Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ati essentials en nutritions

Chichi

ZeewaterForum lid
hallo allemaal,

Mijn bak is nog opstartend, 60 L Nano bakje. Er zit nu alleen nog levend Steen in. Binnenkort komt het zand. En hopelijk snel de eerste stekjes.

Ik ben mij alvast aan het inlezen op alle mogelijke methodes voor bijdoseren. En ik begin de voorkeur te krijgen voor ATI Essentials PRO. Dit lijkt mij makkelijk omdat het maar 2 componenten zijn. Er bestaan ook flessen voor de nano Aquaria maar ik gok dat dat alleen verdund is dus eigenlijk kan je beter de gewone flessen nemen en zelf verdunnen.

Nu dacht ik dat deze 2 flessen "compleet" waren. Zo werden ze namelijk wel geadverteerd. Echter kwam ik laatst ergens tegen dat je naast de 2 flessen Essentials ook 3 flessen Nutritions moet gaan doseren (C:N:p).

Mijn vraag is dus is dit echt nodig? Of begrijp ik het verkeerd?

verder lees ik ook dat als je de ATI methode gebruikt je moet oppassen met je filter en eiwitafschuimer. Want die zouden alles er weer uit filteren?

Groetjes.
 
De essentials en CNP zijn voor 2 verschillende doelen eigenlijk. CNP is voor nitraat en fosfaat controle waar essentials voor de rest eigenlijk is(KH, Ca, etc) Zolang je geen te laag/hoog nitraat en fosfaat hebt zal het dus niet nodig zijn. Indien je een andere manier hebt om deze in perken te houden is dat ook prima, ik gebruik zelf reeffuel er naast. Het oppassen met filters of afschuimer hoeft niet echt, je moet wel oppassen dat je beide niet tegelijk doseert/op dezelfde plek want als dat gebeurt slaan de opgeloste stoffen neer.

Heel eerlijk is het bij een Nano ook verstandig om te kijken of je überhaupt wel moet gaan doseren, een wekelijkse waterwissel op zo'n weinig water is maar een kleine moeite en voldoet doorgaans zeer goed om alles in toom te houden.
 
De essentials en CNP zijn voor 2 verschillende doelen eigenlijk. CNP is voor nitraat en fosfaat controle waar essentials voor de rest eigenlijk is(KH, Ca, etc) Zolang je geen te laag/hoog nitraat en fosfaat hebt zal het dus niet nodig zijn. Indien je een andere manier hebt om deze in perken te houden is dat ook prima, ik gebruik zelf reeffuel er naast. Het oppassen met filters of afschuimer hoeft niet echt, je moet wel oppassen dat je beide niet tegelijk doseert/op dezelfde plek want als dat gebeurt slaan de opgeloste stoffen neer.

Heel eerlijk is het bij een Nano ook verstandig om te kijken of je überhaupt wel moet gaan doseren, een wekelijkse waterwissel op zo'n weinig water is maar een kleine moeite en voldoet doorgaans zeer goed om alles in toom te houden.

Oke dus wat jij zegt is dat als mijn Po4 en no3 laag blijft de ATI nutritions niet nodig zijn? ik dacht dat deze vooral bedoeld waren om de voedingsstoffen van koralen op pijl te houden. omdat er ook vitamines bij zitten.

maar jij gebruikt dus de ATI essentials, daar naast de reef fuel en dan gewoon de voeding voor koralen en visjes, en meer niet?

Ik ben me nu nog aan het inlezen over de verschillende opties. ik moet eerst gaan kijken hoe mijn bak draait op het moment dat de eerste koralen er in komen.
 
ATI heeft niet echt vitamines naar mijn weten. CNP is letterlijk wat erop staat: C=koolstof, N=stikstof,P=fosfor en afhankelijk van welke je toevoegt balanceer je de juiste hoeveelheden nitraat en fosfaat in je water. N toevoegen geeft je meer nitraat, P toevoegen geeft meer fosfaat en C toevoegen drukt weer beide en zodoende kan je hun calculator gebruiken om zo de "ideale" waarden van die 2 te krijgen. Ik gebruik hier reeffuel voor, wat eigenlijk een Koolstofbron+bacteriën is, en zo zijn er nog wel tig dingen die nitraat en fosfaat onderdrukken. Als je NO3 en PO4 dus goed blijven van nature dan is het inderdaad niet nodig, zonder waterwissels is dit alleen niet snel zo( tenzij je vissen en koralen in perfecte verhouding zijn).

Jup, ik voer de vissen wat zorgt voor nitraat en fosfaat, Ati essentials geeft de rest van de voedingstoffen en zodoende hebben de koralen alles wat ze nodig hebben. om te zorgen dat nitraat en fosfaat niet te ver oplopen word een klein beetje reeffuel toegevoegd. In het begin zal je toch niet veel verbruikers van stoffen nodig hebben en zodoende zal doseren nog niet echt nodig zijn. Als je goed zout pakt zal je met een waterwissel de overtollige nitraat en fosfaat eruit halen waar het verse zout juist de spoorelementen en macro nutriënten zoals calcium zal inbrengen.
 
Bovenaan