Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

po 4 meten

Wim12

ZeewaterForum lid
Hallo, heb gisteren po4 gemeten met red sea pro test. Ik kom op 0 uit. Daarvoor altijd gemeten met salifert, laatste maanden ook altijd 0. Nu kan ik het niet geloven dat er niks van fosfaat inzit. Ik hjeb nog te veel algen hiervoor, wat al grotendfeels is opgegeten door de zeehaas. Maar er zijn er nog wat en ook aan de binnenkant van mijn overloopkamer, daar kan de zeehaas gelukkig niet bij. Dus 0 lijkt mij weinig waarschijnlijk, heb er toch maar rowaphos ingedaan. Heb ook nog veel zweefvuil van de resten van algen. Wat is jullie mening? Mvg
 
Licht er aan hoe erg je hier en daar wat groen vindt. Je algen verbruiken het waarschijnlijk waardoor het niet meetbaar is. Ik zou de rowaphos gaan gebruiken als je tussen de 0.1 en 0.05 zit. Gezien je nitraat en fosfaat balans ook belangrijk is. Welke waarde heeft deze.

Als die erg hoog is kan dat een verklaring zijn.
 
We testen ons water om een indicatie te krijgen van wat er effectief aanwezig is. Als de test 0 zegt, dan zal je fosfaat dus niet torenhoog zijn. Ik zou dus zeker de agressieve rowaphos er terug uithalen. Ik gebruik de fosfaat pro test van red sea al jaren en de gemeten waardes komen altijd overeen met een ati test. Tenzij uw reagentia al een paar jaar oud is, zou ik de 0 dus wel geloven.
 
Ik zou, lekker eigenwijs, die rowaphos er in laten zitten.
Zolang je plukken groen hebt zitten (waar ik dus van uitga dat het echt plukken wapperende algen zijn, en niet een beetje aanslag op het raam) heb je teveel fosfaat en nitraat.
Je kan wel niets meten, maar dat betekent alleen maar dat de alg lekker aan het doorgroeien is op de aanwezige fosfaat.

Mensen kijken tegenwoordig teveel op hun testsetjes en te weinig naar het aquarium
 
Licht er aan hoe erg je hier en daar wat groen vindt. Je algen verbruiken het waarschijnlijk waardoor het niet meetbaar is. Ik zou de rowaphos gaan gebruiken als je tussen de 0.1 en 0.05 zit. Gezien je nitraat en fosfaat balans ook belangrijk is. Welke waarde heeft deze.

Als die erg hoog is kan dat een verklaring zijn.
Nitraat is 4 a 5 met salifert, al weken. Ik zou deze ook graag in balans krijgen. Ik ga de rowa toch even laten zitten.
 
Net als Patrick zegt. Hoe erg is het groen. Heb je meer een grasveld of hier en daar een plukje voor je op ruim ploeg.

Als je je fosfaat echt naar 0 trekt blijft er ook niets over voor de koralen en kwijnen die ook weg. Een foto zou erg helpen deze inschatting te maken
 
Ik zou, lekker eigenwijs, die rowaphos er in laten zitten.
Zolang je plukken groen hebt zitten (waar ik dus van uitga dat het echt plukken wapperende algen zijn, en niet een beetje aanslag op het raam) heb je teveel fosfaat en nitraat.
Je kan wel niets meten, maar dat betekent alleen maar dat de alg lekker aan het doorgroeien is op de aanwezige fosfaat.

Mensen kijken tegenwoordig teveel op hun testsetjes en te weinig naar het aquarium
Dat is ook mijn idee, iedereen heeft natuurlijk andere ideeën. Vandaar ook mijn vraag. Het zijn grote wapperende plukken geweest, sinds mijn zeehaas is er nog maar een stukje dat wappert. Maar in de overloop wapperen er ook nog wat. Op de stenen alleen nog zeer korte algen, bijna geen. Er zit ook een powerfilter in, want als ik even door mijn zand ga en over de stenen wapper, zit mijn bak vol met veel zweefvuil. Ga dit weekend nog is meten. Alvast bedankt voor de reacties.
 
Net als Patrick zegt. Hoe erg is het groen. Heb je meer een grasveld of hier en daar een plukje voor je op ruim ploeg.

Als je je fosfaat echt naar 0 trekt blijft er ook niets over voor de koralen en kwijnen die ook weg. Een foto zou erg helpen deze inschatting te maken
Zal nog een foto posten. Koralen groeien al maanden niet meer. Heb wel wat weinig jodium, maar ik denk dat het komt door een langdurig te veel aan po 4, tenzij ik wel niks kan meten, maar dat zou dan komen omdat algen ermee weg zijn
 
Nou niet groeien kan dus ook doordat er geen fosfaat is omdat de algen en de rowaphos een te groote concurrent zijn.

Volgens mij maak je mogelijk een denkfout. Je hebt niet teveel fosfaat in het water. Je hebt een algen probleem.

De vraag is of je het algen probleem op een gewenste manier oplost door met rowaphos de concurrentie op fosfaat aan te gaan.

Mogelijk vallen daarbij slachtoffers die ook afhankelijk zijn van de aanwezigheid van fosfaat.

PS. "Teveel" is relatief. Tot 0.1 fosfaat beïnvloeden het niet echt de groei. Er zijn zat voorbeelden van mensen die tegen de 0.1 draaien. Zelf zit ik ook al een jaar tussen de 0.05 en 0.1en het groeit als kool.
 
Nou niet groeien kan dus ook doordat er geen fosfaat is omdat de algen en de rowaphos een te groote concurrent zijn.

Volgens mij maak je mogelijk een denkfout. Je hebt niet teveel fosfaat in het water. Je hebt een algen probleem.

De vraag is of je het algen probleem op een gewenste manier oplost door met rowaphos de concurrentie op fosfaat aan te gaan.

Mogelijk vallen daarbij slachtoffers die ook afhankelijk zijn van de aanwezigheid van fosfaat.

PS. "Teveel" is relatief. Tot 0.1 fosfaat beïnvloeden het niet echt de groei. Er zijn zat voorbeelden van mensen die tegen de 0.1 draaien. Zelf zit ik ook al een jaar tussen de 0.05 en 0.1en het groeit als kool.
De rowaphos heb ik er maar in na mijn meting. Met de bedoeling alle restjes alg te laten afsterven, daarna gaat hij eruit. Misschien denk ik verkeerd, er moet toch veel in geweest zijn, anders had ik nooit zoveel algen gehad toch. Er zitten wel geen vissen in, juist wat schoonmakers en enkele koraaltjes.
 
Hier wat foto's, heb wel juist wat eten in gedaan
 

Bijlagen

  • IMG_20210203_181533.jpg
    IMG_20210203_181533.jpg
    208,9 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20210203_181543.jpg
    IMG_20210203_181543.jpg
    164,4 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20210203_181548.jpg
    IMG_20210203_181548.jpg
    196,8 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20210203_181607.jpg
    IMG_20210203_181607.jpg
    173,6 KB · Weergaven: 37
Waarschijnlijk kan het niet zoveel kwaad wat je doet. Maar als je al maanden geen groei hebt houden het dan wel in de gaten. Als je echt naar 0 gaat dan kan je ook stn en rtn krijgen.

Daarnaast als je geen vissen hebt wat is dan je aanvoer van fosfaat? Of voer je de koralen? Als je niet voert dan is het gevaar om het echt naar 0 te trekken best wel aanwezig
 
Waarschijnlijk kan het niet zoveel kwaad wat je doet. Maar als je al maanden geen groei hebt houden het dan wel in de gaten. Als je echt naar 0 gaat dan kan je ook stn en rtn krijgen.

Daarnaast als je geen vissen hebt wat is dan je aanvoer van fosfaat? Of voer je de koralen? Als je niet voert dan is het gevaar om het echt naar 0 te trekken best wel aanwezig
Ik voer gewoon wat diepvries en pellets voor de garnalen slakken. Geeft het voer zelf fosfaat of komt dit enkeldoor de uitwerpselen van vissen?
 
15 maanden? Neem je een op het gemakje aanloop? (Heel lovenswaardig dat zouden er meer moeten doen).

Maar het ziet er wat leeg uit vandaar mijn opmerking over in de opstart.

Ben het met vetclover eens. Ik zou je algen gaan beconcurreren met koralen. Voorwaarden is wel dat je de water waardes stabiel genoeg kan houden.
 
Ik voer gewoon wat diepvries en pellets voor de garnalen slakken. Geeft het voer zelf fosfaat of komt dit enkeldoor de uitwerpselen van vissen?
Het voer geeft niet direct fosfaat en nitraat af. Maar als het wordt afgebroken wel. Door dieren of chemische processen of bacteriën die het afbreken. (Daarom wil je geen voer op de bodem)
 
Bovenaan