Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Ziet er zeer goed uit Frankthumbs up

Ben benieuwd of koralen niet teveel licht krijgen.Toppie

Als het goed is niet, de 150 hqi is vervangen voor 95w led.

Als het goed is niet, de 150 hqi is vervangen voor 95w led.

Ik ben een absolute nul als het om dit soort zaken gaat,maar je schrijft:maar de 81 leds (235 watt) genereren toch aardig wat warmte.

Nu snap ik er helemaal niets meer van
:confused:

Maakt niet uit ,het ziet er gewoon goed uit hoor,en blijf je dagboek vo
lgen.dan zie ik het vanzelf wel;);)

Ik ben een absolute nul als het om dit soort zaken gaat,maar je schrijft:maar de 81 leds (235 watt) genereren toch aardig wat warmte.

Nu snap ik er helemaal niets meer van
:confused:

Maakt niet uit ,het ziet er gewoon goed uit hoor,en blijf je dagboek vo
lgen.dan zie ik het vanzelf wel;);)

Alle leds genereren warmte, de powerleds zoals cree's doen dat dus ook.

Ziet er heel gaaf uit zeg zo je armatuur gaaf.
Mooie spreiding zo van licht.
Erg benieuwd hoe het armatuur er zelf uitziet strax als het af is.
Groetjes wesley

Eindelijk een mooie foto van de witte sponzen die de laatste weken overal in mijn bak beginnen te groeien;

IMG_0368.jpg

Links zit ook een kokerworm, deze moet ik nog even laten hemelen ;)

Vandaag weer een waterwissel gedaan van 100 liter met vers zeewater, thanks to Geert :cool:.

Wat ruikt dat verse water toch altijd heerlijk :)...

Lekker he dat spul van jou werkt ook super nitraat gaat goed omlaag

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta

Mooi lampje.
Zonder lenzen? mag ik vragen waarom en hoe hoog heb je hem dan boven het wateroppervlak hangen.
heb je dimbare drivers gebruikt of draai je ze gewoon op half vermogen.
erg leuk gemaakt ben benieuwd naar je resultaten.
aquarium ziet er mooi verlicht uit lijkt natuurlijker licht te geven dan de meeste led verlichtte bakken.
groet
Eric Jan

Mooi lampje.
Zonder lenzen? mag ik vragen waarom en hoe hoog heb je hem dan boven het wateroppervlak hangen.
heb je dimbare drivers gebruikt of draai je ze gewoon op half vermogen.
erg leuk gemaakt ben benieuwd naar je resultaten.
aquarium ziet er mooi verlicht uit lijkt natuurlijker licht te geven dan de meeste led verlichtte bakken.
groet
Eric Jan

Bedankt Eric Jan :)

Ik heb geen lenzen gebruikt om maximale spreiding te krijgen en het licht voortkomend uit de afzonderlijke leds in elkaar te laten mengen als het ware. Lenzen centreren het licht, dit is vaak een van de oorzaken van verbranding. Mijn armatuur hangt slechts 20cm boven het water. De armatuur hangt er nu 2 weken boven, en ik heb nog geen koraal verbrand!!

Ik heb diverse leds in gebruik, de leds draaien op meanwell drivers met constant vermogen onder de volgende spanning;

De Cree Blue's (max 1000mA) draaien op 35/700mA (ca. 70%),
Cree Royal Blue's (max 1500mA) draaien op 35/700ma (ca. 50%)
Cree Cyan's (max 1000mA) draaien op 35/700mA (Ca. 70%)
UV's (max 700mA) draaien op 35/700mA (100%)
4x Cree Cool White XM-L (3000mA) draaien nu nog op 60/1050mA (ca. 30%)
8x Cree Cool White XPG-R5 (1500mA) draaien op 60/1050mA (ca. 70%)

Ik ben echter nog niet volledig tevreden over het licht, daarom wil ik iets meer wit/geel licht erbij hebben, dus ik ga misschien de witte leds op een 60/1400mA driver laten branden. En als dat niet het effect geeft wat ik voor ogen heb, dan kan het zomaar zo zijn dat ik de armatuur iets ga verbouwen en dan een 150w HQI pit in het midden doe en de witte leds weg. Het licht van mijn vorige armatuur, HQI met Led (BL/RB/CY/UV) beviel me tot nu toe beter :o.

De schittering en het soort warme licht van de HQI geeft naar mijn mening toch dat natuurlijk tintje eraan wat witte leds maar niet kunnen leveren. En ik vindt het persoonlijk mooier als de bak een natuurlijke uitstraling heeft wat het dichts bij de natuur komt in plaats van zo'n koel/effen licht als wat leds geven (als je begrijpt wat ik bedoel).

En misschien is het een beetje te vroeg om een oordeel te maken, maar ik heb toch (weer) het idee dat mijn koralen een beetje heimwee hebben aan het licht van de HQI...

Laatst bewerkt:
Om die warme kleuren naar boven te halen wordt tegenwoordig geen gebruik meer gemaakt van cool white leds ( zeker op Amerikaanse forums) maar neutral whites en warm whites .;)

Om die warme kleuren naar boven te halen wordt tegenwoordig geen gebruik meer gemaakt van cool white leds ( zeker op Amerikaanse forums) maar neutral whites en warm whites .;)

Ze proberen van alles om led verlichting te laten werken... :p... ik overigens ook al...:o

Maar ondertussen weten leds niet het natuurlijk effect te crieëren wat bijv. een HQI wel lukt. En begint het immer te meer (weer) een feit te worden dat mijn voorheen goed uitziende koralen stukjes bij beetjes van hun sprankelende fluoriserende kleuren af gaan en steeds minder vitaal ogen zonder verder iets anders veranderd te hebben... Dus de witte leds doen niet wat schijnbaar een 150w HQI wel kan... :confused:

Ik denk dat de oorzaak ligt bij het aantal geproduceerde lummen tussen de twee lichtbronnen. Dus op basis van dit gegeven dien ik de leds flink op te voeren... Ik ga nu nog wat XML's bestellen, deze gaan de XPG's vervangen, en dan laat ik de leds op 1750mA draaien ipv 1050mA. En als dat niet het gewenste effect geeft, dan gaan de witte leds binnenkort de verkoop in en dan verander ik de armatuur zo dat er in het midden een HQI pit komt te hangen en daar omheen de BL, RB, CY, UV leds... En daarvan weet ik tenminste dat het werkt :biggrin:

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitleg.
persoonlijk denk ik dat je het wel meer tijd moet geven koralen moeten zich aanpassen aan een verandering waardoor ze er wat minder goed uit zien denk ik.
voor je eigen ervaring zou ik dimbare drivers kopen voor de witte leds waardoor je ze kan opvoeren tot je het zelf mooi vindt.
De mooie kleuren op je koralen blijven afhankelijk van een balans tussen lichtsterkte en waterkwaliteit een verandering aan een van beide zul je altijd zien totdat er een nieuwe balans is
Groet
Eric Jan

Bedankt voor de uitleg.
persoonlijk denk ik dat je het wel meer tijd moet geven koralen moeten zich aanpassen aan een verandering waardoor ze er wat minder goed uit zien denk ik.
voor je eigen ervaring zou ik dimbare drivers kopen voor de witte leds waardoor je ze kan opvoeren tot je het zelf mooi vindt.
De mooie kleuren op je koralen blijven afhankelijk van een balans tussen lichtsterkte en waterkwaliteit een verandering aan een van beide zul je altijd zien totdat er een nieuwe balans is
Groet
Eric Jan

Leds dienen idd te wennen, maar het frustrerende is dat ik weet als ik morgen er weer HQI boven hang, dat ik binnen twee/drie weken de kleuren weer terug heb... :rolleyes:

Je bent wel een volhouder Frank, steeds maar weer proberen met verschillende Leds en kleuren en toch niet de gewenste kleur van koralen krijgen.
Ik ben dan misschien wat ouderwets maar blijf nog altijd bij mijn HQI en T5.

gr. Marcel

Je bent wel een volhouder Frank, steeds maar weer proberen met verschillende Leds en kleuren en toch niet de gewenste kleur van koralen krijgen.
Ik ben dan misschien wat ouderwets maar blijf nog altijd bij mijn HQI en T5.

gr. Marcel

Hahaha... ik ben niet zomaar uit het veld te slaan ;).

Maaruh je bent niet ouderwets, eigenlijk juist wijs; je houdt vast aan dat wat het beste resultaat al jaren geeft!!! topjes

Geduld blijft lastig
maar net wat je zegt bij hqi duurt het ook weer even.
Al ben ik wel van mening dat je een 150 watt hqi moet opvangen met een 120 watt led armatuur waardoor de besparing dus wel mee valt maar nog steeds genoeg natuurlijk want 150 hqi heeft ook nog een voorschakel van minimaal 60 watt.
wat je wel met led kan is alleen het benodigde spectrum geven aan het koraal zonder al dat mooie licht voor ons oog.
ik zal er ook aan gaan geloven met een zelfbouw uiteindelijk maar 2 meter verlichten met led is een grote investering ook bij zelfbouw.

Je bent wel weer lekker bezig met die LEDs.
Ondertussen ben ik met mijn eigen LED-project begonnen en vroeg me af waarom jij drivers met zulke lage spanning hebt gekozen, ipv ze te dimmen. Zit daar een rede achter?

Je bent wel weer lekker bezig met die LEDs.
Ondertussen ben ik met mijn eigen LED-project begonnen en vroeg me af waarom jij drivers met zulke lage spanning hebt gekozen, ipv ze te dimmen. Zit daar een rede achter?

De lage spanning bij de BL, CY & UV valt wel mee. De RB draait sowieso op een laag vermogen omdat dit licht ervoor zorgt dat je bak op een begeven moment te paars/roze gaat ogen.

De meanwell 60/1050 is te zwak voor de witte leds, daar ben ik nu achter. Maar ik dacht destijds dat de 60w witte leds met 35w RB/BL wel zou compenseren voor de 150w HQI. Niet dus... vanwege het vermoedelijk tekort heb ik laatst een ELN60-48D overgenomen (1300mA), maar die blies zichzelf op na een dag op vol vermogen. De hoeveelheid licht die hieruit kwam was al wat beter, maar nog niet voldoende. Ik heb hier nog een meanwell 60/1750 liggen, maar deze is te zwaar voor de witte XPG's. Dus nu komt plan "C"; "Change the leds" door de XPG's te vervangen voor XML's en dan nog iets meer vermogen. Werkt dit niet dan komt plan "D"; "Do without a doubt" door terug te gaan naar de combi led met HQI want dat werkte goed.

Waarom ik niet heb gekozen voor dimmen is omdat het beter is om je leds niet maximaal te belasten, En als ik de leds (BL/RB/CY) toch op 70% laat branden, waarom zou ik dan een regelbare pakken?

Laatst bewerkt:
Geduld blijft lastig
maar net wat je zegt bij hqi duurt het ook weer even.
Al ben ik wel van mening dat je een 150 watt hqi moet opvangen met een 120 watt led armatuur waardoor de besparing dus wel mee valt maar nog steeds genoeg natuurlijk want 150 hqi heeft ook nog een voorschakel van minimaal 60 watt.
wat je wel met led kan is alleen het benodigde spectrum geven aan het koraal zonder al dat mooie licht voor ons oog.
ik zal er ook aan gaan geloven met een zelfbouw uiteindelijk maar 2 meter verlichten met led is een grote investering ook bij zelfbouw.

Hahaha... dat klopt, geduld blijft lastig. Maar het is jammer als je achteruitgang waar neemt.

Je mening omtrent 150w hqi / 120w led zou kunnen kloppen, maar dat ligt eraan welke leds je gebruikt. Het ligt eraan wat het aantal lummen is wat een lichtbron zoals een led produceert bij een bepaalde spanning. De XML's produceren 300 lummen bij 700mA. Voer ik de spanning op naar 1750mA dan zit ik op 750 lummen per led, vermenigvuldig ik dit met 12 leds dan zit ik in het gemiddelde van het aantal lummen dat een 150w HQI produceert bij ongeveer dezelfde kelvin waarde. En dat bij de helft van het verbruik 150w hqi / 60w led.

Die 60/1750 is niet te dimmen? Want dan zou je er direct zijn, laat ze ze op 1400mA draaien. Het dimmen zou handig zijn omdat je dan je "kleurprobleem" vanaf de andere kant aan zou kunnen pakken. Dus de blauwe nog wat verder terugdraaien zodat je witte iets meer de overhand krijgen. Ben benieuwd hoe het eruit gaat ziet. Vind het jammer dat je op een foto de echte kleur moeilijk kan zien, want als ik dit lees begin ik te twijfelen over mijn eigen ding die nog in de ontwerpfase zit. Zit nu op 30 watt wit en 54 watt blauw/ RB. Ook nog 24 watt true violet( 420 nm ). Wel alles dimbaar, dus gelukkig erg bewerkelijk. Twijfel is nu wel tussen XPG of toch voor XML gaan.

Nogmaals ben erg benieuwd of je de HQI-kleur kan bereiken!

Back
Bovenaan