Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Heey glenn bedankt voor je compliment,
Moete maar weer is een keer afspreken.
Moet jou ook gewoon bedanken want je hebt me heel goed op het juiste spoor gezet.
Het kan nog mooier dat weet ik zeker.
Nu gewoon rust en het water goed houden,
En miss leren we weer wat van je waardoor het nog mooier gaat worden.
Bedankt.

Vind jou bak super nieuwe stylo stuk is erg mooi.
Heb bij mij een leder heuvel gemaakt wie zo blijft.
Maar de sps is zeer aantrekkelijk geworden.

Spreek je snel.

Groetjes wesley

Ik moet ook een keer bij je komen kijken en evalueren . Life zie je toch weer de bak beter, ook de min punten. Haha... ik zoek juist de min punten op , die vertellen mij veel meer over het syteem.

Verstuurd van mijn GT-I9295

Ey Glenn,

Ziet er weer goed uit allemaal en je zee paartjes zijn erg gaaf! Heb je dig op het zelfde systeem staan als je stekken bak? Staan/draaien deze bakken los van je grote systeem of juist mee?

Gr. Jeroen

Dit bak staat apart en daar probeer ik DSR met beperkte middelen. Dus zo min mogelijk meten en alles met de hand. Niks automatisch, alleen de azijn/suiker staat op een doseer pomp met 0,78ml per dag.

Ik moet ook een keer bij je komen kijken en evalueren . Life zie je toch weer de bak beter, ook de min punten. Haha... ik zoek juist de min punten op , die vertellen mij veel meer over het syteem.

Erg benieuwd naar je mening glenn.
En van de minpunten wie jij ontdekt en aangeeft komt de bak er op zeker weer beter uit te zien.
Ik zie de poliepen van de milleporas met de dag langer worden.
En aan de andere kant de groene formosa wie niet meer groen is.
Je ben altijd welkom.
Groetjes wesley

Hulde aan de vrouw des huizes Glenn :)
Vergeet niet dat al ons gerommel indirect ook door hun mogenlijk wordt gemaakt :)
groetjes Rob Charite

Vandaag was meetdag
Mijn mijn fosfaat bleek van 0.02 naar 0,12ppm gestegen te zijn.

Dit is geheel te wijten aan de verbouwing. Er zijn flinke stukken vingerleder van het rif gesteente afgepulkt. Daarbij kwam er natuurlijk veel vocht van de leder vrij. Daarnaast is er flink gerommeld met de stenen en is er geplakt.
Ik heb vandaag maar een volle dag dosis ijzer in het rif gedaan en dat doe ik vanacht weer.
Met een paar dagen moet het weer onder controlle zijn.

Laatst bewerkt:
Gisteren bleek ook KH weer 5,9 te zijn en Ca 380. Dit is gecompenseerd en de doseerpompen zijn aangepast naar de actuele dosering.
Ik ga over 3 dagen meten, omdat dit al 2 weken achter elkaar zo is.
Zowel op de 16/9 (10dgn) als de 23/9 (7dgn) had ik dit geconstateerd. Het verbruik is wel linear.
Vorig week had ik de dosering niet aangepast, omdat ik het wilde afwachten.

intrigerende vraag Glenn ?
Ben je er achter gekomen door dat je getest had ??
Of was het " gut feeling "
daar ben ik heel nieuwsgierig naar :)
groetjes Rob charite

Dit valt onder de wekelijks meet intervallen.
Dit "verbruikt" is de laatste 2 weken explosief toegenomen bijna een verdubbeling!

van de lage KH en Ca was niks te zien aan de koralen. ik denk dat een afbouwende KH(5,7) en Ca(370) in een periode van 10-7 dagen binnen de grenzen valt.
Hiermee benadruk ik de noodzaak van een wekelijkse meting van deze 3 waarden op een goed bezet koralen en met name SPS bak. (dit zijn de parameters, die na 14-21 dagen een crash kunnen veroorzaken)

Wel heb ik een verhoogd fosfaat door de verbouwing en dat is wel te zien in de kleuring.
ook staan de walter buttons 3 dagen gedeeltelijk dicht en de oranje buttons ook. Dit zijn de gevoeligere soorten, die het alleen bij (hun) optimale waarden goed doen. Ook reageren zij gevoeliger op snelle veranderingen in het systeem.

intrigerende vraag Glenn ?
Ben je er achter gekomen door dat je getest had ??
Of was het " gut feeling "
daar ben ik heel nieuwsgierig naar :)
groetjes Rob charite

ik heb de Triton meting van de kationen binnen.

9923582846_9d5b6aa3b8_z.jpg

het Natrium niveau kan ik niet plaatsen en ook niet verklaren een 14079mg/l zou op z'n minst ergens rond een saliniteit moeten zitten van 42-45ppt. aangezien de verschillen in andere zouten nagenoeg verwaarloosbaar zijn op dit verschil van 14079 -10800 = 3279ppm.
het teveel aan magnesium is ook al 1819-1350= 469ppm = 469ppm.
als ik het overschot van beide zou optellen zo de saliniteit alleen maar meer moeten stijgen.
magnesium kan ik gaan natesten door een referentieoplossing te maken en dit met andere testen te vergelijken.

De enige verklaring is dat ik een een soortgelijk tekort zou hebben aan een andere grote stof zoals chloride, (of sulfaat zou nagnoeg nihil moeten zijn).

9932027844_ab239c8cda_z.jpg

voorlopig ga ik niks veranderen aan mijn systeem, maar ga nadenken.....

wat het ook moge wezen, de dieren storen zich duidelijk niet hieraan !

10dec2013 toegevoegd om makkelijk te vergelijken:
11298648085_883a70cbba_z.jpg

Laatst bewerkt:
voorlopig ga ik niks veranderen aan mijn systeem, maar ga nadenken.....

wat het ook moge wezen, de dieren storen zich duidelijk niet hieraan !

Tja, als je aan dieren niets afwijkends ziet, wat kan dan nog de reden zijn om de waarden van natuurlijk zeewater na te streven. Met dat gegeven zou ik met de boven genoemde analyse uitslag ook niet in paniek raken.
Houden de dieren het in zee goed vol, juist dankzij, of juist ondanks, de natuurlijke waarden van zeewater??

Tja, als je aan dieren niets afwijkends ziet, wat kan dan nog de reden zijn om de waarden van natuurlijk zeewater na te streven. Met dat gegeven zou ik met de boven genoemde analyse uitslag ook niet in paniek raken.
Houden de dieren het in zee goed vol, juist dankzij, of juist ondanks, de natuurlijke waarden van zeewater??

je verwoord precies wat ik denk anthony...

Hey Glenn,

Je heb inderdaad gelijk mbt saliniteit. Met deze waarde van Na+ en bij gelijk blijvende verhouding tot Cl-, heb je te maken met een enorm hoge saliniteit. Lijkt me sterk (ik neem aan dat je t ook meet). Ben wel benieuwd naar de resterende waardes.... Als [Cl-] een normale waarde is heb ik echt mijn twijfels bij deze meting, maar we wachten af. Interessant...
Ik denk inderdaad dat jouw ervaring mbt koralen en ongewervelden veel belangrijker is dan het nastreven van natuurlijk zeewater waarden.
groeten,
Dennis

Hey Glenn,

Je heb inderdaad gelijk mbt saliniteit. Met deze waarde van Na+ en bij gelijk blijvende verhouding tot Cl-, heb je te maken met een enorm hoge saliniteit. Lijkt me sterk (ik neem aan dat je t ook meet). Ben wel benieuwd naar de resterende waardes.... Als [Cl-] een normale waarde is heb ik echt mijn twijfels bij deze meting, maar we wachten af. Interessant...
Ik denk inderdaad dat jouw ervaring mbt koralen en ongewervelden veel belangrijker is dan het nastreven van natuurlijk zeewater waarden.
groeten,
Dennis

Mijn gemeten saliniteit is 34ppt met een refractometer van milwauke geijkt op 35ppt ijkvloeistof van salifert.

Back
Bovenaan