Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Keuze stromingspompen

Quentin

Senior Forumlid
Mijn planning is om de stroming gerealiseerd te krijgen door de 2 ATK pompen vanuit de sump ( of 1 Red Dragon 2 ) vanuit de achterkant te laten uitstromen, en 3 Red Dragon 12.000 via een closed loop te laten uitstromen aan de voorkant. Het voordeel van de Red Dragon's zou zijn: geen pompen in het aquarium dus geen dieren die in de rotors kunnen komen, geen grote technische voorwerpen die weggewerkt moeten worden, en ook geen stroomkabels om weg te moeten werken. Nadeel is meer stroomverbruik dan Tunze en minder stromingswijzigingen mogelijk maar dit weegt niet op tegen de voordelen.

Nieuw nadeel ( voor mij tenminste ): Zelfs dikke leidingen van 40 mm verstoppen op den duur en onderhoud is niet/nauwelijks mogelijk zo lang er water in het aquarium zit. Is dit probleem op te lossen of is dit een overtuigend argument om toch voor Tunze Streams te kiezen??????
 
kogel kranen er tussen zetten en je kan de leidingen loskoppellen/vernieuwen als je dat wilt,
 
Denk je ook aan je overloop. hoe meer waterdoorvoer, grotere pijp hoe meer geluid.

tunze streamers hebben een mooier wijder verloop. ipv een krachtige straal uit een pvc pijp. goedkoper dan red dragon en je kan ze ieder moment verplaatsen. ze zijn makkelijk regelbaar. en vissen kruipen er heus niet in.
 
Zorg er in elk geval voor dat de stromingspompen regelbaar zijn zoadat de stroming wisselend (bvb. links rechts) programmeert kunnen worden.
Een stroming dat permanent uit een en dezelfde richting komt is niet alleen onnatuurlijk, maar ook de dieren zullen dit niet in dank afnemen ;)

Bij een eenzijdige stroming zullen waarschijnlijk de meeste hard en soft koralen in de stromingsrichting gaan groeien.

 
Voorlopige conclusie lijkt me dan ook dat ik maar met de Tunze Streamers start. Ook de betere wisselingen via de multicontroller lijken me belangrijk. Heeft iemand nog een argument voor de andere of zijn we het hier mee eens?

Quentin
 
Bovenaan