onder het genot van een bakkie voor de bak!

Gr. Ger

Blauwe acro baal ik het meeste van inderdaad. Ik zou zo ook niemand weten die een stek hiervan heeft.

Daarnaast :

- Fiji Pocci 50% van weefsel verloren (gelukkig wel nog 3 flinke stekken kunnen maken zaterdag)
- Kruipende fel blauw/paars monti alleen nog een paar kleine plekjes over rest is afgestorven, hopelijk gaat deze weer terug de groei in maar ik twijfel omdat er op het steen rondom nu nog wat algen zitten van het te hoge fosfaat, en daar waar algjes zitten, ook al is het maar weinig, groeien de kruipende monti's niet)
- Trachyphyllia eruit moeten halen. Deze had het altijd al een beetje zwaar omdat mijn papagaai er wel eens naar hapt overdag. Maar elke nacht pompte die zich weer vol en kon zo in leven blijven. Dit is 'm fataal geworden, weefsel verlies waarop direct algen zijn gaan groeien.
- Blastomussa, kopje of 5+ afgestorven, gaat het verder wel redden denk ik.

Blij dat mensen ook eerlijk posten als het slecht gaat. Waardeer dat, los van het feit dat ik je dit niet gun. Maar er gaat vaker iets fout inderdaad. Hopelijk komt het snel in orde Erik!
We leren dagelijks he.

Succes Erik.

Groet B

Back
Bovenaan