Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

EDDY,S laatste

Eddy

Senior Forumlid
Hallo allermaal,
Juist voor nieuwjaar heb ik besloten om een nieuw aquarium aan te leggen.Ik wordt binnenkort 60 en de maker van mijn nieuwe bak heeft mij 20 jaar garantie gegeven,vandaar dat dit waarschijnlijk mijn laatste wordt.Zal vanaf morgen foto's plaatsen van mijn materiaal dat ik ga gebruiken en reeds klaar heb staan om te starten.Het zal wel wat werk meebrengen,maar ik heb één zaak in mijn voordeel,en dat is tijd.
Hier nog een laatste foto van mijn huidig aquarium.

Groeten,Eddy
 

Bijlagen

  • Afbeelding 002.jpg
    Afbeelding 002.jpg
    150,9 KB · Weergaven: 557
Eddy zei:
Hallo allermaal,
Juist voor nieuwjaar heb ik besloten om een nieuw aquarium aan te leggen.Ik wordt binnenkort 60 en de maker van mijn nieuwe bak heeft mij 20 jaar garantie gegeven,vandaar dat dit waarschijnlijk mijn laatste wordt.Zal vanaf morgen foto's plaatsen van mijn materiaal dat ik ga gebruiken en reeds klaar heb staan om te starten.Het zal wel wat werk meebrengen,maar ik heb één zaak in mijn voordeel,en dat is tijd.
Hier nog een laatste foto van mijn huidig aquarium.

Groeten,Eddy
Hoi Eddy,
Dat zal zeker weer zo'n prachtige bak worden als deze.:goed:
Ga je een grotere plaatsen?
Oh,als je nog eens stekjes hebt van dat ledergorgoon in het midden,mag je mij altijd een pb sturen.(ik had het te laat gezien,was al verkocht :D )
GROETEN,
DOMIEN
 
Hier al enkele fotos van het materiaal dat ik intussen heb gekocht.
Het aquarium:150 x 50 x 60 waterstand +-47cm.
Ik had hem graag wat groter gehad,en dan voornamelijk de diepte ,maar het is niet in te passen op de plaats van ons interieur.Hij moet de huidige vervangen en die enkele centimeters die ik zou kunnen winnen maakt uiteindelijk niet veel uit.Nu kan ik mijn gesloten lichtkap nog recupereren.
De sump: 90 x 40 x 40 waterstand +- 25cm.
Opvoerpomp:Red Dragon 8000 opvoerhoogte 4,1meter,8500l/uur en een economisch verbruik van 68watt.
Afschuimer:Aquamedic turbofloter 1000SL
 

Bijlagen

  • aquarium.jpg
    aquarium.jpg
    113,1 KB · Weergaven: 88
  • sump.jpg
    sump.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 71
  • Red Dragon 8000.jpg
    Red Dragon 8000.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 65
Bij nader inzien ben ik van gedacht veranderd wat de plaatsing van mijn sump betrefd.Door hem op een andere plaats te willen kan ik de afstand tussen de sump en het aquarium aanzienlijk verkleinen,wat de hoeveelheid opgevoerd water positief zal ten goede komen( meer stroming).Ik had door deze gedachte wel een probleem,de sump was +-5cm te breed.Heb dan meer besloten hem te verkopen,wat inmiddels gebeurd is,en heb een nieuwe besteld met de aangepaste maten.

Groeten,Eddy
 
hoi eddy,ik wens je veel sucses met de bouw en opstart van jou nieuw aqua;)
 
Voor de verlichting heb ik voor deze T5 armaturen van ATI gekozen.Oorspronkelijk wou ik werken met de losse doppen zoals ik nu doe,maar de T5 lampjes zijn me iets te dun om op die manier te werken.

Groeten,Eddy
 

Bijlagen

  • materiaal 008.jpg
    materiaal 008.jpg
    117 KB · Weergaven: 65
  • materiaal 011.jpg
    materiaal 011.jpg
    105,9 KB · Weergaven: 72
Eddy zei:
Hallo allermaal,
Juist voor nieuwjaar heb ik besloten om een nieuw aquarium aan te leggen.Ik wordt binnenkort 60 en de maker van mijn nieuwe bak heeft mij 20 jaar garantie gegeven,vandaar dat dit waarschijnlijk mijn laatste wordt.Zal vanaf morgen foto's plaatsen van mijn materiaal dat ik ga gebruiken en reeds klaar heb staan om te starten.Het zal wel wat werk meebrengen,maar ik heb één zaak in mijn voordeel,en dat is tijd.
Hier nog een laatste foto van mijn huidig aquarium.

Groeten,Eddy


kille gedachte dat het je laatste zeeaquarium wordt.
Moest je hulp nodig hebben, je weet me te vinden........

gr sacha
 
Ben benieuwd! Het zal vast een mooie bak worden. Een tip kan ik je alvast geven: op de aanzuig van je Red Dragon monteer je beter nog een T-stuk. Hiermee voorkom je dat de pomp af en toe een streng lucht mee zuigt.

Zonder T-stuk moet het water in de sump behoorlijk hoog staan om de lelijke luchtbelletjes in de bak te vermijden.
 
Tanu zei:
Ben benieuwd! Het zal vast een mooie bak worden. Een tip kan ik je alvast geven: op de aanzuig van je Red Dragon monteer je beter nog een T-stuk. Hiermee voorkom je dat de pomp af en toe een streng lucht mee zuigt.


Zonder T-stuk moet het water in de sump behoorlijk hoog staan om de lelijke luchtbelletjes in de bak te vermijden.
Tanne,
Bedoel je dat ik op de eleboog van 45° ( zie foto )nog eens een T stuk moet aanbrengen?

Groeten,Eddy
 
Bedoel je dat ik op de eleboog van 45° ( zie foto )nog eens een T stuk moet aanbrengen?
De bocht is 90 ° ;)

Volgens mij bedoeld Tanne wel degelijk dat je een T-stuk moet plaatsen op de bocht. Zo wordt het water aangezogen vanop 2 plaatsen, daardoor minder krachtig zodat er geen draaikolk ontstaat waarmee lucht aangezogen wordt.
 
Moet inderdaad 90° zijn.Was maar om te zien of iedereen niet in slaap gevallen was.:D Ja Marc,nu snap ik wat Tanne bedoelde met er nog een T stuk onder te plaatsen.:goed:

Groetjes
 
xeniabelgium zei:
kille gedachte dat het je laatste zeeaquarium wordt.
Moest je hulp nodig hebben, je weet me te vinden........

gr sacha
Sacha,Het wordt dan wel mijn laatste,maar de maker van het aquarium heeft me de garantie gegeven dat de gebruikte siliconen het minimum 30jaar uithoud,dus:) .
Als ik hulp nodig heb,zal ik je zeker weten te vinden,alvast bedankt.;)

Groeten,Eddy
 
ik heb precies dezelde pomp met ook een 90 graden hoek erop zoals op de foto en heb nergens last van ,trekt geen luchtbellen .dus probeer het eerst uit kan eraltijd nog op
 
Heb het met mijn pompjes zo gedaan.
Omdat ik er nu twee heb gebruik ik ook een knie van 90° met daarop een aanzuigkorf.

reden van de aanzuigkorf: er verblijft wel eens een visje, zij het op visite, in de sump en dan met zo'n twee mixers in de sump geeft het een veiliger gevoel :D

gr sacha
 

Bijlagen

  • DSCF1892.JPG
    DSCF1892.JPG
    156,2 KB · Weergaven: 84
Eddy,

Vraagje, ik heb de red dragon 8 ook besteld maar moet nog wat pvc aanschaffen.
Wat gebruik jezelf voor diameter pvc zowel opvoer als afvoer naar sump, en kun je me een close up foto sturen van de aansluiting vanaf de pomp naar het pvc, kan het net niet goed zien. Alvast bedankt en heel veel suc6 verder.
 
Mijn afvoer zal doorm.40 mm worden, en de opvoer is buitendoorm.32 mm,binnendoorm 25 mm.De aansluiting aan de pomp is een mof ( klemkoppeling) zie foto.

Groeten,Eddy
 

Bijlagen

  • materiaal 012.jpg
    materiaal 012.jpg
    121,8 KB · Weergaven: 59
  • materiaal 014.jpg
    materiaal 014.jpg
    132,9 KB · Weergaven: 59
Eindelijk terug wat tijd gemaakt om aan het nieuwe aquarium verder te werken.Op de fotos kan je zien hoe ik een gat van doorm 50mm in de bodem slijp.Het al bestaande gat heb ik laten boren door de glazenmaker,omdat het een moest zijn van 53mm,en daar heb ik geen boor van.Het nieuwe gat is maar een doorlaat van een pvc pijp 32mm van de opvoerpomp.De kwaliteit speelde hier minder een rol,vandaar dat er aan de randen wat splinters zijn uitgesprongen doordat ik wat minder voorzichtig was tijdens de booraktiviteit.De volgende dagen ga ik de plaats waar de sump moet komen klaar maken.Ik hou jullie op de hoogte.

Eddy
 

Bijlagen

  • materiaal 017.jpg
    materiaal 017.jpg
    132 KB · Weergaven: 70
  • materiaal 015.jpg
    materiaal 015.jpg
    130 KB · Weergaven: 68
  • materiaal 018.jpg
    materiaal 018.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 60
Hoi Eddy,

Als bijna starter ben ik razend benieuwd naar de verder "ontwikkelingen" met je nieuwe bak. Blijven posten en "goe bezig" zou ik zeggen.

Binnenkort start ik ook met m'n dagboek.

groetjes
Roland
 
Bovenaan