Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Annemoon ingetrokken

Kennethvd1997

ZeewaterForum lid
Ik heb enkele rode tepel annemonen.
Deze stonden altijd heel mooi.
Maar de laatste wekem zitten ze nogal ingetrokken en weinig kleur.
Eentje is zelfs volledig aant afsterven.
Zoutgehalte staat beetje aan de lage kan en nitraat is redelijk hoog maar dat is altijd al zo geweest.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    107,9 KB · Weergaven: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 29
  • image.jpg
    image.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 29
Je kunt wel raden denk ik welke informatie er nu opgevraagd gaat worden.....

Zoutgehalte (en hoe je dit meet) en je nitraat.

Overigens toen ik begon met zoutwater deden mijn tepelanemonen het erg goed bij 50 mg/l nitraat. Uiteindelijk heeft koolstof doseren en instabiliteit ze de das omgedaan destijds.
 
Je geeft aan een wat hoog nitraat. Zoals Marc ook al heeft geschreven is dat geen enkel probleem voor tepel anemonen.
Dit hoge nitraat kan mogelijk wijzen op een "laag" fosfaat (Po4).
En een laag fosfaat gehalte daar hebbe anemonen wel een probleem mee en kwijnen dan langzaam weg.
Dus ik zou eens je fosfaat laten testen.
 
De waardes weet ik niet meer van buiten. Heb het door de viswinkel laten testen.
Hij had alles opgeschreven maar ik heb dat bladje niet meegenomen.
Maar het zout staat intussen al terug op 34.
Fosfaat stond wel iets lager maar wel nog goed meetbaar. Maar hoe krijg ik mn fosfaat omhoog zonder dat mijn nitraat meegaat?
 
De waardes weet ik niet meer van buiten. Heb het door de viswinkel laten testen.
Hij had alles opgeschreven maar ik heb dat bladje niet meegenomen.
Maar het zout staat intussen al terug op 34.
Fosfaat stond wel iets lager maar wel nog goed meetbaar. Maar hoe krijg ik mn fosfaat omhoog zonder dat mijn nitraat meegaat?

uuh door fosfaat te doseren 😉
 
De waardes weet ik niet meer van buiten. Heb het door de viswinkel laten testen.
Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar dit ene regeltje doet mij er aan denken dat de waarden helemaal niet zo goed zijn en je bevestiging zoekt van je vermoeden.

Advies:
Schaf de basis test setjes aan en meet voortaan zelf de waarden.
Dan heb je wat meer zelf de controle in de hand. Bijvoorbeeld door de keuze van het merk / betrouwbaarheid testsetje/ eerder inspringen als er een waarde uit de pas lijkt te lopen, vaker / opnieuw testen bij vergeten van blaadje.

Zelf test ik iedere week en bij een (sterk) afwijkende waarde of na het doorvoeren van een correctie soms wel om de dag.
 
uuh door fosfaat te doseren 😉
Ok ik had eerlijk niet echt gedacht dat dit bestond. Ik weet dat je dit kon doen voor als je bepaalde mineralen ofz tekort had maar fosfaat is zo iets dat ik dacht dat mensen zoveel mogelijk vermijde in hun aquarium.
 
Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar dit ene regeltje doet mij er aan denken dat de waarden helemaal niet zo goed zijn en je bevestiging zoekt van je vermoeden.

Advies:
Schaf de basis test setjes aan en meet voortaan zelf de waarden.
Dan heb je wat meer zelf de controle in de hand. Bijvoorbeeld door de keuze van het merk / betrouwbaarheid testsetje/ eerder inspringen als er een waarde uit de pas lijkt te lopen, vaker / opnieuw testen bij vergeten van blaadje.

Zelf test ik iedere week en bij een (sterk) afwijkende waarde of na het doorvoeren van een correctie soms wel om de dag.
Ja ik had testsetjes maar ze waren al vervallen en ik zag er tegenop om nieuwe te kopen als ik ze dan terug maar voor de helft kon gebruiken tegen dat ze weer vervallen zijn.
 
Ja ik had testsetjes maar ze waren al vervallen en ik zag er tegenop om nieuwe te kopen als ik ze dan terug maar voor de helft kon gebruiken tegen dat ze weer vervallen zijn.
Als je er al tegenop ziet om test setjes te kopen kan je beter stoppen met de hobby. Testen is de basis en meeste test setjes zijn 1-2 jaar houdbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar dit ene regeltje doet mij er aan denken dat de waarden helemaal niet zo goed zijn en je bevestiging zoekt van je vermoeden.

Advies:
Schaf de basis test setjes aan en meet voortaan zelf de waarden.
Dan heb je wat meer zelf de controle in de hand. Bijvoorbeeld door de keuze van het merk / betrouwbaarheid testsetje/ eerder inspringen als er een waarde uit de pas lijkt te lopen, vaker / opnieuw testen bij vergeten van blaadje.

Zelf test ik iedere week en bij een (sterk) afwijkende waarde of na het doorvoeren van een correctie soms wel om de dag.
Hoi,

ik kijk lekker mee met deze discussie om van te leren en kom eigenlijk met een vraag!
Is het een goed ding om de essentiële stoffen standaard in doseervorm te hebben staan?

ik ben nog maar net aan het opstarten en ben mezelf nu op dit vlak enorm aan het inlezen maar ik twijfel nog hoe of wat. Ik kijk nu al een poosje naar Tropic Marin all-for-reef maar daar heb ik nog niet enorm veel info over gevonden.
Ik heb maar een Nano bak van 60l inhoud dus ik ga sowieso meer koraal dan vis hebben staan waardoor ik waarschijnlijk zal moeten doseren? ik ga starten met makkelijke soft corals & gorgonen.

Bedankt :)
 
Bovenaan