Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De DSR Methode (Dutch Synthetic Reefing)

ik had deze dacht ik al gelezen van je(ja ik volg je nogsteeds trouw)
super hoe je deze info ook weer beschrijft.
ook had ik al de fotoos gezien van je powerfilter.
gelukkig heb ik dit nog niet nodig,maar ga er wel vanuit dat ook mij dit zal overkomen dat ik flap krijg, net als glasanemonen.
mijn bak is dus ook nog erg vers en ben net met d 5e week bezig.
alles op zijn tijd, helaas ook de narigheid.
als dit komt zal ik proberen zo rustig mogelijk te blijven en er zo veel mogenlijk van te leren.

Mooi Ben , doe ik het niet voor mezelf hahaha....

Vroeg of laat krijg je er mee te maken. Het is zaak om er vroeg bij te zijn en het niet uit de hand te laten lopen
Verstuurd van mijn GT-I9295

idd het is dus ook niet of, maar waneer.
gelukkig ben ik er al een beetje op voorbereid.
en zie het dan maar als een leerproces ipv een plaag ;)

ik ben nu inmiddels 4 weken bezig met dsr.ik zie duidelijk verschil de koralen laten duidelijke groei zien en er groeien sponzen in mijn bakkie.mijn kh houd ik op 11/12 zodat ik geen rode flap meer krijg.

ik ben nu inmiddels 4 weken bezig met dsr.ik zie duidelijk verschil de koralen laten duidelijke groei zien en er groeien sponzen in mijn bakkie.mijn kh houd ik op 11/12 zodat ik geen rode flap meer krijg.

Mooi dat ook jij dit positief kan ervaren.
foto's of een dagboek van je bevindingen zouden leuk zijn.

Doel ijzer dosering: (Fe+)
In DSR gebruik ik ijzer chelaat voor 2 doelen om fosfaat te verlagen en mijn ijzer op peil te houden.
momenteel doseer ik 5,1ml per dag met als hoofddoel het ijzer gehalte bijhouden en kleuring stimuleren. Bijzaak is nu dat het nog steeds werkt af fosfaat verlager. Met deze dosering meen ik een balans gevonden te hebben voor mijn bak. waarbij mijn fosfaat op een gewenste peil blijft en ik toch ijzer als supplement doseert.

Dus bij hogere fosfaat doseer ik meer ijzer om primair fosfaat te verlagen, is fosfaat binnen marge dan ga ik lager doseren om dit peil te hanteren en is ijzer als spore element toevoegen het hoofdoel.
Het streven is te sturen op een fosfaat van 0,04-0,08ppm. mocht het niveau te laag worden. hou ik de dosering ijzer chelaat stabiel en doseert het ontbrekende dosis fosfaat erbij. Mocht ik steeds langere tijd fosfaat blijven toedienen dan verlaag ik de dosis ijzerchelaat met 50% en kijk van daaruit weer verder, totdat ik een minimale dosis ijzerchelaat doseert, omdat ik ijzer als spore element wil blijven behouden.

Hier doseer ik dus ijzerchelaat die fosfaat verlaagd , maar aan de andere kant moet ik fosfaat bijdoseren om fosfaat op peil te houden. Bovenstaande verhaal moet verduidelijken waarom.

het chelaat deel in het ijzer supplement werk tevens al koolstof bron en verlaagd als zodanig ook nitraat en fosfaat . Iets om wel ff bij stil te staan. Hierdoor kan het mogelijk zijn dat je ook nitraat moet bij doseren om de gewenste waarde van 1-2,5ppm te behouden.

Toedienen Ijzer:

Sommige dokters, keizers, koraal vlinders en tridacna soorten zijn zeer gevoelig voor het doseren van ijzer. Dus let daarbij extra op als je ijzer doseer en bouw de dosering langzaam op.
Maximaal 0,15ppm in een keer doseren en de gemeten waarde mag nooit de 0,25ppm overschrijden. Er kan een witte waas ontstaan die na 4-6 uur verdwijnt, daarom bij voorkeur in de nacht doseren. Het ijzer is na 4-8 uur voor de grootse gedeelte uit gereageerd.
Als je de ijzer dosering wilt nameten dien je dit binnen een half uur na het toedienen te doen. Daarna word het geleidelijk gebonden en dus niet meer meetbaar. Wil je bepalen of ijzer zich niet ongeoorloofd opbouwd, dan doe je dit juist een dag na de laatste dosering nameten.
Zorg dat je afschuimer goed werkt, er ontstaat een bruine roestige drab, dat is je neerslag ijzer met fosfaat gebonden. Het beste is de dosering op te bouwen van 20/40/60/80 naar 100%. Indien je met een fosfaat probleem zit kan je versneld opbouwen met doseringen per 12 uren: dag1=(20+20), Dag2=(40+40), dag3=(60+40), Dag4=(80+20), vanaf Dag5=100%.
Een mogelijk doseer schema:
dag1 = 0,03ppm
dag2= 0,06ppm
dag3= 0,09ppm
dag4= 0,12ppm
dag5= 0,15ppm max. dosering/dag

Versneld opbouwen dosering (bij extreem hoge PO4, > 0,64ppm)
dag1 = 0,03ppm, na 12 uur een volgende 0,03ppm
dag2 = 0,06ppm, na 12 uur een volgende 0,06ppm
dag3 = 0,09ppm, na 12 uur een volgende 0,06ppm
dag4 = 0,12ppm, na 12 uur een volgende 0,03ppm
dag5 = 0,15ppm max. dosering /dag

Het omzetten van PPM naar milliliter doe je met de DSR calculator.
Daarvoor vul je de inhoud van de bak in, zet je gemeten ijzer waarde op 0ppm en target waarde op de gewenst doseringen. ( of je zet de target op 0,15ppm (100%) en reken van 100% terug naar de andere procentages)

Let vooral op het gedrag van de vissen en de lagere dieren.

Om ijzer uitsluitend als spore element te gebruiken, doseer één of meermaal per week (mag ook dagelijks)

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Hoi glenn mooi verhaal over ijzer maar ik krijg me nitraat niet omlaag zit op 15 en mijn fosfaat wil niet omhoog is net aan 0,02 ik doseer week 6 carbon toe en geen ijZer omdat me fosfaat zo laag is moet ik hier iets aan wijzigen? Ik doseer om de dag al 0,04 po4

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hoi glenn mooi verhaal over ijzer maar ik krijg me nitraat niet omlaag zit op 15 en mijn fosfaat wil niet omhoog is net aan 0,02 ik doseer week 6 carbon toe en geen ijZer omdat me fosfaat zo laag is moet ik hier iets aan wijzigen? Ik doseer om de dag al 0,04 po4

Sent from my iPhone using Tapatalk

in jou geval zou ik inderdaad geen ijzer toepassen, maar alleen carbon gebruiken.
Het is het beste om met fosfaat ~ 0,04-0,08 te zitten, vooral in het geval je nitraat wilt verlagen moet je dit goed beschikbaar houden.
zorg dat je afschuimer goed werkt, want de overschot aan bacteriën moeten afgeschuimd worden.

Mocht het Nitraat volgend week nog steeds te hoog zijn, dan is het misschien het proberen waard het fosfaat beschikbaar te houden (door te doseren) en ijzer erbij te doseren als spore element. Het schijnt dat ook ijzer als een limiterende factor kan zijn bij de bacterie groei.

Laatst bewerkt:
Het is mischien niet geheel duidelijk tot uiting gekomen.

Buiten de 14 huidige DSR stoffen gebruik ik niks anders om de waarden op peil te houden. Daarmee behaal ik goede resultaten.

M.a.w.
Je heb verder niks anders nodig dan osmose water en voer voor de vissen/koralen nodig om DSR te draaien.
Met alleen de 14 DSR stoffen kan er nieuw zoutwater aangemaakt en onderhouden worden. Tevens word er geen water meer gewisseld als alles eenmaal onder controlle is.

Dus ook je Kh, Ca en Mg wordt op peil gehouden in DSR. (Beter bekend als balling light).

Een kalk reactor is niet nodig , maar mag wel meedraaien. Zo hoef je minder toe te voegen, omdat een deel van de stoffen uit de reactor komt.

Laatst bewerkt:
in jou geval zou ik inderdaad geen ijzer toepassen, maar alleen carbon gebruiken.
Het is het beste om met fosfaat ~ 0,04-0,08 te zitten, vooral in het geval je nitraat wilt verlagen moet je dit goed beschikbaar houden.
zorg dat je afschuimer goed werkt, want de overschot aan bacteriën moeten afgeschuimd worden.

Mocht het Nitraat volgend week nog steeds te hoog zijn, dan is het misschien het proberen waard het fosfaat beschikbaar te houden (door te doseren) en ijzer erbij te doseren als spore element. Het schijnt dat ook ijzer als een limiterende factor kan zijn bij de bacterie groei.

Ik ga het in de gaten houden kan het binnen een week zo ver al zakken dan?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Ik vraag me wel iets af, ik ben niet al te chemisch onderlegd, maar je bindt je fosfaat met ijzer en dit slaat dan neer. Maar wat gebeurt er dan mee als het neergeslagen is. Gaat dit niet op den duur voor problemen zorgen?

Ik vraag me wel iets af, ik ben niet al te chemisch onderlegd, maar je bindt je fosfaat met ijzer en dit slaat dan neer. Maar wat gebeurt er dan mee als het neergeslagen is. Gaat dit niet op den duur voor problemen zorgen?
Daarom moet je zorgen dat je afschuimer goed werkt.

Ik denk dat je het "bindt zich aan" en "neerslaan" beter kunt zien als onoplosbaar - zoals in calciumcarbonaat.
Alleen maakt Fe[SUP]3+[/SUP]PO[SUB]4[/SUB][SUP]3-[/SUP] een grotere kans om afgeschuimd te worden.

Aahhh... goede en duidelijke uitleg topjes.

Zelf zou ik er eerder voor kiezen om mijn fosfaat middels andere methodieken uit het water te onttrekken, tenminste als ik een fosfaat probleem zou hebben :) De vrees die ik echter bij de ijzer methode heb is dat er op den duur kleine gebonden deeltjes zich toch gaan ophopen op de glasbodem, doordat de deeltjes door het zand trekken. Detritus doet dit oa. ook, en hiervoor zet je bodem dieren in om dit te consumeren. Maar wie vreet in dit geval de gebonden deeltjes op, of is een maandelijkse bodem oproering nodig?

Begrijp me goed Glenn, ik wil jou methodiek niet bekritiseren. Maar ik ben niet zo vertrouwd en onderlegd in chemische processen. Ik vindt dat wel zeker interessant, maar daar waar ik geen verstand van heb ga ik niet mee experimenteren en ga ik me niet zomaar aan wagen, vandaar mijn vraag :).

Ik lees dat ijzer in heel veel organismen voorkomt en gebruikt worden in een essentieel element is in de stofwisselen. Zonder ijzer in ons lichaam zouden wij niet kunnen leven.
Dus er zou eerder een tekort dan een overschot onstaan.
Uit een artikel van randy holmes lees ik ook dat je ijzer bijna niet kan overdoseren als je het verstandig gebruikt. (Dus niet de hele fles gelijk erin)

Aahhh... goede en duidelijke uitleg topjes.

Zelf zou ik er eerder voor kiezen om mijn fosfaat middels andere methodieken uit het water te onttrekken, tenminste als ik een fosfaat probleem zou hebben :) De vrees die ik echter bij de ijzer methode heb is dat er op den duur kleine gebonden deeltjes zich toch gaan ophopen op de glasbodem, doordat de deeltjes door het zand trekken. Detritus doet dit oa. ook, en hiervoor zet je bodem dieren in om dit te consumeren. Maar wie vreet in dit geval de gebonden deeltjes op, of is een maandelijkse bodem oproering nodig?

Begrijp me goed Glenn, ik wil jou methodiek niet bekritiseren. Maar ik ben niet zo vertrouwd en onderlegd in chemische processen. Ik vindt dat wel zeker interessant, maar daar waar ik geen verstand van heb ga ik niet mee experimenteren en ga ik me niet zomaar aan wagen, vandaar mijn vraag :).

Als het ijzer in de bodem geraakt kan het net als alle andere stoffen dus ophopen.
Als het te veel wordt kan het door afbraak processen waarbij een zure omgeving ontstaat weer vrijkomen. Maar dan kom een evenredig deel ijzer en fosfaat vrij, die zou theoretisch bij een omgeving met een normale ph weer met elkaar kunnen binden. Dus een soort evenwicht.
Dus het omroeren van de bodem is wel zinvol. Al is het maar om ditritus te verwijderen uit het systeem
Het ijzer neerslag moet je als ditritus behandelen. Ook ditritus wil/kan je uit systeem werken door filtering.
Wil je geen ditritus dan voer je minder.
Zie je zichbare sporen van ijzer dan ga je minderen. Teveel Ijzer is zichtbaar als een roestige aanslag.
Komt hier alleen voor nabij de afschuimer en de filterwatten.

Nb.
Ik vermoed dat sommige zout fabriekanten ijzer in hun zout doen, om het fosfaat in de grondstoffen te neutraliseren. Vandaar die bruine aanslag bij het aanmaak van sommige zouten.

Als het ijzer in de bodem geraakt kan het net als alle andere stoffen dus ophopen.
Als het te veel wordt kan het door afbraak processen waarbij een zure omgeving ontstaat weer vrijkomen. Maar dan kom een evenredig deel ijzer en fosfaat vrij, die zou theoretisch bij een omgeving met een normale ph weer met elkaar kunnen binden. Dus een soort evenwicht.
Dus het omroeren van de bodem is wel zinvol. Al is het maar om ditritus te verwijderen uit het systeem
Het ijzer neerslag moet je als ditritus behandelen. Ook ditritus wil/kan je uit systeem werken door filtering.
Wil je geen ditritus dan voer je minder.
Zie je zichbare sporen van ijzer dan ga je minderen. Teveel Ijzer is zichtbaar als een roestige aanslag.
Komt hier alleen voor nabij de afschuimer en de filterwatten.

Nb.
Ik vermoed dat sommige zout fabriekanten ijzer in hun zout doen, om het fosfaat in de grondstoffen te neutraliseren. Vandaar die bruine aanslag bij het aanmaak van sommige zouten.

Helemaal duidelijk topjes

Maar creëer je daarmee geen mogelijke tikkende tijdbom in je bak? Want als dat fosfaat snel vrijkomt in grote hoeveelheid dan heb je wel een uitdaging met al je steenkoralen...

Laatst bewerkt:
Die tikkende tijdbom moet wel de juiste lont, kruit en omhulling hebben anders gaat dat ook met een sisser af.
Als je het kruit zo op de grond legt krijg je geen explosie.

Zo ook de voorwaarden voor aanwezige gebonden fosfaten.

Het antwoord is:
Nee, want dan zou het fosfaat gebonden in je calcium ook vrijkomen. Het is een evenwicht situatie onder normale omstandigheden.
Dat zal alleen gebeuren als alles verzuurd en dan zal niet gebeuren. Als dat gebeurd is alles al dood voordat de fosfaat een issue word.

Oorzaak en gevolg .... als je bak dan onder die (verzuurde) omstandigheden crash zal je zeker hoog fosfaat meten.
Het is dan een lawine.... verzuring> koralen sterfte > afvalstoffen (fosfaat/ nitraat) > geen groei dus ook geen opnamen > fosfaat uit bindingen met diverse stoffen w.o. Ca en Fe > dus meer fosfaat..... dus een neerwaartse spiraal.

De oorzaak is dan niet ijzer maar moet dan elders gezicht worden. B.v. Organische (verzuring) reacties is de bodem door teveel afval.

Er zit veel meer PO4 binding met Ca dat permanent aanwezig is dan met het ijzer dat je doseert. Tenslotte heb je veel meer Ca massa in je gesteente.

Denk aan de situatie van een bak die heel lang een zeer hoge PO4 had. Om dat omlaag te krijgen duurt heel lang. Na een 100% wissel is het de volgende dag weer te hoog ! Dat zijn bindingen die vrijkomen door het evenwicht reactie. Even zo geld dat voor een zeer arme bak om de PO4 omhoog te krijgen. Bij nul PO4 meting en het doseren daarna van 0,04ppm kan het gebeuren dat je de volgende dag al weer 0 ppm meet.

Het werk dus als een soort buffer.

Als je rommelt in je bodem gaat vaak ook de fosfaat in de bak meetbaar omhoog. Vaak ze je sommige koralen ook uit gaan staan.

Laatst bewerkt:
Frank het zijn op zich prima vragen en ik zie dit zeker niet als kritiek.
Ik constateer en leest en geeft er mijn visie op. Meestal doe ik ook nog een praktijk test met de beschikbare stoffen, om te bevestigen wat ik vermoed.
Dat probeer ik hier weer zo goed mogelijk uiteen te zetten.

Je heb interesse .... en je heb kritiek om de kritiek zelf ... en dat weet ik heus wel te scheiden en mee om te gaan.

Back
Bovenaan