Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wie gebruikt er een KH monitor apparaat?

MvB

ZeewaterForum gebruiker
Ik ben benieuwd- nu er meer soorten KH monitor apparaten bijkomen- wie er zoiets gebruikt, welk merk je gebruikt, of je tevreden bent met je aankoop en de reden voor de keuze van dat merk.

Voor zover ik weet bestaan de volgende apparaten;

1) Alkatronic
2) Mastertronic
3) Reef factory KH Keeper
4) Reef Factory KH Keeper Plus
5) DD/Kamoer KH Manager
6) GHL KH director
7)…. (Vul maar aan!)

Ik ben benieuwd naar jullie keuzes en ook je onderbouwing.

Groet,
Martijn
 
1) Alkatronic,
Reagent is relatief goedkoop (de 80€ fles moet je nog aanlengen met RO water dus daar doe je heel lang mee).
Het water waarmee getest is kan zo weer terug het aquarium in, dus geen afvalfles die je om de x keer moet legen. Weet niet hoe dat bij de andere merken is.
Te combineren met dosetronic/mastertronic.
Alkatronic is te koppelen met Apex,
Apex trident reagent is naar mijn mening te duur.
 
  • Like
Reactions: MvB
KH Director, draait hier nu 4 jaar probleemloos en naar volle tevredenheid.

Alle KH testers werken hetzelfde, ze meten de alkaliniteit dmv een titratie met een zuur. Net zoals we zelf stiekem ook doen met een testkitje.
In alle gevallen is de probe gewoon een pH sensor. Alleen bij de Trident en als je een KH testkitje in de Mastertronic zou stoppen, is het een meting dmv transmissie van licht.

De hoeveelheid zuur die nodig is voor een test hangt enkel af van de hoogte van de alkaliniteit. Hogere alk => meer reagens.
Het al dan niet terugvoeren in het aquarium van het sample water heeft dus bij alle apparaten exact hetzelfde effect. De ene fabrikant adviseert alleen anders dan de ander. Maar het is in alle gevallen even goed/slecht om het sample water terug te voeren de bak in.

Ja, maar de alkatronic gebruikt meer reagens dan de KH Director, dus het is niet hetzelfde...
De apparaten gebruiken allen zoutzuur of zwavelzuur als reagens, alleen de concentratie verschilt. KH Director reagens is 5x zo zuur als alkatronic reagens en bij dezelfde alkaliniteit verbruikt de Alkatronic 5x zoveel reagens als de KH Director.

Ik meng gewoon zelf 0,1N zoutzuur aan voor mijn KH Director. Reagens kost me ~12ct de liter... Relatief goedkoop dus. 😜
Ik voer het sample water al jaaaren terug de bak in, zonder enig meetbaar effect.

Maar waarom gebruiken de verschillende merken dan verschillende concentraties reagens?
Dat komt enkel aan op de nauwkeurigheid van de doseerpompen die ze gebruiken.

Uiteindelijk is het dus vooral een keus qua merk en dan wegen voor mij service en beschikbaarheid vooral heel erg zwaar mee.
GHL zit in Duitsland. Als het moet zou ik op en neer kunnen rijden. Daarnaast zijn de GHL producten van top kwaliteit, compact stapelbaar en vind ik ze ook nog eens mooi vormgegeven. Enige nadeel, wifi verbinding en app zijn niet de beste van de genoemde merken.

Verder ben je natuurlijk niet de eerste die een dergelijke vraag stelt:
 
Laatst bewerkt:
alkatronic. Heb hem nu een jaar en heb nog nooit onderhoud eraan uitgevoerd. Laat elke maand een icp ter controle doen en hij wijkt nauwelijks af nooit.
 
  • Like
Reactions: MvB
KH Director, draait hier nu 4 jaar probleemloos en naar volle tevredenheid.

Alle KH testers werken hetzelfde, ze meten de alkaliniteit dmv een titratie met een zuur. Net zoals we zelf stiekem ook doen met een een testkitje.
In alle gevallen is de probe gewoon een pH sensor. Alleen bij de Trident en als je een KH testtikje in de Mastertronic zou stoppen, is het een meting dmv transmissie van licht.

De hoeveelheid zuur die nodig is voor een test hangt enkel af van de hoogte van de alkaliniteit. Hogere alk => meer reagens.
Het effect van het terugvoeren in het aquarium van het sample water heeft dus bij alle apparaten hetzelfde effect. De ene fabrikant adviseert alleen anders dan de ander. Maar het is in alle gevallen even goed/slecht om het sample water terug te voeren de bak in.

Ja, maar de alkatronic verbruikt meer reagens dat dan KH Director, dus het is niet hetzelfde...
De apparaten gebruiken allen zoutzuur of zwavelzuur als reagens, alleen de concentratie verschilt. KH Director reagens is 5x zo zuur als alkatronic reagens en bij dezelfde alkaliniteit verbruikt de Alkatronic 5x zoveel reagens als de KH Director.

Ik meng gewoon zelf 0,1N zoutzuur aan voor mijn KH Director. Reagens kost me ~12ct de liter... Relatief goedkoop dus. 😜
Ik voer het sample water al jaaaren terug de bak in, zonder enig meetbaar effect.

Maar waarom gebruiken de verschillende merken dan verschillende concentraties reagens?
Dat komt enkel aan op de nauwkeurigheid van de doseerpompen die ze gebruiken.

Uiteindelijk is het dus vooral een keus qua merk en dan wegen voor mij service en beschikbaarheid vooral heel erg zwaar mee.
GHL zit in Duitsland. Als het moet zou ik op en neer kunnen rijden. Daarnaast zijn de GHL producten van top kwaliteit, compact stapelbaar en vind ik ze ook nog eens mooi vormgegeven. Enige nadeel, wifi verbinding en app zijn niet de beste van de genoemde merken.

Verder ben je natuurlijk niet de eerste die een dergelijke vraag stelt:
Mijn ervaringen met de kH-Director zijn ook heel positief. Zou deze zeker niet meer willen missen.
Een van de beste investeringen in de techniek voor mijn aquarium.
De GHL-app, via WiFi, vind ik waardeloos. Werkt veel te traag en soms helemaal niet.
Gebruik de WiFi alleen voor mijn tablet om de waarde te kunnen aflezen en verder niets.
DSC_3300~2.JPG
Heb het apparaat (Doser 2.0 SA)een vaste usb-verbinding met de pc/laptop gegeven. Dit werkt perfect en razendsnel.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: MvB
Ik heb de Alkatronic, zeer tevreden mee.
Eenvoudige bediening, niet persé afhankelijk van WiFi doordat er ook een Bluetooth connectie gemaakt kan worden. ‘stand alone’ 1 apparaat kan controleren maar desgewenst ook doseren (en controleert de dosering dan ook nog eens).
Heeft een scherm waarop je de laatst gemeten waarde kunt aflezen, vind ik superhandig want mijn telefoon zweeft nog weleens door het huis..

Nadeel: best een groot apparaat, goed hoorbaar tijdens de metingen (niet echt storend, maar hoorbaar)
 
  • Like
Reactions: MvB
Ik heb de Alkatronic, zeer tevreden mee.
Eenvoudige bediening, niet persé afhankelijk van WiFi doordat er ook een Bluetooth connectie gemaakt kan worden. ‘stand alone’ 1 apparaat kan controleren maar desgewenst ook doseren (en controleert de dosering dan ook nog eens).
Heeft een scherm waarop je de laatst gemeten waarde kunt aflezen, vind ik superhandig want mijn telefoon zweeft nog weleens door het huis..

Nadeel: best een groot apparaat, goed hoorbaar tijdens de metingen (niet echt storend, maar hoorbaar)
Wat bedoel je met stand alone 1 apparaat kan controleren? Dat af kunnen lezen van de laatst gemeten waarde is denk ik wel prettig. De rest van de gemeten waardenontvang je allemaal via de app?
 
Mijn ervaringen met de kH-Director zijn ook heel positief. Zou deze zeker niet meer willen missen.
Een van de beste investeringen in de techniek voor mijn aquarium.
De GHL-app, via WiFi, vind ik waardeloos. Werkt veel te traag en soms helemaal niet.
Gebruik de WiFi alleen voor mijn tablet om de waarde te kunnen aflezen en verder niets.
Bekijk bijlage 613342
Heb het apparaat (Doser 2.0 SA)een vaste usb-verbinding met de pc/laptop gegeven. Dit werkt perfect en razendsnel.
Hoi Robert,

Zijn de pompen van de KH director heel stil? Of gelijk aan de andere merken? De Reef Factory Reef Keeper Plus schijnt weinig geluid te produceren. Aangenaam als je bak in je woonruimte staat!

Groet,
Martijn
 
Wat bedoel je met stand alone 1 apparaat kan controleren? Dat af kunnen lezen van de laatst gemeten waarde is denk ik wel prettig. De rest van de gemeten waardenontvang je allemaal via de app?

De Alkatronic controleert (meet) de KH, maar kan deze ook bijsturen met een KH verhogende vloeistof van je eigen keuze er zit daarvoor een extra doseerpomp in het apparaat zelf, of je deze wel of niet wilt gebruiken is aan jezelf.
Bij sommige apparaten moet je er een doseerunit bij kopen om dat te regelen.
 
De Alkatronic controleert (meet) de KH, maar kan deze ook bijsturen met een KH verhogende vloeistof van je eigen keuze er zit daarvoor een extra doseerpomp in het apparaat zelf, of je deze wel of niet wilt gebruiken is aan jezelf.
Bij sommige apparaten moet je er een doseerunit bij kopen om dat te

Helder!
 
Hoi Robert,

Zijn de pompen van de KH director heel stil? Of gelijk aan de andere merken? De Reef Factory Reef Keeper Plus schijnt weinig geluid te produceren. Aangenaam als je bak in je woonruimte staat!

Groet,
Martijn
Stil is natuurlijk erg subjectief. Ik heb 2 doseerpompen van GHL, Doser 2.1 en een doseerpomp DD H2Ocean P4.
Ik vind niet dat deze pompen erg hoorbaar zijn.
Nu staat al deze techniek bij mij in een muurkast achter het aquarium. Als de deur dicht is hoor ik helemaal niets. Bij een geopende deur is er wel een beetje te horen.
DSC_2803.JPG
Dit is bij mij de opstelling. De DD doser hangt onder de plank en Ion-Director is al ruim een jaar geleden verwijderd.
 
  • Like
Reactions: MvB
Late reactie 😅

1) Alkatronic
2) Mastertronic
3) Reef factory KH Keeper
4) Reef Factory KH Keeper Plus
5) DD/Kamoer KH Manager
6) GHL KH director
7) KH Guardian
8) Neptune Trident

Vwb Mastertronic is eigenlijk een robot voor handmatige testkits. Deze kan KH ook maar 1x per dag vanuit een schema, onbeperkt handmatig aftrappen.
Ik had dit gedaan op een tijdelijk klein systeem waar 1x per dag genoeg was, maar gezien de andere parameters gaat het dan hard en de actuator(die het armpje vd spuit beweegt) is 'maar' goed voor ca 1200-1300 tests.
Als je dan dagelijks, of vaker ook nog KH gaat testen gaat het rap.
Ik zou deze dus hoogstens als check voor de andere apparaten uit de lijst gebruiken of als je een aquarium hebt waar je niet dagelijks KH hoeft te testen.

Van Alkatronic en DD/Kamoer weet ik zeker dat ze zelf ook kunnen doseren/acteren op meetwaarden. GHL misschien ook wel.
De rest heeft een aparte doseerpomp nodig.

De Reef Factory KH Keeper, zonder plus, zou ik persoonlijk niet pakken. Zit een mini PH probe in. Geen double junction.
Naar wat ik begrijp gaan die eerder afwijken en gaan minder lang mee dan de PH probes die je in de andere machines kunt gebruiken waar wel double junction PH probes in passen.

DDE/Kamoer heb ik nu een doseerpomp van, maar ik vind persoonlijk de app vrij onhandig qua instellen etc. Bijv de dosserpomp moet je naar mijn mening teveel lagen instellen en als je iets wil aanpassen van een tijdstip bijv moet je ook steeds het tijdstip vak aanklikken omdat de app anders denk dat die leeg is etc.
Tevens is een reeks aanmaken niet mogelijk. Bijv tussen 0000-0800 elk uur X ml.
Nee dat zijn allemaal losse items.
Verder werkt op mijn Samsung de notificatie vd app niet waardoor ik niet de melding krijg wanneer mijn reservoir leeg is. Van alles geprobeerd maar krijg de notificaties NIET aan.

GHL vind ik persoonlijk de UI niet mooi/handig/etc maar denk wel de beste hardware?!

KH Guardian is wat simpeler aan de app/ui kant maar dat kan je fijn vinden.

Neptune Trident meet ook nog CA en MG, maar wel op naar mijn mening te strakke intervallen en ook met vrij hoge minimum intervallen.
Dit icm de behoorlijke reagent prijzen maakt deze voor mij niet aantrekkelijk.
Schijnbaar is er nu wel een toko in USA die goedkopere reagents levert.
Denk qua software/uit en automatisering gezien het Neptune Apex platform de meest uitgebreide samen met GHL.

Zelf aan het dubben tussen:
Alkatronic, heb de Mastertronic al dus past samen maar ben ietswat teleurgesteld in de degelijkheid ervan en de support.
Reef Factory, kan weinig nadelen ontdekken anders dan dat je voor bijsturen een aparte doseerpomp moet hebben en ik nog een app zou krijgen.
DD/Kamoer, zoals gezegd ben ik niet zo happy met de app dus ben bang dat dit ook nogal een gedoe is om in/bij te stellen. Komt binnenkort wel een Reef manager van in de lijn van de Mastertronic dus misschien wel fijn ecosysteem. Tevens ook groot bedrijf met ook andere toepassingen van hun spullen.
 
Ook een late reactie : Ik gebruik geen Kh monitor en heb er ook geen behoefte aan. Dat stond niet bij je opties. Mijn methode : Ik zorg dat mijn Kh toevoer per tijdseenheid van een minuut constant is door een kalkreactor icm kalkwasser welke een aantal ml per minuut continue doseert. Continue dosering per zo klein mogelijke tijdseenheid. De instellingen voor beiden veranderen bijna nooit muv wanneer een grote kolonie word uitgehaald met een verbouwing. Het tweede moment is de aanpassing van winter naar zomer en viceversa ivm het veranderen van de co2 hoeveelheid in de woonkamer door wel of niet openen van ramen en balkondeur ..... Continue metingen kunnen verleiden tot vaker kleinere en vaak onnodige aanpassingen te doen. Chasing numbers. Er word dan ook vaak geen rekening gehouden met het tijdstip van meten en de huidige Ph waarde. Veranderende ph waarden veroorzaken ook verandere Kh metingen .... alsmede veranderd de carbonaat huishouding tijdens ph veranderingen .....

In een nieuwe bak met een veranderlijke toenemende groei zou 1x week meten en aanpassen meer dan genoeg moeten zijn om bij te benen.

Een voordeel van zo'n apparaat is wel handig om failure waar te nemen. Dat heb je niet met een handmatige meting.

Al die apparaten zijn erg duur en erg onderhoudsgevoelig. Maar ik heb begrip voor het gadget gehalte ;) Ik zou eerder investeren in een doseerpomp welke per 5 minuten kan doseren of nog kleinere tijdseenheid ......
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: MvB
Ik heb een KH Keeper Plus. Werkt redelijk goed, kan alleen bijsturen op de momenten dat hij meet. Dus je kunt moeilijk 1x per dag meten en 4x doseren, want je kunt maar 1 van de doseringen automatisch bijsturen.

Verder kan ik de Reef Factory spullen niet echt aanbevelen, de KH Keeper Plus is wel een van de betere apparaten die ze maken.
 
Hier de KH Director sinds 6 jaar in gebruik en pas een week geleden de ph probe vervangen omdat de KHD raar begon te doen.
Erg tevreden van en zou niets anders willen 😉
Ik maak de reagens zelf aan dus de kost van de metingen is erg laag.

Grtz,
Matthijs
 
  • Like
Reactions: MvB
Hier geen kh regelend apparaat.
Simpel om het feit dat ik twee linkerhanden heb als het gaat om electronica .... geef mij iets met een stekker dan heb je al gauw tiny en lau taferelen ... 🙄
 
Laatst bewerkt:
KH Keeper Plus. Communiceert met de doseerpomp van RF. Tussen twee keer ijken in eigenlijk geen verloop, makkelijk in te stellen (via app en via webinterface), behoorlijk geruisloos, hoewel dat voor mij minder uitmaakt omdat de techniek van mijn bak in een andere ruimte staat.

Het grote voordeel: als de KH daalt (en er dus meer verbruik is of iets mis is) ben je sneller op de hoogte. Daarbij heb je meer stabiliteit. In alle eerlijkheid: zonder gaat ook.

Zelf zou ik beslist als eerste in de basis investeren: goede verlichting, goede stroming, goede schuimer, doseerpomp, steen/koralen/biologie. Zonder schuimer gaat wel, als je daar alternatieven voor gebruikt, maar dan ben je wat beperkt qua maximale visbezetting. De overige gadgets zijn leuk, maar vervangen de basis niet.
 
Hier ook de KH director van beging dit jaar.
Tot nu toe heel tevreden moet enkel nog veel uitzoeken 🤣
 
KH Keeper Plus. Communiceert met de doseerpomp van RF. Tussen twee keer ijken in eigenlijk geen verloop, makkelijk in te stellen (via app en via webinterface), behoorlijk geruisloos, hoewel dat voor mij minder uitmaakt omdat de techniek van mijn bak in een andere ruimte staat.

Het grote voordeel: als de KH daalt (en er dus meer verbruik is of iets mis is) ben je sneller op de hoogte. Daarbij heb je meer stabiliteit. In alle eerlijkheid: zonder gaat ook.

Zelf zou ik beslist als eerste in de basis investeren: goede verlichting, goede stroming, goede schuimer, doseerpomp, steen/koralen/biologie. Zonder schuimer gaat wel, als je daar alternatieven voor gebruikt, maar dan ben je wat beperkt qua maximale visbezetting. De overige gadgets zijn leuk, maar vervangen de basis niet.
Dit is ( als de nieuwe Reefflare die wil verbinden met de app) allemaal in orde gelukkig.
 
Bovenaan