Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

0zzmans zeewater plezier 2.0

ozzy67

ZeewaterForum gebruiker
Hoikes kleine introductie eerst ik ben dus Ron uit helmond 44 jaren, heb al een klein tankje van 60 liter (nog steeds een beetje groen) in het zoutewater gebeuren. en ga hier dus verder met een iets groter project van 150 liter + sump van 50 Liter. Het is zo dat mijn kleine bakkie goed draait ach en je weet hoe het gaat kriebel kriebel het zeewater kruipt waar het niet kruipen kan. Kon een leuke tank overkopen van iemand die binnen mijn budget past (ben echt een nummertjes pusher) omdat het ook betaalbaar moet blijven voor mij dus goed door rekenen hé dat word nog al eens vergeten met de bijkomende kosten :rolleyes: Genoeg geklept ga het maar eens hebben over de basis techniek die ik ga gebruiken.

De tank 80x45x45 (Ocean free) OTL omgebouwd met kap en doorvoeren 32mm Durso en
25mm opvoer Sump 57x30x32 LBH waterhoogte 23cm
4x24watt T5 x2 10000k x2 blauw voor de opstart daarna word het uitgebreid.
opvoerpomp eheim 1260 2400L/U effectief 1800L/U met 1 meter opvoer.
Afschuimer AM turbofloter 1000MC intern Dit is de basis techniek die ik ga gebruiken voor mijn nieuwe project dat half in de maand september start met 25 kilo levend steen.
 

Bijlagen

  • 2011-08-25 16.29.57.jpg
    2011-08-25 16.29.57.jpg
    61,3 KB · Weergaven: 7
  • 2011-08-26 20.20.47.jpg
    2011-08-26 20.20.47.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 8
  • 2011-08-26 13.06.12.jpg
    2011-08-26 13.06.12.jpg
    65,7 KB · Weergaven: 10
  • 2011-08-25 16.30.43.jpg
    2011-08-25 16.30.43.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 8
  • 2011-08-25 10.11.13.jpg
    2011-08-25 10.11.13.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 6
Hey Ron..........dat gaat er perfect uitzien....je gaat er zeker iets moois van maken!!
Helaas heb ik vorige week ondanks alles toch het besluit moeten nemen om definitief te stoppen.

kijk even naar je PB"S

Groeten Mareij

Ik zag het ik was erg verrast maar ook weer niet dat je stopt we hebben het zijdelings een paar keer over gehad. Ik ben heel blij met deze tank die bij jou wegkomt. Het idee is een shallow reef setup En je ziet al doordat ik niet de waterdiepte heb van de meeste tanken die 60 cm zijn heb ik een goede licht opbrengst. Deze week ga ik de gaten boren voor de opvoer en durso overloop, en het frame bouwen voor het meubel.
 
Vandaag kwam er van alles tussen dus alleen even een pasfitting gemaakt voor het meubel totale hoogte inclusief tank en kap is 161cm geworden. Morgen ga ik de balken 69x33 op maat zagen voor het subframe dan houd het echt wel mijn tank inclusief sump en water totaal 250 kilo. Ga het zo strak mogelijk maken met de bovenfrees en daarna spuiten met primer.

DSCF0416.jpg
 
Kleine update ben vandaag niet vooruit te branden, maar heb toch met de oude matrialen die ik nog van de oude meidenkast had (100% hergebruik) een nieuwe deur gemaakt heb de deur omgedraaid omdat die strakker is dan de andere kant en de blokken op de zijkanten de frutsels eraf gehaalt strakker is leuker. de lades zijn nep gemaakt die ook gewoon in ene keer openen als een deur ga het pas afhangen in de kast als alles is gespoten met verf. Heb wel de durso inmekaar gelijmt maar verder nog niks aangezien ik eerst gaten moet boren in het glas en dan hout, heb wel de slangen alvast op de slangpilaren gezet zodat ik dat later op maat kan snijden.

Word vervolgd
biggrin.gif

2011-08-31 14.40.27.jpg
 
Zat net nog na te denken als ik nu getrouwt was dan had ik nu vet in de problemen gezeten. Had de keuken omgetoverd tot een spuitcabine(hele hoek met plastic behangen), denk niet als ik men vrouwtje had dat ik daar zonder kleerscheuren vanaf was gekomen.
biggrin.gif
In iedergeval zit nu de kast panelen deuren en de kap in de grondverf 3 keer gespoten en de kap is gespoten met grondlak met vezel nog even de gaten boren voor de doorvoeren, en dan opruimen. Morgen bijwerken, opschuren en dan eerste aflaklaag opbrengen.

2011-09-01 14.34.49.jpg2011-09-01 14.35.30.jpg2011-09-01 14.35.47.jpg2011-09-01 14.35.07.jpg
pencil.png
 
Ik snap het niet.. vriendinnen en vrouwen hou je toch in een aquarium.... Als ik er een had, zou ik er een rooster opleggen, dan kunnen ze er niet uit en kunnen ze niet klagen over de keuken.
 
Knutsel uurtje is bijna voorbij
tongue.gif
Heb nadat ik de fotos had gepost de gaten in het glas geboord was geen probleem, zei al eerder je voelt aan de boor wanneer je er bijna doorheen bent. Alles even erin gezet wel streepjes erop zodat ik precies weet hoe het inmekaar moet en onder welke hoek. vanaaf de sump eronder en verder meten en passen kan ik onderin alles op maat maken had de buizen iets langer gelaten zodat ik nooit in de problemen kom
biggrin.gif
> vind dat wit toch wel heel erg mooi zo wilde eerst de kap buiten om zwart maken maar denk dat ik het mooi marmerwit maak net als de kast. moet bij de deuren de schanieren iets in het hout verwerken dan zie je de kier ook niet meer zo.
2011-09-01 18.44.18.jpg
 
Nou dat was me een dagje..... schuren schilderen meten etc etc etc... leek wel geen eind aan te komen....Maar ben der bijna had de aluprofielen erin gekit beetje gemorst in de rechter hoek maar was geen probleem zit de overloop zie je niks van. en ben nu nog bezig met de overloop, maar dat haast ik niet goed meten en meten en kijken en meten etc etc etc etc. In ieder geval hier zijn wat kiekjes progress madeeeeee enaccord2011-09-02 19.50.06.jpg2011-09-02 19.49.28.jpg
 
Hey Ron........je gaat er echt een meesterkunstwerk van maken.........wat je al niet met zo'n bakkie kunt!!
Wacht maar..over een paar weken komt het echte werk...maar dat wisten we samen al
ik heb al een paar supermooie stenen voor je gepland, maar die zoek je zelf maar uit
en je vissen zitten ook nog veilig

succes en werk ze

Grtzz Mareij
 
Hey Ron........je gaat er echt een meesterkunstwerk van maken.........wat je al niet met zo'n bakkie kunt!!
Wacht maar..over een paar weken komt het echte werk...maar dat wisten we samen al
ik heb al een paar supermooie stenen voor je gepland, maar die zoek je zelf maar uit
en je vissen zitten ook nog veilig

succes en werk ze

Grtzz Mareij

Dankjewel Mareij ik doe mijn uiterste best om mijn creatieve geest erop los te laten. Wil de deuren later nog wel aanpassen ben er niet tevreden over maar dat komt wel. Ben op moment met de laatste loodjes bezig, dan kan ik zaterdag avond gaan vullen en eerst testen of de overloop goed werkt en dicht is dan pas vul en test ik de rest. Ja hé, de eerste keer dat ik jou tankje zag had ik het al in mijn hoofd geplent hoe en wat als ik die zou kopen van je Powat Zow ffkes verder werken nu laatste dingetjes erin maken. Heb zo een zin in de aankomende weken enaccord

Groeten Ron
2011-09-01 21.36.28.jpg
 
Heb even de sump getest met alles in werking, moet de afschuimer nog aanpassen met pvc zodat 1 buis boven de linker bubbletrap loopt en de andere stroombuis richt ik naar de de afschuimer pomp zodat het nog eens een deel water door de afschuimer circuleer(huidige kan niet teveel bubbles). Verder zal ik de bodem aanpassen met demping zodat ik de pompen minder geluid maken, valt nu ook mee maar kan beter. Verder heb ik een kinkje in de pvc werk gevonden moet links nog een kogelkraan installeren anders stroomt het water terug als ik onderhoud moet plegen, of ik moet het watepeil verlagen in de tank dus word dat veranderd wil niet moeilijk doen
biggrin.gif
Ach aldoende leer je hé. Verder ga ik toch een vervelbedje aanschaffen extern die ik aan de zijwand hang. Verder worden de buizen in de kast vastgezet met klemmen will geen frictie op de doorvoeren.

Ga ook een autovul systeem installeren met een magneet ventiel en een tuimel waterpeilschakelaar (NO/NC type tweezijdige werking) plus voor de veiligheid een solenoid ertussen. Had setjes gezien maar koste vanaf 89 euro tot 150 eurie knopen kom op hé als ik het zelf bouw ben ik 50 euro kwijt. Die sluit ik aan op de osmose doormiddel van een splitter op de uitstroom. zadel klep heb ik natuurlijk niet nodig omdat hij direct op de osmose aangesloten word. Maak het van boven af in de linker sump kamer waar de opvoer zit (geen gaten boren in glas) als het waterpeil laag komt dan vult het automatisch bij en stopt ook weer automatisch, de solonoid is puur voor de veiligheid zodat het nooit kan overstromen, door uitval etc etc.

 
Zow wederom lektest gedaan op de overloop en alles is dicht, ga vandaag de tank vullen en proefdraaien met water. Kan dan ook gelijk kijken of hij goed waterpas staat tenopzichte van de vloer. Als dat achter de rug is is het afwachten totdat de overzet komt. Plan is om het zand en stenen gelijk in te brengen aangezien deze uit een bestaande tank komen inclusief zand. Heb dan gelijk de goede bacterieculturen dus operatie Rocksolid zo noem ik het maar moet dan zo gladjes mogelijk verlopen
biggrin.gif


Update : alles werkt perfect op een aantal kleine kinkjes na niks groots maar moet nog een kogelkraan installeren links op de opvoer.... foutje...... durso is ook perfect afgesteld, alleen nog sump vloer dempen en ook de opvoerpomp. Daarna pvc op maat maken voor de afschuimer. ach kijk de video maar dan zie je het zelf.

 
Mijn PVC zit erin eerst test fitting gemaakt zodat ik weet dat alles past en demontabel is moet makkelijk bij de onderdelen kunnen, werkt allemaal perfect. slang is op maat naar de opvoer pomp toe heb nu buisklemmen erachter gemaakt waardoor het buiswerk niet kan bewegen etc etc etc. Dus nog ffkes wachten Griffon t-88 lijm heeft boven de 10 graden 2 uurtjes nodig om uit te harden en te vervliegen dan leidingen spoelen en de tank vullen met osmose en zout.
biggrin.gif
Je ziet het gat in de muur daardoor lopen alle kabels en osmose slang later voor het bijvulsysteem, dus geen stopcontacten die kort kunnen sluiten in mijn kastH. eb ik mijn eigen plan gemaakt kogel kraan boven de terugslag klep (ja pijltje staat naar boven) is alleen maar logisch kan ik altijd onderhoud plegen door de terugslag klep ertussen weg te halen.

PS. de top van de durso word niet verlijmt komt teflon tussen om het af te dichten, moet ook demontabel zijn. Zet strakkies de opvoer pomp in het watervat en laat de tank vol lopen.


005.jpg001.jpg002.jpg003.jpg004.jpg
 
Nou het is opgestart Donderdag avond en nacht de tank gevult met osmose water en daarna zout (7 kilo) erbij gedaan, daarna kon ik toch niet zoveel meer doen dus maar de boel laten draaien en gaan slapen. De volgende dag woohaaaa tank vol met mircobubbels, rund dat ik der ben had mijn afschuimer die ik al weken had moeten laten indraaien in een bak met zoutwater had me weer bubbels gescheelt. Maar goed heb gelijk de afschuimer aangepast en daardoor zijn dus nu bijna de bubbels verdwenen. Dinsdag als het goed is komt uit een draaiende tank 30kilo steen en 10 kilo zand, komt uit een goed draaidend systeem dus kan zo doorstarten met levende have in niet al te korte tijd.
 
Spannend hoor:eek:,maar ik zag dat je metalen slangen klemmen gebruikt,dat is niet zo verstandig,je kunt beter tywraps gebruiken die roesten niet .

Zeewater laat bijna alles roesten,wat metaal is,ook boven water,en dat kun je beter niet in je bak hebben

Voor de rest heel veel succes hoor!:biggrin:
 
Spannend hoor:eek:,maar ik zag dat je metalen slangen klemmen gebruikt,dat is niet zo verstandig,je kunt beter tywraps gebruiken die roesten niet .

Zeewater laat bijna alles roesten,wat metaal is,ook boven water,en dat kun je beter niet in je bak hebben

Voor de rest heel veel succes hoor!:biggrin:

Ja dankje aad, helemaal gelijk met de metalen klemmen kon alleen geen andere vinden thuis onder water zit geen metaal, wilde nylon klemmen (zie foto) halen maar mijn lokale aquarium boer had die niet, kwam er ook gelijk achter dat hij ook niet eens wist wat een gafzak was :confused: moet dat van de week nog even doen. Verder is mijn setup en pvc op de tank en techniek na allemaal eigenbouw, maar moest ineens een versnelling hoger gaan om dit af te krijgen en op te starten omdat iemand stopt en ik een deel van de stenen zand en have overneem.

klem.jpg
Nylon slangenklem
 
Geen bijzonderheden eigenlijk draai alleen in zodat morgen de stenen en het zang geplaatst kunnen worden, ga nog wel een modificatie doen met de turboflotor 1000 multy op de uitstroombuizen maak ik 2 gaatjes met slangetjes erop zodat de luchtbellen groffer worden, de mutly draaid al goed vanaf het begin omdat ik hem al hoger had gezet in de sump waterdiepte sump is 23cm de afschuimer staat 6 cm hoger waardoor ik volledige controle heb over de uitstroom en lucht toevoer.
 
De stenen en het zand uit de andere tank zitten erin, nu laat ik dit een paar dagen draaien waardes meten en dan als het goed is de vissen erbij in. Ben natuurlijk nog niet tevreden met het aquascapen maar komt deze week wel. Moet nog wel 3 kilo zand erbij doen was toch net te weinig die 10 kilo, heb dan niet de hoogte maar wel de oppervlakte die groter is dan een rsm 130. Weet alleen niet zeker of deze (deel)anemoon kan blijven zitten moet nog even erachter komen, hij was al druk aan het wandelen Powat
001.jpg004.jpg005.jpg003.jpg
 
Dat is flinke deelanemoon,steen er even uithalen en een paar minuten boven het gastoestel houden(maar als je keramisch hebt ff uitkoken)
 
Bovenaan