Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstart Red Sea Reefer 250 met modified sump

AquaBaas

ZeewaterForum lid
Dag allen,

Ik ga voor het eerst een zeewaterbak opstarten.
Veel gelezen en geshoped op marktplaats en ik heb nu staan:

- red sea reefer 250
- deltec 1351 afschuimer
- aquamedic evo 4 doseerpomp
- jecod dcs 3000
- subtraatfilter aquamarine
- 2x verwarming

hier komt bij:

- 2x wavemaker stromingspomp
- 4 doseercontainers voor triton method
- 25liter bak voor wieren
- evergrow refugium light (sump)
- maxspect razor 180w

Na veel onderzoek ben ik volgens mij op de goede weg.
Ik ga volgende week beginnen met de wierenfilter, maar weet niet pecies hoeveel stroming hier doorheen moet.
Het liefst zou ik de overloop in de wierenfilter laten uitkomen en die laten overlopen naar de rest van de sump. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat moet de diameter van de overloop bijvoorbeeld zijn (ik zal een gat moeten boren)? Is dit niet teveel stroming voor wieren (cheeto)? Krijg je slurpende geluiden als je voor een te grote overloop kiest, hij komt aan de zijkant van het bakje (30x30x30).

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zal foto’s en filmpjes delen van het proces voor de geinteresseerden.
Ik zou het leuk vinden als jullie me volgen en voorzien van een beetje advies.

Groeten
 

Bijlagen

  • 2D2E1859-EAC9-4628-8D1F-E99597BF679E.jpg
    2D2E1859-EAC9-4628-8D1F-E99597BF679E.jpg
    53 KB · Weergaven: 138
  • E7B21344-5ACB-4792-934F-1A8FEF3C3E26.jpg
    E7B21344-5ACB-4792-934F-1A8FEF3C3E26.jpg
    34,2 KB · Weergaven: 142
Ik ga komende maand waarschijnlijk hetzelfde doen. Ook al lopen shoppen op marktplaats en alles al bij elkaar gezocht voor de reefer 250. Ik zal dit zeker volgen dus
 
succes met de opstart,

ik ben ook druk met mijn ombouw en alles,
ik volg wel wat u doet,

groetjes andre

IMG_0881.JPG
 
Ik ga komende maand waarschijnlijk hetzelfde doen. Ook al lopen shoppen op marktplaats en alles al bij elkaar gezocht voor de reefer 250. Ik zal dit zeker volgen dus

Haha misschien is dat de afgelopen tijd al gebeurd ik heb als techniek:

- Red sea reefer 250 deluxe wit
-Deltec SC1351
- Jebao WP10 (2x)
- Jebao pump extender
- OsmoPure 100 GE de luxe
- Eheim Reeflex 500 9 watt
- Jebao DP4 + Jebao DP 4 slave
- Tunze 3155 osmolator
- Aqua medic DC runner 5.1
- Aqua Medic controller 2001 HC
- Grotech uf-110
En dan van plan in de sump
Marine Pure Plate
Marine Pure Spheres 2 quarts

Zodat er een boost is voor bacteriëen en ik meer vervuilers kan houden met een 'kleinere' bak. Verder zal ik een balling methode gaan hanteren waarbij ik gebruik maak van de Ca, Mg, KH van Colombo.

Maar succes met de opbouw! Tegen de tijd dat ik met de opbouw begin zal ik ook een blogje bijhouden.
 
Leuk, je kiest wel echt een andere richting qua techniek!
Juist daarom leuk om elkaar te volgen.

Ik zoek nu een extra bakje (40x30x30) voor de macroalgen (cheato) en wat pvc spul.
Als ik begin met boren, aansluiten en testen zal ik mij met foto’s weer melden!
 
Ik heb het bijvulreservoir omgebouwd naar een refugium, excuses voor de gedraaide foto.
 

Bijlagen

  • 20170816_202554.jpg
    20170816_202554.jpg
    26 KB · Weergaven: 112
Leuk, ik ben ook bezich met de reefer 250. Gisteren opgehaald en geplaatst. Nu rustig aan opbouwen. Ook regio Amsterdam

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
 
Leuk zeg, 4 soortgelijke opstarts! :cool:

Netjes hoe je het bijvulreservoir hebt ongebouwd nikita!
Ik wil die behouden en een iets groter refugium (zie foto), maar ben nog erg aan het tobben over het leidingwerk.
Wat zijn jullie evaringen met een overloop aan de rijkant van je refugium? Gaat dat geen slurpende geluiden opleveren?
Moet ik wat doen om dat te voorkomen of kan ik de displaytank laten overlopen in het refugium en vanuit de zijkant de sump ik laten stromen?07165600-2A60-4EA1-A223-259EEAE01B3D.jpgFEE4D9B0-FFCB-4A39-BCF3-AB875075E0AB.jpg
 
Ik zit ook te denken aan een 2e bak naast de sump. Heb nog een paar dennerle nanos staan. 20, 30 en 60 liter. Eens zien welke gaat passen. Komt de nano reeflight ook nog van pas [emoji16] boven de hoofd bak komt gieseman Matrixx T5 te hangen.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
 
Nog weinig te zien, spul staat lekker schoon te draaien met azijn.
c4c2f20697464200389b6f1e22b17dc3.jpg
47e625ecb15e7d3800021b58bdb78eb4.jpg


Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
 
Hoi,

Zoals toegezegd even een update.
Gisteren weer lekker zitten hobby-en, alles wat ik nodig heb is binnen of zit ergens op de boot richting nederland.

Vooral de verlichting was een uitzoekklus. Ik ben gegaan voor de aquamarin 160w en een lamp van aliexpress van 165w voor de wierenbak. Kost normaal een vermogen, maar alie-express en markplaats maken het mogelijk voor 300 euro.

De bak is nu dicht aan de achterzijde, ik heb er wat plankjes ingemaakt. Leidingwerk gefikst en de isolatie heb ik nu voor de helft gedaan.

Woensdag ga ik glasboren, de boel afmaken en misschien wel een testrun doen met kraanwater.

Ben benieuwd!

Alle opmeringen en tips zijn welkom!

2173394b8424416329c751f07999da05.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heel netjes.
Zorg voor afzuiging ten 1e om het vocht gehalte in de omgeving omlaag te krijgen, zo gaat je oxidatie meer tegen (je scharnieren gaan toch roesten)
en ten 2e is het beter dat je eiwit afschuimer verse lucht krijgt zo werkt deze beter.
 
Roest op scharnieren heeft die van mij idd ook. Mooi die refu ernaast zo. Ben benieuwd hoe je de overloop naar Main sump gaat maken.


Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
 
Is de roest op de scharnieren te voorkomen door preventief vaseline erop te smeren of iets dergelijks? Of is het hoe dan ook niet te voorkomen?

Roest op scharnieren heeft die van mij idd ook. Mooi die refu ernaast zo. Ben benieuwd hoe je de overloop naar Main sump gaat maken.


Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
 
Dank voor jullie tips. Misschien toch maar wat ventilatie gaan inbouwen [emoji15]. De roestende scharnieren ben ik niet zo bang voor, die vervang je vrij gemakkelijk.
Voor wat betreft de euwitafschuimer en de oxidatie aan de apparaten maak ik me wel wat zorgen.
De voorkant wilde ik eigenlijk ook nog isoleren tegen het geluid en het licht dat savonds door de kieren schijnt....

Moet ik even over nadenken!

Ik ben ook erg tevreden met de refu, die zit mooi in het zicht en is nog vrij fors. Hij moet gaan overlopen uit de zijkant, precies naast de noodoverloop. Iemand ervaringen met een overloop aan de zijkant van een bak? Ik
Ik kan hier echt wat mee, met deze tips, bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ha julian, de bak heb ik online gekocht bij zooster. Hij is 45x28x28, zwarte kit en past precies naast de sump van de reefer. Het glas is de dikte van het glas van het teservoir, dat vind ik mager, had hem liever twee keer zo dik.
Hopelijk gaat het goed met boren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan