Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Pincetvis bijvoeren

zeefanaat

Senior Forumlid
Ik heb sinds vandaag een pincetvis mogen toevoegen aaan mijn bestand.
Gezien ik last heb van glasanemonen kan deze voorlopig nog zijn buikje rond eten.
Voordeel is dat de pincetvis van rugvin tot buikvin al een cm of 8 is.
En in het verleden heb ik al eens van een pincetvis mogen genieten die netjes mee at.

Voordeel die ik nu heb is dat ik op 700l slechts 8 vissen heb, waarvan de pincet de grootste is.
Nu heb ik in het verleden in een dagboek gelezen dat iemand zijn pincetvis Artemia voerde via een soort pipet, waar alleen de pincetvis bij kon. Helaas kan ik dit niet meer vinden en ben dus op zoek naar voorbeelden hiervan. Zodat ik mijn eigen pincetvis beter en rustig kan laten wennen aan vervangend voer en zo ook weer jaren van hem/ haar kan genieten.

Als mensen ideeën, voorbeelden en tips hebben. Heel graag!
 
Ik voer mijn Rostratus altijd mossel, kokkels en oester. Hier zit ook vrij weinig vis in de bak, dus er is zelfs voor de rostratus tijd genoeg om te eten.
 
Je kunt een voerkorfje maken van een (Salifert) meet/reageerbuisje, onderin in de bodem boor je een gaatje van 6 of 8mm, dan plaats je deze zo dat de bovenkant net boven water zit en gooi je er wat voer in. De pincetvis zal met zijn snuit door het gaatje in de bodem voer eruit kunnen halen, de andere vissen kunnen er niet bij.
 
Je kunt een voerkorfje maken van een (Salifert) meet/reageerbuisje, onderin in de bodem boor je een gaatje van 6 of 8mm, dan plaats je deze zo dat de bovenkant net boven water zit en gooi je er wat voer in. De pincetvis zal met zijn snuit door het gaatje in de bodem voer eruit kunnen halen, de andere vissen kunnen er niet bij.
Wel het gaatje goed afwerken om te voorkomen dat zijn snuit beschadigd....
 
Thx voor de tips. Ik ga ermee aan de slag. Uiteraard hoe meer tips hoe liever. Des te meer zekerheid dat iets moet gaan lukken. In de tussentijd heeft ie eten genoeg, en hij eet al diepvries (gezien bij lfs).
 
Ik gebruik deze , destijds bij seaflower gekocht.

Werkt prima , hij heeft als eerste zijn buikje vol ?

 
Je weet het nooit met pincetten, ze zijn allemaal verschillend heb ik gemerkt.
Mijn Chelmon heb ik nu 4 jaar denk ik en de eerste twee jaar heb ik hem nog nooit zien eten, hij was dik dus kwam toch aan zijn eten blijkbaar.
Zodra ik eten ik de bak deed schoot ie weg. maar ineens had hij het ontdekt en sindsdien staat ie vooraan als er gevoerd word tussen alle dokters en lipvissen in.
Maar ik lees ook veel verhalen dat ze ineens zonder reden stoppen met eten.
 
Het zijn inderdaad vissen met een sterke eigen mening. Dat maakt ze ook zo leuk vind ik.
 
Mijn pincet eet "gewoon" mee met de pot, tenminste ,Alleen als het dutch mysis is dan zwemt ie voorop met eten andere mysis pakt ie wel om meteen weer uit te spugen.
 
Vind em vanavond vooral druk heen en weer zwemmen. Heb em wel al kokerwormpjes zien eten, diepvriesartemia gevoerd. Maar daar wilde die nog niet veel van weten. Misschien de angst van het onbekende (ik dan).
 
Probeer eens een opengemaakte mossel. Of nog beter oester.
 
Ik ga zo even langs de supermarkt om oester te halen. Black Worms zullen ze daar denk ik niet hebben. ?
 
Bovenaan