Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini Barrier Reef

Hello,

een paar fotootjes zoals het bakkie er nu bijstaat.
eerste foto : rechtse deel
tweede foto : linkse deel
derde foto : overzicht

enjoy
Kris
 
weeral een tijdje geleden, vandaar nog wat fototjes en een vraagje:
Nog 2 nieuwe koraaltjes, een acro met een krabbetje(2 halen 1 betalen...), en een Scolymia Cubansii(wat een naam)
Verder nog een snel groeiende acro .
Ook 2 foto's van mijn rode koraalklimmer, eindelijk gelukt...

Als laatste mijn donkere Echinata( heb ook een lichtere uitvoering) met daaraan gekoppeld een vraagje:

Er zit een worm in mijn Echinata. Hij bouwt een spiraalvormig huisje, keihard materiaal, naar boven op de takken van mijn koraal.
Deze laat geregeld een "net" vrij dat dan hangt over mijn koraal. Zo zal hij zijn eten vangen neem ik aan.
De vraag : laat ik deze gewoon zitten og is hij schadelijk voor mijn koralen?
Ik moet zeggen, op het eerste zicht hebben ze er precies niet veel last van.

groetjes
Kris
 
Hallo Kris,

ik zou proberen deze te verwijderen. Ik heb de indruk dat de koraaltjes dit net niet zo fijn vinden. Ik heb er van de week ook nog zo eentje verwijderd.

Groet,
Gerrit

Als laatste mijn donkere Echinata( heb ook een lichtere uitvoering) met daaraan gekoppeld een vraagje:

Er zit een worm in mijn Echinata. Hij bouwt een spiraalvormig huisje, keihard materiaal, naar boven op de takken van mijn koraal.
Deze laat geregeld een "net" vrij dat dan hangt over mijn koraal. Zo zal hij zijn eten vangen neem ik aan.
De vraag : laat ik deze gewoon zitten og is hij schadelijk voor mijn koralen?
Ik moet zeggen, op het eerste zicht hebben ze er precies niet veel last van.

groetjes
Kris
 
Hey Gerrit,

hoe heb je dit gedaan? Hun huisje is gewoon beenhard + dan beschadig ik misschien mijn koraal.

mvg
Kris
 
Hallo Kris,

ik heb met een kniptangetje het huisje open gemaakt en kon zo het wormpje eruit halen. Maar bij mij zat het huisje op een steentje dat aan het koraal vastzit. Misschien dat je het wormpje kunt doodspuiten met azijn.

Groet,
Gerrit
 
Er zit een worm in mijn Echinata. Hij bouwt een spiraalvormig huisje, keihard materiaal, naar boven op de takken van mijn koraal.
Deze laat geregeld een "net" vrij dat dan hangt over mijn koraal. Zo zal hij zijn eten vangen neem ik aan.
De vraag : laat ik deze gewoon zitten og is hij schadelijk voor mijn koralen?
Ik moet zeggen, op het eerste zicht hebben ze er precies niet veel last van.

Het gedrag van deze wormslakken is zeer interessant en het is zonde ze te verwijderen.
Ik zou het eerst even aanzien of dat vangnet daadwerkelijk schade toebrengt aan de Echinata. Eventueel kun je het iets anders plaatsen, kantelen, zodat het vangnet het koraal niet raakt.

Wegknippen of inspuiten is direct zo rigoreus voor een diertje dat geen kwade bedoelingen heeft.
 
Bij mij zat het net continu om de takken van een granulosa tafeltje. Aan de kleur van de desbetreffende takken kon ik zien dat ze dit niet fijn vonden. Daarom heb ik dit huisje met worm ook verwijderd.

De een kan het gedrag van deze worm mooi vinden, maar mij kon deze niet echt bekoren. Maar zoals Michel al zegt kun je eerst even afwachten of de enchinata hier last van heeft voor deze te verwijderen.

Groet,
Gerrit

Het gedrag van deze wormslakken is zeer interessant en het is zonde ze te verwijderen.
Ik zou het eerst even aanzien of dat vangnet daadwerkelijk schade toebrengt aan de Echinata. Eventueel kun je het iets anders plaatsen, kantelen, zodat het vangnet het koraal niet raakt.

Wegknippen of inspuiten is direct zo rigoreus voor een diertje dat geen kwade bedoelingen heeft.
 
Tja,

ik moet zeggen, tot op heden heeft het koraal er geen problemen mee. Ik zie wel geen groeipunten waar hij zijn web uitgooit. Maar het stekje is groot genoeg dus... we zullen even aanzien en de worm het voordeel van de twijfel geven.

groetjes
Kris
 
een paar dagen geleden mijn slakje nog eens gezien. Deze zit nu reeds een klein half jaartje in mijn bak en dit is de tweede keer dat ik hem zie.
Na 5 min. was hij weeral verdwenen, juist genoeg om er een foto van te trekken.
Indien iemand de correcte benaming weet mag je die altijd geven.

bij voorbaat dank,
Kris
 
Hoi, 'tis weeral een tijdje geleden dus hierwat foto's en uitleg.
Ik heb een tijdje te kampen gehad met een verhoogde NO³, reden onbekend. Ik hou het op teveel voederen.Ik heb hem stelselmatig laten dalen dit over 3 weken tijd.
Momenteel staat hij tussen de 0-5, dit probeer ik zo te houden.
Verder eigenlijk niet zo veel nieuws, alles groeit goed of ik moet zeggen opnieuw goed , want tijdens de verhoogde NO³(waarde tss 50-100! ) was er maar weinig groei te bespeuren.
Er zijn nog wat nieuwe koraaltjes bijgekomen nadat ik een groot stuk verkocht had.
oa. foto's van mijn springeri, rode en groene caliendrium, nieuwe montipora met paarse poliepen, witte Acro, mijn roze acro hyacinthus en wat overzichtjes. Enjoy.......:p:);):biggrin:
 
een paar dagen geleden wat stroming toegevoegd.
Ik zit nu op 38300 l/ uur dit in een bakje van 1m50 op 50 op 60.

De vissen vinden dit OK , ... ik ook
groetjes
Kris
 
gewoon wat fototjes, want het is weer een tijdje geleden.

groetjes en een spetterend afsluiten van 2009.kissme
 
gewoon wat fototjes, want het is weer een tijdje geleden.

groetjes en een spetterend afsluiten van 2009.pcboes
 
gewoon wat fototjes, want het is weer een tijdje geleden.

groetjes en een spetterend afsluiten van 2009.topjesaction
 
Bovenaan