Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Ey Tanne,

wat een verhaal zeg tot nu toe! Ik hoop dat de vis het blijft vol houden! Ik vind het erg bewonderend hoe je alles doet voor je speciale vis! Ik heb mocht je er baat bij hebben ook kokerwormpjes een sump vol......

Gr. Jeroen

Tanne,
ik duim met je mee op een goede afloop....goed dat je Rudi gebeld hebt alleszins.
mvg Joeri

Dank je Glenn.

Dank je Harold.

Het beter maken van de vis viel me eigenlijk wel mee, weer aan het eten krijgen is een ander verhaal.

Ik heb gisteren de volgende dingen gedaan:
- oester gekocht en in de bak gelegd: geen succes.
- Rudi gebeld: hij vertelde me dat ik eigenlijk vrijwel alles had gedaan wat ik zou kunnen doen. Wel gaf hij de tip nog een keer een zoetwaterbad te geven, dat heb ik dus ook gedaan.

Of het toeval is of niet weet ik niet, maar nadat de oester een half uurtje in de bak lag, zag ik de tinkeri een stukje wier eten van één van de stenen. Ander voedsel heb ik hem nog niet zien eten, maar ik zie het als een enorme overwinning dat hij zelfstandig wat pakte. De spuit voor de dwangvoeding lag al klaar...

Rudi stelde dat hij dacht dat de vis misschien eerst niet at omdat hij ziek was, nu vanwege de stress in het kleine bakje. Hij raadde me aan de vis terug te zetten in het grote aquarium. Na het al genoemde zoetwaterbad (op aanraden van Rudi slechts 5 minuten) heb ik dat gedaan. Hij kreeg géén warm welkom: de mitratus en de grote gemmatum hebben hem duidelijk gemaakt wie de baas was. Erg vervelend om te zien, vooral bij een verzwakte vis. Gelukkig werd het snel donker in de bak. Vanmorgen heb ik de tinkeri nog gezien.

Rudi vertelde een anecdote over een bekende van hem die een Chaetodon semilarvatus had die zo'n twee maanden niet at en ineens weer ging eten. Ik hoop nu op een vergelijkbaar wonder. Voor alle zekerheid laat ik de behandelbak nog een week staan zodat ik, mocht het nodig zijn, bij terugkomst eventueel (verder) kan behandelen, maar ik denk dat dit niet nodig zal zijn. Het is nu erop of eronder...

Naast alle vriendelijke adviezen en aanbiedingen voor hulp van de verschillende forumleden hier in mijn dagboek en via pb, gaat mijn dank uit naar Arie van Aqua Compleet, dierenarts Werkman, dierenarts Andre Gebben, Claude Schuhmacher (www.faunamarin.de), Bob Fenner (www.wetwebmedia.com) en de leden van ReefCentral die me ook een aantal nuttige adviezen hebben gegeven. Voor als ik iemand ben vergeten: excuses!

Laten we hopen dat, om het even zweverig te zeggen, alle positieve energie z'n uitwerking gaat hebben. De tinkeri moet 't vanaf nu zelf doen...

Niet de chaetodon Tinkeri. :s

Blijgft mijn favoriete vis en was altijd leuk om hier te volgen hoe deze prachtvis het zo goed deed.
Top alle moeite die jij erin steekt om hem erbovenop te krijgen en duim en bid dat je hem er terug bovenop krijgt.
Stekte en succes.

Kevin

Frank, Youri, Wesley, Jeroen, Joeri, Kevin: bedankt voor de positieve woorden...

Gisteravond ben ik weer terug gekomen uit Engeland, een certificaat rijker ;)

De tinkeri leeft nog maar lijkt nog steeds niet te eten. Ik ga het een paar dagen aankijken en dan zal ik hem waarschijnlijk weer dwangvoeding moeten geven. Het gedrag van de vis is wel iets normaler: hij 'hangt' minder en probeert ook niet meer uit het bakje te springen. Het is nog lang niet wat het zijn moet. Ook heeft hij last van infecties aan de verwondingen door het gevecht van vorige week. Dat kijk ik een paar dagen aan, desnoods moet hij weer de behandelbak in.

Gefeliciteerd met het behalen van je certificaat.
Blijft jammer van de tinkeri dat ie nog niet eet. Succes met de vis. En hopen voor een goed afloop.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Tanne ?
Belangrijk punt in deze is maag vulling .
vrij logisch natuurlijk Dohhh maar dwang voederen is een hoop stress .
rot gevoel aan de bek is ook stoppen met eten .
Nou had ik begrepen dat je een dieren arts had geconsulteerd ???
Is het niet mogenlijk om via de zij met een injectie naald de maag te vullen
als een soort niet permanente infuus ?
Door die manier te " gut loaden " ontzie je de bek ,kieuwen en slokdarm .
het wondje wat je eventueel zou veroorzaken is miniem.
de kans dat er voedsel buiten de maag , mits goed geïnjecteerd natuurlijk , is verwaarloosbaar.
voordelen ?
minder tijd kwijt
minder Geviool .
En de belangrijkste voedings stoffen in de juiste verhouding op de juiste plek :)
te lang door " kloten " is immers ook een langzame vervelende dood .
met injectie krijgt tie de volle laag en zeker alle voedings stoffen binnen .
groetjes rob Charite

Heh, een maagperforatie lijkt me echt geen goed idee Rob !?!?!
Bovendien, hoe ga je zeker weten dat je in de maag prikt...echt grote kans dat je het voedsel ergens naast de maag in de buikholte injecteert...als we het dan toch over een vervelend gevoel hebben...en tevens vrij dodelijk lijkt mij...

Heh, een maagperforatie lijkt me echt geen goed idee Rob !?!?!
Bovendien, hoe ga je zeker weten dat je in de maag prikt...echt grote kans dat je het voedsel ergens naast de maag in de buikholte injecteert...als we het dan toch over een vervelend gevoel hebben...en tevens vrij dodelijk lijkt mij...
Bedankt voor het meedenken Rob, maar uit deze twee kwaden lijkt me de 'maaginjectie' verreweg de slechtste. Ik heb net bij AC weer verse levende Mysis gehaald, hopelijk gaat dat effent hebben. Ook zag ik in mijn nanobakje een steen vol met kokerwormpjes, die gaat er straks ook bij.

Afgezien van de stress en pijn die de maaginjectie op zou leveren, lijkt me het risico op secundaire infecties enorm.

Ik moet overigens toegeven dat, behalve het proberen de vis 'over te halen' te gaan eten, de opties voor mij op zijn. Als de vis weer meer actief wordt, probeer ik hem nogmaals los te laten. Ik denk dat de kansen in de grote bak het grootst zijn, als hij maar niet lastig wordt gevallen door de andere vissen...

Of heeft iemand anders een bak waar hij zou kunnen aansterken...misschien bij Iemand in de buurt met een groot systeem met een hoop bijbakken? ;)

Frank, Youri, Wesley, Jeroen, Joeri, Kevin: bedankt voor de positieve woorden...

Gisteravond ben ik weer terug gekomen uit Engeland, een certificaat rijker ;)

De tinkeri leeft nog maar lijkt nog steeds niet te eten. Ik ga het een paar dagen aankijken en dan zal ik hem waarschijnlijk weer dwangvoeding moeten geven. Het gedrag van de vis is wel iets normaler: hij 'hangt' minder en probeert ook niet meer uit het bakje te springen. Het is nog lang niet wat het zijn moet. Ook heeft hij last van infecties aan de verwondingen door het gevecht van vorige week. Dat kijk ik een paar dagen aan, desnoods moet hij weer de behandelbak in.

Gefeliciteerd Tanne!

Het aanbod staat nog steeds mocht je nog kokerwormen willen proberen! Het is wel een ijzersterke vis zeg! De meeste hadden het loodje al gelegd.

Groetjes Youri

Heey tanne gefeliciteerd met het halen van je certificaat.
Jammer dat de tinkeri nig steeds niet zo lekker wil blijve duimen hier voor die prachtige vis.

Groetjes wesley

Frode: we hebben 't er via de whatsapp over gehad... Ik beslis deze week wat ik doe.

Youri en Wesley: dank voor de felicitaties :) Inmiddels staat er een steentje met kokerwormpjes in z'n bakje. Ik heb hem nog niet kunnen betrappen op eten... Hij leeft nog wel, het herstel van de wondjes en beschadigingen van de vechtpartij gaat langzaam maar ik denk wel verbetering te zien.

De laatste maanden heb ik veel tijd en energie gestopt in de tweede druk van mijn boek. Vanaf vandaag kunnen winkeliers mijn nieuwe boek bestellen. De tweede druk is volledig herzien waarbij onder andere de op- en aanmerkingen en suggesties die ik heb gehoord en gelezen zijn verwerkt. Ook is het boek nu gedrukt met een prachtige harde kaft. Daarnaast is het boek vertaald in het Engels. De inhoud van de Engelstalige versie is gelijk aan de Nederlandstalige tweede druk.

Ik ben er best trots op, de drukker heeft werkelijk schitterend werk geleverd. Aquariumzaken kunnen het boek vanaf nu bestellen. Boekhandels volgen binnenkort.

Bijlagen

• nw_1.jpg
    nw_1.jpg
    139,2 KB · Weergaven: 103
  • nw_2.jpg
    nw_2.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 122
  • nw_3.jpg
    nw_3.jpg
    112,2 KB · Weergaven: 106
Hey Tanne,
Gefeliciteerd met dit mooie boek. Ik heb je eerste boekje ook al, maar deze zal stukken fraaier in de boekenkast staan 😄

Succes met de Tinkeri, ik hoop dat je goede zorg uiteindelijk toch zijn vruchten afwerpt!

Jordy

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Leuk tanne een echt boek nu ziet er goed uit.
Moge wij hem omruile ;-) hahah staat mooier in de kast.

Gukkig dat de tinkeri alweer hersteld van zen opstootje.
Nu nog ff lkker aan het ete.
Succes

Groetjes wesley

Gefeliciteerd met het certificaat en de tweede druk Tanne.

Mooi met zo`n harde kaft er omheen, zo gaan ze ook wat langer mee denk ik.

En maar hopen dat de tinkeri het alsnog gaat redden !!

Gr,

Martin.

Mooi boekje:biggrin:

Helaas heb ik 2 weken geleden je oude boekje aangeschaft:mad: haha.

Ey Tanne,

Gefeliciteerd met je certificaat! En top dat je mooie vis het weer de beter teken van leven laad zien! Je 2de druk ziet er mooi uit en die ga ik ook bemachtigen :cool: is de Engelse versie ook gewoon te verkrijgen?

Gr. Jeroen

boek ziet er inderdaad heel goed uit :cool:
ik heb je nog een pb gestuurd (laat je nog iets weten?)

Back
Bovenaan