Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstart Red Sea Reefer 250 met modified sump

Gaat het water eerst naar het refugium voordat het naar de gafzakken gaat ?
Ben je niet bang dat een groot deel van het vuil daar gaat ophopen ?
Verder ziet het er zeer netjes uit, leuk filmpje van een draaiend systeem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zeker netjes! Ik vraag me gelijk af wat jij in het dagelijks leven doet......

Haha, ik het dagelijks leven heb ik een eigen consultancy/administratie kantoor. Maar je moet af en toe toch echt even met de handjes bezig zijn hoor ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gaat het water eerst naar het refugium voordat het naar de gafzakken gaat ?
Ben je niet bang dat een groot deel van het vuil daar gaat ophopen ?
Verder ziet het er zeer netjes uit, leuk filmpje van een draaiend systeem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Inderdaad, eerst het refu, dan de gafzakken. Als dit te veel vuil oplevert, dan kan ik nog een extra gafzak plaatsen in het refugium. De praktijk moet dat uitwijzen [emoji849]



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Inderdaad, eerst het refu, dan de gafzakken. Als dit te veel vuil oplevert, dan kan ik nog een extra gafzak plaatsen in het refugium. De praktijk moet dat uitwijzen [emoji849]



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De eiwitafschuimer begint te draaien en pakt nu (na drie dagen) vuil op ipv wit schuim. Maar je had gelijkt, er hoopt zich best wat vuil op in de refu. Misschien daar nog een gafzak? Daar kan je er niet teveel van hebben lijkt me?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik weet niet of je de gafzakken en glasstrips kan overzetten naar het refugium ? Zodat je ze daar hebt als gafzak, onderin de orginele sump heb je ze niet zo hard meer nodig denk ik.
Je kan ze natuurlijk altijd laten zitten en een losse gafzak met houder in het refugium plaatsen, de gafzakken na het refugium zullen niet zo snel meer vol zitten.
Ik denk wel dat het je refugium goed zal doen als je er een gafzak of filter voor plaatst.

De dubbele gafzak in mijn reefer sump is ten opzichte van een enkele wel een verbetering en heb je niet zo snel een verstopping, dit wil ik ook als ik ooit een grotere sump ga maken met een refugium vak, dit is een idee maar zal nog wel een tijdje duren voor mij.
Ik heb destijds mijn sump aangepast en er zelf een extra glasplaatje in gelijmd maar die was groot genoeg,110X40 dus groter als mijn huidige reefer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je de gafzakken en glasstrips kan overzetten naar het refugium ? Zodat je ze daar hebt als gafzak, onderin de orginele sump heb je ze niet zo hard meer nodig denk ik.
Je kan ze natuurlijk altijd laten zitten en een losse gafzak met houder in het refugium plaatsen, de gafzakken na het refugium zullen niet zo snel meer vol zitten.
Ik denk wel dat het je refugium goed zal doen als je er een gafzak of filter voor plaatst.

De dubbele gafzak in mijn reefer sump is ten opzichte van een enkele wel een verbetering en heb je niet zo snel een verstopping, dit wil ik ook als ik ooit een grotere sump ga maken met een refugium vak, dit is een idee maar zal nog wel een tijdje duren voor mij.
Ik heb destijds mijn sump aangepast en er zelf een extra glasplaatje in gelijmd maar die was groot genoeg,110X40 dus groter als mijn huidige reefer.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ga het even aanzien. Een (extra) gafzak is een beetje zonder van de ruimte van de wieren. Passen en meten 🤨


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Volgens mij heb je ruimte genoeg voor de gafzakken, je wieren hebben niet heel veel ruimte nodig.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon 1 hangon gafzak gebruiken en dat hebben de meeste dus geen probleem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En hier inmiddels nog nieuws ?
Hoe is het met de opstart ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En hier inmiddels nog nieuws ?
Hoe is het met de opstart ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dag aquadema,


Hier gaat het eigenlijk heel goed. De waterwaarden blijven goed en inmiddels zitten er wat koralenin (stekjes). Ook heb ik clownfish, zee egel en garnalen toegevoegd. De bak staat er naar mijn idee erg goed bij, ik meet morgen de waarden weer maar dit lijkt mij erg goed in de richting (was enkele dagen geleden):

Kh 8.8
Ph 8.2
Nitriet 0
Fosfaat 0.05
Nitraat 1.5
Ammonia 0.1
Zout 1.024
Temp 25,8

De schuimer doet nog steeds bijna niets, de gafzakken raken wel steeds iets voller en de 'troep' in het refugium valt me erg mee. Triton draait en de wieren (cheato) zijn in omvang in een week van een tennisbal naar een voetbal gegroeid.
Al met al op zich tevreden, maar ik snap gewoon niet waarom ik die schuimer mar niet onder controle krijg. Is dat zorgelijk? Heb je nog tips? Er zou nu toch wel wat vuil in het water moeten zitten? Het overkoken is wel over...






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dag aquadema,


Hier gaat het eigenlijk heel goed. De waterwaarden blijven goed en inmiddels zitten er wat koralenin (stekjes). Ook heb ik clownfish, zee egel en garnalen toegevoegd. De bak staat er naar mijn idee erg goed bij, ik meet morgen de waarden weer maar dit lijkt mij erg goed in de richting (was enkele dagen geleden):

Kh 8.8
Ph 8.2
Nitriet 0
Fosfaat 0.05
Nitraat 1.5
Ammonia 0.1
Zout 1.024
Temp 25,8

De schuimer doet nog steeds bijna niets, de gafzakken raken wel steeds iets voller en de 'troep' in het refugium valt me erg mee. Triton draait en de wieren (cheato) zijn in omvang in een week van een tennisbal naar een voetbal gegroeid.
Al met al op zich tevreden, maar ik snap gewoon niet waarom ik die schuimer mar niet onder controle krijg. Is dat zorgelijk? Heb je nog tips? Er zou nu toch wel wat vuil in het water moeten zitten? Het overkoken is wel over...






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gaat de goede kant op zo te zien.

Maar er valt nog niet super veel af te schuimen natuurlijk en jouw chaeto ruimt ook op, kwa troep in het refugium is dat natuurlijk het zelfde daar je nog geen grote bezetting hebt en niet super veel hoeft te voeren.
Maar je kan natuurlijk ook iedere maand je chaeto goed uitspoelen en zorgen dat het vuil er niet in kan ophopen, het kan een behoorlijk massieve bol worden.
Mijn water waardes momenteel zijn gemeten op
22-01-2018
No2 0
No3 0.2
Po4 0.03
KH 7.8

Dat zijn voor mij de belangrijkste en zichtbaar terug aan het gaan vergeleken bij een periode daarvoor en inclusief bezetting.

Komend weekend komen er wat stekjes bij en 2 pepermunt garnalen en een zandbodem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
De eiwit afschuimer produceert nog steeds bijna alleen maar thee. De wierenbak werkt volgens mij heel goed. Die vangt denk ik een hoop vuil af. Niet ontevreden!
In drie weken van tennisbal naar een vol bakkie (kan nog meer bij ;)
77c442867c12669412bfbb3ad0f19fff.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nette opstelling inderdaad! Daar kan ik met mijn interne sump jaloers op worden.

Ik wil je nog wel een tip meegeven; laat de ventilatoren in je kast blazen in plaats van zuigen dan gaan ze een stukje langer mee in verband met de Zoute lucht
 
De eiwit afschuimer produceert nog steeds bijna alleen maar thee. De wierenbak werkt volgens mij heel goed. Die vangt denk ik een hoop vuil af. Niet ontevreden!
In drie weken van tennisbal naar een vol bakkie (kan nog meer bij ;)
77c442867c12669412bfbb3ad0f19fff.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De afschuimer staat ook na het refugium, het kan dus ook wel redelijk normaal zijn dat deze minder afschuimt.
Verder ziet het er zeker netjes uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nette opstelling inderdaad! Daar kan ik met mijn interne sump jaloers op worden.

Ik wil je nog wel een tip meegeven; laat de ventilatoren in je kast blazen in plaats van zuigen dan gaan ze een stukje langer mee in verband met de Zoute lucht

Bedankt voor de tip. De fan maakt het meest geluid van alles 🤨. Deze heb ik dus bijna niet aan staan en het blijft op zich allemaal mooi droog. Ik heb wel vaak het kastje op een kier zodat de schuimer verse licht aanzuigt, ook hier heb ik het idee dat het weinig verschil maakt maar het voelt goed haha. Wellicht dag ik in de zomer wel hard moet gaan blazen, dan kan in hem inderdaad omdraaien, geen gek plan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Drie weken geleden begon ik met een tennisballetje cheato. Vandaag het refugium even leegehaald, wat een effect zeg!
Ik snap wel dat de schuimer niet zoveel hoeft te doen [emoji16]
a1d32e7995cb848e25455d81e4ea1c8b.jpg
f477a3401b7f1e7c28ee15a4367214c2.jpg
762ae2cafd12e2f24be4c657223074be.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Geweldig :biggrin:

Dat woekert flink. Ik vind het erg jammer dat ik geen sump heb in mijn Red Sea Max anders was ik hier ook voor gegaan!
 
Ja, een sump is wel fijner ja. Ik heb het gevoel dat ik bijna zonder schuimer zou kunnen werken. Waterwaarden zijn perfect en hij schuimt amper vuil af


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat is flink wat ja


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan