Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nano 30 van Erik en Ellen

O ik vergeet de afschuimer. Dit moet je inderdaad legen. De bedoeling is dat je een koffie kleurige drap in de beker krijgt.

Dit is een algemene misvatting. Afschuimsel mag allerlei kleuren hebben varierend van een slappe thee tot een ondefinieerbare donkere bruine kleur. Een en ander is afhankelijk van wat en hoeveel je voert, hoe 'nat' of 'droog' de afschuimer staat ingesteld.
Wanneer de beker binnen een uurtje volzit dan staat hij veel te nat en kun je dit gerust terugkiepen in de bak. Echter wanneer de beker met 1 of 2 dagen volzit, dan gewoon weggooien. Naarmate je systeem rijper wordt kan het ook gebeuren dat je na 1 week nog bijna niks hebt afgeschuimd, simpelweg omdat er te weinig afschuimbaar materiaal aanwezig is.

Houdt wel je zoutconcentratie in de gaten, bij veel bekertjes afschuimsel weggooien moet je dit water compenseren. Doe je dit alleen met osmosewater dan verlaag je je zoutconcentratie.
 
Mefisto bedankt voor de duidelijke uitleg omtrent onze afschuimer. Heb het idee dat deze nu aardig juist staat afgesteld. Iig ik krijg em niet nauwkeuriger.

@ wouter. Er komt voorlopig niets nieuws in het bakje. Gaan wat we hebben proberen anders te plaatsen. Dure dingen kunnen er op het moment ff niet aanschaffen. Er hebben de hond al een poosje ziek,en de dierenarts rekeningen zijn niet echt weinig te noemen. Alles op zn tijd...
 
Ah dat is begrijpelijk :)
Om je alvast een indicatie te geven van de kosten
Refractometer +- € 50
PH meter +- € 30,-
Testsetjes +- € 6,- per stuk. x6 no2, no3, po4, nh3 nh4, ca, mg
Evt stromingspomp (een goede) +- € 30,-

Kom je dus op een totaal van ongeveer rond de 150 euro :)

Groeten,

Wouter
 
Voor nu zijn de testsetjes het belangrijkste denk ik. Plus een zoutgehalte meter.

Maar indien je 'even' het geld niet hebt, zou ik het setje voor mg en ca toch tijdelijk nog wel even achterwege laten (gezien de inhoud van deze nano en de hoeveel water verversingen kan dat wel tijdelijk).

En ook de dure refractometer en ph meter zijn niet direct nodige uitgaven; een goede ph test geeft een redelijk goede indicatiewaarde, een simpele zoutdobber negen van de tien keer ook een redelijke indicatie van het zoutgehalte.

Weer wat beter in de slappe was (binnen een aantal weken hopelijk): dan absoluut die twee testsetjes en refractometer aanschaffen (ph meter is voor mij twijfelachtig, heb ik zelf ook nooit gebruikt en testsetjes gaven altijd de juiste waarde aan als iemand het kwam nachecken met zijn ph-meter).
 
Die zoutdobber hebben we,evenals het standaard test setje van Sera.We kunnen dus ph,kh,fe no2,no3 en ca meten. En de temperatuur natuurlijk.
Een stromingpomp kunnen we zelf wel ff fabriceren.

Tja de hond is nu heel even het meest belangrijk voor ons. Kan je geld maar 1 keer uitgeven he?
 
Houdt wel je zoutconcentratie in de gaten, bij veel bekertjes afschuimsel weggooien moet je dit water compenseren. Doe je dit alleen met osmosewater dan verlaag je je zoutconcentratie.

Mn vrouw is van de controle afdeling, die houdt alles in de gaten w.b.de parameters. ;)
Wij hebben geen osmoseapparaat. Bij de aanschaf van het bakje werd ons verteld dat dat ook absoluut niet nodig was om aan te schaffen. Ons leidingwater in Ede schijnt van dusdanige goede kwaliteit te zijn dat het prima te gebruiken is voor zoet EN zeewatervissen. Van het zoete weet ik het wel. Hebben al jaren met succes cichliden. Nu Tanganyika dus, en daar is het water erg hard. Met waterwissels dien ik in die bak dus kh plus toe. Anyways...
...we maken wel ons eigen leiding water zout.
We nemen een emmer, wegen 330 gram zout af. (sera marin basic salt) Dat mikken we in de emmer. Vervolgens doen we daar 10 liter water bij. Bruisbal aan verwarming er en dat laten we 24 uur zo staan. Na 24 uur meten we de temperatuur, en het gehalte aan zout. We controleren ook of echt al het zout goed met het water is vermengd.
Als (volgens ons) de waarden van het nieuwe water goed is beginnen we met het onderhoud. Bijvullen gebeurt ook met dit water het restant bewaren we. In een emmer met bruisbal. Dit is ons verteld....
 
Ik weet helaas niets van Ede of het leidingwater aldaar, ken er alleen schoenmaker Klomp ;), maar je zou voor de zekerheid even op de website van jullie waterleidingbedrijf de waterwaarden kunnen opzoeken om te zien of het leidingwater inderdaad geschikt is of dusdanige stoffen bevat die het ongeschikt maken.

Er is 1 testsetjes nog belangrijk die ik in jou lijstje van Sera mis en dat is een fosfaattestje, dus die zou ik zeker nog aanschaffen, want dat is echt een belangrijke!

Enne succes met de gezondheid van de hond! Weet er alles van met alle andere huisdieren hier in huis.
 
Wil je niet nog meer in verwarring brengen, maar mijn ervaring is dat de Dennerle met bijgeleverde pomp voldoende is qua stroming. Ik heb geprobeerd met meer stroming, dan krijg je Tsunami`s in je bak.

Ook heb ik geen eiwitafschuimer erbij hangen, met waterwissel blijven mijn waarde goed. Ik gebruik wel osmose water
 
Ik weet helaas niets van Ede of het leidingwater aldaar, ken er alleen schoenmaker Klomp ;), maar je zou voor de zekerheid even op de website van jullie waterleidingbedrijf de waterwaarden kunnen opzoeken om te zien of het leidingwater inderdaad geschikt is of dusdanige stoffen bevat die het ongeschikt maken.

Er is 1 testsetjes nog belangrijk die ik in jou lijstje van Sera mis en dat is een fosfaattestje, dus die zou ik zeker nog aanschaffen, want dat is echt een belangrijke!

Enne succes met de gezondheid van de hond! Weet er alles van met alle andere huisdieren hier in huis.

Thanks! Hebben een Engelse Staffordshire bullterrier met last van zn rechteroog. Waarschijnlijk weer lekker lomp gedaan buiten, en een tak in het oog gekregen. Had een gat in zn hoornvlies en een fikse ontsteking. Maar nu bijna 2 maanden later knapt het toch aanzienlijk op gelukkig. Er is maar een kleine kans dat hij er iets aan overhoudt. Laten we daar maar op hopen!

Enfin, fosfaattesten is idd belangrijk. Daar waren we inmiddels achter. Vandaar dat wij het sponsje van het systeem achterwege laten om het fosfaat eventueel niet noger te laten worden.
Heb even bij de Vitens op de site gekeken maar kan niet alle waarden ontdekken. Wordt alleen gezegd dat we erg zacht water hebben hier. Veluws oerwater.....:)
 
@Platvis. Verwarrend? Tsss....echt niet, hoe kom je erbij?:p

@ Ontopic. We hebben vandaag de lampen van het bakje eens wat korter laten branden. Eigenlijk zijn ze later gestart. Ik kwam thuis vandaag uit het werk en de oren heb ik nog niet eerder zo groot gezien! Die schijnen het dus wel goed te doen, evenals het keniaboompje en het kleine stukje steen met buttons. Eigenlijk wil ik het nu niet gaan verpesten doordat ik het in de planning had het te gaan her-inrichten.
 
Helemaal mee eens!
Deze systeempjes bewijzen dat ze goed kunnen draaien op de standaard techniek.
;)
Wil je niet nog meer in verwarring brengen, maar mijn ervaring is dat de Dennerle met bijgeleverde pomp voldoende is qua stroming. Ik heb geprobeerd met meer stroming, dan krijg je Tsunami`s in je bak.

Ook heb ik geen eiwitafschuimer erbij hangen, met waterwissel blijven mijn waarde goed. Ik gebruik wel osmose water
 
Bovenaan