Ziet er zeer goed uit Frankthumbs up
Ben benieuwd of koralen niet teveel licht krijgen.Toppie
Als het goed is niet, de 150 hqi is vervangen voor 95w led.
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Ziet er zeer goed uit Frankthumbs up
Ben benieuwd of koralen niet teveel licht krijgen.Toppie
Als het goed is niet, de 150 hqi is vervangen voor 95w led.
Ik ben een absolute nul als het om dit soort zaken gaat,maar je schrijft:maar de 81 leds (235 watt) genereren toch aardig wat warmte.
Nu snap ik er helemaal niets meer van
Maakt niet uit ,het ziet er gewoon goed uit hoor,en blijf je dagboek volgen.dan zie ik het vanzelf wel
Mooi lampje.
Zonder lenzen? mag ik vragen waarom en hoe hoog heb je hem dan boven het wateroppervlak hangen.
heb je dimbare drivers gebruikt of draai je ze gewoon op half vermogen.
erg leuk gemaakt ben benieuwd naar je resultaten.
aquarium ziet er mooi verlicht uit lijkt natuurlijker licht te geven dan de meeste led verlichtte bakken.
groet
Eric Jan
Om die warme kleuren naar boven te halen wordt tegenwoordig geen gebruik meer gemaakt van cool white leds ( zeker op Amerikaanse forums) maar neutral whites en warm whites .![]()
Bedankt voor de uitleg.
persoonlijk denk ik dat je het wel meer tijd moet geven koralen moeten zich aanpassen aan een verandering waardoor ze er wat minder goed uit zien denk ik.
voor je eigen ervaring zou ik dimbare drivers kopen voor de witte leds waardoor je ze kan opvoeren tot je het zelf mooi vindt.
De mooie kleuren op je koralen blijven afhankelijk van een balans tussen lichtsterkte en waterkwaliteit een verandering aan een van beide zul je altijd zien totdat er een nieuwe balans is
Groet
Eric Jan
Je bent wel een volhouder Frank, steeds maar weer proberen met verschillende Leds en kleuren en toch niet de gewenste kleur van koralen krijgen.
Ik ben dan misschien wat ouderwets maar blijf nog altijd bij mijn HQI en T5.
gr. Marcel
Je bent wel weer lekker bezig met die LEDs.
Ondertussen ben ik met mijn eigen LED-project begonnen en vroeg me af waarom jij drivers met zulke lage spanning hebt gekozen, ipv ze te dimmen. Zit daar een rede achter?
Geduld blijft lastig
maar net wat je zegt bij hqi duurt het ook weer even.
Al ben ik wel van mening dat je een 150 watt hqi moet opvangen met een 120 watt led armatuur waardoor de besparing dus wel mee valt maar nog steeds genoeg natuurlijk want 150 hqi heeft ook nog een voorschakel van minimaal 60 watt.
wat je wel met led kan is alleen het benodigde spectrum geven aan het koraal zonder al dat mooie licht voor ons oog.
ik zal er ook aan gaan geloven met een zelfbouw uiteindelijk maar 2 meter verlichten met led is een grote investering ook bij zelfbouw.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.