Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tim's 400L Kubus

Wat een beest van een afschuimer :D

Zijn de QP's al wat stiller geworden? Ik kan hier soms mijn Jebao SW2 horen (als ik hem op "else" of "W2" zet) trillen, misschien is de QP een optie :)
 
Check even of je afschuimer er voor tegen bestand is Tim, ozon maakt veel kapot :) ik heb het hier ook draaien, gewoon tussen de aanzuiging van de schuimer. Werkt prima. Mn bak is kraak helder! Daarbij zullen de vissen het ook waarderen.
 
Wat een beest van een afschuimer :D

Zijn de QP's al wat stiller geworden? Ik kan hier soms mijn Jebao SW2 horen (als ik hem op "else" of "W2" zet) trillen, misschien is de QP een optie :)
Ja zeker een monzter [emoji16], de DC pomp is net zo groot als die van bubbleking.. maar dan iets minder zwaar. QP's maken nog steeds evenveel geluid... 1 van de controlers gaat morgen naar china, en dan krijg ik een nieuwe. Ze staat ook nog op stand 17 / 20.. hoger = geratel. Ze kunnen ook niet beide op master staan werd mij verteld door visstraat.. misschien is daardoor iets mis gegaan. Geen idee.

groetjes, Tim
 
Ja zeker een monzter [emoji16], de DC pomp is net zo groot als die van bubbleking.. maar dan iets minder zwaar. QP's maken nog steeds evenveel geluid... 1 van de controlers gaat morgen naar china, en dan krijg ik een nieuwe. Ze staat ook nog op stand 17 / 20.. hoger = geratel. Ze kunnen ook niet beide op master staan werd mij verteld door visstraat.. misschien is daardoor iets mis gegaan. Geen idee.

groetjes, Tim
Pff, wat een gedoe. Dan houd ik het bij jebao. De QPs passen wel op een coralbox battery denk ik? Is gewoon 12V aansluiting gok ik? De coralbox staat hier ook nog op het verlanglijstje (en is ook verkrijgbaar bij visstraat)



Sent from my Redmi Note 2 using Tapatalk
 
Zonet even de beker schoongemaakt. Voor het eerst dat de skimmate zo donker wordt;

f1588ed8e088c0b8ad6582a2f6b03963.jpg
ef033ceb50530ca5a3869e7087576713.jpg


Inmiddels 30 min verder.. na het schoonmaken met een flessenborstel gaat de afschuimer gewoon weer door. De eerste schuimkop is over de rand:

15f05181e3a23786aae86f4ef1f42ab7.jpg


groetjes, Tim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ozone aangesloten.
93cee1a9d989cc2c95d772f00ff13126.jpg
3f930fc71c546fe33ec5a3278b915841.jpg


Dosering 0.55 mg per uur. Gewenst (voor micro flocculatie) 0.01 a 0.03 mg per liter water per minuut. Stel de afschuimer verwerkt slechts 20 liter water per uur.. (omdat er bijvoorbeeld een prop wier in zit?) dan kom ik op max 0.6 mg wenselijke ozone per uur (0.03 x 20) en zit ik nog binnen de veilige marges. Andere berekening, zelfde uitkomst: 0.03 x 0.33 (20 / 60) x 60

groetjes, Tim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Check even of je afschuimer er voor tegen bestand is Tim, ozon maakt veel kapot :) ik heb het hier ook draaien, gewoon tussen de aanzuiging van de schuimer. Werkt prima. Mn bak is kraak helder! Daarbij zullen de vissen het ook waarderen.
Deze is hiertegen bestand. Ik heb net een berekening toegevoegd in mn vorige post. Volgens mij is deze correct. De lucht toevoer wordt niet belemmert door het apparaat, indien dit wel het geval is kan ik extra lucht via het 2e luchtkanaal aanvoeren. Een geschikt T-stuk kon ik even niet vinden (van glas zou dit moeten zijn?) Dus heb ik de ozone in de demper geschoven.

groetjes, Tim
 
Deze is hiertegen bestand. Ik heb net een berekening toegevoegd in mn vorige post. Volgens mij is deze correct. De lucht toevoer wordt niet belemmert door het apparaat, indien dit wel het geval is kan ik extra lucht via het 2e luchtkanaal aanvoeren. Een geschikt T-stuk kon ik even niet vinden (van glas zou dit moeten zijn?) Dus heb ik de ozone in de demper geschoven.

groetjes, Tim

Een T stuk kost eigenlijk haast niets, vervang deze gewoon naar een jaar. Het is beter dit direct in de luchtaanvoer te monteren. Hierdoor word het meteen opgenomen,het beste rendement.
 
Een T stuk kost eigenlijk haast niets, vervang deze gewoon naar een jaar. Het is beter dit direct in de luchtaanvoer te monteren. Hierdoor word het meteen opgenomen,het beste rendement.
Ik heb al een adresje gevonden voor onderdelen. Verder vandaag ook de actieve kool binnen gekregen. 100ml gebruikt. Eens even kijken wat dit gaat doen met de helderheid van het water.

De afschuimer doet inmiddels al een stuk minder. Ik vermoed dat in de periode zonder afschuimer het water rijk is geworden aan afvalstoffen. Deze zijn vervolgens allemaal gestript uit het water, de afschuimer heeft vervolgens minder te doen.

1ba7af091a991eb6e2d5f2b0a5075311.jpg


groetjes, Tim
 
Ik ben nog even wezen vogelen met de ozone. Ozone toevoer via de demper direct in de siliconeslang doorgeschoven. Kraantje geplaatst op de ozoneslang. Hiermee vervang ik de schroef op de demper.

Ozone wordt dus maximaal aangezogen. Aangezien er 1200l lucht wordt aangezogen i.p.v 1/10 met de bijgeleverde luchtpomp, reageert de ozone 100% met de afvalstoffen (vaste productie van 0.55mg per uur). Ik ruik geen ozone.. ik zie ook dat er nogsteeds verkleuring aanwezig is in de bak. Hier ben ik erg blij mee, dat betekend dat er nog genoeg te oxideren valt. Lekker geleidelijk en stabiel. Ik ga ook de kool verhogen indien de verkleuring aanhoud na een week. Net zo lang totdat de bak helder is. Daarna staak ik het gebruik van actieve kool om te kijken hoe lang de bak helder blijft met ozone.. als de bak binnen een week weer verkleurd dat ga ik het zwaarste phillips model erop zetten.

De afschuimer produceert ook nog mooi schuim. De ozonsiator heeft, tot nu toe, geen negatieve impact op de productie van skimmate. (Ik heb de afschuimer wat natter afgesteld, vandaar de minder donkere kleur skimmate)

1cd5f3f0e0007330a8a6d07f946b4e09.jpg
5c29cf34aec61dc943ef69453cb8af09.jpg
b768165e5a455bdad0d2919f868cbb08.jpg


groetjes, Tim
 
Cheato is een belangrijk onderdeel van mn filtratie. Daarom besloten een wat duurdere lamp aan te schaffen. Fullspectrum lamp met de nadruk op het dieprode spectrum rond de 660nm.

Ik kijk al een tijdje naar de lampen die ze aanbieden voor zeeaquaria. Wie weet klem ik er 2 op de maxspect..
fc2359e7b4804a216d39c1d0ee151d6f.jpg


Deepsea spectrum lijkt me wel wat:
832123438a762cf1024399d714c5471c.jpg


Overigens groeit de cheato prima. Niks te klagen verder
16fabb285abbb5b8cea56590caf83194.jpg

75c71492ef2a4108312b7bbd1e0320ac.jpg

Ziet er toch heel anders uit met flits ik kijk altijd hier naar
dc2c5ff10567db16f2c089ff854b538a.jpg

groetjes, Tim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En een mooi visje gister toegevoegd [emoji7] , het dier zat al 2 weken in de bak en at daar zowel mysis als arthemia en er zijn lekker wat kokerwormpjes in mijn bak [emoji4] . De gele dokter is druk bezig met de spiegel..
124367cb77b63dbbba57b82b68e99326.jpg

d776bcfbff5fafb418defe2d096ea4bd.jpg


Het wordt al wat, al zeg ik het zelf
fe8cc84a8300886381aef1b730c85f41.jpg


groetjes, Tim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En een mooi visje gister toegevoegd [emoji7] , het dier zat al 2 weken in de bak en at daar zowel mysis als arthemia en er zijn lekker wat kokerwormpjes in mijn bak [emoji4] . De gele dokter is druk bezig met de spiegel..



Het wordt al wat, al zeg ik het zelf


groetjes, Tim
Veel succes. Heel goed dat hij al eet, voer hem flink. Hij is nu nog graatmager maar met goede zorg en wat geluk komt dat helemaal goed.
 
Veel succes. Heel goed dat hij al eet, voer hem flink. Hij is nu nog graatmager maar met goede zorg en wat geluk komt dat helemaal goed.

Ja, dat doe ik zeker. ik voer nu 3 a 4 diepvriesblokjes per dag.. naast droogvoer en algenblad. voorheen deponeerde ik de blokjes gewoon bevroren erin (2 stuks), maar ik ontdooi ze nu maar zodat ieder wat krijgt, want de vossekop is zeer vraatzuchtig en eet rustig een brokje diepvries in zn uppie op.. terwijl die daarvoor een flik stuk algenblad naar binnen heeft geschrokt EN ook nog droogvoer.
 
Cheato is een belangrijk onderdeel van mn filtratie. Daarom besloten een wat duurdere lamp aan te schaffen. Fullspectrum lamp met de nadruk op het dieprode spectrum rond de 660nm.

In wat voor armatuurtje heb je die geklemd? Ik ben altijd bang dat die "open" armatuurtjes door de toch wat vochtige lucht in de sump snel gaan roesten, met mogelijke kortsluiting etc van dien. Ben altijd op zoek naar een mooi alternatief :D
Zag ook een lamp op visstraat met roodspectrum - misschien ook nog interessant :)
 
In wat voor armatuurtje heb je die geklemd? Ik ben altijd bang dat die "open" armatuurtjes door de toch wat vochtige lucht in de sump snel gaan roesten, met mogelijke kortsluiting etc van dien. Ben altijd op zoek naar een mooi alternatief :D
Zag ook een lamp op visstraat met roodspectrum - misschien ook nog interessant :)
Ik heb dit via aliexpress, een paar jaar geleden. Hierover heb ik feedback gegeven en is verwerkt in hun nieuwere model. Een plastic omhulsel hebben ze al gemaakt, en binnenkort een plastic voet:
a428a31e6fc92ab349faedd8ce526458.jpg

Als je intresse hebt even vermelden *Tim from Holland* en dat weet ze wel wat je zoekt.

Met e27 heb ik keuze uit verschillende soorten lampen. Onlangs die van poviled besteld, fullspectrum met een piek van 660nm, 18w. Die zal over een paar weken binnen komen. Ik heb hoge verwachtingen van deze lamp. Tot nu toe heb ik beter resultaat gemerkt met fullspectrum met rode piek t.o.v. individuele rood / blauwe ledjes.
a4a2680317510dbf6060e71c4a46dd5b.jpg
Momenteel 9x 660nm, 3x 450nm

groetjes, Tim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft altijd een gok , die pincetvis, als hij maar blijft eten gaat het wel goed komen, dan zijn ze sterk genoeg, heb hem hier nu bijna twee jaar, gr. Marcel
 
Blijft altijd een gok , die pincetvis, als hij maar blijft eten gaat het wel goed komen, dan zijn ze sterk genoeg, heb hem hier nu bijna twee jaar, gr. Marcel
De dokter heeft 'm in ieder geval geaccepteerd. Gister heb ik de spiegel weggehaald en vanochtend heb ik geen aggressie meer gezien. Verder eet de vis mee en struint de stenen af naar eten. Hopelijk blijft dat goed gaan.

groetjes, Tim
 
Bovenaan