Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Hier een foto van mijn kreeftje. Ik heb geen idee wat de naam is van de kreeft, maar het is een echte grasmaaier!
 

Bijlagen

  • heremiet_kreeft.jpg
    heremiet_kreeft.jpg
    17,2 KB · Weergaven: 880
Laatst bewerkt:
Hoi Edwin,

Ziet er allemaal al goed uit! En wat een alg he! :)

Ik heb ook zitten rommelen met de durso, bij mij was t niet zozeer het probleem van geluid en slurpende overloop, maar vond de hoeveelheid belletjes in de sump een probleem, en het daardoor opspattende water in de sump.
Ik heb nu wel een aardige oplossing gekregen hier op het forum en ook gemaakt, en dat vermindert de hoeveelheid belletjes aanzienlijk. Maar ik ga ook nog zoals jij een 45 graden bocht in de afvoer brengen, want bij mij loopt die ook volledig verticaal... Misschien dat dat nog een verbetering brengt...

nou, ik blijf je dagboek volgen want binnenkort ga ik ook levend steen erin brengen, altijd leuk om andere starters ook te volgen. Je komt tenslotte allemaal veelal dezelfde "problemen" tegen..
 
Edwin.Dekker zei:
Hier een foto van mijn kreeftje. Ik heb geen idee wat de naam is van de kreeft, maar het is een echte grasmaaier!
Hoi Edwin.

Het is een Blauwpootheremiet. Ziet er leuk uit en zal binnenkort ook in mijn aquarium rondrennen ;).
 
PattiMan zei:
Oh ja. Ik weet niet of je al eens in de Dieren Database hebt gekeken. Daar staat heel veel gesorteerd op soort. Zie ook bovenaan iedere pagina.
Ik ken de Dieren Database wel maar had nog niet gekeken. Hij staat er inderdaad in. Bedankt voor de tip! Echt een leuk beestje :)
 
Zondagavond tegen een probleem aangelopen. Toen ik voor het verwijderen van alg op mijn voorruit mijn handen in het water stopte, voelde ik een forse electrische stroom. Na wat proberen bleek het één van mijn stromingspompen te zijn die de lekstroom veroorzaakte (zijn het nu stromingspompen of stroomingspompen :eek: ). Maar even snel uit mijn bak gehaald. Ik weet dat er apparaatjes bestaan die je hiervoor waarschuwen, maar geen idee waar ik op moet letten bij de aanschaf van dergelijke apparaten. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Graag advies.
Sinds een aantal dagen zie ik minuscuul kleine sterretjes (±2 mm) op mijn voorruit. Met name 's ochtends als de verlichting nog niet aan staat. Weet iemand wat dit zijn? Zie foto. Ik weet het niet...
 

Bijlagen

  • sterretje.jpg
    sterretje.jpg
    13,3 KB · Weergaven: 876
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

De Sint is weer uit het land en dus weer even tijd kunnen maken voor een korte update van mijn dagboek. Het gaat de goed kant op met mijn bak. Draait nu 3 weken en de meeste alg is verdwenen :), mede dankzij de nieuwe bewoners. Iedere ochtend zie je weer een verschil met de dag ervoor. Ik had niet gedacht dat het allemaal zo snel zou gaan. Ik moet zeggen dat de gele dokter er gezond uit ziet en een mooie dikke buik heeft van al die algen.

Nog even mijn water getest vandaag met de volgende waardes als resultaat:

pH: 8,25
kH: 10
NO2: 0
NO3: 0
Zout: 1023
PO4: 0

Dit ziet er allemaal prima uit volgens mij :goed: .
Op een van mijn stenen zat nog een flinke korst van apehaar. Dit begint nu werkelijk flink uit te lopen. Overal steken er kleine poliepjes de kop op. Op een andere steen heb ik een oortje zitten. Ook deze is al aardig gegroeid ten op zichte van de start. Hierbij nog wat foto's:
 

Bijlagen

  • PICT1425.JPG
    PICT1425.JPG
    25,2 KB · Weergaven: 879
  • PICT1423.JPG
    PICT1423.JPG
    23,3 KB · Weergaven: 879
Laatst bewerkt:
't gaat goed Ed;)

Probeer bij je Ph waarde altijd aan te geven welk moment van de dag deze gemeten is.Dan verteld het meer.
's morgens en 's nachts kan de Ph lager zijn dan midden op de dag of avond.
Als het licht uit is dan zullen algen en koralen zuurstof opnemen en Co2 afgeven waardoor de PH daalt. Als het licht aan is zullen ze zuurstof afgeven en Co2 opnemen.

Co2 in je water is dus van invloed op de Ph waarde.
Dus mocht het zijn dat je een logboek aanmaakt voor je waterwaarden noteer de tijd ingeval van Ph meten.

Kun je ook al de Calcium Ca meten en Magnesium Mg ? Dat zijn nog twee belangrijke waarden die je nu mist.
 
Hoi Anton,

Je hebt gelijk. Dus voor de volledigheid, de pH heb ik gemeten om 16.00. Dit is 4 uur na het aangaan van mijn HQI (brand 8 uur per dag). Ik heb wel test setjes in huis om mijn Calcium en Magnesium te meten. Ik heb dit nog niet gedaan omdat er op dit moment nog geen lagere dieren in mijn bak zitten. Ik neem aan dat dit echt interessant wordt zodra/voordat ik steen koralen ga in brengen.
 
De algenfase hebben we nu echt achter de rug :). De waterwaardes blijven stabiel.
Sinds afgelopen vrijdag heb ik ook de eerste lagere dieren in mijn bak gebracht, namelijk een Kenia boompje en een sterpoliep. Na ± een uurtje stond de sterpoliep helemaal open en ook het Kenia boompje had zich helemaal opgericht en had zich lekker opgepompt. Echter sinds 2 dagen laat de poliep zich bijna niet meer zien! Vandaag mijn waterwaardes nog eens goed gemeten met het volgende resultaat:
  • NO2 : 0
  • NO3 : 0,5
  • pH : 8,26 (om 16.00)
  • kH : 7
  • PO4 : 0,03 mg/l
  • Ca : 460 mg/l
  • Mg : 1260 mg/l
  • Zout : 1023
Volgens mij niet slecht. Alleen de kH is aan de lage kant.
Ik heb vandaag wel mijn kalkreactor aangeslingerd. Deze draaide wel al mee maar ik had er de CO2 nog niet op aangesloten. Dit is nu ook gebeurt. Ik ben nog wel op zoek naar de juiste afstelling...
Ik ben tevens toch maar even langs de winkel gegaan om Salifert kH + pH buffer te halen en heb bij thuis komst gelijk een dosis van 1,5 liter aangemaakt. Deze heb ik door middel van een luchtslang met een kraantje aangeheveld en gedoseert mijn sump in laten lopen. Ik hoop dat het morgen weer wat beter gaat met de sterpoliep. Ik zou anders niet weten wat er mis zou kunnen zijn...
 
Nog even wat foto's:
  1. Totaal overzicht van mijn bak. Geheel ontalgd :D . (foto genomen op 11-12)
  2. De bewuste sterpoliep die zich niet meer laat zien. (foto genomen op 11-12)
  3. En de blauwpoot heremiet "Bowser" (deze naam kreeg hij van mijn zoon die hem op een Nintendo figuurtje vindt lijken) (foto genomen op 13-12)
 

Bijlagen

  • PICT1456.JPG
    PICT1456.JPG
    156,9 KB · Weergaven: 96
  • PICT1452.JPG
    PICT1452.JPG
    171,4 KB · Weergaven: 61
  • PICT1470.JPG
    PICT1470.JPG
    160,7 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Hoi Edwin,ziet er al goed uit zonder die alg.............:D :goed: !! mvg Manuel!!
 


Het is weer eens tijd voor een korte update van mijn dagboek.

De bak draait goed. Afgezien van wat beginners problemen met mijn afschuimer :eek:. De luchtaanvoer zat redelijk verstopt met zout, waardoor er geen schuim meer geproduceerd werd. Dit heeft een aantal dagen geduurd, totdat Anton mij de tip gaf mijn lucht inlaat eens met wat water door te spuiten. Instant schuim! Probleem opgelost. Nogmaals bedankt Anton :goed:! Ik ben nu nog zoekende naar de juiste afregeling van mijn kalkreactor, maar langzaam maar zeker gaan we de goede kant op. Ook gaat het goed met de dieren. De vissen eten goed en ook de garnalen melden zich onmiddellijk zodra er gevoerd wordt en ook de lagere dieren zien er gezond uit. De enige waar ik me nog steeds zorgen over maak is de ster poliep. Daarvan laat het grootste deel van de dieren zich niet zien. Ik heb nog geen idee wat hier mee aan de hand is.

Afgelopen vrijdag weer wat lagere dieren aangeschaft. Te weten een balie poliep, een roodbruine spijkerpoliep met groen hart, een Sinularia leder en nog een Lobophytum Sp. De balans staat nu op 7 soorten. Het geheel begint nu een beetje te tonen :D.
Tevens heb ik 2 wurdimanni's in gebracht om de strijd met de glasanemoontjes aan te gaan.
Vanavond na het uitgaan van de HQI mocht ik getuige zijn van het feit dat één van mijn poetsgarnalen mijn gele dokter beklom om te doen waarvoor hij is aangenomen. Helaas was het schouwspel maar kortstondig en was ik ook niet in staat om het op de gevoeligeplaat vast te leggen. Een volgende keer beter.
Ten slotte nog wat foto's:
 

Bijlagen

  • PICT1544.JPG
    PICT1544.JPG
    31,5 KB · Weergaven: 635
  • PICT1542.JPG
    PICT1542.JPG
    29,8 KB · Weergaven: 633
  • PICT1562.JPG
    PICT1562.JPG
    34 KB · Weergaven: 634
Laatst bewerkt:
Ik zie overigens wel weer wat groene korte algen verschijnen. Vanmiddag meteen nog even PO4 en NO3 gemeten met de volgende resultaten:
  • PO4 : 0,03
  • NO3 : 0,5
Is dit normaal of duid dit op een verstoring van het een of ander?
 
M'n sterpoliep is weer helemaal terug!!!

Eindelijk. Ik was al bang dat het niet meer goed ging komen maar sinds vandaag is mijn sterpoliep weer helemaal terug!!! Hij kan nog wel wat verder open staan, maar we zijn op de goede weg. Ik ben blij :D
 

Bijlagen

  • PICT1569.JPG
    PICT1569.JPG
    191,1 KB · Weergaven: 43
  • PICT1559.JPG
    PICT1559.JPG
    179,3 KB · Weergaven: 30
Het oortje wat er op één van mijn stenen mee kwam, groeit ook goed. Ondertussen staan er op de steen nog 4 van deze oortjes, weliswaar wat kleiner maar dat komt vanzelf goed :) .
 

Bijlagen

  • PICT1585.JPG
    PICT1585.JPG
    172,3 KB · Weergaven: 28
Bovenaan