Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

0zzmans zeewater plezier 2.0

Net 2 uurtjes terug van Beek en Donk heb daar de koralen/leders meegenomen waar ik nog een oog op had. Voor nu is het even genoeg wil eerst eens zien hoe dit zich gaat ontwikkelen daarna zie ik wel weer. Had alleen beetje pech ben op de fiets erheen en krijg onderweg een platte
rolleyes.gif
had niks bij me om te lappen, ga normaal nooit zonder weg maar deze keer wel
tongue.gif


Moet erbij zeggen dat ik nog totaal geen uitval heb gehad van leders of koralen sinds ik ben gestart, het is kwalitatief hoog en sterke levende have kan alleen maar zeggen dat Marije (sterken) wat dat aangaat een 10 met een griffel verdiend voor alle zorg die zij altijd altijd in haar koralen heeft gestoken enaccord

003.jpg008.jpg009.jpg010.jpg014.jpg
 
Oeioei Ron........nou voel ik me toch echt groeien in m'''n stoel.....
Gewoon af en toe over 't koppie aaien en er veel tegen lachen..dat is 't geheim!!
Maar 't ziet er allemaal weer goed uit ondanks de ellende hoe je er mee thuis bent gekomen

Groetjes Mareij

Mag toch gezegt worden hé alles bloeit en leeft perfect dusssssss enaccord Maaruh was dus vandaag mijn morrisen pitvis kwijt een tijd dacht dus echt ooh nee he en keek al naar mijn anemoon.... toen ineens..... ach kijk zelf maar naar de foto Powat
001.jpg
 
Mijn nieuwe aanwinsten doen het uitermate goed staan vol open en vormen zich al langzaam aan het steen waar ze op staan, dus over een aantal weken zit het goed vast. Had een lichte steiging in de No3 maar dat verwachte ik al, maar nog genoeg binnen de perken hoef nog geen aktie te ondernemen.

001.jpg001.jpg006.jpg
 
Mm is al weer even terug dat ik mijn dagboek.... heb gedaan, bij deze dan. Tankske gaat buitengewoon goed krijg steeds meer paars zelfs de egel kan er niet meer tegen eten
biggrin.gif
.....Germ ik heb een grotere leder nodig mijn Salarais zat met zen vette poepert erop en je zag de leder gewoon zakken
biggrin.gif
....ooh ooh dacht gelijk aan dat kabouter rijmpje.. die ook door zijn paddestoel krakte
rolleyes.gif


001.jpg
 
Erg lang geleden dat ik wat in mijn dagboek heb gepost beetje lopen kwakkelen met de gezondheid en daardoor heb ik weer wat werk aan de tank. Door problemen met de rug moet ik nu een inhaalslag maken en kalkalgen van de ruiten poetsen.... niet het leukste werkje maar ach de rest staat er nog steeds goed bij. Wel een aantal veranderingen mijn dwergkeizertje is helaas overleden, was de keizer een tijd terug kwijt en 2 dagen daarna dreef hij boven in de tank. Met het warme weer van de laatste tijd heb ik toch goed moeten opletten op de tempetuur die steeg en steeg.... maar dat ik nu weer voorbij. Heb Vandaag een aantal nieuwe aanwinsten in mijn tank gezet. Een mooie groene import paddestoel leder en een pasrse montipora confusia. Ben heel tevreden verder met hoe het gaat met de tank, er komt nog wel een kleine uitbreiding van 18 leds die mijn T5 gaan ondersteunen om net even een andere vollere kleur en glitter in het water te brengen. HQI kan niet in mijn 150 liter tank omdat ook de 6x24 watt erboven hangt.
 
Na een paar dagen dat de nieuwe aanwinsten er nu inzitten vind ik dat ik voor een beginner het redelijk doe. Ben nu dan al bijna voor het tweede jaar bezig maar heb me altijd gehouden aan de wat eenvoudiger soorten gewoon voor mezelf om eerst goed rond te kijken wat de ups en downs zijn om een zeewatertank te hebben. Ondertussen zijn mijn Indische oren rechts onder al zo vaak gedeeld dat ik al een aantal heb geruild voor stekken, en ondertussen heb ik er alweer 8. Toen ik mijn stekje sterpoliep kreeg was het maar een klein stukje van 2x2 cm ongeveer dat is ondertussen ook al uitgegroeid naar 10x10 dus iets doe ik toch goed ;) Ook de groene buttons die eigenlijk wild ergens opzaten hebben zich ondertussen vermeerderd van 2 naar een stuk of 15, en groeien maar door. Heb vandaag toch maar even een aantal steenkoraaltjes bijgevoerd voor een kleine boost met D-D solutions. Het enige wat ik in de gaten moet houden is de CA die ik iets tehoog, en de KH is iets onder de maat maar dat los ik op met een goede waterwissel. Ik ga vanaf nu gewoon door en ga steeds wat meer andere soorten koralen toevoegen de tijd van snuffelen is nu echt lang voorbij. Ooh ja volgende week veranderd het licht , omdat er een ledbar bijkomt 18 leds van 1 watt + mijn 6x24. Kan geen HQI erbij zetten er is geen ruimte en voor een systeem van 200 liter totaal is de kans ook groot dat ik de tank moeilijk op 25 graden kan houden.
 

Bijlagen

  • 2012-08-25 21.39.15.jpg
    2012-08-25 21.39.15.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Vandaag de tank toch even iets veranderd ook omdat op één plek een beetje flap zat doordat er een aantal oren op steen de stroming blokte. Was toch bezig omdat ik doordat ik met mijn rug modderde weinig had gedaan en er daardoor kalk algen aan de ruiten zaten. Nog niet alles is weg maar dat doe ik dinsdag verder nadat ik mijn nieuwe leds erboven heb gehangen, als extra ondersteuning voor mijn 6x24W t5. Vanaf nu kan ik steeds wat meer koralen erbij zetten de fase van rijping is allang gedaan dit systeem draaid nu bijna een jaar, moet nog wel wat nieuw levend zand toevoegen en misschien koop ik nog wat vers steen erbij.

2012-08-26 17.19.04.jpg
 
Net de leds (waren er 22 geen 18) geinstalleerd en merk gelijk dat ik zoveel meer kleuren heb en contrast, samen met een leuke shimmer in het water. Kan nog geen fotos plaatsen omdat ik teveel tegenlicht heb van het raam op moment dus doe ik dat later. Gecombineerd met de 6x24 T5 is het een mooi plaatje. Heb tussen de verschillende T5 groepen geschakeld en ga denk ik minder Wit erin brengen 12 of 10k nu zitten er 15k reefwhite in, zo update volgt nog.
 
Heb even een filmpje gemaakt zodat je het verschil kan zien van T5 en LED + gecombineerd of alleen Led of T5



Kleuren zijn gewoon veel dieper en voller Daarbij had ik tot nu toe alleen maar veel Leders en kan dat nu zacht aan gaan opbouwen naar de wat meer licht gevoelige steen koralen. Ben gewoon lekker langzaam na 1 jaar dat deze tank draait en met De leds kan ik nu wat meer belasting kwa koralen erin zetten.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu drie dagen mijn ledbalk erboven hangen en moet zeggen dat ik tevreden ben over het effect en het extra licht. Ik zei al dat de kleuren veel ronder en voller zijn, maar merk ook dat de koralen en de vissen er ook goed op reageren. Ik heb mijn lichtschema hierdoor wel aangepast en start in de morgen met alleen leds en schakel dan tegen de middag aan op volle verlichting en in de avond eindig ik ook met Leds alleen en dan nog 45 minuten nachtverlichting.

Heb aquaria gezien met alleen leds waar ontzettend veeel schittering in het water aanwezig was wat ik onrustig vond ogen, maar Leds in combinatie met T5 gaat alleen de kleur omhoog en de Lux, en de schittering is bijna niet waarneembaar je ziet het well maar is niet onrustig aanwezig in de tank. Wil toch nog wat zaakjes veranderen, mijn paddestoel leder moet een beter plekje krijgen, en daarbij zag ik ook dat er een mooie kokerworm onderzit die ik hopelijk heel eraf kan krijgen en ergens anders plaatsen kan, want nu neemt de leder het zicht erop weg.
 

Bijlagen

  • 2012-08-30 09.02.33.jpg
    2012-08-30 09.02.33.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 6
  • 2012-08-30 09.04.32.jpg
    2012-08-30 09.04.32.jpg
    46 KB · Weergaven: 6
Vanmorgen nadat het licht aanging even snel een klein filmpje geschoten van de 3 bands anemoonvissen. Natuurlijk moest mijn vossekop het ook even verkennen iets voorzichtig en opgewonden toch even zijn vinnen opzetten en je kan ook duidelijk de zwarte vlek achter op zijn rug zien, die alleen zichtbaar is bij opwinding of een wat onzekere houding of angst. Het is ook in zekere zin een verdedigings middel, als de vlek gitzwart is ziet het eruit als een oog en roofvissen die bijvoorbeeld deze vis op het menu hebben staan zouden zich kunnen vergissen en tegen de stekels in proberen deze te verschalken, wat een slecht idee is tegen de stekels in word het een niet zo aantrekklijk hapje. En de kans is dan ook groot dat de vis snel weer word uitgespuugt.

Die oren op het filmpje zijn echt zo geweldig sinds dat ik er drie heb gehad heb ik al een aantal geruilt. En nu zag ik vanmorgen dat 2 oren zich alweer delen, ene op de film en één in het midden. Als dat is gebeurd dan word het weer tijd om te gaan oogsten en ze op een steen plaatsen. Dit lichtschema die ik nu heb bevalt goed, vissen tevreden koralen happy dus ben ik ook tevreden. Ga vandaag toch maar even de pompen onderhouden en schoonmaken word weer eens tijd, dus klusser der klus tijd.

 
Laatst bewerkt:
De leds hangen er nu al een tijdje boven en merk nu echt dat de koralen er goed onder doen. Ik had een klein stukje van iemand gekocht en tot nu toe zonder led stonden de poliepen wel uit maar klein. Maar nu dat de leds erboven hangen worden de poliepjes steeds groter van iets waarvan ik nog steeds niet weet wat het is. Op de foto is te zien dat links boven de poliepjes het formaat hebben van hoe het was zonder leds. En rechts onder kan je duidelijk het verschil zien kwa grote en groei met de leds erboven. Het is een kwestie van tijd dat de achterste poliepjes ook deze grote krijgen.
 

Bijlagen

  • 004.jpg
    004.jpg
    113,1 KB · Weergaven: 5
Bovenaan