Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Een (misschien) domme vraag

DinX

ZeewaterForum gebruiker
Misschien een heel domme vraag maar ik zal hem toch maar stellen.

Ik heb altijd een zoetwaterbak gehad die op een kast staat.
Nu heb ik m'n zeebak in spee klaar staan naast de kast.
De kast is eigenlijk gewoon een metalen frame met glazen platen als omkasting (Defish).

Nu heeft men me verteld dat ik enkel de "mousse" (van die brede tochtstrip voor deuren) op het frame moest zetten en daar dan de bak op. Maar het frame is echter gewoon vierkant, met niks van steun in het midden ofzo.

Kan zo'n aquarium heel dat gewicht dragen door gewoon op de randen te steunen. Voel me er toch niet helemaal gerust bij en twijfel of er niet een plaat betonplex onder moet ofzo, maar dat staat weer zo mooi niet natuurlijk.

Het is een aquarium van 120 x 60 x 60 met glas van 13mm dik.
 
Bij mij staat het aqua 120 40 50 op een ijzeren frame met z'on mousse. En het steunt ook zoal bij jou enkel en alleen de buitenzijden van het aquarium. Wel zijn we hier van plan om ooit over te stappen naar een 120 70 50 aqua en dan zal ik hier wel niet meer gebruik van durven maken. Dan zou ik liever ook een vlakke plaat leggen zodat alles iets beter ondersteunt wordt.


Groetjes

ps domme vragen bestaan inderdaad... maar vragen worden pas dom als je ze niet durft stellen.




DinX zei:
Misschien een heel domme vraag maar ik zal hem toch maar stellen.

Ik heb altijd een zoetwaterbak gehad die op een kast staat.
Nu heb ik m'n zeebak in spee klaar staan naast de kast.
De kast is eigenlijk gewoon een metalen frame met glazen platen als omkasting (Defish).

Nu heeft men me verteld dat ik enkel de "mousse" (van die brede tochtstrip voor deuren) op het frame moest zetten en daar dan de bak op. Maar het frame is echter gewoon vierkant, met niks van steun in het midden ofzo.

Kan zo'n aquarium heel dat gewicht dragen door gewoon op de randen te steunen. Voel me er toch niet helemaal gerust bij en twijfel of er niet een plaat betonplex onder moet ofzo, maar dat staat weer zo mooi niet natuurlijk.

Het is een aquarium van 120 x 60 x 60 met glas van 13mm dik.
 
Mja, ik dacht wel dat het dat kon dragen (geweldig dik die 13mm, en zwaar :D). Maar voor de zekerheid toch maar eens vragen voordat hier binnen een paar weken een paar 100 liter water door de hal stroomt :D
 
Mijn vriendin is helemaal gek van lopende riviertjes!!!


Maar of dat ze het ook nog leuk vind in de living is een andere vraag...



DinX zei:
Mja, ik dacht wel dat het dat kon dragen (geweldig dik die 13mm, en zwaar :D). Maar voor de zekerheid toch maar eens vragen voordat hier binnen een paar weken een paar 100 liter water door de hal stroomt :D
 
In principe krijgen je zijruiten (aan de onderzijde) net zoveel waterdruk als je bodem dis die moet het gewoon kunnen hebben.

Leuk zo'n principe maar een plaat eronder met een dunne laag piepschuim kan natuurlijk nooit kwaad en als jij je daar lekkerder bij voelt, why not?

Gr JAn Almere
 
Vrij logisch eigenlijk, basis fysica :)

De onderplaat krijgt enkel wat meer gewicht door het steen en zand.
 
Hey,

Kan idd geen probleem zijn, op voorwaarde natuurlijk dat het frame waarop je de bak zet, mooi waterpas, en vlak is.

Een bijkomend voordeel als je je bak zo neerzet, is dat je van onder kan zien of er ergens vuil blijft liggen op de bodemplaat. Kan natuurlijk niet als je de bak eerst op een multiplex plaat zet.

Mark
 
ik zou er een plaat onder leggen.als je iets met steen aan het doen bent en er gebeurd wat gaat hij sneller door je bodem heen.lastig met dat water maar zonde van de dieren;)
 
JANSCH zei:
Je bedoelt zeker 12mm,want volgens mij bestaat er geen 13mm

Inderdaad, 12 mm :)

Vanavond gaat hij waarschijnlijk de kast op, gewoon op de mousse die op het frame geplakt is, als <familielid> vanavond toevallig passeert toch :)
 
Bovenaan