Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

continue waterwisselinstallatie een experiment voor mij!

perrush zei:
Ik ververs ook continue (wel zoetwater) en heb daarom vroeger eens een oefening gedaan hoeveel % ik nu dagelijks moet verversen om een gelijkaardig effect te hebben als mijn wekelijkse verversingen.

Normaal deed ik een 50% waterwissel wekelijks. Als ik dagelijks ververs moet ik 9% verversen (63% op weekbasis) om hetzelfde effect te verkrijgen.

In jouw geval zou je dagelijks 30L moeten verversen om een 200L wekelijkse verversing te compenseren.

Heb alles ook eens in een excel sheet gezet ... wel leuk speelgoed :eek:

http://users.pandora.be/perrush/water_verversen.xls
Deze jongens hebben het zelfde gedaan. Hier heb ik mijn inspiratie vandaan.

http://reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/index.php

m.vr.gr.
Alex;)
 
Ik doe ook een soort continue waterwissel. (Echter daarnaast haal ik ook wel eens natuurlijk zeewater voor een extra waterwissel)
Ik doe het zo:
Ik heb een extra aquarium van 30 liter. Hier zit een niveauregelaar in. Als het water zakt gaat er een magneetkraan open. leidingwater wordt nu door een osmoseapparaat geperst en komt in het bakje. Als het zoutgehalte in het aquarium te hoog wordt (electronisch gemeten met IKS) gaat een pompje water uit het kleine bakje naar het aquarium pompen (3 liter per min.) totdat het zoutgehalte weer op peil is. Normaal gebeurt dit met osmosewater, maar ik los in het bakje geregeld wat zout op. Er moet nu meer water (met zout) toegevoegd worden om de verdamping te compenseren. Het zoutgehalte in het bakje mag natuurlijk nooit hoger worden dan in het aquarium, want dan zou je je zoutgehalte niet lager kunnen krijgen door water toe te voegen.
In mijn sump heb ik een overloop naar het riool, anders zou er steeds meer water in het systeem komen.
een nadeel is dat er telkens iets water wegraakt als de opvoerpomp even uitstaat maar de sump is groot genoeg om dit op te vangen.
Extra waterbijvullen is ook heel eenvoudig. Gewoon eerst even wat vuil weghevelen en vervolgens gewoon bijvullen. Het teveel aan water loopt vanzelf weg.
Hier heb je dus wel te maken met een deeltje van het water dat je direct weer wegspoelt.
daarom vindt ik deze discussieook erg interessant.

Misschien nog een kleine aanvulling (Middelbareschoolstof die ik al lang weer vergeten ben, dus verbeter me al het niet klopt.)

Er zijn moeten mijns insziens twee dingen vergeleken worden:
dagelijks verversen of om de tien dagen verversen.
Gegevens:Aquarium 100 liter verversen elke 10 dagen 10 liter of elke dag 1 liter gedurende 10 dagen.

een systeem dat opgestart wordt zal langzaam steeds meer vervuilen op een gegeven moment haal je bij dagelijkse verversingen er net zoveel uit als er die dag aan vervuiling bij komt. In dit voorbeeld 25 gram vervuiling per dag
Dan vervuilt het systeem zich totdat er 25 gram per dag ververst wordt. er is dan een vervuiling van 25 gram/ liter water.

Formule dagelijks verversen na tien dagen:
Aan het einde van de dag is er: 100 liter x 25 gram/ liter + 25 gram =2525 gram in het aquarium. 1 liter verversen dus er blijft 99% over na 1 dag.
0,99 x 2525 = 2499,75 dit tien keer achter elkaar (+ 25 x 0,99 =)
komt op:2520,68
Je zit dan tussen een 2520,68 en 2545,68 Gemiddeld dus 25,33 gram per liter.

formule elke tien dagen verversen:
100 liter x 25 gram/ liter + 10 x 25 gram = 2750
2750 x 0,9 = 2475
Je loopt zit na 10 x tussen de 2328,45 en de 2578,45 Gemiddeld 2453,45

1 x per 10 dagen zou dan toch vervuilender zijn!!!
of maak ik een denkfout

Erwin de Haan
 
Bovenaan