Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

continue waterwisselinstallatie een experiment voor mij!

hoi alexe

gebruik jij zeewater of aangemaakt zeewater , want je zegt dat je elke keer een vat vult wanneer die leegraakt ,houd je er dan ook rekening mee om hem af en toe helemaal schoon te spoelen omdat er altijd zout achter blijft ?
als je het zeewater zelf aanmaakt is dit niet echt van toepassing omdat je dan zelf het zout op peil brengt natuurlijk.

afz: mars
 
terneuzen zei:
hoi alexe

gebruik jij zeewater of aangemaakt zeewater , want je zegt dat je elke keer een vat vult wanneer die leegraakt ,houd je er dan ook rekening mee om hem af en toe helemaal schoon te spoelen omdat er altijd zout achter blijft ?
als je het zeewater zelf aanmaakt is dit niet echt van toepassing omdat je dan zelf het zout op peil brengt natuurlijk.

afz: mars
Ik maak het zeewater zelf aan. 1 vat wordt leeg gepompt. Het andere vat maak ik zeewater aan, zodra het 1 ste vat leeg raakt. Tot nu toe gaat alles goed en ik krijg de stellige indruk dat mijn aquarium er beter bij staat.

m.vr.gr.
Alex.:)
 
en door je automatische systeem kan je nu meer tijd spenderen met het genieten van je aquarium!
 
Alexe,

Ik ben bezig met een soortgelijk systeem echter met een andere aanpak. Misschien moeten we samen eens babbelen. Nieuwleusen is niet zo ver.

Ik heb een bak in 3 compartimenten.
In de eerste bak zit pekel de 2e bak is het verse zeewater en de derde staat in serie met mijn aquarium. Dit laatste is niet noodzakelijk.

In de eerste bak kieper ik af en toe een aantal kilo's zout en meer niet.
In de 2e bak zit mijn verse zeewater.
1 keer per week schakel ik met een schakelklok een pomp in en pomp 80% van het water van de 2e in de derde bak. Die heeft een overloop naar het aquarium, het aquarium naar de sump en de sump loopt over in het riool.
Nu is de 2e bak bijna leeg. De niveauregelaar schakelt nu de klep van de osmose in en er begint weer water in te lopen. De conductiviteit zal hierdoor in de 2e bak gaan dalen. Wordt deze nu te laag dan schakelt de conductiviteitsmeter een doseerpomp in die pekelwater uit de eerste bak gaat bijvoegen. gaat bijvoegen. Ook wordt de osmosewater toevoer door een driewegklep omgeschakeld naar de pekelbak. Deze loopt dus niet leeg en blijft vol. Eigenlijk ben je niet eens die doseerpomp mnodig maar laat je het osmosewater gewoon mengen met de pekele en overstromen in de 2e bak.
Dan werkt de gehele installatie maar met 1 pomp.
Wordt de conductiviteit weer te hoog in de 2e bak dan schakelt de boel weer om en komt er weer alleen maar osmosewater in de 2e bak in plaats van in de eerste.
Dit gaat net zo lang door tot hij vol is. Dit water wordt nu een week lang belucht en de verdamping wordt keurig opgevangen door de niveauregelaar .
Ik wissel dan aan het einde van de dag want dan heb ik de temp het hoogst en kan ik op deze manier ook nog een aantal tienden van graden extra afkoelen In de zomer kan dat heel mooi van pas komen. Pomp je dan heel langzaam dan kun je de bak nog meer afkoelen.
Voordeel is dat ik maar 1 keer per maand zout bij gooi en de rest gaat helemaal automatisch. Door 1 keer per week op deze wijze te verversen betekend dat er nagenoeg geen nieuw water gelijk de riolering in duikt.

Ik gebruik dus alleen een simpele pomp voor het overpompen met een tijdklok.
Daarnaast een doseerpomp (niet noodzakelijk voor het doseren van de pekel. Een niveauregelaar en een conductiviteitsmeter.

Eigenlijk kan er niets meer mis gaan.
Blijft de niveauregelaar hangen dan gaat het naar de overstort in het riool
Is de conductiviteit te hoog of te laag laag dan kan er niet gepompt worden.
Is er onvoldoende pekel dan kan er dus ook niet gepompt worden.
Het water kan alleen maar over bij een juiste conductiviteit.
Nu kan ook deze meter het begeven. Dan kun je door afstellen van de diverse timers het zo regelen dat het altijd ongeveer goed uitkomt. Maakt niet zoveel uit. Als je dan wekelijks 5% of zo ververst is dit maar een verhoudingsgewijs kleine verandering.
Het is een oplossing maar misschien toch nog weer voor verbetereing vatbaar.
Bert
 
Als voorbeeld heb ik een waterwissel genomen van 1 keer per week De duur van inschakelen bepaalt dan de hoeveelheid. Hier kun je dan eindeloos mee expirimenteren van 1 keer per week tot als je wilt 7 keer per dag en dat met een klok van 10 euro.

Ik maak dus ook geen water meer aan en ben ook van dat gesmeer af.
Alle bakken hebben een luchtsteentje dus het wordt ook prima belucht. Tevens gebruik ik de luchtsteen onderin in de pekelbak die de vorm heeft van een trechter om het zout verschrikkelijk goed op te lossen.


Alexe,

Ik ben bezig met een soortgelijk systeem echter met een andere aanpak. Misschien moeten we samen eens babbelen. Nieuwleusen is niet zo ver.

Ik heb een bak in 3 compartimenten.
In de eerste bak zit pekel de 2e bak is het verse zeewater en de derde staat in serie met mijn aquarium. Dit laatste is niet noodzakelijk.

In de eerste bak kieper ik af en toe een aantal kilo's zout en meer niet.
In de 2e bak zit mijn verse zeewater.
1 keer per week schakel ik met een schakelklok een pomp in en pomp 80% van het water van de 2e in de derde bak. Die heeft een overloop naar het aquarium, het aquarium naar de sump en de sump loopt over in het riool.
Nu is de 2e bak bijna leeg. De niveauregelaar schakelt nu de klep van de osmose in en er begint weer water in te lopen. De conductiviteit zal hierdoor in de 2e bak gaan dalen. Wordt deze nu te laag dan schakelt de conductiviteitsmeter een doseerpomp in die pekelwater uit de eerste bak gaat bijvoegen. gaat bijvoegen. Ook wordt de osmosewater toevoer door een driewegklep omgeschakeld naar de pekelbak. Deze loopt dus niet leeg en blijft vol. Eigenlijk ben je niet eens die doseerpomp mnodig maar laat je het osmosewater gewoon mengen met de pekele en overstromen in de 2e bak.
Dan werkt de gehele installatie maar met 1 pomp.
Wordt de conductiviteit weer te hoog in de 2e bak dan schakelt de boel weer om en komt er weer alleen maar osmosewater in de 2e bak in plaats van in de eerste.
Dit gaat net zo lang door tot hij vol is. Dit water wordt nu een week lang belucht en de verdamping wordt keurig opgevangen door de niveauregelaar .
Ik wissel dan aan het einde van de dag want dan heb ik de temp het hoogst en kan ik op deze manier ook nog een aantal tienden van graden extra afkoelen In de zomer kan dat heel mooi van pas komen. Pomp je dan heel langzaam dan kun je de bak nog meer afkoelen.
Voordeel is dat ik maar 1 keer per maand zout bij gooi en de rest gaat helemaal automatisch. Door 1 keer per week op deze wijze te verversen betekend dat er nagenoeg geen nieuw water gelijk de riolering in duikt.

Ik gebruik dus alleen een simpele pomp voor het overpompen met een tijdklok.
Daarnaast een doseerpomp (niet noodzakelijk voor het doseren van de pekel. Een niveauregelaar en een conductiviteitsmeter.

Eigenlijk kan er niets meer mis gaan.
Blijft de niveauregelaar hangen dan gaat het naar de overstort in het riool
Is de conductiviteit te hoog of te laag laag dan kan er niet gepompt worden.
Is er onvoldoende pekel dan kan er dus ook niet gepompt worden.
Het water kan alleen maar over bij een juiste conductiviteit.
Nu kan ook deze meter het begeven. Dan kun je door afstellen van de diverse timers het zo regelen dat het altijd ongeveer goed uitkomt. Maakt niet zoveel uit. Als je dan wekelijks 5% of zo ververst is dit maar een verhoudingsgewijs kleine verandering.
Het is een oplossing maar misschien toch nog weer voor verbetereing vatbaar.
Bert[/QUOTE]
 
Bert0 zei:
Als voorbeeld heb ik een waterwissel genomen van 1 keer per week De duur van inschakelen bepaalt dan de hoeveelheid. Hier kun je dan eindeloos mee expirimenteren van 1 keer per week tot als je wilt 7 keer per dag en dat met een klok van 10 euro.

Ik maak dus ook geen water meer aan en ben ook van dat gesmeer af.
Alle bakken hebben een luchtsteentje dus het wordt ook prima belucht. Tevens gebruik ik de luchtsteen onderin in de pekelbak die de vorm heeft van een trechter om het zout verschrikkelijk goed op te lossen.


Alexe,

Ik ben bezig met een soortgelijk systeem echter met een andere aanpak. Misschien moeten we samen eens babbelen. Nieuwleusen is niet zo ver.

Ik heb een bak in 3 compartimenten.
In de eerste bak zit pekel de 2e bak is het verse zeewater en de derde staat in serie met mijn aquarium. Dit laatste is niet noodzakelijk.

In de eerste bak kieper ik af en toe een aantal kilo's zout en meer niet.
In de 2e bak zit mijn verse zeewater.
1 keer per week schakel ik met een schakelklok een pomp in en pomp 80% van het water van de 2e in de derde bak. Die heeft een overloop naar het aquarium, het aquarium naar de sump en de sump loopt over in het riool.
Nu is de 2e bak bijna leeg. De niveauregelaar schakelt nu de klep van de osmose in en er begint weer water in te lopen. De conductiviteit zal hierdoor in de 2e bak gaan dalen. Wordt deze nu te laag dan schakelt de conductiviteitsmeter een doseerpomp in die pekelwater uit de eerste bak gaat bijvoegen. gaat bijvoegen. Ook wordt de osmosewater toevoer door een driewegklep omgeschakeld naar de pekelbak. Deze loopt dus niet leeg en blijft vol. Eigenlijk ben je niet eens die doseerpomp mnodig maar laat je het osmosewater gewoon mengen met de pekele en overstromen in de 2e bak.
Dan werkt de gehele installatie maar met 1 pomp.
Wordt de conductiviteit weer te hoog in de 2e bak dan schakelt de boel weer om en komt er weer alleen maar osmosewater in de 2e bak in plaats van in de eerste.
Dit gaat net zo lang door tot hij vol is. Dit water wordt nu een week lang belucht en de verdamping wordt keurig opgevangen door de niveauregelaar .
Ik wissel dan aan het einde van de dag want dan heb ik de temp het hoogst en kan ik op deze manier ook nog een aantal tienden van graden extra afkoelen In de zomer kan dat heel mooi van pas komen. Pomp je dan heel langzaam dan kun je de bak nog meer afkoelen.
Voordeel is dat ik maar 1 keer per maand zout bij gooi en de rest gaat helemaal automatisch. Door 1 keer per week op deze wijze te verversen betekend dat er nagenoeg geen nieuw water gelijk de riolering in duikt.

Ik gebruik dus alleen een simpele pomp voor het overpompen met een tijdklok.
Daarnaast een doseerpomp (niet noodzakelijk voor het doseren van de pekel. Een niveauregelaar en een conductiviteitsmeter.

Eigenlijk kan er niets meer mis gaan.
Blijft de niveauregelaar hangen dan gaat het naar de overstort in het riool
Is de conductiviteit te hoog of te laag laag dan kan er niet gepompt worden.
Is er onvoldoende pekel dan kan er dus ook niet gepompt worden.
Het water kan alleen maar over bij een juiste conductiviteit.
Nu kan ook deze meter het begeven. Dan kun je door afstellen van de diverse timers het zo regelen dat het altijd ongeveer goed uitkomt. Maakt niet zoveel uit. Als je dan wekelijks 5% of zo ververst is dit maar een verhoudingsgewijs kleine verandering.
Het is een oplossing maar misschien toch nog weer voor verbetereing vatbaar.
Bert
[/QUOTE]Dit is ook een mooie oplossing. Zout water is zout water niet dan.;) Voordeel is dat je ook niet meer zelf het water op concentratie hoef te brengen. Nadeel lijkt me dat de geleidbaarheidsmeting ook storing kan geven.
Het idee van de noodoverloop in de sump met jou systeem vind ik slim. Zo heb je nooit te veel water in je bak en je zoutconcentratie loopt niet uit de hand met jouw systeem. Ik zal eens nadenken of ik ook zoiets kan maken.
Ik zelf toch nog wat last van algvorming op het glas van het aquarium. In de bak zelf is het prachtig. Ik heb de installatie even uitgezet. Mischien dat ik toch te veel ververs en hierdoor het systeem uit evenwicht trek. Nadat de alg is afgenomen zal ik met een tijdschakelaar de dosseer pomp eerst op de halve capaciteit laten draaien.

m.vr.gr.
Alex:goed:
 
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.


Voor wat betreft het gevaar dat de regeling niet goed werkt heb ik als volgt opgelost.

De regeling werkt volautomatisch als uitgangspunt.
Echter de doseertijden zijn met een schakelklok aan minimum en maximum tijden verbonden. Dat betekend asl een meetsysteem blijft hangen er niet eindeloos wordt doorgepompt.

Als je het goed inregeld dan ben je eigenlijk in het geheel geen conductiviteitsmeting nodig. Dit op voorwaarde dat het zoutgehalte in de pekelbak altijd gelijk is.
Het regelsysteem werkt dan eigenlijk ook al fijntuning om het precies af te lezen.
In het algemeen kun en mag je stellen dat indien een meetsysteem niet goed funktioneerd hij buiten zijn meetwaardes valt. Dit is afgedekt door een alarmering op boven en onderwaarde,
Op deze wijze echter meet ik continu het zoutgehalte in de bak. Wordt deze doordat ik bijvoorbeeld vergeet zout in de pekelbak te doen te laag dan stopt alles en gaat hij in alarm.

Het enige wat ik doe is regelmatig de waarden zelf handmatig controleren.
Bij teveel verdamping voegen we standaard osmosewater toe en bij onverhoopte afvoer van zeewater door bijvoorbeeld mijn eiwitafschuimer zou normaliter mijn zoutgehalte ook te laag worden. Nu controleert in ieder geval mijn meetsysteem dit nog een keer en genereer hierdoor een altijd veiliger situatie.
Maaaaarrrrr alles kan altijd een keer fout gaan fout gaan. Echter nu maak ik ondanks met met apparatuur die kan weigeren toch een meer stabiele situatie
Bert
 
Bert0 zei:
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.


Voor wat betreft het gevaar dat de regeling niet goed werkt heb ik als volgt opgelost.

De regeling werkt volautomatisch als uitgangspunt.
Echter de doseertijden zijn met een schakelklok aan minimum en maximum tijden verbonden. Dat betekend asl een meetsysteem blijft hangen er niet eindeloos wordt doorgepompt.

Als je het goed inregeld dan ben je eigenlijk in het geheel geen conductiviteitsmeting nodig. Dit op voorwaarde dat het zoutgehalte in de pekelbak altijd gelijk is.
Het regelsysteem werkt dan eigenlijk ook al fijntuning om het precies af te lezen.
In het algemeen kun en mag je stellen dat indien een meetsysteem niet goed funktioneerd hij buiten zijn meetwaardes valt. Dit is afgedekt door een alarmering op boven en onderwaarde,
Op deze wijze echter meet ik continu het zoutgehalte in de bak. Wordt deze doordat ik bijvoorbeeld vergeet zout in de pekelbak te doen te laag dan stopt alles en gaat hij in alarm.

Het enige wat ik doe is regelmatig de waarden zelf handmatig controleren.
Bij teveel verdamping voegen we standaard osmosewater toe en bij onverhoopte afvoer van zeewater door bijvoorbeeld mijn eiwitafschuimer zou normaliter mijn zoutgehalte ook te laag worden. Nu controleert in ieder geval mijn meetsysteem dit nog een keer en genereer hierdoor een altijd veiliger situatie.
Maaaaarrrrr alles kan altijd een keer fout gaan fout gaan. Echter nu maak ik ondanks met met apparatuur die kan weigeren toch een meer stabiele situatie
Bert
Wordt zo wel complexer:rolleyes: . Ik ben niet zo technisch en kies dan toch liever voor het volkswagen principe: eenvoud verzekert succes. :) Ik ben intussen ook uit mijn algen probleem: ik bleek te veel sporenelementen toe te voegen.

m.vr.gr.
Alex.
 
alexe zei:
het volkswagen principe: eenvoud verzekert succes.
Ook ik ben een Volkswagen-liefhebber: houd 't simpel, scheelt uiteindelijk veel werk en gedoe. Ik heb ook ooit gestreefd de bak vrijwel te automatiseren. Uiteindelijk was ik meer tijd kwijt aan het controleren en afregelen van de apparatuur dan ik daarvoor kwijt was aan het beetje onderhoud aan de bak...
 
Tja Tanne, het Volkswagen-principe:rolleyes: ...


Over-engineering is worse than not engineering.
 
Hoi Alex,

hoe zit het ondertussen met je continue waterwissel. Pas je die nog steeds toe of ben je daarvan afgestapt?

Ben daar ook aan over het nadenken en wel om volgende reden;
bij een wekelijkse waterwissel, vind ik dat je een shock toebrengt aan je systeem. Bepaalde stoffen worden ineens ontrokken en worden ineens massaal terug in gebracht. Dat merk je vooral aan de werking van de afschuimer en aan je redoxmeting.
De afschuimer gaat na een wekelijkse waterwissel minstens één dag weinig tot niets produceren. Indien je dagelijks spreidt, dan denk ik dat de afschuimer 100% blijft produceren over de ganse periode en heb je een betere verwerking van de afvalstoffen.

Trouwens Alex welke type dosseerpomp gebruik je? Zou er ene bestaan met twee slangen op dezelfde pomp?
 
Juist naar aanleiding van dit onderwerp zijn wij vanaf dit jaar afgestapt van maandelijks 120 liter (op dikke 500 liter).

Nu doen we woensdagavond en zondagochtend een dikke 25 liter. Nitraat blijkt beter beheersbaar en het water oogt helderder.
 
Peter157 zei:
alléén zit ik nu te denken dat ik dan mn verdampingswater niet kan regelen op deze manier:( of heb ik het mis?
Inderdaad Peter,je water in je bak zal onderhevig zijn aan zoutschommelingen.

De enige goede manier, volgens mij is werken met een doseerpomp met twee slangen. Dan pomp je er evenveel in als uit.


Wat ik zoek is een dosseerpomp met twee slangen die continue mag draaien. Waar zou dat te vinden zijn?
 
Misschien kun je iets met dit apparaat?

www.eijkelkamp.nl
Ga naar products, kies voor (Ground-)water sampling, kies vervolgens voor Cheaper peristaltic pump.

Deze pomp is regelbaar, linksom en rechtsom, snelheid en weet niet wat nog meer.
Ik weet alleen niet of je er 2 slangen in kunt leggen.

P2.52-1 Cheaper peristaltic pump!




The familiar, reliable peristaltic pump from the Eijkelkamp product range has been updated. The new design makes it possible for Eijkelkamp to produce the pump more cheaply. We are delighted to pass this benefit on to you in our prices!

The peristaltic pump, suitable for use in the field, is battery-driven and microprocessor-controlled. The microprocessor ensures that the adjustable revolution rate is kept constant, protects against overload and provides various external control functions. A built-in maintenance-free 12 Volt lead rechargeable battery means the pump can be used continuously for two to five hours (depending on the load). The casing is splash-proof (IP 64) and can be used outdoors safely and without problems. The appliance can be operated in any position.

The pump has been designed for prolonged professional use under unfavourable conditions. It is manufactured using high-quality components. The assembled pump is a simple but extremely durable peristalic pump with three pressure rollers, and is extremely powerful mechanically.
 
Het zou een doseerpomp moeten zijn die continue mag draaien en met twee slangen op dezelfde rotor.
Er moet precies evenveel uitgepompt worden wat erin gepompt wordt.
 
India zei:

Wat ik zoek is een dosseerpomp met twee slangen die continue mag draaien. Waar zou dat te vinden zijn?
Ik heb ze hier op het forum al langs zien komen.
Als ik mij niet vergis heeft Rudi van Zanclus er eentje in gebruik voor een
tijdelijke test van een nitraatfilter op zijn nieuwe bak.
Misschien moet je met hem eens contact op nemen.
Als hij geen heeft met 2 slangen op 1 rotor is het op zijn minst wel eentje
van hetzelfe merk.

Zanclus is een sponsor op het forum hier, meer gegevens vind je op
http://www.aqua-zanclus.be/

Suc6
 
Bovenaan