Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Calcium chloride

Je zegt het zelf al...een mix, dus geen zuivere zouten.
Weet niet precies waar je naar zoekt, maar de uitleg van vorige leden lijkt meer dan duidelijk.


lees even alles...

ik vind het advies daarom ook niet zo verstandig om water bij het zout toe te voegen, nu draai jij het om als of het mijn advies is...
 
lees even alles...

ik vind het advies daarom ook niet zo verstandig om water bij het zout toe te voegen, nu draai jij het om als of het mijn advies is...
Er staat overduidelijk bij zuivere zouten. En dus geen mix potjes.
Verder zou ik gewoon de instructies op de pot van red sea of fauna Marin volgen.

Ik zeg helemaal niks over advies, maar zuivere stoffen met mixed zouten blijven vergelijken heeft geen nut en gelden andere regels voor. Zie uitleg bij vorige reacties.


Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
 
wanneer weet je zeker dat je een zuiver zout koopt, vaak is het namelijk een mix (Fauna Marin, Red Sea foundation A) hier zit al een 1:50 deel strontiumchloride in (SrCl2)?

Biede stoffen zijn gebonden aan chloride en Ca met Sr geeft onderling geen reactie. (SrCa of CaSr bestaat niet)
Dus zolang er maar genoeg water wordt gebruikt, zullen beide chemicaliën volledig oplossen.
Zo kun je bijvoorbeeld ook MgCl en CaCl in de juiste verhouding bij elkaar mixen, maar CaCl met MgSO4 weer niet.
Gegarandeerd dat er een gedeelte calcium neer zal slaan (onomkeerbaar) met het sulfaat wat loskomt van het magnesium.

Als de maximale oplosbaarheid van het calcium is bereikt in een vloeistof - in dit geval osmose water - kan er in principe geen andere stof meer in oplossen.
Maar zolang dat nog niet is bereikt, kan er nog iets aan toe worden gevoegd - mits dat geen onomkeerbare chemische reactie geeft, en daarvoor moet je je eigen beetje verdiepen in de chemie om te weten wanneer - en welke stoffen een onomkeerbare reactie geven.


Even simpel voorgesteld met ronde getallen om er een idee van te krijgen;
stel van CaCl2 2H2O is de maximale oplosbaarheid 1000 gram per liter. (is afhankelijk van de temperatuur van het osmosewater)en van SrCl2 6H2O is dat ook 1000 gram per liter.
Wil ik 1000 gram van beide chemicaliën volledig laten oplossen, dan heb ik 2 liter osmosewater nodig - gaat het kwartje al vallen? Om een liter van deze mix te maken, kan ik van beide chemicaliën maximaal 500 gram oplossen.

Maar CaCl met MgSO4 (magnesiumsulfaat) zal vanaf een bepaalde hoeveelheid neerslag veroorzaken.
Oplosbaarheid MgSO4 is 350 gr/l .... er kan dus redelijk veel in oplossing blijven.
Maar van de combinatie Calcium met sulfaat kan maximaal 24gr/l in oplossing blijven.

Zou ik 228 gram MgSO4 mixen met 147 gram CaCl, dan zal er een aanzienlijke hoeveelheid calcium neerslaan met het sulfaat totdat de 24gr/l is bereikt. Dat betekend dat er ongeveer 32 gram calcium zal neerslaan en er 8 gram overblijft.
Even het mol verhaal; Het MgSO4 bevat 96 gram sulfaat - en 147 gram CaCl bevat 40 gram calcium. 1 mol CaSO4 weegt dus 40+96=136 gram. Er kan maar 24 gram CaSO4 in oplossing blijven - grofweg 1/5e deel - en 40/5=8.

Deze combinatie kun je dus niet mixen. Ook niet als je de juiste verhouding CaCl / MgSO4 in de fles hebt zitten. De eerste druppels die op de droge stof terecht komen, zullen direct een reactie veroorzaken.
Je kan ze wel mixen - in de juiste verhouding - maar dan moet je eerst het CaCl oplossen en daarna het kleine beetje MgSO4 er aan toevoegen.

Hoop dat er nu wat licht in de duisternis is gaan schijnen ;) (of suist het nu een beetje in de klokkentoren :))
 
Jimmy, bedankt voor de uitleg.

Als ik het goed begrijp kan ik de de CaCl en de MgCl gewoon in 1 jerrycan doen, voordat ik er water bij doe om het in oplossing te krijgen?



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Bovenaan