Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

po 4 meten

Het voer geeft niet direct fosfaat en nitraat af. Maar als het wordt afgebroken wel. Door dieren of chemische processen of bacteriën die het afbreken. (Daarom wil je geen voer op de bodem)
Ik geef net niet te veel voer, het wordt snel opgegeten, vooral het droogvoer. Diepvries geef ik niet veel, zolang er niet weer vissen inzitten( ja er hebben er ingezeten).
 
15 maanden? Neem je een op het gemakje aanloop? (Heel lovenswaardig dat zouden er meer moeten doen).

Maar het ziet er wat leeg uit vandaar mijn opmerking over in de opstart.

Ben het met vetclover eens. Ik zou je algen gaan beconcurreren met koralen. Voorwaarden is wel dat je de water waardes stabiel genoeg kan houden.
Als ik de foto's zie zou ik dat ook denken. Er hebben er maar een paar vissen ingezeten, en ook maar een paar koralen. Omdat ik inderdaag niet te snel wou gaan, nu ja wel iets sneller dan dit, maar ja. Mijn waarden zijn voor de rest wel nogal stabiel( meet elke week). Triton ook laten uitvoeren, maand geleden toen er wel nog veel algen waren( po4 0.020). Voor de rest nogal goed. Spoorelementen allemaal iets naar de lage kant, maar wel nog in de juiste range zal ik maar zeggen. Juist jodium wat te laag, weet niet of dit echt van toepassing is voor mijn paar ledertjes en andere paar softkoraaltjes. Ga het even bekijken en opvolgen en dan toch maar wat mooie koraaltjes bijplaatsen. En een koppel of misschien 2 koppeltjes nemo's. Bedankt voor de tips.
 
Had zo iets verwacht qua algen
 
Zoals ik het op de foto's kan zien, valt het toch wel mee met de algen. Ik vind de bak er goed uitzien.
Mocht je de zeehaas nog in bak hebben zitten, wordt het langzaam tijd deze te gaan verhuizen naar een andere bak met veel algen. Ik ben bang dat het diertje anders gaat verhongeren. Zeehazen zijn puur algeneters.
Zet er een aantal slakken voor in de plaats die ook echte algeneters zijn. Ik bedoel hier dan niet 2 slakjes of zo, maar een stuk of 7. Vul dit aan met 1 of 2 zee-egels.
Uiteraard zou ik de bak nu gaan voorzien van koralen. Koralen zijn namelijk verbruikers van o.a. fosfaten en nitraten en zo concurrenten van de algen.
Bovendien moet je je ook vissen gaan plaatsen. Zonder vissen groeien de koralen niet goed. In de urine van de vissen zitten bepaalde stoffen die koralen nodig hebben voor de groei.
 
Zoals ik het op de foto's kan zien, valt het toch wel mee met de algen. Ik vind de bak er goed uitzien.
Mocht je de zeehaas nog in bak hebben zitten, wordt het langzaam tijd deze te gaan verhuizen naar een andere bak met veel algen. Ik ben bang dat het diertje anders gaat verhongeren. Zeehazen zijn puur algeneters.
Zet er een aantal slakken voor in de plaats die ook echte algeneters zijn. Ik bedoel hier dan niet 2 slakjes of zo, maar een stuk of 7. Vul dit aan met 1 of 2 zee-egels.
Uiteraard zou ik de bak nu gaan voorzien van koralen. Koralen zijn namelijk verbruikers van o.a. fosfaten en nitraten en zo concurrenten van de algen.
Bovendien moet je je ook vissen gaan plaatsen. Zonder vissen groeien de koralen niet goed. In de urine van de vissen zitten bepaalde stoffen die koralen nodig hebben voor de groei.
Dat is interessant, veel groen is het niet meer. Denk ook wel zoals supperguppy aangeeft, het resterende fosfaat uit het steen komt. Het steen zag er indertijd niet zo vers uit, heeft ook lang geduurd voor ik algen had. Eens ze er waren, bleef het maar duren. Ziet er naar uit dat ze bijna zijn uitgeblust om het zo te zeggen. Er zitten meer dan 10 zandslakken in 2 poetsgarnalen, 1 pepermunt, nog 4 heremietjes( net eentje verloren). Zal er wat koraaltjes bijzetten en een koppel visjes, dan terug wat gerust laten.
 
Had zo iets verwacht qua algen
Zeeegel heb ik mijn twijfels, kunnen nogal lomp zijn naar het schijnt. Mijn steen was denk ik niet van goede kwaliteit. Bedankt
 
Dat is interessant, veel groen is het niet meer. Denk ook wel zoals supperguppy aangeeft, het resterende fosfaat uit het steen komt. Het steen zag er indertijd niet zo vers uit, heeft ook lang geduurd voor ik algen had. Eens ze er waren, bleef het maar duren. Ziet er naar uit dat ze bijna zijn uitgeblust om het zo te zeggen. Er zitten meer dan 10 zandslakken in 2 poetsgarnalen, 1 pepermunt, nog 4 heremietjes( net eentje verloren). Zal er wat koraaltjes bijzetten en een koppel visjes, dan terug wat gerust laten.
Je schrijft zandslakken, maar deze slakken bedoel ik niet. Deze slakken helpen prima om je bodem mooi schoon te houden. Zijn daarom ook een belangrijk voor je aquarium. Ik bedoel slakken die op de stenen en wanden rondkruipen en daar de algen opeten. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de Tectus Conus sp.
 
Heb er zo gehad, die zijn er wel al een tijdje niet meer, zal er zo een paar meebrengen als ik om mijn koraaltjes ga. Zal jammer genoeg nog wat moeten wachten tot volgende maand wel. Ondertussen mijn zeehaas wat bijvoeren met nori bladeren, en misschien al uitkijken naar een nieuw baasje.
 
Bovenaan