Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aqua Medic Blenny opgestart

Van wat ik lees zijn het onschuldige algeneters. Aantal past zich aan aan beschikbare hoeveelheid alg..zou hem zelf laten zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Van wat ik lees zijn het onschuldige algeneters. Aantal past zich aan aan beschikbare hoeveelheid alg..zou hem zelf laten zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ja ik was ook al aan het lezen, het zijn goede algeneters maar kunnen explosief vermenigvuldigen en een plaag worden ... ik wacht het eens ff af, en als ik er veel meer ga zien dan haal ik er wat uit wat mogelijk is [emoji108]
 
Ja ik was ook al aan het lezen, het zijn goede algeneters maar kunnen explosief vermenigvuldigen en een plaag worden ... ik wacht het eens ff af, en als ik er veel meer ga zien dan haal ik er wat uit wat mogelijk is [emoji108]
Gewoon laten zitten. Dit soort dieren kunnen geen plaag worden. De populatie past zich aan op basis van de (voedsel)omstandigheden. Veel algen als gevolg van hogere nitraat waardes betekend veel algeneters, breng je nitraat omlaag en je krijgt vanzelf minder algen en algeneters.

Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk
 
Gewoon laten zitten. Dit soort dieren kunnen geen plaag worden. De populatie past zich aan op basis van de (voedsel)omstandigheden. Veel algen als gevolg van hogere nitraat waardes betekend veel algeneters, breng je nitraat omlaag en je krijgt vanzelf minder algen en algeneters.

Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk
Ok top ... ik heb niks gedaan en hem laten zitten.
Nitraat was bij de laatste meting 0 dus dan komt het wel goed, en zal het geen over populatie worden hoop ik.
Morgen nieuwe metingen doen, net heb ik 15% ww gedaan en het zoutgehalte naar 1025 gebracht.
Thanks [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
De waardes blijven stabiel ... super om te zien dat allles gaat als gehoopt.
Komende week gaat na bijna 8 weken de eerste koraal de bak in en zullen 2 Rode anemoon visjes hun intrede gaan doen. Ik ga waarschijnlijk een sterpoliep in de bak gaan doen, die snel gaat groeien maar zal ik kunnen overzetten in de Red sea Reefer 250 over een paar maandjes :)
Over 2 a 3 weekjes ga ik het koraal bestand een beetje uitbreiden met sps steenkoralen die wat makkelijker houdbaar zijn. Welke soorten zijn makkelijker houdbaar? Tips welkom :)
Mister henkie doet het super en houd het 'gras' kort

Ammoniak= 0
Nitriet= 0
Nitraat= 0
Fosfaat= 0.2
Kh= 11
Ph= 8.2
Zout= 1025
Temp= 25
6714cc1983cc48847e18c36e55c350ab.jpg
 
Fijn om te horen dat t goed gaat.
Wat makkelijkere soorten zijn oa een digitata en bijvoorbeeld een stylo is ook altijd leuk
Tevens wat monti plaat is goed te doen en krijg je bijna niet kapot.

Deze stukken kan je ook gemakkelijk bij een andere hobbyist halen, altijd leuk om de bak van een ander te zien en bespaard een hoop geld;)

Is dr een specifieke reden om je kh zo hoog te houden?
En als je (sps) koralen gaat houden zijn ook andere testjes nog wel noodzakelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
De waardes blijven stabiel ... super om te zien dat allles gaat als gehoopt.
Komende week gaat na bijna 8 weken de eerste koraal de bak in en zullen 2 Rode anemoon visjes hun intrede gaan doen. Ik ga waarschijnlijk een sterpoliep in de bak gaan doen, die snel gaat groeien maar zal ik kunnen overzetten in de Red sea Reefer 250 over een paar maandjes :)
Over 2 a 3 weekjes ga ik het koraal bestand een beetje uitbreiden met sps steenkoralen die wat makkelijker houdbaar zijn. Welke soorten zijn makkelijker houdbaar? Tips welkom :)
Mister henkie doet het super en houd het 'gras' kort

Ammoniak= 0
Nitriet= 0
Nitraat= 0
Fosfaat= 0.2
Kh= 11
Ph= 8.2
Zout= 1025
Temp= 25
6714cc1983cc48847e18c36e55c350ab.jpg
Leuk om te lezen dat het goed gaat met je aquarium.
De waardes zijn aardig, hoewel het fosfaat wat hoog is. Probeer deze nu onder de 0,1 te krijgen.
De kH-waarde zou ik ook niet hoger laten oplopen. Probeer deze waarde rond de 8 te krijgen en houden
Veel succes en plezier met je aquarium.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Fijn om te horen dat t goed gaat.
Wat makkelijkere soorten zijn oa een digitata en bijvoorbeeld een stylo is ook altijd leuk
Tevens wat monti plaat is goed te doen en krijg je bijna niet kapot.

Deze stukken kan je ook gemakkelijk bij een andere hobbyist halen, altijd leuk om de bak van een ander te zien en bespaard een hoop geld;)

Is dr een specifieke reden om je kh zo hoog te houden?
En als je (sps) koralen gaat houden zijn ook andere testjes nog wel noodzakelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Thanks voor de koraal tips.
De KH is 11 omdat ik waarschijnlijk teveel buffer heb toegevoegd, de 'safe range' is tussen 7 en 11 dus ik laat hem weer rusttig wat zakken.
 
Leuk om te lezen dat het goed gaat met je aquarium.
De waardes zijn aardig, hoewel het fosfaat wat hoog is. Probeer deze nu onder de 0,1 te krijgen.
De kH-waarde zou ik ook niet hoger laten oplopen. Probeer deze waarde rond de 8 te krijgen en houden
Veel succes en plezier met je aquarium.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
Fosfaat kan indd iets naar beneden nog, ik wou daar eerst een wervelbed filtertje voor halen met Rowas derin, maar ik heb de plaats niet in de sump aan de achterkant, ik zou hem in de middelste kamer kunnen proppen maar daar zit de heater ... is erg krap allemaal, als ik de Reefer 250 heb kan dat allemaal veel beter. Ik ga denk ik een sok in de sump hangen met Rowas in, dan zal de fosfaat snel zakken.
De KH laat ik weer rustig zakken nadat ik teveel buffer heb toegevoegd denk ik.
 
Nadat alle waardes super zijn, heb ik de eerste echte bewoner in de bak geplaatst ... Zebrasoma scopas.
Wat een prachtig visje.

Fosfaat meet 0.1 en Kh meet 10
2feabaf0f562f815df788933ba55d019.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 
Dat is een mooie vis, Ricardo!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Dat is een mooie vis, Ricardo!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Yess dat vond ik ook, mooier als de gebruikelijke gele dokter die je overal ziet ... hij is al aan het plukken aan de alg wat de Henkie heeft overgelaten, dus hij voelt wel goed denk ik ... eigenlijk is deze bak te klein voor hem maar hij mag over een paar maandjes over naar de nieuwe, hijs redelijk klein, dus nog jong :)
 
Sinds 2 dagen gebruik ik Phosfaat ex van Colombo, en ik moet zeggen dat dat spul echt goed werkt, want fosfaat is van 0.2 naar 0 gegaan ... dus geen fosfaat meer aangetroffen in het water.
Ati essential voor nano aangeschaft om de belangrijkste sporenelementen toe te voegen.
Calcium was maar 255, en magnesium 1290, dus voordat de koralen erin gaan die waardes nog ff opschroeven maar dat moet gaan lukken met de essentials.
Andere waardes zijn super. Geen nitriet, nitraat en ammoniak [emoji106][emoji106]
De bruine dokter doet het super en lijkt heel vitaal, hij graast lekker in het rond samen met henkie. [emoji1]
 
Sinds 2 dagen gebruik ik Phosfaat ex van Colombo, en ik moet zeggen dat dat spul echt goed werkt, want fosfaat is van 0.2 naar 0 gegaan ... dus geen fosfaat meer aangetroffen in het water.
Ati essential voor nano aangeschaft om de belangrijkste sporenelementen toe te voegen.
Calcium was maar 255, en magnesium 1290, dus voordat de koralen erin gaan die waardes nog ff opschroeven maar dat moet gaan lukken met de essentials.
Andere waardes zijn super. Geen nitriet, nitraat en ammoniak [emoji106][emoji106]
De bruine dokter doet het super en lijkt heel vitaal, hij graast lekker in het rond samen met henkie. [emoji1]
Let op je kH, hier daalde dit aanzienlijk met het gebruik van dit middel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Bovenaan