Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Start van een Trigon 350 --> sump in kelder

Vorige week kregen we het PVC binnen. Erg lang geduurd helaas.
Vorig weekend dan ook direct aan de slag gegaan.

Zijn met het leggen van het PVC toch de vrijdagavond en groot gedeelte van de zaterdag zoet geweest. Maar alles werkt en lekt niet (meer) :)
 

Bijlagen

  • IMG_0016.JPG
    IMG_0016.JPG
    117,4 KB · Weergaven: 9
  • IMG_4665.JPG
    IMG_4665.JPG
    72,5 KB · Weergaven: 11
  • IMG_4666.JPG
    IMG_4666.JPG
    113,8 KB · Weergaven: 15
De rest van de week hebben we besteed aan het fine-tunen. De pomp gaf nog behoorlijk wat resonatie door aan de leidingen. In dit was ook goed in de woonkamer te horen.

Dit is oplost door een langere en meer flexibele slang tussen de pomp en het leidingwerk te plaatsen. Wel blijft het geluid van de afvoer goed hoorbaar in de woonkamer. Ook hier vinden we wel weer een oplossing voor.:)

Uiteraard hebben we proberen te meten wat we bovenaan van de opvoer overhouden. En dat viel ons toch niet tegen.:goed:

Volgens de eerste snelle tests lijkt dit rond de 5000 liter p/u uit te gaan komen. De standaard overloopkam kan het wat in ieder geval niet aan :D
 

Bijlagen

  • IMG_0017.JPG
    IMG_0017.JPG
    117,4 KB · Weergaven: 9
  • IMG_4660.JPG
    IMG_4660.JPG
    101,2 KB · Weergaven: 8
  • IMG_4663.JPG
    IMG_4663.JPG
    132,3 KB · Weergaven: 8
Nog een paar.
 
Deze dus :)
  • bak gevuld
  • uitstoom in sump
 

Bijlagen

  • IMG_0018.JPG
    IMG_0018.JPG
    127,2 KB · Weergaven: 10
  • IMG_4667.JPG
    IMG_4667.JPG
    134,7 KB · Weergaven: 10
:goed: ziet er goed uit ..

sucses met je opstart he die zal binnekort wel "echt" beginnen..


grtzz bull
 
Beste ; ik zou de inlaat in de bak iets korter, maken bij stroomuitval hevelt hij best nogal snel af,en het geluid van de terug stroom komt waarschijnlijk omdat de pijp nogal hoog zit ,ik heb hem zelf maar ongeveer 20 cm hoog dan met een bocht naar beneden en op het hoogte punt een dop met een gaatje voor het vacuum trekken ,kan zeggen dat dit geluidsloos werkt,ik heb zelf een trigon maar heb de afvoer in de punt gezet zodat je iets meer ruimte hebt voor de afvoer.

voor de rest een erg mooie bak ben er zelf nog steeds blij mee.
veel succes gr johan
 
He Mobifix,

Bedank voor je complimenten.
Zou je eens een foto kunnen plaatsen (of per pm) van jou opstelling?
 
Ben ook benieuwd of er nog forumleden zijn die zelf een lichtkap voor de Trigon 360 op maat gemaakt hebben. Hier zijn we nu mee aan het puzzelen.

Er komt iig 4x39 watt en 3 x 24 watt in.
Meer kunnen we er (zo lijkt het) niet inproppen :)
 
Ik zal een foto`tje plaatsen zo goed als het gaat , mijn lichtkap is voor 2 x 39 watt (t5) kon ik zelf ombouwen, alleen achter(24watt) is de T5 te groot, licht erop met de bestaande kappen ,dus totaal 4 x T5 ( nwe lampen alle type3 x duo en 1 x blauw ) eerlijk gezegt is dat voldoende , ik begin niet aan HQ te warm te groot ,te veel vals licht er boven anders wordt de kap te groot en te hoog moet je weer met extra koelers werken enz . enne het vrouwtje heeft soms ook een broekje aan wil niet gezellig met een hoogte zon aan zitten :D .

foto`s komen eraan .
gr uit almere
 
foto`s zo goed als mogelijk om een indrukje te geven ,

ps had hen niet afgestoft
 
Had je inderdaad wel ff mogen afstoffen HAHA ;)

Mooie bak heb je. Erg kleurrijk!!
Zal bij ons nog wel even duren voordat die er zo uitziet.

Bedankt voor de foto's :goed:
 
:D :D thks ,geduld komt vanzelf in orde ;)
 
Even een update.

Helaas gaat het niet echt voorspoedig.:mad:
Alles lijkt met de techniek dik en orde en we stonden bijna op het
punt om levend steen te gaan bestellen. We hebben op het moment last van resonatie.

In de woonkamer is het geluid van het aquarium heel acceptabel. Echter geldt dit niet voor de kamer er boven (de slaapkamer). Hier is heel duidelijk een brom te horen. In helaas niet 1 van een acceptabel niveau.

De brom komt niet van de opvoerpomp (RD 12000), maar van de kraan van de terugvoer. Terugvoer is een 50 mm leiding. We moeten deze behoorlijk knijpen om de overloop stil te houden.

Omdat de terugvoer dik 11 meter lang is en dus 50 mm wordt het water echt met grote kracht de leiding in gezogen. Met als gevolg dat achter de kraan herrie ontstaat. Niet storend in de woonkamer, maar toch genoeg om een duidelijk brom op verschillende plekken in huis te veroorzaken.

Iemand een idee voor een mogelijk oplossing?
Zolang de brom niet weg is, gaan we ook niet door met de bak.

Bijv.
  • Toch naar 32mm gaan voor de terugvoer?
  • Durso gebruiken
  • ......
(het gaat om de blauwe kraan uit de foto)
 

Bijlagen

  • IMG_0016recht.jpg
    IMG_0016recht.jpg
    118,5 KB · Weergaven: 12
Hoi beste starter, het geluid van de terug voer komt van de opvoerpomp (RD 12000):eek: , dit is voor 350 liter zeer veel mijn bak draait op een eheim 1250 is dus 1200 liter per uur geruisloos ,er hoeft niet met een noodgang water door het filter te worden gepompt, het is de wet van de wielrenner ,als hij voorbijkomt met 30 km per uur en je geeft hem een spons zal hij hem 9 van de 10 keer pakken ,als hij met 130 km per uur langs komt heeft hij geluk als hij hem 1 keer kan aanpakken.;)

dus probeer het met een normale opvoerpomp van max 3000 liter per uur ,en loopt hij goed lekker opstarten.
veel succes gr johan :goed:
 
Hoi,

Van de 12.000 liter houden we er ongeveer 5000 over. Het water wordt 11 meter door een 50 mm leiding gepompt. De sump staat een eind verder in de kelder. Het water valt al met al 2.30 meter naar beneden.
 
stja dat is een heel eind ,durso gebruik ik zelf ook maar dat is meer voor eventueel gegorgel in de pijp , begrijp niet helemaal waar het gebrom van daan komt,heb zelf eens zoiets gehad ,bleek dan dat de opvoer tegen een verwarmings pijp aan zat dit opgelost door de pijp te voorzien van dat grijze isolatie pijp wat er omheen kunt drukken toen opgelost wellicht de oplossing voor jouw probleem wordt dan ook geisoleerd qua geluid en eventueel temperatuur :)

ps 5000 liter per uur blijft nog zeer fors :goed:
 
kun je de verwarmingslijding niet isoleren met van dat schuim? Ik vermoed namelijk dat de trillingen door worden gegeven aan je leidingen waardoor je het in je slaapkamer hoort.
 
De opvoerleding, met de rode kraan, staat op de foto nog met een tairip vast aan verwarmingsbuis. Dit is nu niet meer het geval. De buis staat los en raakt de verwarmingsbuis.

Zoals gezegd zijn de trillingen die de opvoerpomp meegeeft te verwaarlozen. Het ligt echt aan de afvoer.

De leidingen isoleren met schuim is een idee. Gaan we bekijken. Bedankt.

Maar niemand ervaring met het verkleinen van 50 naar 32 mm? Wordt de resonantie hier minder van?

:goed:
 
Hen zelf 32 mm ,nergens geen last van ,al vermoed ik dat je met 32 mm retour een probleem krijgt, opdat de invoer extreem hoog ligt voor een 350 liter bak
 
Even een korte update.
Het resonantie probleem is opgelost.

We zijn eerst op vakantie geweest.
Duiken in Rode Zee....ook belangrijk :)

Daarna weer onder de vloer en alle leidingen
opgehangen met oude fietsbanden.
Ook bij de sump een extra kogelkraan geplaatst.
Dit werkt perfect. Geen enkel geluid meer.

Aankomende dinsdag wordt het levend steen besteld.
Dus het echte werk kan nu dan toch eindelijk gaan beginnen. :goed:
 
Bovenaan