Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Voorstellen

KeeperOfWater

ZeewaterForum lid
Hallo allen,

Mijn naam is Auke, 36 jaar en woon in Utrecht. Ik volg het forum al wat langer, maar tot nu toe nooit actief deelgenomen. Gisteren heb ik mijn eerste aquarium opgehaald (Eheim scubaline 270, kubus van 65 cm met sump). De komende maanden wil ik deze gaan opstarten, maar moet eerst nog een aantal spullen verzamelen. Mijn bedoeling is dat de bak uiteindelijk gaat draaien op DSR. Om het niet meteen te ingewikkeld te maken, wil ik gaan starten met EZ-DSR.
Ik zal een dagboek gaan bijhouden op het forum voor diegene die het interessant vindt.

Groet,
Auke
 
Hallo allen,

Mijn naam is Auke, 36 jaar en woon in Utrecht. Ik volg het forum al wat langer, maar tot nu toe nooit actief deelgenomen. Gisteren heb ik mijn eerste aquarium opgehaald (Eheim scubaline 270, kubus van 65 cm met sump). De komende maanden wil ik deze gaan opstarten, maar moet eerst nog een aantal spullen verzamelen. Mijn bedoeling is dat de bak uiteindelijk gaat draaien op DSR. Om het niet meteen te ingewikkeld te maken, wil ik gaan starten met EZ-DSR.
Ik zal een dagboek gaan bijhouden op het forum voor diegene die het interessant vindt.

Groet,
Auke
Van harte welkom en net zoals ik kan je een hoop leren op het forum
 
Hallo allen,

Mijn naam is Auke, 36 jaar en woon in Utrecht. Ik volg het forum al wat langer, maar tot nu toe nooit actief deelgenomen. Gisteren heb ik mijn eerste aquarium opgehaald (Eheim scubaline 270, kubus van 65 cm met sump). De komende maanden wil ik deze gaan opstarten, maar moet eerst nog een aantal spullen verzamelen. Mijn bedoeling is dat de bak uiteindelijk gaat draaien op DSR. Om het niet meteen te ingewikkeld te maken, wil ik gaan starten met EZ-DSR.
Ik zal een dagboek gaan bijhouden op het forum voor diegene die het interessant vindt.

Groet,
Auke

Heel veel succes met de opstart en veel plezier met deze prachtige en interessante hobby.
 
Bedankt allemaal voor een warm welkom!
Vandaag nog een Maxspect Gyre xf130 op de kop getikt. Is naar ik begrijp wel wat overkill in mijn bak, maar dan kan ik 'm op 30-40% zetten; scheelt weer in geluid...
Verder heb ik een overzicht gemaakt wat ik allemaal nodig denk te hebben (of al heb aangeschaft); zie hieronder...
Ik twijfel nog of ik meteen voor de Hanna checkers moet gaan, of eerst met een 'gewoon' testsetje de boel in de gaten ga houden. Iemand ervaring met het verschil in gemak e.d.? Is het het geld waard?

Als er iemand op- of aanmerkingen op heeft, dan hoor ik het graag...!

Groet,
Auke
NrOmschrijvingTypeStatus
1AquariumEheim Scubaline 270LGebruikt
2LichtZetlight zt6500Gebruikt
3DiversenStekkerdozen, kabelgoot e.d.Nieuw
4AfschuimerNyos quantum 120
5StromingspompMaxspect gyre xf130Gebruikt
6Verwarmingselementtbd
7RO/DI systeemtbd
8Waterton (2x)tbd
9Steen/Zandtbd
10ATOtbd
11Leidingwerktbd
12ZoutDSR salt mix 600L
13ToevoegingenEZ-DSR
14DoseerpompAqua Medic reefdoser EVO 4
15Test - KHHanna checker HI755
16Test - CaHanna checker HI758
17Test - PO4Hanna checker HI713
18Test - NH3Hanna checker HI700
19Test - NO2Hanna checker HI764
20Test - NO3Salifert
21Test - MgSalifert
 
Wat betreft de test kitjes alles van hanna lijkt me een beetje overdreven. Is vast erg makkelijk, maar nh3 en no2 meet je na de opstart toch niet meer, alleen bij problemen zal je ze even pakken.
Glenn heeft een mooi lijstje gemaakt welk setje het makkelijkste is om te gebruiken kan m alleen zo snel even niet meer vinden.
Desondanks zou ik met de kennis die ik nu heb wel hier van afwijken en voor de po4 een hanna kit gekocht hebben. Aangezien ik deze test moeilijk vind om af te lezen

Nb je geeft aan de fosfaat te willen lees je goed in of je niet liever de phosphorus aanschaft
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de test kitjes alles van hanna lijkt me een beetje overdreven. Is vast erg makkelijk, maar nh3 en no2 meet je na de opstart toch niet meer, alleen bij problemen zal je ze even pakken.
Glenn heeft een mooi lijstje gemaakt welk setje het makkelijkste is om te gebruiken kan m alleen zo snel even niet meer vinden.
Desondanks zou ik met de kennis die ik nu heb wel hier van afwijken en voor de po4 een hanna kit gekocht hebben. Aangezien ik deze test moeilijk vind om af te lezen

Nb je geeft aan de fosfaat te willen lees je goed in of je niet liever de phosphorus aanschaft

Hoi Sneakimonky,

Klopt; van de nh3 en no2 had ik inderdaad ook bedacht. Maar als ik in de toekomst bijvoorbeeld nog een qt tank wil gaan opzetten, is het misschien wel handig. Ik zal er nog eens overdenken....
Lijstje van Glenn had ik gebruikt (vandaar ook de twee Salifert tests). Maar ik neem aan dat digitaal testen altijd tenminste even goed of beter is dan welke 'analoge' test dan ook. Of zie ik dat verkeerd?

Als laatste: ik had inderdaad de verkeerde code opgeschreven voor de po4. (ipv HI713 moet het HI736 zijn).
 
Bij een digitale meting mis je de menselijke interpretatie van de kleuren. Dit voorkomt idd meetfouten. Maar bedenk vooraf je dit allemaal aanschaft eerst welke methode je wil gaan gebruiken. Ikzelf gebruik triton, de kh is voor mij dus erg belangrijk. de rest van de waarde meet ik af en toe wel maar hoeft niet zo extreem nauwkeurig te zijn voor mij. Plus dat het een forse investering is tov andere setjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Bij een digitale meting mis je de menselijke interpretatie van de kleuren. Dit voorkomt idd meetfouten. Maar bedenk vooraf je dit allemaal aanschaft eerst welke methode je wil gaan gebruiken. Ikzelf gebruik triton, de kh is voor mij dus erg belangrijk. de rest van de waarde meet ik af en toe wel maar hoeft niet zo extreem nauwkeurig te zijn voor mij. Plus dat het een forse investering is tov andere setjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Ok, dank voor de info. Uiteindelijk zal het gaan draaien op DSR, maar ik ga starten met EZ-DSR. Dus dan zal ik ook andere test-setjes moeten gaan aanschaffen.
 
Welkom! 'keeper of water' is een goed passende gebruikersnaam.

Je plannen zijn al redelijk ver gevorderd, mooi! Voor wat betreft de testsetjes: ik laat mijn water zelf analyseren door Triton dus gebruik maar zelden testsetjes. Desondanks kan ik je adviseren je aan de door de maker van DSR voorgeschreven setjes te houden. De producten zijn afgestemd op deze testsetjes en daardoor zul je waarschijnlijk minder problemen hebben met het bijsturen van de waardes aan de hand van je gemeten resultaten.

Er is op dit forum veel info te vinden, ook de vele dagboeken kunnen een leuke inspiratiebron zijn voor je. Ik denk ook dat je veel aan m'n boekje zult hebben. De betere aquariumzaak heeft het op voorraad, maar dit is misschien ook wat: https://www.donner.nl/praktische-han.../9789082101119 (bezorgt zowel in Nederland als in België zonder verzendkosten!)

Veel aquariumplezier gewenst:)
 
Bovenaan