Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De RSR 250 Deluxe van Dennis

Daarnet een grote ton van 210l gaan halen met kraantje. Zo kan ik veel zoutwater in 1 keer maken en zit ik niet constant te zeulen met mijn jerrycans om elke keer 20l aan te maken. Ook weer makkelijk indien ik enkele liters nodig heb. 🖒

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
 
Ik blijf jouw strijd op de voet meevolgen. Ben erg benieuwd wat dat Phycoex gaat doen. Ik heb hier thuis inmiddels ook het gevoel dat het dweilen met de kraan open is. Wat een drama dit soort problemen...
 
Ik blijf jouw strijd op de voet meevolgen. Ben erg benieuwd wat dat Phycoex gaat doen. Ik heb hier thuis inmiddels ook het gevoel dat het dweilen met de kraan open is. Wat een drama dit soort problemen...
Het is echt verschrikkelijk.. Ik zuig het zand volledig schoon, draai de toplaag een keertje om, alles spierwit. Enkele uren later zie je het alweer donker worden. Ik heb de Phycoex binnen gekregen maar ben er nog niet mee begonnen, mede omdat ik nog steeds twijfel om gewoon opnieuw te beginnen en alles nu juist te doen van het eerste moment.

Ik hou julli hier op de hoogte van de ontwikkeling!

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
 
...mede omdat ik nog steeds twijfel om gewoon opnieuw te beginnen en alles nu juist te doen van het eerste moment.

Dennis, ben jij van mening dat wanneer je "alles juist hebt gedaan" je niet meer tegen dit soort problemen aan zult lopen?
 
Ik heb de dino's 'verslagen' door om de dag alles met een borsteltje af te doen, power filter continue aan en nitraat naar 2-3 ppm en fosfaat naar 0.03 ppm te brengen (dsr methode). Powerfilter om de dag verschonen. Bacterien, lichtschema etc etc hielp helemaal niets. Verschillende kennissen hebben middeltjes gebruikt met veel koraal uitval. Heb je toevallig ook real reef rock, zo ja, gaat dit waarschijnlijk werken.
 
Hallo Dennis,
Ik lees dat het helaas nog steeds niet wil vlotten met het aquarium.
Als ik jou was zou ik nu een aantal keren wat kilo's levend steen aan het aquarium toevoegen. Daarbij zou ik de andere stenen meteen uit het aquarium weghalen. Door het vers levend steen verandert het milieu schoksgewijs. Hierdoor verandert het milieu zo snel dat de dino's te weinig tijd krijgen om zich aan te passen.
Mocht het succes hebben, hoef je niet opnieuw op te starten. Je gebruikt een biologische manier zonder chemicaliën en levend steen is nooit weg.
De waterwaardes zullen flink gaan schommelen, maar dat lijkt me in dit geval juist waardevol.
Uiteraard zou ik de dino's wel blijven afhevelen.
 
Ik zag nu dat je ook Real Reef Rock gebruikt. Het is me opgevallen dat veel aquaria met Real Reef Rock last hebben van dino ongeveer 6 maanden na opstart, daarna geen last meer van gehad.

Het is veel werk om de dino's om de dag handmatig weg te halen en het powerfilter schoon te maken. Ik en de mensen die ik heb gesproken zijn er ongeveer een maand mee bezig geweest. Volhouden, komt het goed!
 
Sorry voor de 'late' reactie maar ik was er even helemaal klaar mee en ik had geen zin meer om nog maar iets te doen laat staan een muur van tekst te plaatsen maar we zijn weer even uit het dipje geklommen dus hier gaan we ;):

Dennis, ben jij van mening dat wanneer je "alles juist hebt gedaan" je niet meer tegen dit soort problemen aan zult lopen?
Nee helemaal niet maar ik zou de kans wel drastisch verminderen omdat ik nu het gevoel heb dat mijn basis gewoon niet klopt door al wat er is mis gegaan. Ik zat ook vooral met het idee om opnieuw te beginnen omdat ik over meerdere dingen niet tevreden ben en die ik niet meer anders kan doen en dit zou ik wel kunnen indien ik opnieuw zou beginnen maar ondertussen heb ik zitten brainstormen over enkele nieuwe ideeën en misschien dat ik het nu zo kan oplossen.

Er is gewoon zoveel mis gelopen dat ik met 2 handen niet toe kom en ok dit is normaal het is dan ook de eerste keer dat ik een zeeaquarium heb opgestart maar ondertussen ben ik een heel stuk wijzer geworden en weet ik dat ik het veel beter zou doen van het begin. De quarantaine is hier het beste voorbeeld van, dit zou zo streng zijn dat ik de ellende die ik in de bak introduceer tot een minimum zou beperken. De scape zou er héél anders uitzien, geen massief geheel meer maar stevig stapelen en meer schuilplaatsen kan creëren.

Ik heb de dino's 'verslagen' door om de dag alles met een borsteltje af te doen, power filter continue aan en nitraat naar 2-3 ppm en fosfaat naar 0.03 ppm te brengen (dsr methode). Powerfilter om de dag verschonen. Bacterien, lichtschema etc etc hielp helemaal niets. Verschillende kennissen hebben middeltjes gebruikt met veel koraal uitval. Heb je toevallig ook real reef rock, zo ja, gaat dit waarschijnlijk werken.

Hallo Dennis,
Ik lees dat het helaas nog steeds niet wil vlotten met het aquarium.
Als ik jou was zou ik nu een aantal keren wat kilo's levend steen aan het aquarium toevoegen. Daarbij zou ik de andere stenen meteen uit het aquarium weghalen. Door het vers levend steen verandert het milieu schoksgewijs. Hierdoor verandert het milieu zo snel dat de dino's te weinig tijd krijgen om zich aan te passen.
Mocht het succes hebben, hoef je niet opnieuw op te starten. Je gebruikt een biologische manier zonder chemicaliën en levend steen is nooit weg.
De waterwaardes zullen flink gaan schommelen, maar dat lijkt me in dit geval juist waardevol.
Uiteraard zou ik de dino's wel blijven afhevelen.
Bedankt voor al de tips heren! Het wil nog altijd niet vlotten hoor, ik zuig alles af en draai de toplaag van het zand om maar een dag later wordt het al terug licht bruin. Wat wel héél raar is dat is dat mijn koralen er exceptioneel goed bij staan :confused:. Alles staat vol open en lijkt echt te floreren. Komt dit nu door al de microfauna die ik heb toegevoegd de laatste weken, ik heb geen idee. Voorlopig nemen de dino's ook de bak nog niet over, die horrorfoto's dat je ziet op het internet is bij mij helemaal niet het geval. Maar om de 4 dagen moet ik het wel afzuigen en elke week legt er wel 1 slak het loodje. Ik hou het gewoon goed onder controle maar niks werkt om het te doen afnemen. Mijn nitraat is gedurende de laatste 3 weken gestegen van 0 naar 3ppm, fosfaat draait nog altijd rond de 0.01 ongeveer. Wat de verklaring is van het nitraat weet ik niet aangezien ik bijna niets meer voer, heb alleen men lipvis nog maar die hangt het ook serieus uit.. Hij zit alleen en doolt echt maar doelloos rond vandaar dat ik een nieuw huisje voor hem aan het zoeken ben.

Morgen komt mijn vissenval want met het netje lukt het voor geen meter om hem eruit te krijgen. Hij word uitgevangen en naar de LFS gebracht. Dat is nu het eerste wat ik ga doen, daarna begin ik met de PhycoEx kuur om de dino's te elimineren. Als ik wil doorgaan zoals het nu is dan is dit de beste oplossing volgens mij. Het is alleszins het proberen waard. Ga nu gewoon stap voor stap werken en dan zien we wel waar we belanden.

Iedereen bedankt om mee te denken!
 
Ik vind het vervelend jou verhaal zo te lezen man. Zeker omdat je zoveel moeite erin steekt en het geen resultaat geeft.

groetjes, Tim
 
Voor het uitvangen van de lipvis kan je eventueel ook het onderstaand doen. Dit heeft mij 5 min geduurd om mijn lipvis uit te vangen. Spuit het eten erin, hij zwemt erin en fles eruit halen.
8a93eef98f72f8c2bfc10a3ed41d94f5.jpg
 
Ik vind het vervelend jou verhaal zo te lezen man. Zeker omdat je zoveel moeite erin steekt en het geen resultaat geeft.

groetjes, Tim
Bedankt Tim. Nee het klinkt ook niet echt positief. Dit is een probleem/plaag dat ik niemand toe wens. Daarnet weer al het zand afgeheveld en daarna draai ik de toplaag van het zand om en dan komen er dino's in vrije suspensie in de waterkolom, wanneer ik de pompen dan weer aanzet dan zie je letterlijk enkele minuten later ze weer samen plakken in draden aan het steen :mad:. Onbeschrijfelijk. Heb deze keer geen coral snow toegevoegd ik ga het dit keer doen wanneer de lichten uit zijn straks en dan 24uur een 100 micron gafzak gebruiken eens zien of ik dan duidelijk verschil ga merken of niet.

Voor het uitvangen van de lipvis kan je eventueel ook het onderstaand doen. Dit heeft mij 5 min geduurd om mijn lipvis uit te vangen. Spuit het eten erin, hij zwemt erin en fles eruit halen.
8a93eef98f72f8c2bfc10a3ed41d94f5.jpg
Bedankt voor de tip! Dit heb ik reeds geprobeerd maar omdat de lipvis nog maar alleen in de bak zit heeft hij schrik gekregen van alles, buiten eten dan. Dus wanneer de fles in het water lag/hing zat hij gewoon in een hoekje van de bak en kwam daar niet uit tot de fles weer uit het water was. Vandaar dat ik nu de aanpak met een vissenval ga proberen. Ga deze val s'morgens plaatsen wanneer het licht nog niet aan is en hem dan enkele dagen de tijd te gunnen om gewend te worden aan de val. Daarna ga ik gericht in de val voeren en hoop ik dat het me zo lukt.
 
Hallo Dennis,
Knap van je dat je er niet moedeloos wordt. Zie je niet een klein beetje verbetering van de situatie in het aquarium? Dan weet je in iedergeval of je op de goede weg bent.
Trouwens een vissenval werkt prima. Maar laat de val echt een paar dagen gewoon in her aquarium hangen of staan. Wat ook wil werken is een spiegeltje achter in de val te plaatsen
Zo heb ik binnen 4 dagen een loricula uit mijn aquarium gevangen.
Wederom heel veel succes en sterkte.
 
Hallo Dennis,
Knap van je dat je er niet moedeloos wordt. Zie je niet een klein beetje verbetering van de situatie in het aquarium? Dan weet je in iedergeval of je op de goede weg bent.
Trouwens een vissenval werkt prima. Maar laat de val echt een paar dagen gewoon in her aquarium hangen of staan. Wat ook wil werken is een spiegeltje achter in de val te plaatsen
Zo heb ik binnen 4 dagen een loricula uit mijn aquarium gevangen.
Wederom heel veel succes en sterkte.
De val hangt er sinds gisteren middag in en nu langzaamaan komt hij uit zijn hoekje en gaat een beetje dichter bij. Dus ik heb goede hoop dat ik hem binnen enkele dagen wel zal kunnen vangen. Vandaag ga ik nog voeren en dan 2 dagen niet om dan de 3de dag het voer in de val te leggen zodat hij hopelijk genoeg honger heeft om zijn 'angst' te overwinnen.

Sluit mij aan bij Robert, knap dat je door blijft gaan!
Hoop dat je PychoEx kuur aanslaat.
Bedankt Gerben!

Natuurlijk zal je het al hebben gelezen, maar handig voor anderen als referentie voor als de kuur bij jou aanslaat; https://dreamreef.nl/threads/dinoflagelaten-bestrijden.23473/

Verder hou ik je dagboek nauwlettend in de gaten, met dit soort plagen heb je een lange adem nodig.

groetjes, Tim
Heb ik inderdaad al een paar keer doorgenomen. Dankzij dat topic ben ik oorspronkelijk beginnen nadenken om PychoEx te gebruiken in plaats van dinoxal of iets anders.

Ik heb enkele dagen geleden Coral Snow toegediend toen het licht uit was in samenwerking met een 100micron gafzak en ik moet eerlijk bekennen dat de dino's de volgende dag pas héél laat op de avond een beetje terug zichtbaar werden. Gafzak eruit en de dag nadien zag ik ze alweer talrijk verschijnen. De gafzak was wel mooi bruin dus ik veronderstel dat hij er veel heeft uitgehaald. Natuurlijk kan dit ook gewoon toeval zijn maar we gaan hier nog eens even mee experimenteren alvorens de kuur te starten. Ik moet trouwens eerst de lipvis nog uitvangen, dat is mijn eerste doel voor nu ;).

Hou jullie op de hoogte!
 
Ik heb enkele dagen geleden Coral Snow toegediend toen het licht uit was in samenwerking met een 100micron gafzak en ik moet eerlijk bekennen dat de dino's de volgende dag pas héél laat op de avond een beetje terug zichtbaar werden. Gafzak eruit en de dag nadien zag ik ze alweer talrijk verschijnen. De gafzak was wel mooi bruin dus ik veronderstel dat hij er veel heeft uitgehaald.

Ben benieuwd, heb dit inderdaad ook wel is gelezen op een forum (reef2reef)... daar deden ze ook de verlichting drastisch verlagen... maar dat wordt natuurlijk lastig.
 
Even een woordje uitleg bij wat er allemaal is gebeurd. Misschien hebben sommige het al gezien dat ik mijn kleine collectie koralen te koop had staan. Gisteren is iemand de hele inhoud komen ophalen en ik ben nu druk bezig met het aquarium schoon te maken. Waarom? Omdat ik een kans heb gekregen om 4 maanden doorheen Azië te reizen en ik het aquarium geen 4 maanden alleen kan laten, dat is vragen om problemen. Wil dit zeggen dat ik ga stoppen met de hobby? Nee dat niet maar wel met deze bak. Er zijn nog vage plannen dat we misschien gaan verhuizen na de reis wat mij de mogelijkheid zou bieden om een véél grotere bak te plaatsen. Dit is uiteraard nog toekomstmuziek en nog niet aan de orde maar voor nu is het even niets meer.

Ohja misschien ook nog een klein woordje uitleg over de strijd tegen de dino's. Mensen kunnen er alleen maar iets aan hebben door dit te lezen. Ik had ze voor 90% verslagen. Hoe? Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Ik heb 24/7 gefilterd over 100micron gafzakken in combinatie met coral snow om de 2 dagen wanneer het licht uit was. De dag tussenin voegde ik een combinatie van Seachem Stability & Nite-Out II toe. Tevens filterde ik 24/7 over RowaPhos en hevelde de zichtbare dino's om de 3 dagen af, ook waterwissels werden niet meer gedaan. Toen ik de bak leeg maakte gisteren was er nog maar een héél klein plekje zichtbaar achteraan in een hoekje en ik had het aquarium bijna een week verwaarloosd dus kan ik wel zeggen dat de strijd zo goed als gewonnen was.

Trouwens heeft de pomp van de Deltec SC1351 het begeven, ding was een half jaar oud. Topkwaliteit action!

Ik blijf nog wel mee actief op het forum en wie weet komt er ooit een nieuw dagboek met nieuwe avonturen!
 
Bovenaan