Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zeoliet goed of slecht

Danny.

geloof jij maar die verkooppraatjes van fabrikanten.

Zeoliet is een gewoon een bepaald soort gesteente. Er zijn GEEN verschillende soorten zeoliet. Ja, hooguit dat de delfplaats wat verschilt en dat daardoor wat kleine verschillen zullen zijn wat betrefd de opgenomen mineralen en metalen etc. etc. Als je dat dan wel een ander soort zeoliet vindt? ??? Ik niet! ::)

Het enige wat die fabrikanten je eigenlijk dus verkopen is een zak met gebakken lucht met de nodige verkooppraat. :p

Ten eerste betaal je het 50 voudige dan wat het werkelijk kost.
Ik gaf al aan dat zeoliet direct gedolven maar max. 2 euro de 10 a 20 kg mag kosten. Ik weet wel wat voor bedragen er in praktijk neergeteld worden voor een paar kiloootjes van een goed merk.....

Ander voorbeeld. KH verhogers voor vijvers etc., zg. vloeistof in flesjes.
Wat zit erin? een paar gram opgelost natriumbicarbonaat in kraanwater. Als je weet dat dit spul onder zuivere vorm wordt verkocht as zijnde maagzout (rennies), landbouwzout ed., wat dus enkele euro's kost per balen van 25 kg.... dan kan je uitrekenen wat er voor winsten wordt gemaakt.


Wat al die fabrikanten wel doen is eea. goed schoonmaken en in een mooie verpakking met diverse marketing blahblah stoppen. maar ja, dat mag ook wel voor dat geld ;)


kortom, je leverancier is zo vriendelijk geweest om dat zeoliet vooraf goed te laten regeneren in zout water, voordta het werd verpakt en aan jouw werd verkocht tegen een woekerwinst... Tja, als jij graag van je geld af wilt. Be my guest.

Maar zeoliet is en blijft zeoliet.





 
Toch werkt het prima. Heb jij ook alle artikelen in de Meerwasseraquarianer gelezen? Staat van alles in kan ik je echt aanraden. Of het allemaal goedkoper kan? Vind ik niet belangrijk. Het gaat erom dat hier goede en juiste info gegeven word betreffende de werking.
Ik zou Zeoliet alleen gebruiken in een acrobak waarin meestal al nauwelijks nitraat en fosfaat zit om de waarden nog dichter bij natuurlijke waarden te krijgen.Anders lijkt me het gebruik overbodig.

De info betrefende regeneren lijkt me niet onbelangrijk als je gewoon zeoliet gebruikt waarvan je niet weet wat erin zit!

Ik dacht dat je trouwens heel veel soorten zeoliet hebt maar ik heb de meerwasser uitgeleend waar het stuk in staat kom hier wel op terug.
 
uitsluitend Zeobak Zeofood en Zeospur. Tevens ben ik heel slordig met waterwissels doe het mindervaak dan wenselijk/nodig is. Maar sinds de nieuwe sump geplaatst is gaat dat wat makkelijker. Ik dacht dat Momoo het recept heeft om de elementen van Koralenzucht goedkoper na te maken.
 
en je ziet echt het verschil met zeovit of vroegerer
dan zou ik het ook wel eens durven proberen
 
Nogmaals zeoliet is zoeliet.

De verschillen die je hebt kunnen hooguit in de delfplaats zijn, en dat daardoor kleine verschillen ontstaan met betrekking tot de opgenomen stoffen die weer tot gevolg hebben dat het ene merk (schijnbaar) beter werkt op je koraalgroei dan het andere... Ja, Dat kan.... :)

Maar dat heeft dus niet met zeoliet an sich van doen, echter met de opgeloste stoffen in dat zeolietgesteente! En ja, bepaalde stoffen zullen in meerdere en mindere mate aanwezig zijn. We weten echter niet exact welke nu belangrijk zijn voor goede, mooie bloei. Alleen de allerbelangrijkste stoffen.

De structuur van zeoliet kan heel veel goede stoffen maar ook veel ongewenste stoffen opnemen. Maar in beginsel is dit mooi materiaal. Maar doordat het ook ongewenste stoffen opneemt die het in 1 keer kan afstaan in zout water, heeft het ook een risico bij ondeskundig gebruik.


Kortom, ik ben ervan overtuigd dat niet zozeer het gesteente zeoliet van belang is geweest voor koralengroei. Maar de daarin opgeloste mineralen, metalen en noem maar op voor stoffen.


Waar de hamvraag ligt; waar komt dan dat zeoliet van Koralle (??) vandaan? Welk delfgebied. Dan is er waarschijnlijk wel te achterhalen wat er veel voor mineralen en metalen juist in deze streek zijn te vinden daar.... En juist DAT is wat we moeten weten; want het schijnt dat koralen deze stoffen juist preferen in praktijk.


Daarom blijf ik ook vanmening, dat het juist DAAROM een goed idee kan zijn om heel veel verschillende soorten steen uit diverse gebergten en streken te halen en die in je bak in te brengen. Juist daarmee kan je een diverse soort aan mineralen en andere stoffen inbrengen. De hoeveelheden hoeven maar heel klein te zijn van elk.

Ga het steeds leuker vinden zo'n levendige discussie.... :D


 
Een paar punten...

De zeoliet van Korallen-Zucht (www.korallen-zucht.de) bestaat uit vier verschillende natuurlijke zeolieten.

Inderdaad neemt de ene zeoliet iets anders op dan de andere.

Ik vermoed ook dat de zeoliet anders werken dan wij denken. Er zal vast wel IETS opgenomen worden, maar ik vraag me af of 't daar om gaat.

Zonder merken op te willen hemelen, even de zeovit (van KZ dus!)-methode uitgelegd met mijn interpretatie erbij.

- de zeovit (zeolietmengsel) moet flink doorstroomd worden en ook af en toe doorgeroerd. De opbrengst van de afschuimer stijgt.
- Zeobac en zeofood (bacterien en een koolstofbron) moeten toegediend worden. Dit wijst op een bacterie-kweek die gestart/gestimuleerd wordt.
- De zeovit moet vervangen worden.

Naar mijn idee is 't zo dat er inderdaad stoffen uit de zeovit oplossen, ik vermoed dat dit onder andere ijzer en mangaan zullen zijn. VErder kweek je op de zeovit een biofilm (zie ook zeobac en zeofood) die vlokjes loslaat. Deze vlokjes zweven door 't water, en kunnen OF door de koralen gegeten worden, OF afgeschuimd worden. Resultaat: schoner water waardoor mooiere kleuren bij een aantal koralen, verder natuurlijk ook betere poliepextensie en... Meer prut in de afschuimer.

Ik denk dat heel simpel gezegd de kracht van de zeoliet neerkomt op twee dingen: het kweken en 'losmaken' van een biofilm waardoor voedingsstoffen verwijderd kunnen worden. Zie ook het Wodka-verhaal. Aan de andere kant ook nog de inbreng van 'n aantal stoffen die wellicht te snel opgebruikt worden.

Tel daarbij dan nog de aanbevolen waterverversing van 20 % per maand telt, snap je dat dit wel een verbetering van de waterwaarden tot gevolg MOET hebben!

Laten we de discussie puur op de zeoliet, zeovit en de verbetering van de waterwaarden richten, en 't commerciele verhaal laten zitten. Ieder kan voor zich beslissen wat een verantwoorde uitgave is voor zijn situatie.
 
Om nog wat meer verwarring te zaaien over zeoliet en zeoliet en of het nu wel of niet iets afgeeft 2 stukjes uit 2 documenten van tno

Zeoliet is een mineraal. Een kokende of bruisende
steen is het volgens zijn oorspronkelijke, Griekse
betekenis. Zeoliet bestaat uit een geraamte van silica
(siliciumoxide), waarin op sommige plaatsen het vierwaardige
atoom silicium is vervangen door het driewaardige
aluminium. Daardoor ontstaat een overschot aan
negatieve lading, dat wordt gecompenseerd door verschillende
ionen. Meer dan veertig natuurlijke zeolieten zijn er
inmiddels gevonden. Toch is het aantal natuurlijke zeolieten
en de winbare hoeveelheid zeoliet te klein voor alle
mogelijke toepassingen. Dit staat industrieel gebruik echter
niet in de weg omdat vrijwel alle natuurlijke zeolieten
ook chemisch te synthetiseren zijn. Bovendien zijn er ook
zoÕn honderd nieuwe zeolitische materialen ontdekt en
g e k a r a k t e r i s e e r d .
Het onderzoek naar de eigenschappen en toepassingen
van zeolieten is de laatste jaren pas echt goed op gang
gekomen. Met name wordt gekeken naar de adsorptie en
desorptie van water door zeolieten, naar de scheiding van
moleculen, de ionenuitwisseling en de katalytische eigenschappen.
Synthetische zeolieten worden in de petrochemische
industrie als katalysator ingezet en in de wasmiddelenindustrie
als waterontharder.
Zeolieten hebben een hele regelmatige poreuze struct
u u r. De poriegrootte is precies gedefinieerd en verschilt
per type. Zeolieten adsorberen alleen moleculen die kleiner
zijn dan de pori‘n. De adsorptie hangt daarnaast ook
af van de polariteit van de moleculen. Moleculen met een
sterke dipool, zoals water, worden zeer goed geadsorbeerd.
Afhankelijk van het type zeoliet zal hierbij meer of
minder adsorptiewarmte vrijkomen [1] . Op die eigenschap
baseerde TNO-MEP zijn procesinnovatie voor de
v o e d i n g s m i d d e l e n i n d u s t r i e .

bron: http://www.mep.tno.nl/wie_we_zijn/organisatie/afdelingen/processen_applicaties/software/VMT/VMT4_technologie.pdf


– zeoliet is een inert materiaal en
geaccepteerd bij de productie van
v o e d i n g s m i d d e l e n ;

Bron:http://www.mep.tno.nl/Informatiebladen_ned/240n.pdf

De context van gebruik is zeker anders, maar het zijn wel stellingen om even over na te denken.
 
Goede input heren! Heel interressant.

Wat mij opviel dat Tanu inderdaad een sterk punt aangaf;
wat ik eigenlijk ook al dacht/ergens heb opgemerkt... dacht ik toch... maar goed.... ???

Zeoliet zal zeker bepaalde stoffen afgeven die graag grbuikt worden doo koraal. kan zeker wel ijzer en mangaan zijn. Maar wat dacht je van zink, koper ed?

en die bacteriegroei. Ja die groeien goed op en in zeoliet. Maar de stelling dat losgeraakte baccies in het water gaan zweven ook goed is. interressante theorie. Juistja ;)


Dennis:
interressant stuk. Ga ik eens dieper in duiken.

groet, John
 
Wat nog erg weinig ontwikkeld is in onze rifaquaria is onze kennis omtrent plankton (zowel plantaardig als dierlijk; en vooral dit laatste als voedingsbron voor onze koralen). Vandaar misschien een kleine hypothese: zouden de koolstof, bacterie-culturen en het substraat niet kunnen dienen als extra voedingsbron voor plankton ? Bacterien op zich zijn enkel nuttig door hun "metabole werking" en het lijkt me onwaarschijnlijk dat enkel hierdoor de groei en kleur van steenkoralen zo zou bevorderd worden. We weten toch allemaal dat steenkoralen meer nodig hebben dan veel licht en "perfect" water (zoals bv. vlak na het opstarten van een bak). Iedereen van ons kent dus die "onbekende factor" die onze koralen zo nodig hebben, maar waarvan we niet juist weten wat het nu juist is. Misschien dat dit systeem hierop inwerkt ? Hier zijn zeker hobbyisten die hun kennis (microscoop ed.) zouden kunnen inzetten om deze piste eens te onderzoeken... Gewoon maar een bedenking.
mvg, Jens.
 
Wordt steeds interressanter! Er gaan meer mensen brainstormen en verder kijken dan hun neus lang is... Een zeer positieve ontwikkeling! :D

Waar ik later aan dacht, dat Tanu schreef dat het hielp om af en toe dat zeoliet om te roeren. Hieropvolgend reageerde de koralen.

Ik kan me ook gewoon voorstellen dat de waterstroming door het zeoliet niet optimaal is. Waardoor alleen de oppervlakte van het zeoliet aan de bovenzijde veel stoffen (mineralen, metalen, baccies??) afgeeft. Door om te roeren wordt er weer vers zeoliet in de stroming gelegd en begint het proces opnieuw.

Maar interresant om het eens te onderzoeken. Ik ben een voorstander. (Ik heb overiges WEL een microscoop thuis voor dit soort zaken)
 
Ik heb mijn zeoliet in een snelfilter zitten ongeveer 2,5 liter zeoliet met daarop een 2280 liter eheim pomp! Deze pomp zit op een tijdschakelklok en draait drie uur wel en drie uur niet. Dit 7 dgn in de week 24 uur per dag. Hierdoor zit er afwisselend zuurstofrijk en zuurstofarm water in de reactor waardoor er nog beter nitraat en fosfaat afgebroken word. Drie keer in de week schud ik de reactor om kanaal vorming tegen te gaan. Eens in de twee mnd vervang ik 80 % van het zeoliet.
 
hoi
het word hier steeds intrecanter john hoek !
door het expiriementeren met zeolieten in duitsland !!
er zijn al veele verliezen vermeld wat koralen betreft .
naar mijn mening leven de koralen net op de grens !leven en dood ???,,,,
in de bakken !
mogen geen schomelingen gebeuren !
cal,
kh,
temp etc etc ,,,,,,,,,
zodra er stres optreed bij de dieren spreekt men al van force verliezen
??????????????????????,,,,
gr...
 
In de natuur leven ze toch ook niet op het randje Franky? En die waarden wil je juist halen. Temp en andere schommelingen zijn altijd link met acro's! De bakken waar het verkeerd gaat zijn volgens mij oude systemen waar de koralen helemaal aangewend zijn die dan te snel ingedraaid worden met zeoliet. Mijn bak was en is nog vrij jong en ik heb nog geen koraaltje verloren. Wel is wat nieuwe aankopen maar je weet wat het is om zo uit de doos te kopen...
 
tja juist danny ,
er is mij ook bij verteld !
dat het beste is te gebruiken bij nieuwe opstarten (bakken)
dus !! met een opstart derect de zeoliet te gebruiken ,
maar hoeveel laten er zich niet ompraten en beginnen zomaar met vijver zeoliet !!!!! ??
met alle gevolgen vandien he ,

gr ;)
 
Het is niet voor niets dat ik waarschuw voor zeoliet in zout water.

Zodra jhet in aanraking komt met zoutwater is de eerstefase alle vuilstoffen EN nittriet direct lozen.... met alle gevolgen van dien. In een nieuwe bak is dit niet erg, want daar ziteen nog geen dieren in.

Daarna gaat er schijnbaar een nutige reactie plaatsvinden. de mineralen en metalen gaan er langzaam uit, en er vind extra bacteriegroei in het zeoliet zelf plaats. met name anaerobe baccies die nitraat omzetten.
 
En toen werd het stil. Heb ik eindelijk wat meer tijd om discussies op het forum te volgen en de hele draad afgelezen en stopt het abrupt.

Hoe is het Tanne vergaan met zijn Zeoliet van HS: Heb je al eens de moeite genomen je silicaat te meten of ben je van je Zeoliet afgestapt of toch overgaan op Zeovit van KZ?

Hoe vergaat het Danny? Wat kun je zeggen over de effecten van Zeovit. Is het echt zo'n fantastisch middel?

Hoe staat het met het expiriment van Dennis. (Zeoliet in osmosewater)

En dan is er toch ook nog Momoo, die gebruikt toch ook Zeovit.

Ik zou zo graag na deze praktijktesten van diverse forumleden wilen horen hoe het nu met hun bakken gaat. Foto's van voor en na het liefst of anders graag concreet wat er nu zichtbaar en of meetbaar verbeterd is.

Ik ben heel erg benieuwd


Henri
 
Goede dingen duren lang. Silicaatgehalte heb ik nog niet gemeten. Momenteel ben ik op m'n werk, ik zal één dezer dagen mijn bevindingen eens wat meer uitgebreid beschrijven...
 
Bovenaan