Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zoutwater in Waddinxveen

Bak loopt prima, enkele dingen die minder gaan:
Twee euphilia’s zijn niet blij en staan grotendeels in. Kan ermee te maken hebben dat ik een paar weken terug mijn fosfaat heb laten dalen. Zie de bispinosa’s er ook licht aan plukken, wat niet helpt.
Nutriënten nog steeds hoog dus op zoek naar duurzame manier om te verlagen. Op termijn misschien een dokter eruit, ga waarschijnlijk beginnen met reef fuel doseren.
Veel last van aiptasia. Worden ook echt groot. Heb twee weken terug vijf Berghia slakken erin gezet, wat zijn die klein zeg. Ook een Chelmon rostratus drie weken terug. Prachtvis

Algemene ontwikkelingen:
De Chelmon zit er nu dus in. Uiteindelijk van Ocean Store gekocht na contact en het diertje zelf te hebben gezien in de winkel. Doet het goed. Vanaf het begin aan het jagen en zoeken tussen de rotsen maar at geen diepvries. Nou heb ik Tanne’s boeken en uiteindelijk twee dingen geprobeerd: het papje op de stenen drukken en diepvriesvoer met honing mengen. Dat laatste deed het hem! Hij eet nu gewoon uit de waterkolom diepvries mee en dat doet me goed.

De amblygobius phealena’s hebben eieren gehad en was leuk gedrag om te zien. Flinke klos ook. Heb deze keer geen maatregelen getroffen en dus niks overgebleven, misschien binnenkort eens apart zetten en kijken of ik de larve in leven kan houden met plankton en dergelijke. Tegen die tijd goed inlezen in wat werkt.

De pumping Xenia is echt een woekeraar in potentie. Gisteren wat voetjes met een mes losgemaakt en ging goed, ga wat stekjes maken en die maar weggeven binnenkort. Leuk spul en helpt de bak te vullen de eerste maanden/eerste jaar. Gelukkig ook goed te verwijderen en daarmee niet iets waar ik bang voor ben.

Ik overweeg een wekelijkse spotlight te doen, vooral voor mezelf, om een specifieke soort extra in de gaten te houden en het gedrag te beschrijven om zo mijn vissen beter te leren kennen. Met vrouwlief nu 40 weken zwanger even kijken hoe het loopt.

Fijne woensdag!

Bijlagen

• IMG_8667.jpeg
    IMG_8667.jpeg
    254,2 KB · Weergaven: 61
  • IMG_8668.jpeg
    IMG_8668.jpeg
    325 KB · Weergaven: 61
  • IMG_8669.jpeg
    IMG_8669.jpeg
    298,7 KB · Weergaven: 61
Ha goeie vraag, zijn vijf potten oolites en vier was achteraf ook goed geweest. Oorspronkelijk wilde ik graag lipvissen die in het zand slaapte en aalgrondels. Lipvissen zijn er uiteindelijk niet gekomen omdat de bak al vol is, maar aalgrondels maken er goed gebruik van. De phealena’s verbouwen de boek ook flink en daar komt het heuvellandschap vandaan, veel ligt nu ook naar voren.

De basis op orde

De afgelopen maanden heb ik veel last gehad van hoge nutriënten, met fosfaat dat richting de 1,0 ging en nitraat richting de 50-80. Met goedjes wel naar beneden gebracht maat handmatig doseren. Allemaal gedoe en gaat de groei niet ten goede. Probleem altijd gezocht in vrij zwaar vissenbestand in combinatie met jonge bak.

Nou had ik ook een probleem met de fleecefilter, een clarisea sk 5000 gen1 (oud beestje tweedehands overgenomen) die dagelijks in storing kwam, maar weinig mee gedaan. Afgelopen weken ontdekt dat dit wiedes was omdat het waterpeil in de fleecefilter te laag was om überhaupt in de buurt van de sensor te komen, dus het stroomde er niet goed doorheen. En het was me al opgevallen dat ik veel zweefvuil heb in het water. Een hobbyist uit de buurt meegekeken en wat bleek: rol draaide scheef! Dus het stroomde er gewoon langs. Hoe simpel kan het zijn. Probleem aangepakt, rolde toch weer scheef, wilde het weer goed leggen en wat denk je… kabel breekt. Na wat zoeken iemand gevonden die voor een net bedrag een gen 2 + 6 rollen te koop had en wilde opsturen. Nu draait die en gaat veel beter, in een week al een halve rol doorheen, gebeurd dus echt wat.

En wat blijkt? Mijn afschuimer, een deltec 1000i schuimt ineens veel beter af. Niet meer wekelijks een laagje, maar iedere twee dagen een halve cup weggooien. vanavond weer meten maar ik heb er vertrouwen in dat het nu weer gaat zakken. Kortom: ik had integraler moeten kijken naar de problemen in de bak, met de basis beter op orde had ik waarschijnlijk veel minder gedoe gehad.

Uiteindelijk amper verlies gehad, een euphilia die boos is, een monti plaatje was omvergestoten door een egel en in hef zand gevallen, te laat gezien en helemaal verbleekt maar lag niet aan de nutrienten. Wel een groene acro die op wat plekken echt wit aan het worden is, dat is wel zonde. Maar nu in de gaten houden, langzaam laten zakken en kijken waar het stabiliseert.

Binnenkort ook nog een leuke update van het visbestand, het gaat goed en we hebben een pygo erbij! Eet goed en een prachtdier

Back
Bovenaan