Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Bouwvakker GLENN!

heel veel succes met de renovatie. Maar ik twijfel geen moment dat het je niet gaat lukken.

gr. Kerstin /ed

Hallo Glenn,

Afgaande op je foto van je groene Formosa zie ik dat je ook enkele geel groenige gebieden hebt op dit koraal. Ikzelf heb dit ook alleen in veel grotere mate dan jij. Wat is jouw verklaring voor deze gelige gebieden?

Bedankt voor je antwoord,

Luc

bij mij zie je duidelijk dat de verlichting (lichtinval) een belangrijke factor was. De meeste gele plekken waren van schaduw vorming van boven gelegen takken.
op bepaalde momenten waren de takken aan de toppen geel en dat kwan door en combinatie van hoog fosfaat i.c.m. een lage ijzer dosering.
ik heb gemerkt dat de kleuring van koralen een samenspel is van het vasthouden/afstoten e/o tekort van zooxanthellen.
afwezigheid van de zooxanthellen kan zowel door en tekort als een teveel aan nutrients komen.
zo zie ik dat de formosa geel word bij zowel een erg laag fosfaat en erg hoog fosfaat,
maar ook erg veel licht en weinig licht.
bij de juiste verhouding licht, nutrients en ijzer worden ze diep groen....

Dus samengevat:
1- Zorg dat je met je nutrients binnen bepaalde grenzen zit.
2- zorg voor de juiste verlichting en licht sterkte.
3- spore element w.o. ijzer, jodide etc inzetten om de puntjes op de i te zetten.

Deze volgorde is bindend!

Stap 3 uitvoeren terwijl stap1 en 2 niet deugen is verdoen van je tijd en moeite.

Door deviatie in interpretatie en/of nauwkeurigheid van testen kan het zo zijn dat je punt 1 nooit in orde krijgt. Daarom is de betrouwbaarheid van de gebruikte test zo belangrijk.

Bij gebruik van T5 lampen en sps koralen dienen de lampen uiterlijk tussen de 10-12 maanden zeker vervangen te worden als je de kleuren optimaal wilt houden. Dit is geen geintje maar harde realiteit. Als je niet oplet en deze langer laat zitten is een SPS crash geen ondenkbaar scenario.
Bij de T5 compact is de degeneratie tijd van de lamp zelfs 2x zo snel.

Laatst bewerkt:
Bouwvakker GLENN!

heel veel succes met de renovatie. Maar ik twijfel geen moment dat het je niet gaat lukken.

gr. Kerstin /ed

yup, gisteren in antwerpen 4 boilers ophangen bij een appartementen blok van een kennis. ik had dus ook een communicatie "blackout" voor 12 uur.

Hi Glenn! Leuk je vandaag in Putten even (kort) gesproken te hebben! Ben benieuwd of het gelukt is.. ;-) Groet, Bas

hoi bas, wel een aangename verrassing je ontmoet te hebben.
ik laat me nu ff nergens over uit, dat zou te voorbarig zijn en je ken me langer dan vandaag hé.

hoi bas, wel een aangename verrassing je ontmoet te hebben.
ik laat me nu ff nergens over uit, dat zou te voorbarig zijn en je ken me langer dan vandaag hé.

Hé Jammer, heb ik je net gemist daar denk ik. Had leuk geweest ook eens kennis te maken.

Heb je die mooie diamant lipvis daar gezien?
Verlijdelijk [emoji1]

Hé Jammer, heb ik je net gemist daar denk ik. Had leuk geweest ook eens kennis te maken.

Heb je die mooie diamant lipvis daar gezien?
Verlijdelijk [emoji1]

Ik was 2 uren gezellig in gesprek . Wat vlieg de tijd zeg....ik heb mijn vrouw wel moeten teleurstellen, want we zouden aanvankelijk naar bataviastad gaan rondhangen.
Dus ik moet het weer gaan goedmaken. Gelukkig is ze mijn capriolen al gewend. Dat mag wel na 33 jaar samen.
greetings, GlennF

Ik was 2 uren gezellig in gesprek . Wat vlieg de tijd zeg....ik heb mijn vrouw wel moeten teleurstellen, want we zouden aanvankelijk naar bataviastad gaan rondhangen.
Dus ik moet het weer gaan goedmaken. Gelukkig is ze mijn capriolen al gewend. Dat mag wel na 33 jaar samen.
greetings, GlennF

Ach, je was daar overdag begrijp ik? Dat verklaart het :o
Ik was er 's avonds. En morgen weer even. Leuke winkel daar...

Bataviastad is ook leuk, maar ik rijdt er morgen ook even snel langs om daarna nog wat koralen winkels langs te gaan.
En ondanks dat ik nog maar 11 jaar samen ben, weet mijn vriendin inmiddels ook wel dat we niet stoppen voor kleding. Misschien een kleine tussenstop in Ermelo bij een mooie bierwinkel, maar daar houdt het ook verder echt mee op :cool:

Ach, je was daar overdag begrijp ik? Dat verklaart het :o
Ik was er 's avonds. En morgen weer even. Leuke winkel daar...

Bataviastad is ook leuk, maar ik rijdt er morgen ook even snel langs om daarna nog wat koralen winkels langs te gaan.
En ondanks dat ik nog maar 11 jaar samen ben, weet mijn vriendin inmiddels ook wel dat we niet stoppen voor kleding. Misschien een kleine tussenstop in Ermelo bij een mooie bierwinkel, maar daar houdt het ook verder echt mee op :cool:

Haha... om 19:30 zat ik weer in amsterdam bij een VVE vergadering.

Maar geen getreur volgend week weer een kans om in batavia stad te belanden.
Ik moet toch nieuwe schoenen en broeken en mijn vrouw is verslaafd aan de VB shop

greetings, GlennF

Mooi he. Schip ligt bij mijn werk voor de deur. Zo ff kijken als ie weggaat.
6c42a135c3e7052e1c03ebe96abd851b.jpg

b8866a2f121a51d74e05396098c0e4a4.jpg

Ik heb er 2 weken opgewerkt en aanboord gegeten leuk speelgoed ;)

Mooie boot in een nog mooiere stad met eeeen nog veel mooiere voetbal club op zuid , Wesley Vreeswijk zal nu wel een grapje maken dat het excelsior is, Helaas Wes dat ligt in Kralingen:cool:

Als je er voor staat zie je pas echt hoe inmens groot te zijn. Niet normaal meer.

Altijd leuk om te zien.

Ik zat verleden jaar in Bonaire toen het cruiseschip van de Scientology kerk ff voor twee dagen aan meerde.

Was ook een bizar gezicht.

Groet
Adri

Als je er voor staat zie je pas echt hoe inmens groot te zijn. Niet normaal meer.

Altijd leuk om te zien.

Ik zat verleden jaar in Bonaire toen het cruiseschip van de Scientology kerk ff voor twee dagen aan meerde.

Was ook een bizar gezicht.

Groet
Adri

Aangezien het direct naast de gebouwen staat is het heel goed te zien hoe immens groot het gevaarte is.

greetings, GlennF

Tja woon zelf in IJmuiden waar zeeschepen en de passagiers boten af en aan komen.
De boten voor Sail Amsterdam komen hier ook altijd voor bij.
Ben niet meer zo snel onder de indruk, maar kan begrijpen als je uit het binnenland komt dat het heel wat is.

Back
Bovenaan