Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Calcium chloride

En hoeveel doseeroplossing had je nu uit eindelijk? Ik heb werkelijk geen idee waarom je hardnekkig osmosewater blijft wegen als je aanmaak instructie voorschrijft dat je een hoeveelheid zout neem en deze vervolgens met water gaat aanvullen tot een bepaald volume. Komt toch geen een wegen van water aan te pas, maar alleen meten met een maatbeker. :confused:
Maar het gaat zeker goed komen. Je calciumwaarde is toch een zaak van regelmatig bijsturen. Maar het is natuurlijk wel handig als je doseeroplossing telkens dezelfde hoeveelheid Ca bevat.:)

Ik heb in totaal een oplossing van 1500gr, iets meer dan 1 liter.
Ik denk dat dit op de een of andere manier toch overeen komt met 1429gr.
De rede dat ik t liever niet met een maatbeker wou doen is omdat een liter precies lastiger af te lezen is als dat ik een gewicht in mg op de weegschaal kan doen.
 
Ik heb in totaal een oplossing van 1500gr, iets meer dan 1 liter.
Ik denk dat dit op de een of andere manier toch overeen komt met 1429gr.
De rede dat ik t liever niet met een maatbeker wou doen is omdat een liter precies lastiger af te lezen is als dat ik een gewicht in mg op de weegschaal kan doen.

O, als dat je motivatie is om te wegen, dan moet je eigenlijk ook nog rekening houden met het water dat het zout heeft aangetrokken (calciumchloride is hydroscopische en die hoeveelheid hangt af van de kwaliteit). Ik zou niet te moeilijk doen en gewoon telkens dezelfde maatbeker gebruiken. Er is dan geen verschil tussen de batches omdat je je telkens dezelfde en even grote fout maakt als je maatbeker wat zou afwijken. (of de liter in je maatbeker ook werkelijk een liter is kun je natuurlijk bij benadering wel bepalen door wegen)
 
;) Gaat wel lekker zo :):)

Het enige wat je moet wegen is het calciumchloride. :rolleyes:

Als je weet hoeveel gram water je nodig hebt om het geheel aan te vullen tot een liter .... prima.
En als je wil weten hoeveel dat bij elkaar weegt ...... ook prima.

Maar normaal gesproken neem je de hoeveelheid calciumchloride > doe dat in een maatbeker > en laat er net zolang al roerende warm osmosewater in lopen totdat het maatstreepje van 1 liter is bereikt > beetje meer roeren > even wachten > nog een beetje roeren en als het allemaal goed is gegaan moet je een liter calciumoplossing hebben die voldoet aan toepassingsberekening van DSR.
Maar dat is al uit de doeken gedaan .... toch?

Als je aan het eind van de rit meer dan een liter overhoudt, dan klopt de berekening/dosering niet meer, en hoeveel meer is dan bepalend voor de afwijking. Je zal dan meer moeten doseren. Is het een paar ml meer, dan kun je dat verwaarlozen, maar gaat dat richting een deciliter (100ml) dan moet je daar toch wel enigszins rekening mee houden.

Je zou het ook met wat extra CaCl weer in het gareel kunnen brengen i.v.m. de berekening/dosering
Als je 700 gram oplost en je vult aan tot 1100 ml ipv 1000 ml, dan is dat 10% teveel water.
Dat kun je dan weer rechttrekken met 10% meer CaCl, in dit geval dus 70 gram :rolleyes:
Succes ;)
 
Het Dsr verhaal is idd snel uit de doeken gedaan. Dit is ook niet waar ik het probleem zocht, aangezien dit imo gewoon calcium chloride is.
Ik heb nu dus m'n twijfels hoe ik de oplossing hiervoor heb gemaakt, maar vanaf nu hou ik gewoon het gewicht van 1500gr aan.
Dit is misschien wat eigenwijs, maar het is voor mij makkelijk om in t vervolg op die manier dezelfde oplossing te krijgen.
Thx voor jullie adviezen!
 
Het Dsr verhaal is idd snel uit de doeken gedaan. Dit is ook niet waar ik het probleem zocht, aangezien dit imo gewoon calcium chloride is.
Ik heb nu dus m'n twijfels hoe ik de oplossing hiervoor heb gemaakt, maar vanaf nu hou ik gewoon het gewicht van 1500gr aan.
Dit is misschien wat eigenwijs, maar het is voor mij makkelijk om in t vervolg op die manier dezelfde oplossing te krijgen.
Thx voor jullie adviezen!

Je bent je er bewust van dat de calculator, waaraan toch vaak wordt vastgeklampt, wel vereist dat je de doseervloeistoffen volgens het voorgeschreven recept samenstelt?
 
Je bent je er bewust van dat de calculator, waaraan toch vaak wordt vastgeklampt, wel vereist dat je de doseervloeistoffen volgens het voorgeschreven recept samenstelt?

Bij het maken van de oplossing hoeft er geen calculator gebruikt te worden, wel wou ik een zo groot mogelijke hoeveelheid calcium in m'n mengsel krijgen, en daarvoor wou ik de oplossing gebruiken zoals Glenn die erbij had vermeld. Ik heb m'n verbruik 2 maanden lang met de hand toegevoegd en het totaal gedeelt door het aantal dagen.
 
CaCl2 ( Calcium Chloride)
oplosbaarheid = 745gr/l (25gr C)
Per aanmaak van 1 liter Calcium oplossing geld:
Weeg 700gram CaCl2 af en vul dit af tot 1 liter met osmose water
Deze oplossing heeft nu de volgende concentratie 700gr/l => 1gr CaCl2 <=> 1,429ml CaCl2 oplosing (1000/700)
-stel je verbruik is per dag berekend op 10 gram CaCl2, dan stem dit overeen met (10/1)*1,429ml= 14,29ml van de CaCl2 oplossing


klopt dit wel?
het is CaCl2*2H20, ongeveer 25% is dus water
700/4= 175gr~ml komt er dus bij
1000 + 175 = 1175 ml
daarnaast verwacht ik dat de rest (700gr-175ml~gr=525gram) ook de vloeistof toename heeft hoeveel geen idee hoeveel dit is
 
Sterker nog .... het onderstreepte klopt niet helemaal;

CaCl2 ( Calcium Chloride)
oplosbaarheid = 745gr/l (25gr C)
Per aanmaak van 1 liter Calcium oplossing geld:
Weeg 700gram CaCl2 af en vul dit af tot 1 liter met osmose water
Deze oplossing heeft nu de volgende concentratie 700gr/l => 1gr CaCl2 <=> 1,429ml CaCl2 oplosing (1000/700)
-stel je verbruik is per dag berekend op 10 gram CaCl2, dan stem dit overeen met (10/1)*1,429ml= 14,29ml van de CaCl2 oplossing

Voor de duidelijkheid; iedere 147 gram CaCl2 2H2O bevat 40 gram calcium.
dus 700 gram bevat 700/147*40= 190,47 gram calcium - en dat opgelost in een liter betekent 0,19 gr/ml ofwel 190 mg/ml
Vermenigvuldigen we dat met de 14,29 ml, dan kom ik uit op 2,72 gram en niet op 10 gram.

Om een verbruik van 10 gram in een aquarium aan te vullen, moet ik minimaal grofweg 10/0,19 = 52 ml doseren.

Edit: ik zie net dat er gesproken wordt over CaCl2 .... dan klopt die 14,29 wel - wat dan weer overeenkomt met een calciumverbruik van ongeveer 5,5 mg/l in een 500 liter aquarium.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog .... het onderstreepte klopt niet helemaal;



Voor de duidelijkheid; iedere 147 gram CaCl2 2H2O bevat 40 gram calcium.
dus 700 gram bevat 700/147*40= 190,47 gram calcium - en dat opgelost in een liter betekent 0,19 gr/ml ofwel 190 mg/ml
Vermenigvuldigen we dat met de 14,29 ml, dan kom ik uit op 2,72 gram en niet op 10 gram.

Om een verbruik van 10 gram in een aquarium aan te vullen, moet ik minimaal grofweg 10/0,19 = 52 ml doseren.

Edit: ik zie net dat er gesproken wordt over CaCl2 .... dan klopt die 14,29 wel - wat dan weer overeenkomt met een calciumverbruik van ongeveer 5,5 mg/l in een 500 liter aquarium.

als je 700 gr in een liter oplost dat is dan is dit toch geen liter meer?
 
als je 700 gr in een liter oplost dat is dan is dit toch geen liter meer?

Dat klopt ;) Maar anders wordt het zo'n lange zin .... "700 gram opgelost in een hoeveelheid water wat het totaal 1 liter maakt" of "een oplossing van een liter met daarin opgelost 700 gram CaCl2 2H2O :rolleyes: en "opgelost tot een liter" klinkt ook niet echt ;)

Maar ik denk dat vanuit de gehele voorgaande context het zinnetje "en dat opgelost in een liter" wel wordt begrepen dat het gaat om liter calciumoplossing met daarin opgelost 700 gram CaCl2 2H2O :)
 
Dat klopt ;) Maar anders wordt het zo'n lange zin .... "700 gram opgelost in een hoeveelheid water wat het totaal 1 liter maakt" of "een oplossing van een liter met daarin opgelost 700 gram CaCl2 2H2O :rolleyes: en "opgelost tot een liter" klinkt ook niet echt ;)

Maar ik denk dat vanuit de gehele voorgaande context het zinnetje "en dat opgelost in een liter" wel wordt begrepen dat het gaat om liter calciumoplossing met daarin opgelost 700 gram CaCl2 2H2O :)

dus al ik het goed begrijp heb je dus 700 gram CaCl2 en daar voeg je net zoveel water aan toe tot je precies een liter hebt?
 
dus al ik het goed begrijp heb je dus 700 gram CaCl2 en daar voeg je net zoveel water aan toe tot je precies een liter hebt?

Yep .... zoals al eerder uitgelegd door Anthony en Hans :rolleyes: en nu ook begrepen door Emperor1 :)

En met de getalletjes 147 en 40 kun je een oplossing maken geheel aangepast aan de inhoud van jouw aquarium.

Stel dat die een totale waterhuishouding heeft van pak hem beet 375 liter, dan kun je een oplossing maken waarvan iedere 10 ml jouw inhoud met 5 mg/l opkrikt. Dan los je geen 700 gram op maar 689 gram.

5 mg/l x 375 = 1875 mg. je moet dus 100 x die hoeveelheid in de oplossing hebben - want 100*10=1000 of 1 liter.
100 x zoveel is 187,5 gram calcium en dat zit in 187,5/40 *147 = 689 gram CaCl2 2H2O ;)

Houden we rekening met wat onzuiverheden, dan zit je met 700 gram en een aquarium van 375 liter toch aardig op 10 ml ;)

Maar als het goed is kun jij spelen met de calculator waarmee je zoiets helemaal kunt laten uitrekenen :)
 
gelukkig is inmiddels het kwartje gevallen.....[emoji3]

De juiste manier van aanmaak staat beschreven (en in beeld gebracht) in dit topic:
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1115695

idem dito voor magnesium.

Voor elke grondstof is in de laatste versie van de DSR calculator een hyperlink gemaakt naar de betreffende topics. Makkelijker kan ik het niet maken....

Happy Reefing, GlennF.
 
Laatst bewerkt:
gelukkig is inmiddels het kwartje gevallen.....[emoji3]

De juiste manier van aanmaak staat beschreven (en in beeld gebracht) in dit topic:
http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=1115695

idem dito voor magnesium.

Voor elke grondstof is in de laatste versie van de DSR calculator een hyperlink gemaakt naar de betreffende topics. Makkelijker kan ik het niet maken....

Happy Reefing, GlennF.


Glenn jij als chemicus moet toch weten dat je alleen maar zout aan water toe mag voegen en niet water bij het zout
;)
 
Zuivere zouten die Mefisto bedoelt - zijn losse zouten uit het gemengde zout zoals die in een emmer van welk merk dan ook zitten.

Als je water bij gemengd zout gaat gieten, ontstaan er direct te hoge concentraties wat massale neerslag van de verschillende zouten tot gevolg heeft waarvan sommige combinaties onomkeerbaar zijn.
Kijk bijvoorbeeld naar de Dode zee - door verdamping zijn de concentraties in de waterkolom zo hoog geworden dat sommige elementen niet meer in oplossing kunnen blijven en neerslaan met andere elementen. Het water kan maar een bepaalde hoeveelheid elementen in oplossing houden.
De zoutmassa's op de bodem bestaan o.a. uit Natriumchloride, Kaliumchloride, magnesiumchloride en combinaties met sulfaten en carbonaten, allemaal elementen die als eerste neerslaan doordat hun concentratie t.o.v. de hoeveelheid water te hoog is geworden.

Dat verschijnsel gebeurt niet bij enkelvoudige zouten - dus bijvoorbeeld bij alleen CaCl of alleen MgCl
Als je dat gaat mixen zal je eerst een wit papje zien doordat niet alles oplost, maar naar gelang je meer water toevoegt zal alles op den duur oplossen. En zo heeft ieder element een maximale oplosbaarheid. (maximale hoeveelheid per liter)
Is dat bereikt en je gaat meer of een ander zout eraan toevoegen, dan zal er een gedeelte neerslaan.
 
wanneer weet je zeker dat je een zuiver zout koopt, vaak is het namelijk een mix (Fauna Marin, Red Sea foundation A) hier zit al een 1:50 deel strontiumchloride in (SrCl2)?
Je zegt het zelf al...een mix, dus geen zuivere zouten.
Weet niet precies waar je naar zoekt, maar de uitleg van vorige leden lijkt meer dan duidelijk.
 
Bovenaan