Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zes meter's Angel's reef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Altijd welkom Frode,alleen een Woensdag heb ik een erg druk schema maar we zien wel,je kan in ieder terecht en ach het is maar 500 meter van Tanne verwijderd......

Groeten Pieter

Hoi Pieter,
Dat hoorde ik van Tanne, nu snap ik waarom hij is verhuisd en geen probleem heeft met een iets kleiner aquarium.

Als Tanne voor woensdag geen vader is geworden, ga ik bij hem langs. En ik dan steek ik me hoofd ook even om de hoek bij het ohc.
Nog steeds niet gezien met hqi-led- combinatie [emoji4]

Na een bezoekje aan Tanne, moest ik natuurlijk ook hier even langs. Richard was net met groot onderhoud bezig waardoor het water wat troebel was.
Pieter, van wat ik opving uit het gesprek tussen jou en Tanne en later van Richard in de kelder, gaat de bak de komende maanden er vast op vooruit.

Kan toch niet laten een paar overzichtsfoto's te plaatsen van vandaag :o

20150225-DSC_1211 by Frode Numan, on Flickr
20150225-DSC_1210 by Frode Numan, on Flickr
20150225-DSC_1209 by Frode Numan, on Flickr
20150225-DSC_1208 by Frode Numan, on Flickr

Laatst bewerkt:
Schitterend gedaan FrodetopjesAlleen jammer dat we elkaar zo kort gesproken hebben.....
Er zijn er weinig die die deze kwaliteit foto's kunnen evenaren:cool:

Groeten Pieter

Schitterend gedaan FrodetopjesAlleen jammer dat we elkaar zo kort gesproken hebben.....
Er zijn er weinig die die deze kwaliteit foto's kunnen evenaren:cool:

Groeten Pieter

Dank Pieter,

Tja, het was wat vluchtig. Niet de meest gelukkige afspraak, maar ik moest de bak van Tanne even bezoeken voordat hij straks geen tijd meer heeft :biggrin:

Als het filtersysteem straks is opgeknapt en je een paar keer met natuurlijke zeewater hebt ververst, dan gaan die koralen vast fantastisch groeien. En dan kan ik niet lang wegblijven om weer plaatjes te schieten. Maken we dan een betere afspraak voor ;)

Het Deep Sand Bed was als volgt opgebouwd Tank maten 140x80 en 100cm. Waterhoogte.
Een kunststof gaas constructie 30 cm van de bodem.
daaronder een veertien kuub RD voor de doorstroming door het DSB naar het systeem.
Op het gaas eerst een grof grind laag van 15 cm.
Daarop een zandlaag van ongeveer 30 cm.

Deze bak is leeggehaald na pakweg 5jaar gedraaid te hebben en wordt niet meer als DSB ingericht.
Het zand was redelijk schoon maar de grindlaag was smerig.
Onder de gaasconstrucie,zeg de de bodem was het echt schrikken daar lag een laag zwarte drap.
Het resultaat was dat Richard 28 remmers zand,grind en blubber verwijdert heeft.....
Daarbij komt dat we in het DSB eigenlijk een verkeerd wiertje hadden staan nl. Caulerpa prolifera,het groeit als kool maar niet geschikt voor de koralenbak,dit wier schijnt stoffen af te geven waardoor de groei van koralen word geremd.....
Weer wat geleerd.

Groeten Pieter

Daarbij komt dat we in het DSB eigenlijk een verkeerd wiertje hadden staan nl. Caulerpa prolifera,het groeit als kool maar niet geschikt voor de koralenbak,dit wier schijnt stoffen af te geven waardoor de groei van koralen word geremd.....
Weer wat geleerd.

Geldt die groeiremming ook als regelmatig over aktieve kool wordt gefilterd?

Geldt die groeiremming ook als regelmatig over aktieve kool wordt gefilterd?
We gebruiken hier constant kool Anthony en deze wordt om de drie à vier weken vervangen....het heeft geen invloed daarop,
Het is zeer hard groeiend wieren soort,om de de drie vier weken was het een emmer vol oogsten anders groeide het de bak uit.....

We gebruiken hier constant kool Anthony en deze wordt om de drie à vier weken vervangen....het heeft geen invloed daarop,
Het is zeer hard groeiend wieren soort,om de de drie vier weken was het een emmer vol oogsten anders groeide het de bak uit.....

Wat ik eigenlijk bedoel is: de koraalgroeiremmende stoffen. (ik heb daar ook weleens wat over gelezen)
Ik neem aan dat het organische verbindingen betreft die, naar ik verwacht, door aktieve kool gewoon worden uitgefilterd. Mijn wierenfilter is voor de helft me Caulerpa gevuld (de rest is gevuld met Chaeyomorpha). Caulerpa groeit inderdaad hard. De opbrengst daarvan gaat weer terug de bak in als groenvoer voor de doktersvissen. Die zijn er gek op. Als het me alleen om het vastleggen van nitraat en fosfaat zou gaan dan gebruikte ik alleen Chaetomorpha. Dat groeit bij mij nog harder.

Wat ik eigenlijk bedoel is: de koraalgroeiremmende stoffen. (ik heb daar ook weleens wat over gelezen)
Ik neem aan dat het organische verbindingen betreft die, naar ik verwacht, door aktieve kool gewoon worden uitgefilterd. Mijn wierenfilter is voor de helft me Caulerpa gevuld (de rest is gevuld met Chaeyomorpha). Caulerpa groeit inderdaad hard. De opbrengst daarvan gaat weer terug de bak in als groenvoer voor de doktersvissen. Die zijn er gek op. Als het me alleen om het vastleggen van nitraat en fosfaat zou gaan dan gebruikte ik alleen Chaetomorpha. Dat groeit bij mij nog harder.
Dat klopt Anthony,Chaetomorpha linum is het beste wier voor een algenfilter.
Caulerpa prolifera word door geen enkele Dokter gegeten omdat het gifstoffen afgeeft,een mooi voorbeeld staat op de database alhoewel deze verouderd is zie je bij Caulerpa prolifera dokters zwemmen die het niet eten,de meeste wieren zijn goed voer voor Dokters.
Het is achteraf duidelijk een verkeerde keuze geweest om dit wier in te zetten.....

Groeten Pieter

Dat klopt Anthony,Chaetomorpha linum is het beste wier voor een algenfilter.
Caulerpa prolifera word door geen enkele Dokter gegeten omdat het gifstoffen afgeeft,een mooi voorbeeld staat op de database alhoewel deze verouderd is zie je bij Caulerpa prolifera dokters zwemmen die het niet eten,de meeste wieren zijn goed voer voor Dokters.
Het is achteraf duidelijk een verkeerde keuze geweest om dit wier in te zetten.....

Groeten Pieter

Ik heb nog eens vergeleken het type dat hier groeit, dit is fijner van structuur, waarschijnlijk is het Caulerpa brachypus.

Wat betreft de prolifera: we zijn het in deze hobby wel gewend om regelmatig tegenstrijdige info tegen te komen. Uit de database foto zou je inderdaad opmaken dat deze soort niet wordt gegeten.

Daar tegenover kun hier, het volgende lezen:
"I consider it one of the best green foods for some tangs and angelfish"

Op een andere deel van de eerder gelinkte site kom je het volgende tegen:
" It is also known that Caulerpa release a toxin called Caulerpicin, which may inhibit coral growth and possibly harm some fishes. Caulerpicin and organic leachates that yellow bulk water can be removed with adequate protein skimming and/or proper use of activated carbon. "

Hieruit zou je kunnen opmaken dat bij de inzet van een afschuimer en aktieve kool, de afgescheiden gifstoffen geen probleem hoeven zijn.

Laatst bewerkt:
Dat laatste ben ik niet met je eens Anthony. Om bij de afschuimer te komen, moeten de gifstoffen toch in het water komen. En dan komen ze dus ook bij de koralen. De koralen zullen continu aan een dosis gif worden blootgesteld, hoe laag ook. De factoren concentratie x blootstellingstijd bepalen het effect van een gif.

Dat laatste ben ik niet met je eens Anthony. Om bij de afschuimer te komen, moeten de gifstoffen toch in het water komen. En dan komen ze dus ook bij de koralen. De koralen zullen continu aan een dosis gif worden blootgesteld, hoe laag ook. De factoren concentratie x blootstellingstijd bepalen het effect van een gif.

Ik heb een beetje caulerpa prolifora in m'n kweekbak, deze is aangesloten op de sump.

Kan ik het beter verwijderen?

Gr
Jasper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan