Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Reeftastic - Waterbox Peninsula Mini 15 (Nano-Reef)

Reeftastic

ZeewaterForum lid
Week 0 - Waterbox Peninsula Mini 15

Het is zover, “alle” spullen zijn zo goed als verzameld en de eerste voorbereidingen zijn getroffen, dus ik kan van start en mij leek de eerste dag van Maart een mooie dag. Zoals in mijn voorstelronde aangegeven wil ik dit dagboek gaan bijhouden om de vorderingen van de nano reef bij te houden. Ik zie graag jullie reacties en tips tegemoet!

Het gaat dus om een Waterbox Peninsula Mini 15. De bak en scape, waar ik mijn best op heb gedaan, staan inmiddels. Enkele foto's voor de beeldvorming:

3.jpeg
2.jpeg
1.jpeg
4.jpeg
5.jpeg

En voor het totale overzicht een lijst met alles dat ik tot nu toe gebruik:
  • Aquarium:
    Waterbox Peninsula Mini 15 (50x35x35 cm)
    Extra aanpassing:
    Waterbox Cube Flow Kit with 1/4in RFG Nozzle
    Filter media holder basket for Waterbox CUBE, MARINE & PENISULA MINI


  • Onderkast:
    Oase Styleline 85 - zwart (50x36x98 cm) – Er is geen standaard kast beschikbaar van Waterbox, dus dit was het beste alternatief dat ik tegengekomen ben.
    Extra aanpassing:
    Ikea STUBBARP kastpoten
    - zwart

  • Verlichting:
    Aqua Illumination Prime 16HD wit

  • Verwarming:
    Eheim thermocontrol e 75w

  • Automatisering:
    Reef Factory Thermo Control
    DD H2Ocean Compact Auto Top-Up

  • Scape & biomassa:
    2kg Real reef rock
    1 kg Maxspect Nano-Tech Bio-Sphere (als dit gaat passen)
    2x Maxspect Nano-Tech Bio-Block (uit een oud ingedraaid aquarium)

  • Zand:
    Aqua Medic Bali Sand - 0,5 - 1,2 mm - 5 kg

  • Zout:
    Aquarium Systems - Instant Ocean

  • Bacterie toevoeging:
    Microbe-Lift Special Blend

  • Methode:
    ATI Essentials pro
 
Laatst bewerkt:
Scape vind ik er wel gaaf uit zien.
Succes met de opstart.
 
Week 1 - Waterbox Peninsula Mini 15

Door omstandigheden heeft het even geduurd, maar de bak is sinds vandaag dan eindelijk gevuld met zeewater. Al het water dat in de tank is gegaan heb ik afgewogen, zodat ik precies kon vaststellen hoeveel liter er nou daadwerkelijk in de bak zit. Dit leek mij handig met het doseren van alle toevoegingen in de toekomt. Ik kwam op 48,15 kilo zeewater en uitgaand dat 1 liter zeewater 1,025 gram weegt, is de inhoud van het aquarium zonder stenen dus: 47 liter.

Helaas kreeg ik een mailtje van de winkel dat de: Waterbox Cube Flow Kit with 1/4in RFG Nozzle, niet besteld kon worden omdat die voorlopig niet op voorraad zou zijn. Helaas moet ik het dus zonder doen, maar is wel een Jebao stromingspomp besteld.

Verder heb ik wel een kap laten 3d-printen voor de AI Prime. Dit scheelt weer met het licht dat de kamer in schijnt:)

Enkele foto's (Het licht stond alleen aan voor de foto's, maar blijft uit tijdens de cycle):

IMG_20220312_092255.jpgIMG_20220312_092305.jpgIMG_20220312_092313.jpg

Ik ben begonnen met het doseren van bacteriën en ammonia. Hiervoor heb ik gebruikt:
  • 18 ml Microbe-lift Special Blend.
  • 3,8 ml Ammoniak (5% oplossing van huishoud ammoniak van een supermarkt) - Op de fles stond dat er geen andere toevoegingen in zitten, dus ik ga hier maar een beetje vanuit. Om de hoeveelheid te weten dat ik moet doseren heb ik de volgende website gebruikt: Ammonia calculator . Nu heb ik paar uur na het doseren de waarde gemeten en die kwam niet overeen met de streefwaarde van 4ppm waar ik voor ging, maar eerder +/- 0,5. Mijn veronderstelling is dan ook dat de 5% oplossing van het huishoud ammoniak lager ligt? Dit zou betekenen dat ik extra moet bij-doseren.
Morgen zal ik alle waterwaardes meten zodat ik alle startwaardes compleet heb en kan zien hoe de bak zich ontwikkeld.
 
Laatst bewerkt:
Week 2 - Waterbox Peninsula Mini 15

Even een kleine update met de stand der zaken. Het indraaien van de bak loopt denk ik volgens planning. Inmiddels 2x ammonia & bacteriën bij-gedoseerd om het proces in gang te houden.

Huidige waarden:
NH4: +/- 1,5​
NO2: +/- 0,075​
NO3: +/- 5​

WhatsApp Image 2022-03-17 at 13.55.25 (3).jpeg

De nieuwe stromingspomp van Jebao / Jecod (2022 model) is binnen en gelijk maar in gebruik genomen. Tot zo ver tevreden over het instellen via de app en de pomp voelt degelijk. Ik wist alleen niet of de buiten magneet ook onder water kan, hierdoor ervoor gekozen deze toch maar niet op de achterwand te monteren, maar op de rechter zijwand (hopelijk valt deze zo min mogelijk op dan):

aca353bc-2dd6-41fe-9a15-4d796c616470.jpg0fd399c9-3795-484b-b797-2e502738f88c.jpg

Aangezien ik nu genoeg de tijd heb gelijk de onderkast onder handen genomen en alles erin proberen te krijgen dat ik erin wil hebben/past.

Hieronder de foto's:
1.jpeg2.jpeg3.jpeg

En ik heb de onder ruimte van de kast nog vrij voor een eventuele stekken/quarantaine bak:)

4.jpeg

Tot zo ver deze update over techniek, mocht iemand weten of die magneet gewoon in het water kan, let me know!
 
Laatst bewerkt:
Week 2 - Waterbox Peninsula Mini 15

Een kleine update:


De bak draait nu een kleine 2 weken en een lange tijd zag ik niks gebeuren met de waardes van ammonia en nitriet. Ze bleven steken op dezelfde waardes van:
NH4: +/- 1,5
NO2: +/- 0,05

In de tussentijd bleef ik om de zoveel dagen bacteriën bij-doseren van Microbe-lift. Ik twijfel(de) om een Maxspect Nano-Tech Bio-Block aan de bak toe te voegen die uit een bak komt waar nu enkele vissen in gehouden worden, wachtend op dat de Waterbox klaar is. In deze quarantaine bak is namelijk zichtbaar Cyano aanwezig en ik weet dus niet of dit direct de boel gaat verstoren in een bak dat relatief natuurlijk heel schoon is en weinig concurrentie heeft van 'goede' bacteriën.

Wat denken jullie of zouden jullie doen?

In deze bak zijn de waardes voor ammonia en nitriet wel 0 namelijk, dus ook de goede bacteriën die dit verwerken zijn hierin wel aanwezig en kunnen de Waterbox een boost geven. Ik besloot om iets meer geduld te hebben en de bak nog zijn gang te laten gaan, inmiddels lijkt er namelijk beweging in te komen in de nieuwe bak.

Huidige waarden:

NH4: +/- 0,5
NO2: +/- 0,2
NO3: +/- 25 (in elk geval hoger dan 10)

Ik denk dat er dus gezegd kan worden dat na 2 weken de Nitrietpiek in gang is of geweest is, en nu veel omgezet wordt naar nitraat. Heeft het dan nog zin om de Maxspect Nano-Tech Bio-Block toe te voegen? Of juist wel zodat de bak nog een boost krijgt met diversiteit? Het lijkt mij sowieso verstandig om een waterwissel uit te gaan voeren.

Afdeknet:

Aangezien stil zitten lastig is:), heb ik toch nog wat kunnen doen aan de bak. Ik heb een DD Jumpguard pro Tank Cover aangeschaft met hierbij een D&D Jumpguard Feeding portal. Ik vind het belangrijk dat er er geen mogelijkheid is dat de vissen uit een bak kunnen springen. Tenslotte zijn wij verantwoordelijk voor als dat wel gebeurd.

Het resultaat:

1648299695425.png1648299707888.png
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraag, omdat ik 2 anemoon visjes hierin wil gaan houden. Stel ik wil hiervoor een anemoon toevoegen. Is het verstandig deze dan als eerste toe te voegen (zodat deze hopelijk een vaste plek kan zoeken nu er nog niks in staat) Of vanaf wanneer kan dit?

Of kan ik beter voor een flower koraal gaan in zo een kleine bak?
 
Nog een vraag, omdat ik 2 anemoon visjes hierin wil gaan houden. Stel ik wil hiervoor een anemoon toevoegen. Is het verstandig deze dan als eerste toe te voegen (zodat deze hopelijk een vaste plek kan zoeken nu er nog niks in staat) Of vanaf wanneer kan dit?

Of kan ik beter voor een flower koraal gaan in zo een kleine bak?
Ik gok dat beiden te groot gaan worden voor het aquarium, flower koralen kunnen heel groot worden, anemonen gemiddeld ook (met het risico van wandelen.
En dan weet je nog niet eens zeker of de anemoonvisjes de host uitzoeken die je wilt :)
 
Ja daar was ik dus al een beetje bang voor, hoewel je de flower nog in een hoekje kunt zetten. Anemoon gaat lastig als deze zal gaan lopen. Maar vandaar de gedachte om deze als 1 van de eerste te introduceren. Is er een andere optie? Of een klein blijvend soort?

Het is inderdaad de gok of de anemoonvissen het als host gebruiken, maar in het verleden hebben ze dit wel gedaan.
 
Je zou je kunnen toeleggen op rockflower anemonen. Zeer kleurrijk en ideaal voor zo een klein bakje. Ik heb effe jouw dagboek doorgelezen en krijg instant goesting om de 1300liter bak weg te doen en terug een nano op te starten. Je hebt die zeer mooi opgebouwd!
 
Een andere vraag is, zouden jullie al fosfaat doseren in een lege bak als deze nu bijna 0 is?
Zou het niet doen, je kan eerder gewoon wat voedsel erin gooien zodat de keten vanaf "het begin" gevoerd gaat worden. Het voornaamste fosfaat trekt je stenen in nu dus die vormen een buffer waardoor het een tijd op 0 gaat blijven en plotseling opeens kan stijgen.


Ja daar was ik dus al een beetje bang voor, hoewel je de flower nog in een hoekje kunt zetten. Anemoon gaat lastig als deze zal gaan lopen. Maar vandaar de gedachte om deze als 1 van de eerste te introduceren. Is er een andere optie? Of een klein blijvend soort?

Het is inderdaad de gok of de anemoonvissen het als host gebruiken, maar in het verleden hebben ze dit wel gedaan.
Ik had mijn anemoon ook als eerste geïntroduceerd toen ik startte en op gegeven moment vind die wel zijn plekje, ze groeien wel enorm en als ze gaan delen gaan ze wel weer aan de wandel en raak je mogelijk koraal kwijt.. Er zijn zat andere koralen waar anemoontjes in kunnen zitten en anders kan je zoals @xanka aangeeft een rockflower proberen( als bonus zijn deze nog vet mooi ook)
 
Ik twijfel(de) om een Maxspect Nano-Tech Bio-Block aan de bak toe te voegen die uit een bak komt waar nu enkele vissen in gehouden worden, wachtend op dat de Waterbox klaar is. In deze quarantaine bak is namelijk zichtbaar Cyano aanwezig en ik weet dus niet of dit direct de boel gaat verstoren in een bak dat relatief natuurlijk heel schoon is en weinig concurrentie heeft van 'goede' bacteriën.

Wat denken jullie of zouden jullie doen?

In deze bak zijn de waardes voor ammonia en nitriet wel 0 namelijk, dus ook de goede bacteriën die dit verwerken zijn hierin wel aanwezig en kunnen de Waterbox een boost geven. Ik besloot om iets meer geduld te hebben en de bak nog zijn gang te laten gaan, inmiddels lijkt er namelijk beweging in te komen in de nieuwe bak.

Huidige waarden:

NH4: +/- 0,5
NO2: +/- 0,2
NO3: +/- 25 (in elk geval hoger dan 10)

Ik denk dat er dus gezegd kan worden dat na 2 weken de Nitrietpiek in gang is of geweest is, en nu veel omgezet wordt naar nitraat. Heeft het dan nog zin om de Maxspect Nano-Tech Bio-Block toe te voegen? Of juist wel zodat de bak nog een boost krijgt met diversiteit? Het lijkt mij sowieso verstandig om een waterwissel uit te gaan voeren.
Iemand die hier iets zinnings over kan zeggen?

Ammonia is inmiddels naar bijna niet meetbaar gedaald en nitriet zit tussen de 2 en 4 ppm.

Dus dat gedeelte van de cycle lijkt compleet.
 
Week 6 - Waterbox Peninsula Mini 15

De bak is inmiddels 1 maand gevuld met water, dus tijd voor een update.

Ik had nog geen beslissing gemaakt met voorgaand 'dilemma' en liet in de tussentijd de bak maar lekker doordraaien. Ammonia is niet meer meetbaar geweest alleen bleef de nitriet steken op 4ppm+. Wellicht dat dit de cycle geremd/stopgezet heeft.

Dit deed mij doen besluiten om een grote waterwissel ertegenaan te gooien. Nu kwam ik alleen het volgende probleem tegen dat mijn hanna salinity checker en refractometer 2 verschillende waardes gaven na opnieuw gekalibreerd te hebben. Toch maar een check gedaan bij de LFS. Nu bleek dat de refractometer idd fout zat en mijn bak al een tijdje met veel te hoge zoutwaarde aan het indraaien was (40+).

Dus nieuw gameplan. Ik heb de zoutwaarde langzaam laten zakken en een waterwissel van 80% inhoud ertegenaan gegooid.

Verder heb ik 5 zakjes copepods aan het aquarium toegevoegd en zal 1ml phytoplankton per dag gaan doseren. Nu nog van het merk Colombo.

Vanaf vandaag zal ik ook het lichtschema langzaam gaan opbouwen gedurende 1 maand. Ik ga hiervoor het Saxby schema gebruiken voor de AI prime HD.

Laatste update is dat ik de random flow generator heb kunnen aanschaffen bij een andere winkel en die nu ook op de uitstroom zit.

Helaas geen spannende plaatjes bij deze update.

De vraag rest of ik ook die bioblok moet toevoegen uit de quarantainebak ('met flap').
 
Laatst bewerkt:
Een andere vraag. Wellicht dat iemand raad weet. Momenteel draait er een Sicce Syncra Silent 0.5 opvoerpomp in het aquarium. Nu kan ik slecht tegen aquaria die veel geluid maken. En deze pomp lijkt te resoneren of met de bodem of omdat de kabel vrij kort is en tegen de rand van het aquarium aankomt, waardoor een licht gebrom aanwezig is in de huiskamer. Dus het moet een hele kleine opvoerpomp zijn die niet hoorbaar is. Het liefst een DC pomp, omdat deze over het algemeen stiller zijn.


Ik heb een tijd gezocht en kom het volgende tegen:

Jebao ADP-2000. Alleen kan ik de maten hiervan niet vinden en weet dus niet of die gaat passen in de beperkte ruimte.
Of de Jebao MCP-2000. Maar zelfde verhaal, weet iemand de maten hiervan?

Iemand andere ideeen? of weet welke pomp past en stil is?
 
Ik had/heb ditzelfde grapje in mijn waterbox waar het inderdaad de resonantie is via de opvoerslang. Je kan de pomp even los in een/debak met water laten draaien om te horen of de pomp zoveel lawaai maakt of dat het echt resonantie is. Als het resonantie is kan een goede siliconen slang of rubber ring bij het koppelstuk al veel schelen.

Ik heb een siliconen slang open geknipt waar deze om de pomp heen zitten om het van het glas te houden en de rubberen ring deed ook wonderen. Het is inderdaad wel een dingetje vrees ik.
 
Week 7 - Waterbox Peninsula Mini 15

Inmiddels zijn we weer meer dan een week verder. Besloten het ingedraaide blok aan de bak toe te voegen en 1,5 dag later was nitriet ook gezakt naar onmeetbare waardes. Voor de grap heb ik nitraat gemeten die eerst nog boven de 100ppm (je leest het goed) was. Ik denk dat de phytoplankton waarvan ik dagelijks 1 ml toevoeg zijn werk doet en de nitraat heeft doen zakken naar 5ppm. Mooie waarde. Ik denk dus dat de bak officieel ingedraaid is!

Om dit te vieren mogen de eerste visjes de bak in. Dit zijn een koppel amphiprion ocellaris snowflake.
1650377583648.png

Ik heb ze nog in een overwen bakje zitten, zodat ik de visjes nog goed in de gaten kan houden en de copepods populatie nog even kan doorgroeien. Ik wil hiervoor uiteindelijk een kweek gaan opzetten.
Verder ziet de bak en zander nog lekker schoon uit. Hier zal waarschijnlijk binnenkort wel verandering in gaan komen nu de lichten een week aanstaan, maar we wachten het geduldig af.

1650377624769.png

1650377639301.png

Ik zal ook mij gaan oriënteren op eventuele andere vissen die toegevoegd kunnen worden. Mocht je hiervoor nog tips hebben van klein blijvende visjes dan hoor ik dit graag.
Het einddoel qua vis is als de bak vol staat met koraal en leven dan wil ik een mandarijn pitvis toevoegen. Hiervoor zal ik dus wel eerst een eigen kweek met levende copepods opgezet hebben.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan