U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Frode: jij bedankt voor de mooie foto die je hebt gemaakt, veel leesplezier!
Henk, Hans, Wesley, Robert, Rob, Kevin, Dennis, Bas, Ed, Joeri en Vincent: bedankt... Ik heb m'n best gedaan, maar er kunnen zó veel meer oorzaken geweest zijn. Een vis zit bijna net zo complex in elkaar als een mens, er kan dus net zo veel mis gaan. Ik hoop er over een tijdje weer een tegen te komen, ik vind het echt een prachtige vis.
Nu de tinkeri er niet meer is weer wat tijd aan de grote bak besteed. 120 liter ververst en het calciumgehalte bijgesteld, het was gedaald naar 350 mg/l. Ik blijf me erover verbazen dat het verbruik maar toe blijft nemen... Er gaat inmiddels dagelijks 54 gram calciumchloride de bak in!
Verder nog een nieuw visje op de kop weten te tikken: Oxymonacanthus halli, een erg klein exemplaar. Er is nog zeer weinig ervaring met dit visje (zoek eens op ReefCentral en je vindt niks!) maar ik ga er van uit dat dit visje vergelijkbaar is met de O. longirostris. Tot nu toe lijkt hij het prima naar z'n zin te hebben...
Tot slot heb ik gisteren een voorraad boeken naar het Centraal Boekhuis in Culemborg gebracht. Omdat ik eens wilde zien hoe alles in z'n werk ging, heb ik ze niet door een pakketdienst laten vervoeren, maar heb ze zelf gebracht. Het Centraal Boekhuis is het bedrijf waar alle (online en offline) boekwinkels in Nederland (en België?) hun boeken bestellen. Ongelooflijk wat een enorm bedrijf, ik heb maar een stukje gezien binnen, maar ik stond versteld van de gigantische geoliede organisatie. Enorm veel lopende banden, pallets met boeken die nagenoeg automatisch van de ene kant van het bedrijf naar de andere gingen en ruim 60 laad- en losplaatsen voor vrachtauto's. Kennelijk is het niet erg gebruikelijk zelf boeken daar af te leveren, dus het lossen bij zo'n losplaats met m'n autootje leverde wel een grijns op van de medewerkersErg leuk om dit bedrijf eens gezien te hebben. Mijn boeken zijn binnen enkele dagen dus ook weer leverbaar via de boekwinkel, zoals bol.com.
Ik heb geen foto's gemaakt, wist niet zeker of dat mocht of niet. Ik weet niet zeker of de halli al is nagekweekt, de longirostris in elk geval wel. Omdat mijn bak niet zo groot is houd ik het bij één exemplaar.Wat een bak...heb je een foto genomen van jouw autootjes bij het afleveren
Is die O. halli niet al gekweekt door Matt Pedersen?
Het is echt heel jammer van de vis. Ik hoop er nog een keer eentje tegen te komen. Ben benieuwd wat een oude rot zoals jij vindt van m'n boekje!Jammer van de vis Tanne! was een mooi beestje.
Dat boekje van jouw moet ik toch maar een keer bestellen, en nu het zo makkelijk als Bol.com kan gaan zal hij snel op de mat liggen![]()
Youri, leuk dat je m'n boek gaat kopen, ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt. Bij bol.com hebben ze overigens ook de Engelse versie, ik weet niet wat je voorkeur heeft... Inderdaad heb ik een heel aquarium vol met schitterende vissen, maar in de paar maanden dat ik 'm had was de tinkeri wel tot m'n absolute favorieten gaan behoren. Ik wil er heel graag weer een...Heey Tanne,
Jammer van de Tinkeri! Je hebt gedaan wat je kon! Gelukkig heb je nog veel meer prachtige vissen! Die Vijlvis is een lust voor het oog!
Ik had nog een Bol.com bon liggen waar ik niet van wist wat ik er mee moest doen, denk dat ik het nu wel weet
Groetjes Youri
Dank je Glenn, ik ben apetrots op m'n boek! Het patroon bij de kop is anders, ik heb voor de aardigheid een oude foto van een longirostris bijgevoegd om te kunnen vergelijken. Wat ook opvalt is dat de snuit van de halli korter is. Bovenaan de O. longirostris, onderaan de O. halli.gefeliciteerd met je boek tanne
mooi visje , de gele neus en patroon bij kop is het verschil met de longistris ?
Ik heb geen foto's gemaakt, wist niet zeker of dat mocht of niet. Ik weet niet zeker of de halli al is nagekweekt, de longirostris in elk geval wel. Omdat mijn bak niet zo groot is houd ik het bij één exemplaar.
Het is echt heel jammer van de vis. Ik hoop er nog een keer eentje tegen te komen. Ben benieuwd wat een oude rot zoals jij vindt van m'n boekje!![]()
Youri, leuk dat je m'n boek gaat kopen, ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt. Bij bol.com hebben ze overigens ook de Engelse versie, ik weet niet wat je voorkeur heeft... Inderdaad heb ik een heel aquarium vol met schitterende vissen, maar in de paar maanden dat ik 'm had was de tinkeri wel tot m'n absolute favorieten gaan behoren. Ik wil er heel graag weer een...
Dank je Glenn, ik ben apetrots op m'n boek! Het patroon bij de kop is anders, ik heb voor de aardigheid een oude foto van een longirostris bijgevoegd om te kunnen vergelijken. Wat ook opvalt is dat de snuit van de halli korter is. Bovenaan de O. longirostris, onderaan de O. halli.

Ik heb de berichten gelezen... De mijne scharrelt nu lekker in de bak rond.Mooi visje hoor. Op Reefbuilders (2012) staat een artikel waarin wordt beschreven hoe Matt Pedersen een aantal O. halli geleverd krijgt om een kweekpoging te starten.
Ben benieuwd of deze goed aan vervangend voer gaat.
Mike, twijfels... Ik denk dat mijn bak er te klein voor is, maar het idee is erg aantrekkelijk. Waarop baseer jij je inschatting? Je hebt erg veel ervaring met de O. longirostris... Ik ben er nog niet uit...Balen van de tinkeri, maar je hebt er alles aan gedaan..
Leuk dat je een halli hebt meegenomen. Persoonlijk zou ik een koppel vormen, er zitten er in ieder geval nog genoeg. Dat kan jouw bestand met gemak aan en het gedrag van de visjes is vele malen interessanter.
Dat zijn er weinig Glenn! Ik ben niet thuis, maar heb er wel een aantal meer. Ik weet niet hoe jouw Duits is, maar Ratgeber Meerwasserchemie is denk ik erg interessant voor jou. Als je mijn boek zou halen ben ik erg benieuwd wat je ervan vindt. Ik heb het echt 'voor de liefhebber door de liefhebber' geschreven en het geprobeerd zo compact en begrijpelijk mogelijk te houden.Als jij zo trots bent op je boekje, moet ik hem wel bijna gaan halen. Zeker die hard cover ziet er gelikt uit.
Ik ben niet zo'n lezer en heb zelfs maar enkele boeken die over zeewater gaan.
Van die boeken heb zelfs alleen de onderwerpen die mij intereseerden gelezen en dat is nog niet 10%.
Bekijk bijlage 376611
Dit is echt alles wat ik heb....
greetings, GlennF
Mooi! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!Heb het vorige boekje verkocht om een nieuwe te kopen![]()
Als jij zo trots bent op je boekje, moet ik hem wel bijna gaan halen. Zeker die hard cover ziet er gelikt uit.
Ik ben niet zo'n lezer en heb zelfs maar enkele boeken die over zeewater gaan.
Van die boeken heb zelfs alleen de onderwerpen die mij intereseerden gelezen en dat is nog niet 10%.
Bekijk bijlage 376611
Dit is echt alles wat ik heb....
greetings, GlennF
Hahaha, dat was een goed idee geweest! Hopelijk is ze er deze zomer, ik ben in de zomer enkele dagen in Thailand en wie weet kunnen zij en ik het boek wel even samen voor Chingchai's aquarium tonen. Overigens: ze staat wel in het boek, het is de dame op de bank voor zijn aquarium.Hoi Tanne,
proficiat met het erg interessante boek.
Maar kon je niet vragen aan de vrouw van Chingchai om te poseren?![]()
Tegen die tijd zijn er ook vast gewoon nieuwe foto's nodig: voor de uitreiking van het eerste exemplaar van de 3e drukHopelijk is ze er deze zomer, ik ben in de zomer enkele dagen in Thailand en wie weet kunnen zij en ik het boek wel even samen voor Chingchai's aquarium tonen.
Mike, twijfels... Ik denk dat mijn bak er te klein voor is, maar het idee is erg aantrekkelijk. Waarop baseer jij je inschatting? Je hebt erg veel ervaring met de O. longirostris... Ik ben er nog niet uit...
Is die ene nog steeds die van mij komt Mike?!
je bak blijft super Tanne!!
Ik snap wat je bedoelt, maar ik ben er nog niet uit wat wijsheid is... Aanlokkelijk is je idee zeker!Ik snap dat het lastig in te schatten is, maar soms nemen we risico's.
Wel zou ik er voor kiezen om ze eerst op ander voedsel over te wennen, voordat je ze in de bak los laat.
Ik denk dat ze tussen de acro's minder "noodzaak" zien om iets anders te pakken dan poliepen.
Poliepen icm 4-5 keer per dag voeren lijkt hier toch al een tijdje goed te gaan.
Dank je Manuel. Mede om je een beetje te prikkelen een paar nieuwe foto'sIs die ene nog steeds die van mij komt Mike?!
je bak blijft super Tanne!!
Kevin, bedankt voor het bestellen! Ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt!Tanne,
Ik heb juist de mail gehad dat de bestelling, van jouw boek 2de druk, vandaag door Bol.com verzonden is en vandaag thuis zal arriveren.
Dat worden weer toffe uren leesplezier op de trein (woon/werkverkeer)
Kevin
Dank je Stephan. Ik ben er ook apetrots opTanne jammer van je tinkeri.
ps ziet er gelikt uit dat nieuwe boek van je![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.