Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Jaja... hou dat moois voor mijn ogen[emoji43]
Mooi hoor... van een bruine kikker naar een prins.[emoji106]

Wist jij dat mijn sterrenbeeld een draak is ?

En je lievelings kleur rood zeker ;)

mooi stuk tanne

Mooie red dragon Tanne!!
Thanks Bas! Ik ben er ook erg blij mee!

Staat er mooi bij zeg word een topstuk man.

Groetjes wesley
Dank je wel Wesley! Bij mij een topstuk, bij jou straks weer een topbak!

Hij doet het goed. Je hebt vrij veel violet (paars) in je spectrum zie ik? Niet erg voor de koralen denk ik maar het valt me op.
In werkelijkheid is het licht niet zo paars, het valt in elk geval niet op. Stryx heeft gelijk: ik maak de foto's op het forum meestal met de iPhone en die maakt de dingen wat paarser dan ze zijn.

Óf hij maakt de foto's met een iPhone. Dan heb je dat effect heel sterk. [emoji1]
De spijker op z'n kop!

In ieder geval een mooi stuk koraal topie gr jaap
Dank je wel Jaap :)

Tanna ik zou de foto van die red dragon ook wel een met een echt fototoestel willen zien .
Want het oog wel erg violet zoals tim al zegt .
Maar maakt het er niet minder indruk wekkend om .

m.v.g henk
Henk, als ik de komende dagen tijd heb zal ik het fototoestel er eens bij pakken. De iPhone maakt meestal erg goede foto's dus dat is inmiddels wel het apparaat geworden waar ik meestal mee fotografeer. In sommige gevallen gaat er echter niks boven een 'echte' camera.

Jaja... hou dat moois voor mijn ogen[emoji43]
Mooi hoor... van een bruine kikker naar een prins.[emoji106]

Wist jij dat mijn sterrenbeeld een draak is ?
Ik wist niet dat je sterrenbeeld een draak is, maar het maakt de noodzaak voor het stekken van dit koraaltje nog groter. Ik zal daar binnenkort m'n best voor doen. Inderdaad is hij veel mooier geworden dan toen we hem bruin in Utrecht zagen staan. Ik heb de foto er even bij opgediept om te kunnen vergelijken.

Bijlagen

• FullSizeRender (2).jpg
    FullSizeRender (2).jpg
    89,6 KB · Weergaven: 120
Inderdaad is hij veel mooier geworden dan toen we hem bruin in Utrecht zagen staan. Ik heb de foto er even bij opgediept om te kunnen vergelijken.

Dat het koraal mooier wordt bij een lager fosfaatgehalte en meer blauw licht (hiermee bedoel ik niet alleen optisch) is inderdaad volgens verwachting. Wat ik interessant vind is dat deze specifieke koralen net zo bruin binnenkomen als op de foto. Ik moet eens proberen te achterhalen wat de maricultuur-condities zijn. Bali Aquarium kweekt namelijk ook op locaties met troebeler water (dus minder licht en meer nutrienten), wat een logische verklaring zou kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
blijft het feit dat het een prachtig koraal is
mocht er ooit een stuk over zijn ik hou me aanbevolen
gr robert

Dat het koraal mooier wordt bij een lager fosfaatgehalte en meer blauw licht (hiermee bedoel ik niet alleen optisch) is inderdaad volgens verwachting. Wat ik interessant vind is dat deze specifieke koralen net zo bruin binnenkomen als op de foto. Ik moet eens proberen te achterhalen wat de maricultuur-condities zijn. Bali Aquarium kweekt namelijk ook op locaties met troebeler water (dus minder licht en meer nutrienten), wat een logische verklaring zou kunnen zijn.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Vincent Chalias heeft Facebook, in elk geval moet je hem zo kunnen benaderen hierover. Ik heb vrij veel in Indonesië gedoken en ik ben daarbij de soorten die wij vaak als 'diepwater' beschrijven echt maar zelden tegengekomen. A. granulosa en A. caroliniana en een paar verwante soorten kan ik me wel herinneren, maar ook wat dieper (ik ben in Indonesië niet dieper dan zo'n 35 meter geweest) heb ik dit soort juweeltjes eigenlijk niet gezien zover ik me kan herinneren.

blijft het feit dat het een prachtig koraal is
mocht er ooit een stuk over zijn ik hou me aanbevolen
gr robert
Robert, ik zorg er voor dat Glenn en jij dit koraal over een tijdje ook in de bak hebben staan.

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Vincent Chalias heeft Facebook, in elk geval moet je hem zo kunnen benaderen hierover.

Ik heb Vincent via email benaderd, ik houd je op de hoogte. De "diep water" Acropora's staan volgens zijn website bij beperkte stroming, in beschermde baaien, op 10 tot 30 meter diepte. Het zijn dus geen echt diepe soorten (Acropora's worden tot zo'n 100 meter diepte gevonden). De dunne takken kunnen goed verklaard worden door de geringe stroming. Zijn website vemeldt ook dat deze locaties wat troebeler zijn, wat dus de bruinere kleuren bij binnenkomst zou kunnen verklaren.

Laatst bewerkt:
Vincent is snel, hier zijn reactie:

Hi Tim,

You are absolutely right, their original environment is 12-20 m calm turbid water. They are mostly brown with a slight hint of pink, that they normally lose during transport. But under intense light and low nutrient conditions they develop intense coloration. They become red and even purple under some conditions. We have few different strains of A. carduus/Awi/subulata here. Red Dragon, Red dragon with yellow tips, blue dragon, green dragon and even a blue dragon with green tips. Most of these will arrive brown, and will color up within a month.

Met andere woorden, in het troebele water worden ze bruin (minder licht, dus meer chlorofyl a, meer nutrienten, dus meer zooxanthellen), en ze worden in aquaria kleurrijker bij veel licht en schoon water.

Laatst bewerkt:
bij voorbaat dank tanne
top[emoji6]

Tim, dank je wel! Ik wist al dat de 'diepwater-soorten' inderdaad in de natuur helemaal niet zo diep voorkomen, maar kennelijk komen ze vooral voor op plaatsen waar je als toerist niet vaak duikt.

Ik weet dat sommige winkeliers deze koralen niet graag bestellen vanwege de bruine kleur. Ik realiseerde me niet dat ze (nagenoeg) bruin binnenkomen bij import, de meeste andere sps-koralen hebben vaak als ze net uit zee komen de meest fantastische kleuren.

Ik ben in elk geval erg bij dat ik met jouw hulp aan een mooi exemplaar gekomen ben :)

Tim, dank je wel! Ik wist al dat de 'diepwater-soorten' inderdaad in de natuur helemaal niet zo diep voorkomen, maar kennelijk komen ze vooral voor op plaatsen waar je als toerist niet vaak duikt.

Ik weet dat sommige winkeliers deze koralen niet graag bestellen vanwege de bruine kleur. Ik realiseerde me niet dat ze (nagenoeg) bruin binnenkomen bij import, de meeste andere sps-koralen hebben vaak als ze net uit zee komen de meest fantastische kleuren.

Ik ben in elk geval erg bij dat ik met jouw hulp aan een mooi exemplaar gekomen ben :)

Vincent schreef ook dat deze soorten (A. carduus vermoedelijk) niet populair zijn bij zijn klanten vanwege de bruine startkleur. Graag gedaan, kweek er maar veel van :).

Vincent schreef ook dat deze soorten (A. carduus vermoedelijk) niet populair zijn bij zijn klanten vanwege de bruine startkleur. Graag gedaan, kweek er maar veel van :).

Precies , heel veel van kweken....:)

[...] Inderdaad is hij veel mooier geworden dan toen we hem bruin in Utrecht zagen staan. Ik heb de foto er even bij opgediept om te kunnen vergelijken.
Is er nog een manier om te zien in wat voor kleur "zwaan" het bruine "eendje" gaat veranderen ?

Ik ga zeker m'n best doen. Zonde dat deze koralen niet populairder zijn, zet ze een maandje in een aquarium en ze worden prachtig.

Precies , heel veel van kweken....:)
Ga ik doen :)
Is er nog een manier om te zien in wat voor kleur "zwaan" het bruine "eendje" gaat veranderen ?
Ervaring. Als je de soort herkent ben je al een heel eind. En de 'kleurzweem' zien die onder het bruin zit helpt een hoop. En daarbij nog een klein beetje geluk :)

Ik zat met m'n iPhone te spelen en heb wat fotootjes gemaakt... Niet allemaal even scherp maar wel is goed te zien dat de vissen en koralen het best goed doen. Vooral op de wat lastiger soorten zoals de Oxymonacanthus halli en de Equetus ben ik best trots :)

Bijlagen

• duncanopsammia_7.6.15.jpg
    duncanopsammia_7.6.15.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 104
  • koralen_7.6.15.jpg
    koralen_7.6.15.jpg
    85,5 KB · Weergaven: 99
  • equetus_7.6.15.jpg
    equetus_7.6.15.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 97
  • bartlettorum_7.6.15.jpg
    bartlettorum_7.6.15.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 92
  • gemmatum_7.6.15.jpg
    gemmatum_7.6.15.jpg
    68,6 KB · Weergaven: 93
En nog een paar foto's :)

Bijlagen

• halli_7.6.15.jpg
    halli_7.6.15.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 111
  • nw_12.jpg
    nw_12.jpg
    105,7 KB · Weergaven: 165
  • tinkeri_7.6.15.jpg
    tinkeri_7.6.15.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 104
Thanks Frode :) Als je in de zomervakantie in de buurt bent, ben je uiteraard van harte welkom :)

Dat moet zeker gaan lukken Tanne. Nog een paar weekjes er tegenaan en dan is het schooljaar weer gedaan.

Dat moet zeker gaan lukken Tanne. Nog een paar weekjes er tegenaan en dan is het schooljaar weer gedaan.
Inderdaad, nog even buffelen :)

Dit weekend heb ik de koeler weer aangesloten. De bak staat in een koelere ruimte dan in mijn vorige woning, toch werd de temperatuur als het buiten flink warm was wat hoger dan ik dat wilde. In iets meer dan een uur kan de koeler de bak nu een graad koelen. De warme lucht wordt uit het hok waar de bak en de koeler staan afgezogen, in de woonkamer hoor je de koeler nauwelijks.

Kortom: ik ben tevreden :)

Inderdaad, nog even buffelen :)

Dit weekend heb ik de koeler weer aangesloten. De bak staat in een koelere ruimte dan in mijn vorige woning, toch werd de temperatuur als het buiten flink warm was wat hoger dan ik dat wilde. In iets meer dan een uur kan de koeler de bak nu een graad koelen. De warme lucht wordt uit het hok waar de bak en de koeler staan afgezogen, in de woonkamer hoor je de koeler nauwelijks.

Kortom: ik ben tevreden :)

Prettig dat je van de herrie verlost bent , dat is één van de dingen die me tegenhoud om een koeler te nemen.
Grtz Jack

Back
Bovenaan