Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

LIcht uit of aan in de opstartfase?

Mandooow

Mandooow
Beste mede zoutwaterfanaten,

Misschien een domme vraag van een ervaren zeeaquarium houder, maar het opstarten van een zeeaquarium is lang geleden voor mij. Ik ga weer opnieuw opstarten met vers Indonesisch levend steen. Ik kan mij vaag herinneren dat toen geadviseerd werd om tijdens de opstartfase het licht niet aan te doen de eerste 8 weken. Klopt dit nog?

Groet, Mandooow
 
Bedankt voor je antwoord, maar ik moet het zeker weten. Ik zou ook denken het licht aan, maar in het verleden is er echt verteld om het licht beter uit te laten omdat je anders overmatige algengroei krijgt. In het verleden ben ik ook met vers steen gestart.
 
Bedoel je met "acclimatie" om de lichtopbrengst langzaam op te bouwen naar de volle sterkte?
 
Bedankt voor je antwoord, maar ik moet het zeker weten. Ik zou ook denken het licht aan, maar in het verleden is er echt verteld om het licht beter uit te laten omdat je anders overmatige algengroei krijgt. In het verleden ben ik ook met vers steen gestart.
Ja klopt, om dezelfde reden laat ik mijn verlichting langzaam toenemen per week, om de algengroei te beperken.

Wat betreft verlichting met stenen recht uit zee kan je beter de verlichting direct aanzetten ipv paar weken uit laten, anders zal veel afsterven waar je zoveel voor betaald hebt, dit zet zich weer om in Nitraat en Fosfaat en als je dan vervolgens na een paar weken wel de verlichting aanzet zal er alsnog een algen explosie plaatsvinden.
 
Dit zegt CHATGTP over wel of geen licht in de opstartfase ;)

De opstart van een zeeaquarium met levend steen opstarten met licht of zonder licht


ChatGPT
Bij het opstarten van een zeeaquarium met levend steen zijn er verschillende benaderingen, maar het gebruik van licht tijdens de opstartfase is niet noodzakelijk. In feite kan het in sommige gevallen zelfs problematisch zijn.
Het gebruik van levend steen in een zeeaquarium is bedoeld om nuttige bacteriën, micro-organismen en andere organismen te introduceren die de waterkwaliteit kunnen verbeteren en helpen bij het opzetten van een biologisch stabiel ecosysteem. Tijdens de eerste fase van het opstarten moet de nadruk liggen op het vestigen van deze bacteriën en andere micro-organismen.
Als je besluit om licht te gebruiken tijdens de opstartfase, moet je voorzichtig zijn. Te veel licht kan leiden tot overmatige algenbloei, wat de waterkwaliteit kan aantasten en problemen kan veroorzaken met het biologische evenwicht van het aquarium. Als je toch licht wilt gebruiken, kun je het beste kiezen voor een lage intensiteit en kortere fotoperioden om de kans op algenproblemen te minimaliseren.
Over het algemeen wordt aanbevolen om tijdens de opstartfase van een zeeaquarium met levend steen te vertrouwen op natuurlijk daglicht of om helemaal geen licht te gebruiken totdat het biologische filter van het aquarium goed is ingewerkt en stabiel functioneert.
 
Bovenaan