Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Superfish aqua 60.

MikeR

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allen,

Ik heb op het moment een normaal 60 liter bakje van superfish waarin nu nog tropische vissen zwemmen.

Ik ben van plan om hier een zoutwater aquariumpje van te maken maar heb na 2 dagen intensief speuren op dit forum meer vragen gekregen dan antwoorden aangezien er zoveel info is.

Ik hoop dat jullie mij daar een eindje verder mee kunnen helpen zodat ik goed van start kan gaan met het zoute spektakel.

1. Op het moment heb ik de standaard verlichting in de bak zitten dat zijn 2 TL's van 24w. ( geen idee of dat 24 per stuk is of 24 in totaal is ). Is het aan te raden om dit aan te passen naar 1 wat per liter zoals in de handleiding staat of is in het begin de huidige lamp afdoende?

2. Ik heb op het moment nog een Eheim 2310 pomp staan van een vorig aquarium. Zou deze pomp afdoende zijn voor mijn zeewater bakje?

3. Wat voor extra dingetjes zal ik nodig hebben bij een bakje?

Ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen.
 
1: 1 watt per liter is aan te raden maar voor lederkoralen is het niet echt nodig.

2: Als dit een potfilter is kun je die gebruiken voor filtermaterialen zoals bijvoorbeeld fosfaat killers.

3:

Een goede eiwitafschuimer
Salifert test setjes.
Stromings pomp
Levendsteen
Extra verwarming voor ververs water.
Goed zout.
Zoutmeter.

En ik ben vast nog iets vergeten...
 
Welkom op het forum MikeR,

Heb je de startershandleiding al doorgelezen? Er zijn veel dingen waar je over na moet denken voordat je de bak gaat ombouwen en ik zou een kostenplaatje voor jezelf maken want deze hobby kost veel geld. Ga je ook met een sump werken?

Groeten,

Wouter
 
Vooral het opstarten is het duurst
 
Ik ben afgelopen weekend op de vivarium geweest en heb een aantal leuke folders gevonden. In 1 daarvan staat een kant en klare pomp voor een 60 liter bak die alles heeft wat nodig is. De Nano Marinus Bio-Circulator 4 in 1.

Is dit een beetje goede pomp die goed bij mijn bak past?
 
Hallo Mike,

Zou je eerst is kunnen omschrijven wat je allemaal in je bak wil gaan houden en of je met een sump wil gaan werken of niet? Ik denk dat het moeilijk is om zonder deze info advies te gaan geven.

Groeten,

Wouter
 
Ik heb zelf sinds januari de Nano Marinus 30ltr. De pomp van Dennerle werkt hierbij prima. Volgens opgaaf moet het ook voldoende zijn voor de 60 ltr variant. Hiervoor is een groter filtersponsje bijgeleverd. Omdat je zonder afschuimer aan de slag gaat moet je wel wekelijks ruim water verversen. Ik ververs wekelijks 6 liter.
Zonder afschuimer moet je wel goed blijven opletten op de belasting van je bak. Weinig vissen en zeer beperkt voeren.

Succes
 
Ik heb bijna het complete internet afgezocht maar ik kan nergens een betere lamp vinden voor mijn aqua 60. En aangezien 24 wat aan de lage kant is moet ik wat anders.

Iemand een suggestie?
 
Is het niet een beter idee om een nieuwe complete bak aan te schaffen? Ik denk dat het qua prijs elkaar niet veel zal ontlopen met de superfish. Een nieuw armatuur en verlichting, ombouwen van de superfish zal ook niet goedkoop zijn. (als dit al mogelijk is).

Groeten,

Wouter
 
Bovenaan