Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Start van een Trigon 350 --> sump in kelder

Baptizt

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allemaal,

Ik ga proberen een dagboek bij te houden voor mijn vader. Na lang wikken en wegen gaat het er nu toch echt van komen. Een Trigon 350 in de woonkamer en al het filtergebeuren in de kelder.

Zelf heb ik nu dik 1,5 jaar een zeewaterbak. Heb dus al wel wat ervaring opgedaan maar ben uiteraard alles behalve een expert...maar wie is dat wel op zeewatergebied :D. Ik zal dan ook met de nodige vragen komen in dit topic.

Zoals gezegd komt de bak in de woonkamer. In de kelder gaan we de sump plaatsen. Het is een redelijk grote kelder dus genoeg ruimte voor een flinke sump. Alles wordt op maat gemaakt.

De grootste uitdaging, tot nu toe, wordt het realiseren van de pvc constructie. Deze gaat onder de woonkamer door naar de kelder en visa versa.

Eerst maar eens wat foto's. Dan komen de vragen :p
 

Bijlagen

  • IMG_4597.JPG
    IMG_4597.JPG
    100,3 KB · Weergaven: 15
  • IMG_4600.JPG
    IMG_4600.JPG
    115 KB · Weergaven: 16
  • IMG_4599.JPG
    IMG_4599.JPG
    120,3 KB · Weergaven: 22
Jammer dat je bij de foto's geen onderschrift kunt plaatsen...

Eerst maar eens kort wat over de techniek en hier komen ook bij ons gelijk een aantal vragen boven.

Red Dragon 12000 liter
We willen liever geen gebruik gaan maken van stormingspompen. Door middel van een stevige opvoerpomp (RD) willen we genoeg waterbeweging creeeren. Echter moet het water over een behoorlijk afstand opzij en omhoog gepompt worden. Al met al 6 meter opzij en 2,6 meter omhoog. Zelf dachten we met de RD toch nog 8000 liter over te houden. Genoeg voor 20x de inhoud van de bak.

Gaan we dit redden?
 

Bijlagen

  • Red Dragon.jpg
    Red Dragon.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 15
In kelder wordt de sump geplaatst. Hiervoor heeft mijn vader opmaat een onderstel gemaakt. 200l en 70b. Dus genoeg ruimte op prettig aan te kunnen werken. Het onderstel krijgt onder ook nog een aantal opberg mogelijkheden.
Op termijn gaat de sump ook gebruikt worden als kweekbak voor koralen.

De sump
Deze wordt 120h x 50b x 45h. De waterhoogte komt op 30 cm. De opvoerpomp wordt extern links van de sump geplaatst. Verder zal de sump grotendeels een copy van het ontwerp van Tanne zijn.

Is de waterhoogte van 30 cm een prettige hoogte om mee te werken (afschuimer)?
 

Bijlagen

  • IMG_4604.JPG
    IMG_4604.JPG
    96,4 KB · Weergaven: 21
  • IMG_4605.JPG
    IMG_4605.JPG
    43,8 KB · Weergaven: 20
Leuk, weer een Trigon erbij op het forum!
Ik ben benieuwd hoe je het allemaal gaat aanpakken. Zo te lezen grootse plannen.
V.w.b. je water hoogte in de sump. Mijn maximale waterstand in mijn sump is 28 cm. Op zich lijkt me 30 cm geen probleem, zolang je maar rekening houdt met de terugloop van water in het geval dat je de opvoerpomp uitzet. Het e.e.a. is ook afhankelijk van je afschuimer.
In iedergeval veel succes :goed: , ik ga je volgen.
 
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Dit is volgens mij heel goed overdacht , want het is geen half werk wat jullie er van maken.
Ideaal als je zo een ruimte hebt waar je de sump kunt plaatsen.
Succes met de verdere opbouw.

Groeten , Peter
 
We proberen alles inderdaad zo goed mogelijk te plannen. We hebben dan ook geen haast. Maar we zullen vast nog wel tegen de nodige verassingen aanlopen. Maar dat maakt de hobby ook zo leuk :D

Nog ff de techniek op een rijtje:

Auquarium: Trigon 350
Sump: 120x50x45 (30 cm waterhoogte)
Opvoer: Red Dragon 12000 liter
Afschuimer: waarschijnlijk een MTT

Vrijdag wordt het overgrootte deel besteld bij Veldhuis in Enschede.
 
Zo gisteren geld uitgegeven bij Veldhuis :)

Helaas hadden ze niet al het PVC op voorraad. Dit komt nu samen met de bak en sump. Als alles meezit worden deze met 1,5 week bezorgd.

Nogmaals vraag:

Jullie enig idee wat we over houden van de 12000 liter opvoer van de Red Dragon?

Water gaat 2,5 meter verticaal en een meter of 8 horizontaal.
We gaan zoveel mogelijk 45 graden bochten gebruiken.
Uitgang van RD is 40 mm, maar wij gaan van 32 mm gebruik maken (op aanraden Veldhuis). Het worden bij elkaar zón 10 bochten van 45 graden.
Bij Veldhuis zagen ze er niet veel heil in. Max 3000 liter wat we over zouden houden. Maar dat zal toch wel meevallen......

Iemand?

Trouwens wel netjes van Veldhuis. Mocht de pomp niet bevallen dan kan die nog geruild worden. Bijv. tegen een Deltec.
 
Niemand over de opvoerpomp? :goed:
 
Ziet er inderdaad allemaal goed bedacht uit. Ik ben ook benieuwd naar de resultaten eens de aq er staat.
Zeer leuk met die afzonderlijke ruimte voor de sump. Lekker veel plaats ook. Altijd handig:)
Voor het debiet van de pomp heb ik toch eens gekeken en gerekend. Heb hier eens een formule bij de hand genomen en denk wel dat het klopt.
Misschien dat er dit toch ook iemand kan bevestigen of zo????
Maar volgens mij zou uw debiet toch zakken naar zo'n 3070 liter/uur!!!!:(
Toch ook een redelijke debietdaling daar je al 2,5 meter de lucht in gaat!
Ik heb wel gerekend met een max opvoerhoogte van 4 meter voor die red dragon.
Nu weet ik niet of dit klopt. Indien die max waarde hoger ligt, hou je natuurlijk meer debiet over.
Enig gedacht hoeveel dit is van zo'n pomp?
(100% zeker ben ik niet van mijn berekeningen hoor, maar denk toch dat het juist was.)
 
Opvoerhoogte is 2,5 meter. Dus geen 4 meter.
Wel een 10-tal bochten en een stuk horizontaal.
Denk dat we het toch in de praktijk moeten ondervinden.

Kwam dit schema tegen op de site van Royal Exlcusiv.
 

Bijlagen

  • lkurve12.gif
    lkurve12.gif
    5,8 KB · Weergaven: 16
Dat wist ik wel dat de opvoerhoogte 2,5 meter was.:goed:
Maar ik heb het over de max opvoerhoogte dat de pomp kan steken. Volgens mij is dit 4 meter.
Voor de berekening had ik 2,5 gebruikt hoor, maar je hebt ook de max opvoerhoogte nodig daarvoor.
Als een pomp nu bv het water 10 meter hoog kan steken of 3m, dat maakt veel verschil in uw uiteindelijke overgebleven debiet.
Inderdaad testen en zien of het volstaat:)
 
hoi daan,


leuk dat je vader ook begint

ben benieuwd hoe het gaat worden
kom graag een keer kijken

groet frans
 
He Frans,

Je bent uiteraard altijd welkom.
Met een week of 2 worden de spullen bezorgd. Als het meezit kunnen we dan
een paar dagen later proef gaan draaien.
 
Weer ff een kleine update.
De 'tafel' voor de sump is klaar. Zijkanten worden nog wel ff afgelakt uiteraard.
Verder is het Osmose apparaat neergehangen.
Ook naast de sump een klein werktafeltje gemaakt. Nog geen idee waarvoor, maar er was wat hout over :).
 
Foto's
 

Bijlagen

  • IMG_4637.JPG
    IMG_4637.JPG
    82,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_4635.JPG
    IMG_4635.JPG
    98,3 KB · Weergaven: 11
  • IMG_4634.JPG
    IMG_4634.JPG
    74,1 KB · Weergaven: 16
Laatse met de buizen is uiteraard nog ff proef (voor de foto)
 

Bijlagen

  • IMG_4636.JPG
    IMG_4636.JPG
    63,4 KB · Weergaven: 28
Vandaag is de bak, sump en al het andere door Veldhuis bezorgd.
Nu kan het echt gaan beginnen.
  • Leidingen moeten nog gelegd worden
  • Schotten in sump plaatsen
  • Verlichting aanpassen (wordt veruit het meeste werk)
  • Tafel voor Trigon maken
 
Foto's van de plek waar de bak komt.
 

Bijlagen

  • IMG_4643.JPG
    IMG_4643.JPG
    104,1 KB · Weergaven: 14
  • IMG_4644.JPG
    IMG_4644.JPG
    69,8 KB · Weergaven: 14
Aansluiting RD op sump.
Ben echt benieuwd wat we bovenaan overhouden :)
 
Deze dus
 

Bijlagen

  • IMG_4646.JPG
    IMG_4646.JPG
    67,2 KB · Weergaven: 12
  • IMG_4645.JPG
    IMG_4645.JPG
    63,8 KB · Weergaven: 27
Bovenaan