Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SYNTHETISCH AQUARIUM PROJECT

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is een vraag gesteld via pb, die ik met toestemming van de poster plaatst.
Hallo Glenn,

Ik heb met veel plezier jouw topic gelezen over DSR. Ik ben onder de indruk van de mooie foto's. Zoals ik in mijn vorige bericht ook al aangaf, ben ik nu net een klein half jaar bezig. Ik test mijn waardes maar begrijp nog niet helemaal welke invloed het op elkaar heeft.

Ik zou graag willen beginnen met het DSR project maar volgens mij heb ik nog veel meer kennis nodig over de verschillende water waardes. Waar zou ik dit het beste kunnen opzoeken? Heb je een tip voor een goed boek?

Ik wissel nu elke week 10% water. Ik heb een hoge fosfaat (0,16) dus dat is volgens mij ook nodig. Is het mogelijk om met een normale fosfaat (0,02) met DSR te beginnen? Blijft het fosfaat, nitriet en nitraat dan laag door de bacteriecultuur? Normaal gaat dat namelijk omlaag door een waterwissel.

Sorry dat ik zoveel vragen heb maar het blijft voor mij nog redelijk ingewikkeld allemaal maar wel een erg interessant project!

Beste vraagsteller,
Bedank voor je complimenten.

Om met DSR te werken moet je de basis beginselen van zeewater begrijpen. Daar zij diverse boeken voor , tevens is er de starters handleiding op dit forum. Die zou ik sowieso doornemen. Van daar uit kan je met de DSR methode verder gaan kijken of het wat voor jou is.
Van de DSR methode bestaat er nog geen boekwerk behalve wat ik nu aan het vertellen bent. DSR is ontwikkeld door mij en word nu uitgelegd zodat iedereen die erin geïnteresseerd is ermee aan de slag kan.

De sleutel van de methode is meten en corrigeren.
ik heb een totaal systeem ontwikkeld om alle relevante water waarden te manipuleren. Hierdoor is een water wissel overbodig geworden in de DSR methode.

Een fosfaat van 0,16ppm is NIET wenselijk in geen enkele situatie.
De fosfaat in DSR wordt gehouden tussen 0,02ppm en 0,08ppm. Waarden daarbuiten zijn ongewenst en moeten met de middelen van DSR aangestuurd worden.
Het verhogen gaat met fosfaat oplossing die d.m.v. van de DSR calculator berekend wordt. Het verlagen in DSR gaat d.m.v. een ijzer oplossing. Hier is al meer over geschreven hoe het moet.

zie streefwaarden in DSR
http://zeewaterforum.info/forums/sh...UARIUM-PROJECT&p=988759&viewfull=1#post988759

Als je de DSR calculator download en opend in excel, zie je al gauw wat de bedoeling is.
elke waarde kan gericht aangestuurd worden met een middeltje.

de DSR Calculator kan je hier downloaden
http://zeewaterforum.info/forums/sh...len-calculator&p=994970&viewfull=1#post994970

Ook voor nitraat is er een oplossing is DSR zowel omhoog als omlaag.
omhoog d.m.v. een nitraat oplossing en de DSR Calculator

Omlaag d.m.v. Carbon
http://zeewaterforum.info/forums/sh...UARIUM-PROJECT&p=997269&viewfull=1#post997269

Met de DSR calculator heb ik geprobeerd de aquarium chemie voor de gebruiker los te maken van de benodigde kennis om alle middelen toe te passen (het blijft een pre om het te weten).
het draait nu om meten van een waarde en doseren van de berekende waarde.
wat je wel moet weten is je doelstelling. wat voor een soort aquarium beoogd je te gaan houden.
afhankelijk hiervan zijn sommige waarden een must en anderen weer niet noodzakelijk.
adviezen hierover kunnen natuurlijk gevraagd worden op dit forum.

mochten er zaken onduidelijk zijn, mogen hier de vragen gesteld worden.
ik zal er zoveel mogelijk op proberen in te gaan.

m.v.g. GlennF

Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van de vraag:

hoe maak ik zelf zoutwater aan voor mijn bak ?

de bak zelf is

120 bij 60 bij 50 waterhoogte dus kom je uit op 360 liter

de sump

100 bij 40 bij 38 waterhoogte dat is dus 152 liter
minus die 80 liter = 432 liter totaal volgens mijn berekeningen

martijn3378.jpg

belangrijk om te weten is, dat je bij 100% vers aanmaak werkt met osmose water. Daarvoor moet je bij de kolom startwaarden alles 0 invullen.

thanks thanks
k ga gelijk weer verder :-) dagboek volgt

Naar aanleiding van de vraag:

hoe maak ik zelf zoutwater aan voor mijn bak ?

de bak zelf is

120 bij 60 bij 50 waterhoogte dus kom je uit op 360 liter

de sump

100 bij 40 bij 38 waterhoogte dat is dus 152 liter
minus die 80 liter = 432 liter totaal volgens mijn berekeningen

Bekijk bijlage 342102

belangrijk om te weten is, dat je bij 100% vers aanmaak werkt met osmose water. Daarvoor moet je bij de kolom startwaarden alles 0 invullen.

wat was het probleem martijn ? voor mij handig om te weten maar ook voor anderen die meedraaien.
Soms zijn het van die kleine dingen die ik als vanzelf sprekend ziet, maar dat misschien niet is.
misschien is het wel een verbeter punt voor de volgende calculator

zoals je zelf al aangaf de start waardens had ik niet naar 0 gezet even niet bij stil gestaan dat dit nodig is met osmose water

Glenn,
ff een vraagje...ik kamp met fosfaat van 0.46:rolleyes: inmiddels al wat gedaald nr 0.25 heb natuurlijk wel een serieuze visbezetting...maar ben nu terug koralen aan het inzetten(was fish-only)ik lees dat je de fosfaat verlaagt door een ijzeroplossing? kan die ook dienen voor zo'n hoge waardes of is Rowafos o.i.d. in combi met grote waterwissels dan beter aangewezen?
Voor Iodium gebruik je daar dan Kaliumiodide voor of iets anders?
Alvast bedankt
mvg Joeri

Glenn,
ff een vraagje...ik kamp met fosfaat van 0.46:rolleyes: inmiddels al wat gedaald nr 0.25 heb natuurlijk wel een serieuze visbezetting...maar ben nu terug koralen aan het inzetten(was fish-only)ik lees dat je de fosfaat verlaagt door een ijzeroplossing? kan die ook dienen voor zo'n hoge waardes of is Rowafos o.i.d. in combi met grote waterwissels dan beter aangewezen?
Voor Iodium gebruik je daar dan Kaliumiodide voor of iets anders?
Alvast bedankt
mvg Joeri

Zelf ben ik van de reactor buizen met GFO afgestapt sinds ik de ijzer oplossing gebruikt. De laaste keer had ik 0,24 fosfaat en na 2 weken GFO reactor nog niet weg. Toen was ik het zat en ging weer met de ijzer oplossing aan de slag en binnen minder dan 1 week op 0,08, waar ik het nu op houd.
ik doseer nu dagelijks 10ml in mijn rif , maar voer tegenwoordig ook stevig stofvoer, pellets en diepvries.
bij gebruik ijzer oplossingen oppassen want dokters kunnen er heftig op reageren!
dit geld ook voor staalwol!
het beste is altijd opbouwen te beginnen met 20/40/60/80/100% van de aangeven dosering, daarbij lettend op de reactie van de vissen. ook als je nieuwe vissen er erg in hebben dat ze heftig kunnen reageren op reeds gebruikte doseringen. mijn advies bij inbreng nieuwe dokter weer opbouwen.

ik gebruik momenteel kalium jodide in in DSR.

Heb hetzelfde probleem hier gebruik al maandenlang GFO in wervelbed en fosfaat daalt niet(n dan spreek ik over kilo's van het spul)....langzaam opbouwen lijkt me idd logisch....
PS:heb geen dokters meer,MAAR wel koraalvlinders en keizers...waarbij vooral de vlinders gevoelig zijn natuurlijk
Ik las dat je hiervoor ijzerchelaat? gebruikt....wordt het ijzergehalte in de bak dan niet te hoog?met algexplosie tot gevolg?
mvg j
Zelf ben ik van de reactor buizen met GFO afgestapt sinds ik de ijzer oplossing gebruikt. De laaste keer had ik 0,24 fosfaat en na 2 weken GFO reactor nog niet weg. Toen was ik het zat en ging weer met de ijzer oplossing aan de slag en binnen minder dan 1 week op 0,08, waar ik het nu op houd.
ik doseer nu dagelijks 10ml in mijn rif , maar voer tegenwoordig ook stevig stofvoer, pellets en diepvries.
bij gebruik ijzer oplossingen oppassen want dokters kunnen er heftig op reageren!
dit geld ook voor staalwol!
het beste is altijd opbouwen te beginnen met 20/40/60/80/100% van de aangeven dosering, daarbij lettend op de reactie van de vissen. ook als je nieuwe vissen er erg in hebben dat ze heftig kunnen reageren op reeds gebruikte doseringen. mijn advies bij inbreng nieuwe dokter weer opbouwen.

ik gebruik momenteel kalium jodide in in DSR.

Laatst bewerkt:
Heb hetzelfde probleem hier gebruik al maandenlang GFO in wervelbed en fosfaat daalt niet(n dan spreek ik over kilo's van het spul)....langzaam opbouwen lijkt me idd logisch....
PS:heb geen dokters meer,MAAR wel koraalvlinders en keizers...waarbij vooral de vlinders gevoelig zijn natuurlijk
Ik las dat je hiervoor ijzerchelaat? gebruikt....wordt het ijzergehalte in de bak dan niet te hoog?met algexplosie tot gevolg?
mvg j

je moet altijd opletten op reactie en neven reacties van alles wat je doet, tenslotte voeg je iets toe met een doel.
zolang het fosfaat aanwezig is zal het ijzer vrij snel verdwijnen. naarmate het fosfaat lager is zal ook het ijzer langer de kans krijgen om in het systeem te blijven hangen. daarom is het een soort balans die je moet proberen te vinden tussen ijzer en fosfaat. De exacte waarde in balans is een eigen keuze en afhankelijk van de soorten koralen in je bak.

het controleren van algen is ook iets wat je moet bijhouden, ik doseer hier nu nitraat, ijzer omdat ik die waarden te laag vind. en ik heb 0,0 algen in mij bak. Het zijn net glas anemonen als je eentje laat zitten dan zitten na en tijdje door de hel bak heen. zo ook voor algen, in het begin aanpakken.
mijn stelling is niet de voeding beperken, maar de kwaal beperken.
waarom iedereen laten lijden als er maar eentje in de groep een etter is, de etter verwijderen is in mijn ogen de bestte oplossing.

Momenteel heb ik 0,0 algen en fosfaat van 0.25(D&D gemeten) en nitraat 15-20 met Salifert.....nu lees ik dat er verschillende ijzerchelaten zijn....de vraag is welke moet je gebruiken???
je moet altijd opletten op reactie en neven reacties van alles wat je doet, tenslotte voeg je iets toe met een doel.
zolang het fosfaat aanwezig is zal het ijzer vrij snel verdwijnen. naarmate het fosfaat lager is zal ook het ijzer langer de kans krijgen om in het systeem te blijven hangen. daarom is het een soort balans die je moet proberen te vinden tussen ijzer en fosfaat. De exacte waarde in balans is een eigen keuze en afhankelijk van de soorten koralen in je bak.

het controleren van algen is ook iets wat je moet bijhouden, ik doseer hier nu nitraat, ijzer omdat ik die waarden te laag vind. en ik heb 0,0 algen in mij bak. Het zijn net glas anemonen als je eentje laat zitten dan zitten na en tijdje door de hel bak heen. zo ook voor algen, in het begin aanpakken.
mijn stelling is niet de voeding beperken, maar de kwaal beperken.
waarom iedereen laten lijden als er maar eentje in de groep een etter is, de etter verwijderen is in mijn ogen de bestte oplossing.

Momenteel heb ik 0,0 algen en fosfaat van 0.25(D&D gemeten) en nitraat 15-20 met Salifert.....nu lees ik dat er verschillende ijzerchelaten zijn....de vraag is welke moet je gebruiken???

inderdaad zijn er meerdere soorten chelaten, ik gebruik een eigen brouwsel.
ik heb niet geexperimenteerd met de kant en klare versie en ik kan daar ook geen uitspraak over te doen.
Ook ga ik ervan uit dat een andere samenstelling ook een afwijkende werking zal hebben.

Om geen grote fouten te krijgen wil ik nu wel uitdrukkelijk vermelden dat de stoffen die ik in DSR gebruikt allemaal eigen mixen zijn. m.u.v. KH, Ca, Mg, Kalium. Dus als je dit gaat gebruiken eerst contact met mij hebben hierover. Fouten zijn zo gemaakt , zeker als je zelf gaat experimenteren zonder de methode te begrijpen.

Laatst bewerkt:
Glenn,
voor zover ik het begrijp heb ik de EDDHA nodig die kan dienen tot pH10?

De stabiliteit van ijzerchelaten is afhankelijk van de pH en de concentratie van de andere voedingselementen. De keuze van het juiste type ijzerchelaat vormt de basis voor een effectieve ijzerbemesting. Hieronder vindt u een overzicht van de meest gebruikte ijzerchelaten en hun belangrijkste kenmerken.

EDTA: Dit is een ijzerchelaat dat werkt tot maximaal een pH 6. Bij recirculatie zal dit type ijzer makkelijk los komen van het chelaat en neerslaan in het systeem. In Nederland wordt dit type vooral gebruikt door de potgrondindustrie, bij bladvoeders en in een aantal samengestelde meststoffen.

DTPA: Het meest gebruikte ijzerchelaat in de huidige glastuinbouw. Dit chelaat kan gebruikt worden tot een pH 7. Ook bij recirculatie kan dit type zonder problemen worden gebruikt. Horticoop levert twee vloeibare DTPA chelaten namelijk 3 en 6%. De 3% versie is op basis van natrium en de 6% op basis van ammonium. De 6% is de hoogste kwaliteit DTPA die te krijgen is en volledig vrij van natrium en sulfaat. Bemestingtechnisch is het geen enkel probleem om DTPA 3% ijzerchelaat van Horticoop te gebruiken.

EDDHA: Kan gebruikt worden tot een pH 10. Ook in recirculatiesystemen kan dit ijzer prima worden gebruikt.

EDDHSA: Kan gebruikt worden tot pH 10. Speciaal geschikt voor de substraatteelt met een UV ontsmetter.

inderdaad zijn er meerdere soorten chelaten, ik gebruik een eigen brouwsel.
ik heb niet geexperimenteerd met de kant en klare versie en ik kan daar ook geen uitspraak over te doen.
Ook ga ik ervan uit dat een andere samenstelling ook een afwijkende werking zal hebben.

Om geen grote fouten te krijgen wil ik nu wel uitdrukkelijk vermelden dat de stoffen die ik in DSR gebruikt allemaal eigen mixen zijn. m.u.v. KH, Ca, Mg, Kalium. Dus als je dit gaat gebruiken eerst contact met mij hebben hierover. Fouten zijn zo gemaakt , zeker als je zelf gaat experimenteren zonder de methode te begrijpen.

Deze week begonnen met azijn en suiker te gebruiken je ziet goed het verschil in bacterie bloei.
Zal er vanavond even een fotootje van plaatsen.
Men nitraat gaat zachtjes omlaag maar merk dag ik met 1 keer fosfaat toevoege in de week niet genoeg toevoegd.
Dus tog maar het fosfaat en nitraat om de dag blijve meten.
Voor de rest na de meting van het weekend alle waardes weer op peil gebracht koralen krompen op dat moment in,
Maar vannochtend stond alles er in het donker al fantastisch mooi open bij.
Groetjes wesley

Deze week begonnen met azijn en suiker te gebruiken je ziet goed het verschil in bacterie bloei.
Zal er vanavond even een fotootje van plaatsen.
Men nitraat gaat zachtjes omlaag maar merk dag ik met 1 keer fosfaat toevoege in de week niet genoeg toevoegd.
Dus tog maar het fosfaat en nitraat om de dag blijve meten.
Voor de rest na de meting van het weekend alle waardes weer op peil gebracht koralen krompen op dat moment in,
Maar vannochtend stond alles er in het donker al fantastisch mooi open bij.
Groetjes wesley

normaliter zeg ik een weekelijk meten, maar in het proces van zoeken naar de juiste doseringen, kan je dus meermaals per week meten. om de 3 a 4 dagen is prima, je moet het proces ook de tijd geven.

Laatst bewerkt:
hmm net even aan het meten geweest:

KH 13 / 14
CA 510
no3 20
N0 2 0
po4 0,5
ph 8,2
zout 1030
mg 1300

Status
Niet open voor verdere reacties.