Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuwe start na 5 jaar - Red Sea Reefer 350

bruin008

Senior Forumlid
Hi allemaal,
Na ruim 5 jaar gestopt te zijn ga ik toch weer aan deze geweldige hobby beginnen. Destijds bleef het bij een Yasha Nano vanwege ruimte en financien maar dit keer gaan we het iets groter aanpakken.Na in een apart topic wat meningen over de Red Sea Reefer 350 gevraagd te hebben is de keuze gevallen op de deluxe versie hiervan. De bak is besteld en hopelijk het eerste weekend van juni in huis 😊

De complete configuratie tot nu toe:
Red Sea Reefer 350 deluxe
Neptune systems COR 20 opvoerpomp - Reef-pump 8000DC opvoerpomp
Royal exclusive double cone 150 - TMC Reef Skim 500 AC – afschuimer
Neptune systems WAV stromingspomp 2x incl controller - Mover M 3400 stromingspomp 2x
CaribSea Liferock 25kg (start dus niet op met regulier levendsteen)
Vertex puratek deluxe – osmose apparaat

Apex computer incl Ph - Salinity - Temperatuur en Redox probes
Neptune modules en sensors: FMM 2x - 1Link - PMM2 - flowsensor 1" 2x - flowsensor 1/4" 1x - optische sensor 2x - Leak detection 2x

Voor het testen van het water heb ik de Reefbot aangeschaft. Ik ben erg benieuwd hoe deze zijn werk doet en zal daarnaast ook met de hand de waarden testen. Dit is sowieso nodig omdat niet alle nodige testen tegelijk kunnen plaatsvinden in de Reefbot.

Verder ben ik aan het overwegen om met de Triton methode aan de slag te gaan maar wil me hier eerst nog verder op inlezen aangezien dit nieuw gebied is voor mij.
Verdere ideeën / opmerkingen zijn uiteraard welkom 😊

Grt

Wouter

PS - ik zal alle updates in de eerste post plaatsen, lijkt mij handiger met lezen dan door alle posts scrollen

-------------------------------------
10-5-2019-UPDATE

Kleine update aangezien ik toch wat aan de techniek wilde veranderen. Afschuimer is een Royal exclusive double cone 150 geworden. Stromingspompen zijn gewijzigd maar niet naar de Gyre. Ik heb staan twijfelen maar vanwege goede berichten en directe compatibiliteit met het apex systeem heb ik twee WAVs aangeschaft. Als opvoerpomp heb ik een COR20 aangeschaft. Ook hierbij het voordeel met de integratie met apex :). Nu hebben jullie me al een paar keer apex zien schrijven en dat systeem is er dus ook bijgekomen incl leak detection. Dat was m weer :)

-------------------------------------
13-5-2019-UPDATE

Vandaag de afschuimer, opvoerpomp en stromingspompen en de Reefbot :p:p + nog wat losse spulletjes ontvangen. Deze werden door Dennis van Seaflower zelf bezorgt! Dit ivm eventuele kwetsbaarheid van de Reefbot. Top service!!


--------------------------------------
17-6-2019-UPDATE

Met het pinksterweekend aan de slag gegaan om alles op te bouwen. Toch nog wel een behoorlijke klus moet ik zeggen!. Nadat het meubel in elkaar stond, een hele tijd bezig geweest deze waterpas te zetten. Gelukkig helemaal gelukt en daarna het aquarium erop gezet met een maat van mij. Toch wel een erg mooie bak moet ik zeggen!


Toen kwam een van de grootste uitdagingen tot nu toe: het leidingwerk. In principe zit alles er standaard bij maar ik wilde dit uiteraard weer anders.
Te beginnen met de opvoerpomp, deze sluit je standaard aan met een slang die bijgeleverd wordt. Maar aangezien ik een Neptune flowmeter wilde toevoegen heb ik alles in 25mm pvc gemaakt. Was even puzzelen welke verloopjes en zaken ik nodig had maar het is gelukt. Daarnaast heb ik de overloop en nood overloop ook allebei opnieuw gemaakt uit PVC en een flowmeter op de hoofd overloop en de schuifkraan vervangen door een fijner af te stellen exemplaar. Dit omdat meerdere mensen hadden aangegeven dat de standaard afsluiter van Red Sea niet heel fijn af te stellen is.
Daarna even snel de opvoerpomp en stromingspompen aangesloten en de bak en sump gevuld met leidingwater om test te laten draaien. Dat ging gelukkig in een keer goed zonder lekkages!

Dus na wat puzzelwerk kon ik verder met het opbouwen van de rest. Eerst het osmoseapparaat! Dan kan ik alvast beginnen met water aanmaken tijdens het aansluiten van de overige apparatuur wat gezien mijn nieuwe Neptune/Apex verslaving nog redelijk wat tijd kost. Omdat ik bij mijn vorige aquarium gek werd van het iedere keer aanmaken van osmose water en dan weer sjouwen van zolder naar woonkamer heb ik het dit keer anders gedaan. De slang heb ik door een leidingkoof naar beneden getrokken en direct bij mijn bak aangesloten met een Solenoid valve en flowmeter incl 2 optische sensoren in de sump om zo dus een ATO te maken. De puratek spoelt automatisch zn afvaltwater weg en er komt (nog even extra getest) altijd direct water met 0 TDS uit de slang in de bak.

Om alle electra weg te werken heb ik er voor gekozen dit in de trapkast te monteren die direct achter het aquarium zit. Kostte me wat onderhandeling met de vrouw ivm een wijnrek die weg moest, maar het is gelukt! Ook heb ik direct een afvoer in de onderkast gemaakt voor het geval ik water weg moet pompen. Ik hoef dus geen slangen naar buiten te leggen of met vaten te sjouwen als ik wat water kwijt moet #ideaal.

Nadat de electra grotendeels klaar was, begonnen met het opbouwen van het rif. De vrouw mocht bepalen dus daar had ik geen zorgen aan (behalve het stabiel te stapelen). Foto’s volgen later nog.

Gedurende de opbouw liep de osmose lekker door en na ca 12 uur was het niveau op peil. Dit heb ik ook nog een nachtje door laten draaien zonder zout en de dag erna gestart met zout toevoegen.Ik had er voor gekozen om het osmosewater eerst in een vat te laten lopen zodat ik exact kon zien hoeveel er in de bak ging om zo het zout in een keer goed af te meten. Dat lukte dan ook redelijk goed. Bij de eerste meting na 24 uur zat ik op 34, nog een klein beetje bij moeten vullen dus.

Nadat ook het zoutgehalte op peil was heb ik ook de eerste bacteriën toegevoegd. Erg benieuwd hoe dat zal gaan met de opstart en twijfel nog steeds over 1 of 2 stukjes levendsteen….

Vandaag 17-6 de eerste bruine alg plukjes al zichtbaar. Wel vraag ik me af of dit gewoon door de normale opstart is, of dat dit is omdat elke ochtend (als de zon schijnt) de algengroei extra gestimuleerd wordt door het zonlicht op de bak.

Dit was m weer voor nu.

24-6-2019-UPDATE
---------------------------------------------------------------
Weer een weekje verder. En alles gaat z'n gangetje. Toch nog wat levendsteen toegevoegd voor wat meer diversiteit. Deze week gelijk een goeie test wat het water doet met de warme buitentemperaturen, gisteren blijven hangen op 25.9 dus ik ben benieuwd..... De groene algen beginnen ook een beetje te komen, meting van vorige week was NO3 6 en PO4 -0.2 PH 8.02 en KH 10.2. Sinds vandaag beginnen de KH en PH te zakken. Zie ook de afbeeldingen van de grafieken. Ben benieuwd of dit doorzet of een tijdelijk iets is.

----------------------------------------------------------------
28-6-2019-UPDATE

Vannacht de waterwaarden weer laten meten door de Reefbot en gisterenmiddag handmatig als dubbelcheck het nitraat en nitriet gemeten.
Deze zijn beide 0 volgens de handmatige test. Uitslagen Reefbot in de afbeelding onderaan de post.

-----------------------------------------------------------------
8-7-2019-UPDATE
De algen zijn flink aan het groeien ondanks dat ik geen NO3 of PO4 meet. Deze zijn allebei (op het begin na) de hele tijd 0. Ik ga er gemakshalve dus maar vanuit dat de algen deze gelijk opnemen.... Daarnaast keldert opeen de KH naar beneden. Deze was eigenlijk redelijk stabiel/ heel ligt dalend maar schiet nu opeens onder de 7 door.... Iemand een idee hoe dit kan zonder dat er verbruik van koralen is?

Verloop van KH:

509875

Verloop PH (metingen onder de 8 kloppen niet, probe verkeerd geijkt)
509876IMG_2519.JPEGIMG_2518.JPEG
 

Bijlagen

  • 0CE1856F-5132-4155-A029-ECD330B90CC0.JPG
    0CE1856F-5132-4155-A029-ECD330B90CC0.JPG
    78 KB · Weergaven: 133
  • IMG_2338.JPG
    IMG_2338.JPG
    64,4 KB · Weergaven: 151
  • IMG_2404.JPG
    IMG_2404.JPG
    69,7 KB · Weergaven: 130
  • PH waarde 20190624.png
    PH waarde 20190624.png
    240,2 KB · Weergaven: 105
  • KH waarde 20190624.png
    KH waarde 20190624.png
    97 KB · Weergaven: 86
  • Reefbot-tests-20190628.png
    Reefbot-tests-20190628.png
    115 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
Kleine update aangezien ik toch wat aan de techniek wilde veranderen. Afschuimer is een Royal exclusive double cone 150 geworden. Stromingspompen zijn gewijzigd maar niet naar de Gyre. Ik heb staan twijfelen maar vanwege goede berichten en directe compatibiliteit met het apex systeem heb ik twee WAVs aangeschaft. Als opvoerpomp heb ik een COR20 aangeschaft. Ook hierbij het voordeel met de integratie met apex :). Nu hebben jullie me al een paar keer apex zien schrijven en dat systeem is er dus ook bijgekomen incl leak detection. Dat was m weer :)


Heel mooi spul! ik draai een double cone 180 met speedy op mijn 400L bak. Top apparaat! Wat betreft stromingspompen. Ik ben nu net over op de Aqua Ilumination Nero 5 pompen. Ik ben gelijk helemaal verliefd. Wat een geweldige dingen! Apex ook leuk. alleen kunnen bij mij niet op de achterwand. Top project om te volgen. Bij mij ook nog een Apex op de verlanglijst en dan nog de vraag een COR20 of een RD met speedy. Je gaat draaien met Hydra's neem ik aan? Ik ga zelf ook over op hydra's. 3 stuks ivm dekking voor SPS.
 
Heel mooi spul! ik draai een double cone 180 met speedy op mijn 400L bak. Top apparaat! Wat betreft stromingspompen. Ik ben nu net over op de Aqua Ilumination Nero 5 pompen. Ik ben gelijk helemaal verliefd. Wat een geweldige dingen! Apex ook leuk. alleen kunnen bij mij niet op de achterwand. Top project om te volgen. Bij mij ook nog een Apex op de verlanglijst en dan nog de vraag een COR20 of een RD met speedy. Je gaat draaien met Hydra's neem ik aan? Ik ga zelf ook over op hydra's. 3 stuks ivm dekking voor SPS.

Dankje! Ik had graag de 180 genomen vanwege wat overcapaciteit maar de voet past helaas niet in de sump van de reefer.... De nero pompen toevallig ook aan gedacht maar vanwege de directe compatibiliteit van de wav pompen op de apex toch voor deze gekozen. Denk dat je aan beide opvoerpompen een hele goede hebt. Red Dragon alleen maar positief over gelezen, de COR is voor mij wat nieuwer maar ik ga de gok aan ;). Ik ga niet voor de Hydra, bij de Reefer Deluxe zitten de nieuwe lichten van Red Sea, geheel in te stellen via een app dus heb er vertrouwen in dat dit voldoende zou moeten zijn. Mocht blijken van niet, dan inderdaad overwegen wat wel te doen. Zo is even jouw dagboek lezen :)
 
Als je compatibiliteit zoekt dan kanje die van Red Sea zelf nemen. Die zijn net nieuw. Ze hebben ook verder nu een configuratie wizzard bij Red Sea daar kan je tot 30 juni extra korting op krijgen.
 
Als je een aantal stukken levend steen er in kan zetten, al is dit voor tijdelijk, dan zal dit zeker helpen met opstarten. Ik merk dit bij mijn RSR 250 waarbij ik het zand heb overgenomen en een aantal stukken levend steen.
 
Als je een aantal stukken levend steen er in kan zetten, al is dit voor tijdelijk, dan zal dit zeker helpen met opstarten. Ik merk dit bij mijn RSR 250 waarbij ik het zand heb overgenomen en een aantal stukken levend steen.
Toch maar gedaan wat je adviseerde. Vorige week een groot en klein stuk levendsteen erbij gedaan :)
 
Tot 28 is er nog geen reden voor paniek. Daarboven kunnen je vissen en koralen er last van gaan krijgen.

Voor een bak zonder vis en koralen zal het het opstarten iets versnellen. 😉
 
ja gelijk een mooie test toch :) moet eerlijk zeggen dat ik richting 27 toch al tricky vind en twijfel om gelijk een koeler aan te schaffen voor de toekomst na de opstart....
 
ja gelijk een mooie test toch :) moet eerlijk zeggen dat ik richting 27 toch al tricky vind en twijfel om gelijk een koeler aan te schaffen voor de toekomst na de opstart....

Vorig jaar zomer, het was al warm. En toen gingen we twee weken weg van huis, hittegolf... (en nog geen airco na de verhuizing).
Ik wil maar zeggen, een koeler, beter mee verlegen dan om verlegen.
 
Mega onhandig die ‘update in beginpost’.

Maar goed voor deze keer😉: KH val kan (theoretisch)?veroorzaakt worden door:
- kalkalgen;
- kalkwieren;
- biologische (verzurende) processen;
 
Mega onhandig die ‘update in beginpost’.

Maar goed voor deze keer😉: KH val kan (theoretisch)?veroorzaakt worden door:
- kalkalgen;
- kalkwieren;
- biologische (verzurende) processen;
Om eerlijk te zijn, je hebt helemaal gelijk. Vind t achteraf gezien toch ook niet handig en ga gewoon updates in losse posts plaatsen :) En dank voor je antwoord over de KH!
 
Bovenaan