Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het effect van een refugium

Aquajan

ZeewaterForum gebruiker
Hallo beste leden,

Ik heb veel gelezen over refugiums en veel mensen zeggen dat je een enorm refugium nodig heb wil het effect hebben.
En ook al heb je een groot refugium dan zou het nog te weinig doen voor de meeste uln bakken.

Bulk reef supply is dit aan het testen en ze hebben de uitslag van de eerste maand.
Ik moet zeggen dat ik de resultaten verbluffend vind..
Het is nog maar de vraag of dit ook op lange termijn blijft werken maar zo op het eerste gezicht doet de chaeto waarmee ze testen meer dan ik en waarschijnlijk de meesten hadden verwacht.

Als deze resultaten zo blijven doorzetten dan zou het goed mogelijk moeten zijn om een uln systeem te draaien met alleen een refugium icm levend steen als filter.
thumbs up

Dit wou ik even met jullie delen.

Hier het filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=OKNOfwEUdPs
 
Ik heb 3 jaar gedraaid met alleen chaeto refugium wegens ruimtegebrek voor een skimmer. nitraat en fosfaat tegen de meetgrens aan. Dit wier kan verdubbelen in gewicht in een week. Per 100 gram drooggewicht (schat zo'n 1 Kg nat) zo'n 0,5% PO4 ofwel 0,5 gram. Dat is 1 ppm in een 500 L tank. De kunst is om het snelgroeiend te houden voor langere tijd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Netjes hoor, goed om te horen dat het kan!

Ik probeer het ook.. heb wel een skimmer maar bij mij doet de chaeto het nog niet zo goed.. al verdwijnt nitraat en fosfaat wel sneller dan het erin gaat :p
Er groeit vooral draadalg en flap in het refugium :(
Ik heb misschien niet de goede verlichting of te weinig stroming..

Ga eerst de stroming aanpassen.. heb nu alleen een opvoerpomp van 1000l naar het 90l refugium maar heb heeeeel veel vuil ophoping.
Ben nu ff een paar emmers bruin rooie smurrie uit het refugium aan het halen en daarna zet ik er een 1800l stromingspomp bij.
Hopen dat de flap en bruine smurrie dan weg blijft.

De chaeto (en ook koralen) zal het ook wel zwaar hebben met de fosfaat waarde.. net ff gemeten met de hanna fosforus checker en het was 0... :eek: en ik voer niet te zuinig.. zal wel niet echt 0 zijn want dan was alles nu dood.
Maar ik merk al wel aan een aantal sps en lps dat ze iets te kort komen.
Dus maar ff een mini beetje fosfaat toegevoegd en kijken wat het doet.

Als het dan nog niet goed wil groeien dan ga ik eens naar de verlichting kijken.. dat is nu 2x t5 24w met 2 osram lumilux ho 865 buizen.
Misschien moet er toch een andere kleur buis in.. gewoon een planten lamp voor een zoetwaterbak ofzo..

Maarja eerst maar eens stap een voltooien ;)
 
Tof experiment, dit ga ik zeker volgen!

Het hang on refugium wat in de video word besproken heb ik ook nog overwogen, maar deze is helaas hier in Europa niet verkrijgbaar (wel in Amerika, maar dan betaal je je blauw aan verzendkosten). Zeker voor een (nano)bak zonder sump is zo'n hang on erg interessant. Uit deze eerste resultaten lijkt de blijken dat dat ook kan werken dus!
 
Er zijn idd helaas veel spullen niet in Nederland te krijgen..
Een hang on refugium kan je wel vrij makkelijk maken..

Koop een plastic bakje (kunstof aquarium) boor er boven in de zijkant een gat in en zet hier een pvc doorvoer in.
In de pvc doorvoer kan je een stukje pvc pijp zetteniet om het water je aquarium in te laten stromen.

Neem een stevig kunststof plaatje en zaag deze even hoog als het bakje en een stukje breder.
Zaag vervolgens het plaatje tot aan de onderkant doorvoer hoogte vlak af met het bakje zodat er terhoogte van de doorvoer een stuk uitsteekt.
Zaag uit dat uitstekende deel een soort haakweek dat over de rand van je aquarium valt.
Maak dat plaatje 2 x en lijm deze bijde aan weerskanten van het bakje.
Als de lijm droog is kan je het bakje aan je aquarium hangen.

Pomp het water met een pomp in je bak via een slang je refugium in.
Lampje er boven en volia een diy hang on refugium.

En dit bedenk ik ook maar ff ter plekken... waarschijnlijk staan er op youtube veel betere bouwsels ;)
 

Bijlagen

  • 20170318_213805.jpg
    20170318_213805.jpg
    40,2 KB · Weergaven: 91
Ik heb er een van een oud aquarium gemaakt.. zoiets kan je ook maken maar zonder sump zal je of een gat in je aquarium moeten maken of je refigium moet boven je aquarium staan..
 
Mijn net schoon gemaakte ballenbak.
 

Bijlagen

  • 20170318_202707.jpg
    20170318_202707.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 135
Zag dat filter ook al staan op internet, idd erg klein.. doet het wat met je nitraat en fosfaat?

Als je het bakje in de link zou ombouwen heb je ongeveer 10 liter.

Bakje: https://petsplace.nl/pps-savic-aquarium-plastic-m-5411388001223.html

Doorvoer: https://www.xxlstunt.nl/product/Dru...YMgvRuwZj9M-3AUfBj2DK7xXSJDfw3JS60xoCfnbw_wcB

Lamp: https://www.lampdirect.nl/philips-tornado-spiral-23w-cdl-e27-220-240v

Tis ff knutselen maar dan heb je wel wat je wil.

Dankjewel voor de linkjes!

Ik het niet het idee dat het bakje heel veel zoden aan de dijk zet, maar mijn bak draait nog niet zo lang, en er zit nog geen vis in (dus weinig belasting). Daarnaast heb ik in het eerste vak van de overloop ook chaetowieren, samen met een onderwater TL balk, dat doet denk ik meer dan deze hang on. Op de bodem van het eerste vak ligt wat levend steen, zodat het wier niet verder de sump in gaat.
 
Hi Aquajan, ben benieuwd wat werkt voor jou (stroming of meer verlichting). Ik heb problemen om de chaeto's aan de gang te krijgen in mijn nieuwe bouw. Ik vermoed dat verlichting de sleutel is. Chaetos hebben zich nooit veel aangetrokken van laag fosfaat of lage stroming in eerdere nanotank.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Heb nu een stevige stroming in het refugium.
De chaeto tuimel't nu rond.
Hopen dat dit beter werkt.

Cheato in een wervelbed met een tl ernaast werkt ook dus in de overloop met een tl is idd ook effectief.
 
e191d4fb029c13e71499c11318e5dea1.jpg

Bal cheato in het 1e vak van de sump. Groeilamp erboven. Klaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Dat werkt idd perfect ja, had er helaas geen ruime meer voor.
Wat voor led lamp heb je daar boven hangen?
 
Dat werkt idd perfect ja, had er helaas geen ruime meer voor.
Wat voor led lamp heb je daar boven hangen?
Er hangt nu een relatief klein lampje boven. Fullspectrum 400-750nm bridgelux bruto 15w (5x3w) (netto rond de 10w). Deze wordt vervangen door een bruto 36w groeilamp (12x3w) 2/4 dezelfde fullspectrum leds, 1/4 660nm en 1/4 450nm.

Update: net het lampje binnen.. vertrouw geen chinesen van aliexpress.. je krijgt niet wat je bestelt: 9x660nm 3x460nm.
23125fb4a08962dbc467ea25bc6b348b.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is weer een update van bulk reef supply en de resultaten zijn consequent positief.
https://www.youtube.com/watch?v=dr1q5BkvO_o

Heb nu mijn refugium aangepast.
Ik heb 6 kg pukani puin op de bodem van het refugium gelegd en omdat hierdoor de cheato niet meer kon bewegen door dat het aan het steen bleef hangen heb ik een plastic bak in het refugium gestopt met een stromingspompje en de cheato erin.
De cheato draait nu mooi rond.

Heb nu een week of 5/6 constant ultra lage nitraat en fosfaat waardes van 0.0 en 0.0.
Ben nu wekenlijks aan het toevoegen en doe elke week de eiwitafschuimer een uur langer uit (nu 6 uur).

Ik heb wel sterk het idee dat het marine pure blok hoofd verantwoordelijk is voor de lage nitraat waardes.
Maar fosfaat word nauwelijks afgebroken door het blok dus dat zal de cheato voor zijn rekening nemen.

Ik voer nu dagelijks bijna een blokje diepvries, om de dag in plaats van diepvries groen vlokken voer en in het weekeind voer ik beide.

Heb wel nog steeds een hoop vuilophoping en bruine algen in het refugium.
Ben van plan dit te bestrijden met een wavemaker of 2 kleine pompen op een tijdklok.
De flap is nu wel verdwenen.
 
Er is weer een update van bulk reef supply en de resultaten zijn consequent positief.
https://www.youtube.com/watch?v=dr1q5BkvO_o
Vooral ook interessant hoe groot het effect van de lamp is! De Kessil lamp leek het inderdaad een stuk beter te doen. Aan de andere kant - zelfs met een "flut" lampje, werkte alles best goed - behalve dat op een gegeven moment de bol chaeto te groot werd, waardoor de chaeto aan de "onderkant" van de bol geen licht meer kreeg, en het refugium niet meer zo goed werkte (dit kan je dus voorkomen door te snoeien)


Heb nu mijn refugium aangepast.
Ik heb 6 kg pukani puin op de bodem van het refugium gelegd en omdat hierdoor de cheato niet meer kon bewegen door dat het aan het steen bleef hangen heb ik een plastic bak in het refugium gestopt met een stromingspompje en de cheato erin.
De cheato draait nu mooi rond.

Heb je een fototje? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Heb je een netje opgehangen? Of echt een bak?
 
Zo bedoel ik dat :p

Idd gaaf hoe veel verschil het maakt maar een simpele tl lampen zou al genoeg moeten zijn.
 

Bijlagen

  • 20170417_211241.jpg
    20170417_211241.jpg
    55 KB · Weergaven: 104
Daarom hangt die stromingspomp in het bakje.. het water stroomt er zo goed doorheen.
Links boven erin rechtsboven eruit.
 
Bovenaan