Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zeoliet goed of slecht

waarom moet zeoliet/viet zo een hoge doorstroming hebben ???
Benno.
 
Anders slibt het waarschijnlijk dicht en og gaan zich kanaaltjes vormen. Af en toe omroeren kan geen kwaad. Het beste kan je ook het water van onder naar boven pompen. Vuistregel van Korallenzucht is 400 liter stroming per liter zeoliet en een verbruik van 1 liter zeoliet per 400 liter aquariumwater.
 
Ik heb het vandaag in gebruik genomen :D :D :D. Ik heb om te beginnen 1,5 liter Zeovit in het snelfiltergedaan (2000 liter) en bouw dat dan op naar 2 a 2,5 liter Zeovit, dit naar gelang het resultaat. Ook heb ik de Zeobak en Zeofood gedoseerd 6 druppels per flesje per dag. Volgende week laat ik foto's zien van het begin en van de spullen. Volgens de producent moet je het verschil na 6 weken kunnen zien maar dit kan ook 6 maanden zijn een en ander hangt af van je bak. Mijn waterwaarden zijn voor nitraat 10 ppm en fosfaat 0,1. Beide Salifert testjes.Ben benieuwd of mijn fiji koralen de kleur weer terug krijgen als waar ik ze voor kocht. ;)
 
Geweldig !!, zie hier het pionierwerk van gedreven aquarianen.

Op deze manier komen we steeds verder, zie maar wat we 10-15 jaar geleden voor reseltaten behaalden ten opzichte van nu.
In dit artikel vind ik gedreven informatieverzamelaars, oderzoekers, de nodig wantrouwen etc...etc...
 
Weer een kleine test uitgevoerd.
Die hoge doorstroom snelheid van koralle-zucht
moest toch ergens op gebaseerd zijn.
Dus groot aquarium,waterwaardens goed,geen nitraten fosfaten cilicaten,maar wel wieren. ???
Doorstroom snelheid filter 32.000 liter,dit nu verdeeld
over 6 mandjes met elk 5 kilo zeoliet.Nu 2 weken later
totaal geen wiertje meer te bekennen in bak.
Hoe verder ik ga hoe minder ik begin te begrijpen ???
Het werkt maar hoe!?!
 
Mijn bak gaat draaien op sporenelementen van Grotech. Ik zou best wel een keer met vijverzeolit wat willen proberen. Zou het mogelijk zijn om gewoon een doorstroom filtertje te maken voor het vijverzeolit, en dan verder gewoon abc van Grotech? Ik weet niet of deze combinatie mogelijk is, aangezien korallen-zucht met zeobak, zeofood enz. ook werkt.

gr.
Andrew
 
Op de site van KZ staat ook een rubriek vragen en antwoorden. Hier zegt Thomas Pohl duidelijk dat het systeem alleen werkt als je het compleet gebruikt dus alle elementen. Er zijn ervaringen hier op het forum van vijverzeoliet en veel van die ervaringen zijn positief. Wat nu het belangrijkste elemente/geheim in het systeem van KZ is weet ik niet maar daar proberen alle vele mensen achter te komen alleen zal Thomas het niet verklappen en gelijk heet ie. Of het bij mij ook gaat werken daar kan ik ook over een maand of 5 meer over vertellen. Ik gebruik in ieder geval het hele systeem alleen waterwissels doe ik sinds kort 10 % per twee weken teminste dat is mijn streven.

 
zouden mensen weer is een update willen geven hoe hun aqua er nu bij staat?

mnd-reef
 
IK gebruik het nog steeds naar volle tevredenheid. Naast het zeoviet filter ik ook over fosfaatkiller maar dat deed ik hiervoor ook al. De kleuren van mijn oude bestand zie ik langzaam beter worden maar belangrijker alle nieuwe aankopen die ik gedaan heb na het inbrengen van zeoviet blijven precies op kleur!!! Hiervoor had lukte dat toch niet ze werden altijd wat donkerder. Ook groeit alles beter dan voorheen. Ik heb een millepora die al twee jaar in mijn bak staat die nu op eens flink begint te groeien. Maar naar mijn idee is het nog te vroeg om te oordelen. Een andere factor die ook meespeelt is dat ik op dit moment een groot bestand aan acro's heb dit zijn natuurlijk allemaal verbruikers (nitraat fosfaat) dus hoe meer koralen hoe makkelijker het word om je waterwaarden op peil te houden. MUV CA en KH waarde dan dat is elke dag een gevecht om de groei bij te houden.

Het is nu alleen nog even wachten op een NL zaak in de randstad die het programma van KZ opneemt dan zullen er meer ervaringen komen.Maar tot nog toe weinig belangstelling van die kant.
 
Hoi

ik gebruik nu ook een maandje zoliet en danwel een 5 kilo op een 520 liter aquarium daarbij filter ik ook over kool ook 1 kilo (pot filter) me bak draaide al goed en nog steeds draait hij goed het enige wat ik merk is dat ik enorm veel briune plakken wieren heb maar ik heb ook 3 extra tl's geplaatsts ...

gr harry
 
is erg veel mag normaal maar 1kg op 400 liter water en kool ook veels te veel
 
Ik heb het er, na 4 maanden gebruikt te hebben, uitgeknikkerd omdat ik geen positieve resultaten zag. Sindsdien lijkt mijn bak er alleen maar op vooruit te gaan.
mvrgr. Martin.
 
Hoi

Ja na wat nagezocht te hebben is het wel wat veel maar ..... me bak staat er echt super bij zowel de steenkoralen als de andere lagere dieren.
ik zal toch maar wel wat eruit halen

gr harry
 
:eek: Jongens! Ik schrik hier toch el even van?!!!! :-[

Zeoliet in een zeeaquarium toepassen. dat is echt vragen om moeilijkheden!

De reden is dat zeoliet en zeer poreus materiaal is, wat met name in Belgie in de Ardennen wordt gedolven...

Zeoliet is een perfecte steensoort, die goed absorbeerd. het absorbeerd met name nitriet en nitraat, fosfaat en aminozuren (kleurstoffen in water). Net als actieve kool, maar dan vele malen beter met betrekking tot nitriet.
Echter zeoliet is maar tijdelijk werkzaam, en zal dan verzadigd zijn.

Voor zoetwateraquaria en vijvers en bijv. quarantainebakken is het een perfect hulpmiddel om tijdelijke nitrietpieken op te vangen. Bijv. bij opstarten van een filter ofzo. Na een paar weken moet je het weer verwijderen, want dan werkt het niet meer.


Nu om zeoliet te regeneren (Ofwel weer ontdoen van de opgenomen stoffen); gooi je dit in een emmer met ZOUT water! Zou regenereerd nl. zeoliet als nieuw; en binnen 24 uur is alles er weer uit. Sterker nog; de gehele gunstige werking van zeoliet wordt dus teniet gedaan door zout.


tanu schreef:
>>Ondertussen ligt de zeoliet alweer een tijdje in mijn bak. De >>koralen worden mooier van kleur, maar ik heb helaas ook de >>ervaring die Richard ook beschreef: wat meer algengroei. Bij >>mij gaat het voornamelijk om draadalgen, ze zijn niet >>storend en komen voor op plekken waar de grazende vissen >>kennelijk minder vaak komen: in de overloop, en tegen een >>bepaald stuk van m'n zijwand.


Tja, Tanu... zal ik eens een geheimpje verklappen!?.... Doordat je zeoliet hebt gebruikt dat niet geheel schoon (geregenereerd)was, is alle opgeslagen fosfaten, nitraten en nitriet in 1 keer in je zeewaterbak terecht gekomen.... dat nitriet wordt dan ook nog eens omgezet in nitraat en je hebt dus een prachtige voedingsbom tot ontploffing gebracht, waardoor je nu last hebt van draadalgen met name. leve zeoliet; De Perfecte Tijdbom!!!!


Vrijwel altijd is nieuw zeoliet van leveranciers al geregenereerd voor gebruik. Sterker nog; ze verkopen het graag steeds opnieuw met kiloos, terwijl je het keer op keer met zout kan regeneren. overigens betaal je in de winkel ca. 5 euro/kilo. In de Ardennen heb ik vroeger wel eens 200 kilo gehaald voor 10 euro... just an thought.... ;)


Nu heeft iedereen nu natuurlijk zijn gedachten hierbij?! Alles goed en wel John, maaarrrre... hoe komt het dan dat zeoliet in mijn bak opeens veel beter mijn koralen laat groeien etc.?! het werkt dus wel degelijk!


Nu dat laatste is een ander phenomeen, nl.: doordat het materiaal dusdanig poreus is en diverse metalen en mineralen bevat, die niet altijd in levend steen voorkomen, gaat intern hier ook een bacteriologisch proces spelen. dat dode zeoliet gaat als levend steen fungeren en breekt nirtriet en nitraat af; niet door absorbsieeigenschappen; nee, door de baccies die er in gaan leven.... Simpel. Echter doordat er minder nitriet in de steen wordt aangezogen; zal er ook minder worden omgezet. in praktijk denk ik (weet ik vrijwel zeker) dat extra koraalsteen beter werkt....

Wel zullen de mineralen en metalen opgelost in dit zeoliet een gunstige invloed hebben op de groei en bloei van koralen. in de natuur loopt ook het zoete water van het land, via bergen, rivieren en dergelijke in de zee. vanaf het vaste land worden er dan steeds weer nieuwe mineralen en metalen aangevoert....


En wat doen wij?! Wij proberen er steeds zoveel mogelijk metalen en mineralen uit het water te houden, met uitzondering van calciumbicarbonaat. een beetje natriumbicarbonaat etc. maar alle andere mineralen... nee die liever niet... :-\ maar dat is mijn mening.... :-[


Ik weet het, ik schrijf nu voor sommige een gevaarlijke theorie, maar het is wel iets om over door te denken. feiten liegen nu eenmaal niet. En wat betrefd zeoliet, never nooit niet in zout water flikkeren!
 
Nu om zeoliet te regeneren (Ofwel weer ontdoen van de opgenomen stoffen); gooi je dit in een emmer met ZOUT water! Zout regenereerd nl. zeoliet als nieuw; en binnen 24 uur is alles er weer uit. Sterker nog; de gehele gunstige werking van zeoliet wordt dus teniet gedaan door zout.

dit begrijp ik niet... regenereren in zout water en never nooit in zout water flikkeren????
 
Ik bedoelde met het NIET in zout water flikkeren van zeoliet omdat je dan alle ongewenste fosfaten, nitraten etc. direct oplost in je zeewater. Dit is een heel groot risico. (lees maar verder om mijn ervaringen te lezen hieromtrend)

Daardoor gaan je algen welig groeien. Dit wordt ook bevestigd door de ervaringen op dit forum.

Quote:
Wat mijn hierbij opvalt is dat de aquariums waar ik dit gebruik.
1-In de eerste week zie je een verandering in je bak die niet positief is,koralen staan groot gedeelte in en kleur wordt minder in een vrij korte tijd aan water geen verandering meetbaar.
unquote:

Uiteraard is dit een eenmalig probleem, eens dat alle zooi eruit is geweekt (binnen 24 uur) dan wordt er geen nitraat en nitriet ed dergelijke meer opgenomen door het zeoliet zelf. Wel gaan hierin bacterieen huisvesten die gewoon via bacteriologische weg ammonia omzetten naar nitraten en fosfaten.
Ofwel, je hebt je filtercapaciteit vergroot... hetzelfde effect bereik je met meer dood of levend steen toe te voegen. (meer oppervlakte voor de baccies beschikbaar). deze baccies hebben een aantal weken nodig om goed en in voldoende mate te groeien om werkzaam te zijn.

klopt ook met de feiten;
quote:
2- tweede tot zeste week koralen staan er beter bij dan voor de toevoegingen kleuren komen langzaam terug. water is zeer helder.
unquote:


Nu het laatste punt is het belangrijkste; nl:
Quote:
3- zeste tot > koralen perfect,kleuren schitterend.
alleen er groeien diverse wieren in de bakken die er nooit zijn geweest.Galaxaura subverticillata,marginata,
bryopsis mirina.
unquote:

dit wordt verklaard doordat inderdaad zeoliet (Zoals elk soort bestaand gesteente) veel mineralen en metalen bevat die ze langzaam afgeven aan het zeewater. in de natuur is dit ook gewoon het geval. Elk wezen heeft mineralen EN metalen (uiteraard wel in minime hoeveelheden) nodig om te groeien zelf te blijven leven. Zelfs koper. (en iedereen in deze hobby viel me op doet er alles aan om koper uit het zeewater te houden..., maar magnesium weer zeker niet?! begrijpen jullie nu de discripantie :-X ). ik ben geen medicus, maar bij mijn weten worden metalen met name gebruikt in de huishouding voor je groei, waaronder dus je huid en bijbehorende kleur.


Wat betrefd die sterkere groei van (hogere) algen en wieren; dat wordt tevens verklaard doordat er met name fosfaten in het water zijn gebracht met het inbrengen van zeoliet, die daarop goed groeien. tevens hebben die andere spoorelementen nodig dan de door ons (bedachte) gewenste, waardoor ze nu wel goed tot ontwikkeling kunnen komen.


desondanks is het de vraag of zeoliet verstandig is.
Om de laatste reden; Ja en nee. Enerzijds geeft dit een natuurlijker evenwicht in je bak. Anderzijds (ongewenste?) sterkere algengroei.

Bij starten met zoeliet moet je altijd eerst zelf goed regeneren met een emmer vol met zout water!!!! Daarna perfect afspoelen met zoet water, en PAS DAN inbrengen in je zeewaterbak!!!! (voor de gein moet je eens je nitraat en fosfaat meten van de emmer met water van een net geregeneerd verzadigd stuk zeoliet, je gaat lachen... je kan blijven verdunnen met osmosewater om tot een waarde te komen die 50-100voudig of meer boven de max toegestane waarde van 40mg ligt!!!!!) Over een tijdbom gesproken.... :-\

mijnsziens het enige goede van zeoliet in een zeebak is dat het mineralen en metalen langzaam inbrengt in een bak en tevens een bacteriologische filterfunctie (maar vele malen minder dan met echt levend steen; dat is nog poreuzer) gaat vervullen. Maar dat je zeoliet wel zeer met beleid en kleine mate moet toepassen. Zeker geen grote hoeveelheden in de bak.

Ik persoonlijk denk dat het nog beter is om diverse stenen uit gebergten toe te passen, alle met kleine hoeveelheden; bijv. 1kg van elk soort gesteente. Dan heb je de voordelen van de extra mineralen die we misschien zelfs niet kennen en hetzelfde veraal van de metalen en andere stoffen en verbindingen die vanuit het vasteland in de zee terecht komen.

Just an thought dat een nadere studie zeker zal rechtvaardigen. Wie wil dit eens uitproberen?! 8)

het is hier niet voor niets het geavanceerde forum! ;D












 
quote:
Nu om zeoliet te regeneren (Ofwel weer ontdoen van de opgenomen stoffen); gooi je dit in een emmer met ZOUT water! Zout regenereerd nl. zeoliet als nieuw; en binnen 24 uur is alles er weer uit. Sterker nog; de gehele gunstige werking van zeoliet wordt dus teniet gedaan door zout.

dit begrijp ik niet... regenereren in zout water en never nooit in zout water flikkeren????
unquote:

Juist daarom zeg ik dit!

Als je dus vers zeoliet in je zeewaterbak gooit, en dan natuurlijk een grote hoeveelheid vanwege de heilzame werking en de verkooppraatjes die je hoort bij je dealer, waardoor jij nog wat extra kilootjes zeoliet meeneemt onder het motto; beter te veel als te weinig ;) kunnen er twee scenario's gebeuren:

1) het zoeliet is niet of slecht geregeneerd geweest en garantie krijg je nimmer niet van je leverancier...: in een keer komt er een nitriet,nitraat, fosfaatpeik van jewelste in je zeewaterbak..... heel je levende have binnen 5 minuten om zeep geholpen! dan zie ik jouw volgende reacties van links naar rechts op je gezicht ontstaan:
:) :eek: ??? ::) :-\ :-[ :'( >:( (hier hoort een galgje te staan)


2) Ook al is het zeoliet goed geregenereerd, bij elke regeneratie zullen er wat zooi acherblijven, dat er lastiger uitgaat. Net als bij een afschuimer. de eerste 50% vervuiling gaat in notime eruit. van de resteren 50% duurt het zeker 2x langer om er nogmaals de helft uit te halen(nog steeds 25% vervuiling over) etc.

Kortom, zodra zeoliet in je bak zit gaan er hoe dan ook alle fosfaten, nitriet en nitraten uit komen. In begin heel veel. daarna steeds minder.... in de tussentijd krijg je baccies en met name anairobe (zuurstofloze) nitrificerende baccies; die nitraat en fosfaat uitstoten.... je algen zullen daar dankbaar voor zijn...



Nogmaals in kleine hoeveelheden en met beleid gebruikt kan het zeker heilzaam zijn. Maar in grote hoeveelheden is het zeker gevaarlijk!!

(en dan zijn er vele bang voor ozon toe te passen.... maar wel gewoon kiloos zeoliet ongezien in de bak gooien...) 8)






 
bij mij hangt er een zak zeoliet in de schuur... laat ik lekker hangen...
 
Ik gebruik de zeolieten van koralle zucht zit absoluut geen nitraat en fosfaat in!!! Deze man waarschuwd id ook om geen andere zeolieten toe te passen je hebt zoveel soorten...........................
 
Bovenaan